Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Christer J

Medlem
Till färsbiffar med rotfruktsgratäng känns Damien Hugot Rosé helt rätt.
C9A5E271-5400-4C6F-BBB9-B106084F8D25.jpeg

Skål på er!
 

mnor

Medlem
2002 Henri Giraud Argonne

9184625D-CA41-41C2-A927-1418442A1BBD.jpeg
7FB015F4-AA54-453F-8901-59A39ACCF799.jpeg

Först smak av röda äpplen, väldigt mycket äpplejuice känsla. Med lite värme i glaset kommer också nötter och fat fram tydligt och smaken domineras nu av bokna röda äpplen. Det finns fortfarande en hel del syra i vinet så jag anser att drickfönstret är nu och möjligtvis 5 år framåt, längre än så hade jag inte väntat med nästa flaska. Hade höga förväntningar på Argonne som jag inte tyckte infriades. Från ett betygsperspektiv tycker jag inte att Argonne är värd mer än 89 poäng, vilket är ett lågt betyg med tanke på prisbilden. Ingen champagne jag kommer köpa mer av. Så här i efterhand ångrade jag att jag inte hade tagit fram lite Foie Gras till Argonne, det hade blivit ett väldigt bra komplement.
 

Jonas Sand

Medlem
Fredagens Champagne blev Giselle Devavry (säkert med massa fnuppar över flera av bokstäverna) grand cru Blanc de Noir (bas -11, deg vår -17). Först till Kyckling med syrlig/gräddig äppelsås och sen för sig själv.
Doften gav röda äpple, finstämda brödtoner och något som klingade positivt i hjärnan men som var svårt att sätta ord på. Det kan ha varit sådana där smarriga syltade och torkade ingefärsbitar.
Smaken gav röda äpplen, brödighet, honung, äpplemos, grillad citron. Trevlig syra som var rätt så bra integrerad. Fylligt och bra koncentration.
Väldigt matvänligt vin. Funkade fint till ovan nämnda mat och funkar säkert till en bred varité av käk.
Jag är nybörjare avseende betygsättning men lägger mig på sisådär 88-89 pinnar. Den kan kanske klättra något pinnhål till med ökad ålder men jag tycker den dricks bra nu.
Jag vet inte exakt vad den kostar då jag köpte den i ett 3-pack med hennes bdb och 2012:a. Knappt 1200 för alla tre om jag minns rätt.
 

Attachments

  • 8463405C-9802-466C-BBC1-561F079B134C.jpeg
    8463405C-9802-466C-BBC1-561F079B134C.jpeg
    56,8 KB · Visningar: 236
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Var bortbjuden igår och fick en skumpa som var uppe för diskussion i annan tråd, Alice Bardot Cuvée Belle Noire:
Mölstad nämner också en champagne:

Alice Bardot hade gått mig förbi, men snabbt googlande ger i princip bara svenska träffar, d.v.s. det torde vara ett varumärke skapat för (eller möjligen av) en svensk importör. T.ex. har alla som skrivit på CellarTracker skrivit på svenska. Detta bubbel finns självklart även det på SvD Vin & Mat. Suck. Systembolaget anger producent: Iconic Wines och så gör även Iconic Wines själva, trots att de beskriver sig som "Iconic Estate grundades 2015 och har sedan start producerat egna viner tillsammans med ett fåtal utvalda producenter världen över". Silar man bullshiten betyder det väl snarast att de är importör, men sätter egna varumärken på det de importerar?

Liten utvikning: Får man verkligen göra så, d.v.s. ange importören som producent av en champagne? På alla champagneflaskor måste det finnas en producentangivelse, och denna måste vara någon som har en producentkod i regionen, vilket så vitt jag förstår alltid innebär att man måste vara ett företag i regionen (inom zone de production) som är registrerat hos CIVC. Är man néogciant-distributeur, ND, får man köpa färdiga flaskor av andra. Det normala på byers own brand-marknaden (något som är mycket vanligare i bl.a. Storbritannien än i Sverige) verkar dock vara att den anlitade producenten i regionen sätter sin kod på flaskorna, oftast en négociant-manipulant, NM, ett "champagnehus" eller cooperatur-manipulant, CM, d.v.s. ett kooperativ. (Alternativt att det står MA, marque d'acheteur, men att faktisk producent ändå anges.) Ibland är det olika producenter för sådana flaskor olika år, fast etiketten ser väldigt lik ut. Oftast gör man då sitt bästa för att dölja producentidentiteten genom att använda små bokstäver, skriva producentnamnet som en förkortning, och bara ange postnummer snarare än ortnamn. Men det krävs oftast bara en googling på postnumret för att identifiera faktisk producent, för det finns inte så många att välja på per ort. ;)

Nåväl, på Cellartracker anges producent som Champagne CVCA (någon har väl läst etiketten) och googlar man på etiketter kan man ana ortnamnet Ville-sur-Arce, som mycket riktigt ligger i Aube, som reklamen anger som Alice Bardots hem ("I en utav Champagnes mest södra dalar..."). Jag bjuder på en inbäddning av deras Youtube-klipp nedan:
Då är producenten given, CVCA betyder Coopérative/Cave Vinicole Chassenay d'Arce, ett stort kooperativ som numera föredrar att kalla sig Champagne Chassenay d'Arce.

