Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Christer J

Medlem
Gaudriller 2004, mest Pinot noir, 12 år på jäst, malo, 2 gram dosage.
Äpplen, honung. Smak äpplen och björnbär, bra balans. Perfekt till grillad kyckling, smashad potatis med majonnäs och parmesan.
Skål :)

DFFC3DA8-C3A7-4959-8131-51F320EF34B6.jpeg
 

LeChat

Medlem
8694CBA5-7532-490E-AE6F-2077DD95A6FB.jpeg

2002 R. & L. Legras Présidence Vieilles Vignes

Doften känns exklusiv och kraftfull med krut, svavel och rostat kaffe. Choklad/Kola i avslutet. Även smaken domineras av krut och rostade fat och har en tydlig syra med en liten angenäm beska i slutet.
Lite speciell i stilen men god och intressant att sitta och smutta på och ska förhoppningsvis funka fint till kvällens havskräftor.
Såg att de tydligen höjt priset med mer än 200:- sen jag köpte mina i nov. -18. Trist!
693FEC30-61C4-4F4B-8512-09B3B55A643A.jpeg
 
Last edited:

Thomas

Medlem
IMG_20190412_205007_680.jpg
De Sousa Mycorhize (BdB 2012) (8 röster som bästa vin i flighten)
Smör, äpplen och nougat samt lite rostade toner. Bra längd och medel syra. Faten kändes och det var bra med kraft. Solklart bästa vinet för mig vilket gjorde att jag hoppades att det var mitt vin även om jag inte riktigt trodde på det. Fast om man nu hjälpt till att tömma danskarnas tilldelning så gissade jag Bolly 08, för annars betydde det att vin 3 eller 4 var mitt vin och det ville jag inte...
Tack för tipset om denna. Riktigt god och prisvärd Champagne.
 

Sigdarve

Medlem
Pol Roger 2012. Orkade bara en halv pizza. Min tur att bjuda på fredagsfika på jobbet idag. Inträffar två gånger om året (tradition sedan 9 år). Hemgjorda semlor blev det, samtidigt som en pensionerad kollega, oannonserat, dök upp med hembakat bröd.
 

Attachments

  • paulråger.jpg
    paulråger.jpg
    62,8 KB · Visningar: 275
  • fika.jpg
    fika.jpg
    45,1 KB · Visningar: 270

LarsW

Medlem
Visa bifogad bild 16556
2002 R. & L. Legras Présidence Vieilles Vignes

Doften känns exklusiv och kraftfull med krut, svavel och rostat kaffe. Choklad/Kola i avslutet. Även smaken domineras av krut och rostade fat och har en tydlig syra med en liten angenäm beska i slutet.
Lite speciell i stilen men god och intressant att sitta och smutta på och ska förhoppningsvis funka fint till kvällens havskräftor.
Såg att de tydligen höjt priset med mer än 200:- sen jag köpte mina i nov. -18. Trist!
Visa bifogad bild 16559
Ah! Den krutbomben som @Ekdahl bjöd på i höstas! Kul att du upplevde den lika bra nu.:)
Tråkigt med prishöjning men man kan ju glädjas åt dem man köpte billigt iaf!
Kanske dags att poppa en snart...:rolleyes:
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
20190413_023031.jpg

Pol Roger Sir Winston Churchill 08’

Aromerna man möts av är komplex med inslag av vita blommor, citrus, apelsin, gult äpple, nougat och kavring. Allt mycket subtilt och balanserat.

Smaken är kraftfull och domineras av gult och rött äpple, fänkål, blodgrape och och lätt rostat bröd.

Märkbart är att champagnen fortfarande känns väldigt ung och bör lagras minst fem år till. Men det går onekligen inte att missa att det är en förstklassig champagne och ett måste för de som älskar kraftfulla champagner.
-----------------------------------
Bollinger La Grande Année 08’ (WOTN)

Aromen är komplex och det man först möts av är en söt och fräsch doft av en stor blombukett med rosor och vita blommor, gula äpplen, apelsin, nougat och rostat bröd.

Smaken är komplex och elegant med inslag av friska röda äpplen, mineral, subtil fänkål och brioche.

Helt klart kommer La Grande Année 08’ att utvecklas helt fantastiskt. Måste erkänna att jag blev helt tagen av champagnen. Den passar mig helt perfekt och det kommer att bli en ynnest att få följa vinets mognadsfaser.
 

Sigdarve

Medlem
Visa bifogad bild 16568
Pol Roger Sir Winston Churchill 08’

Aromerna man möts av är komplex med inslag av vita blommor, citrus, apelsin, gult äpple, nougat och kavring. Allt mycket subtilt och balanserat.

Smaken är kraftfull och domineras av gult och rött äpple, fänkål, blodgrape och och lätt rostat bröd.

Märkbart är att champagnen fortfarande känns väldigt ung och bör lagras minst fem år till. Men det går onekligen inte att missa att det är en förstklassig champagne och ett måste för de som älskar kraftfulla champagner.
-----------------------------------
Bollinger La Grande Année 08’ (WOTN)

Aromen är komplex och det man först möts av är en söt och fräsch doft av en stor blombukett med rosor och vita blommor, gula äpplen, apelsin, nougat och rostat bröd.

Smaken är komplex och elegant med inslag av friska röda äpplen, mineral, subtil fänkål och brioche.

Helt klart kommer La Grande Année 08’ att utvecklas helt fantastiskt. Måste erkänna att jag blev helt tagen av champagnen. Den passar mig helt perfekt och det kommer att bli en ynnest att få följa vinets mognadsfaser.
Trevlig beskrivning. Men hur skiljer sig vita blommor doftmässigt mot andra blommor? Vita blommor kan ju dofta väldigt olika.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Du har rätt men det är väl som med allt annat i vinnoter, man skriver det man associerar med och man skriver så gott man kan. Ibland skriver man ”citrus”. Typ så.

Det är precis som det du beskriver, att allt beror på vad man själv associerar saker till. :)
 
Toppen