Det skumma är att Iconic Wines anger sammansättningen till 51% Pinot Meunier, 48% Pinot Noir, 1% Chardonnay. Det är verkligen ingen Aube/Côte des Bar-sammansättning, där det mest finns Pinot Noir och rätt lite Meunier! I Youtube-reklamen från 2016 anges dessutom Pinot Noir som enda druva. Chassenay d'Arce-kooperativet anger dessutom att deras medlemmar har 90% Pinot Noir, 9% Chardonnay och knappt 1% Pinot Blanc, och jag ser ingen Pinot Meunier i en enda av de champagner som säljs under deras eget namn. Endera har Iconic Wines bytt producent sedan CellarTracker-användarna och Google-fotograferna läste av etiketten, eller så köper de in Pinot Meunier från annat håll för att hålla ner kostnaden? Fördelen med Meunier (förutom att den är lättodlad och kan vara lite billigare att få tag på än de två mer ikoniska druvorna) är att den kan ge fruktigare och tillgängligare cuvéer. (Sedan finns det seriös Meunier som är mer jordig o.s.v., men den mesta Meunier är rätt pang-på.) I Aube/Côte des Bar, d.v.s. södra delen av Champagne, brukar man dock inte behöva ta till den druvan för att få lättillgängliga skumpor, utan även Pinot Noir fyller den rollen där.

Men det är klart, varför skulle Mölstad lägga en halvtimme på att reda ut detta, snarare än att skriva att många har undrat, och vem kan ligga bakom? :confused:

Eftersom jag aldrig provat Alice Bardot vill jag trots allt inte utesluta att det är en prisvärd skumpa för sina 199 pix, men visst går bullshit-detektorn igång.

Tror inte den var helt nyinköpt så oklart om det är "nya" eller "gamla" varianten. Inget att skriva spaltmeter om men ett rätt bra bubbel för sitt pris, stenig med en hyfsad skjuts av mogna äpplen.
 

lukastollig

Pudelfantast
2002 Henri Giraud Argonne

Visa bifogad bild 16580 Visa bifogad bild 16581

Först smak av röda äpplen, väldigt mycket äpplejuice känsla. Med lite värme i glaset kommer också nötter och fat fram tydligt och smaken domineras nu av bokna röda äpplen. Det finns fortfarande en hel del syra i vinet så jag anser att drickfönstret är nu och möjligtvis 5 år framåt, längre än så hade jag inte väntat med nästa flaska. Hade höga förväntningar på Argonne som jag inte tyckte infriades. Från ett betygsperspektiv tycker jag inte att Argonne är värd mer än 89 poäng, vilket är ett lågt betyg med tanke på prisbilden. Ingen champagne jag kommer köpa mer av. Så här i efterhand ångrade jag att jag inte hade tagit fram lite Foie Gras till Argonne, det hade blivit ett väldigt bra komplement.

Drack Fut de Chene förra helgen och även den väldigt äpplig och lite enkel.
 

Thomas

Medlem
2002 Henri Giraud Argonne

Visa bifogad bild 16580 Visa bifogad bild 16581

Först smak av röda äpplen, väldigt mycket äpplejuice känsla. Med lite värme i glaset kommer också nötter och fat fram tydligt och smaken domineras nu av bokna röda äpplen. Det finns fortfarande en hel del syra i vinet så jag anser att drickfönstret är nu och möjligtvis 5 år framåt, längre än så hade jag inte väntat med nästa flaska. Hade höga förväntningar på Argonne som jag inte tyckte infriades. Från ett betygsperspektiv tycker jag inte att Argonne är värd mer än 89 poäng, vilket är ett lågt betyg med tanke på prisbilden. Ingen champagne jag kommer köpa mer av. Så här i efterhand ångrade jag att jag inte hade tagit fram lite Foie Gras till Argonne, det hade blivit ett väldigt bra komplement.
Låter inget vidare då jag köpte på mig ett gäng av årgång 2008. Hoppas den är bättre.
 

Christer J

Medlem
Vi börjar tidigt, byob champagne. @LeChat alltid först :)
Snart kommer den alltid närvarande @Crist(al)ian 77 också.
I glasen engelskt fizz för de båda att sia om vad det kan vara!
Skål!
Visa bifogad bild 16589
Champagne förbrödrar, vi har träningsläger inför den stora Malmö-Göteborg träffen i Maj.
Även @LarsW kom förbi efter jobbet för att deltaga. Så dessa viner provades blint:
  • Wiston Cuvee Brut 2013, kvällens positiva överraskning
  • Andre Clouet Un Jour de 1911
  • Jacques Selosse Substance
  • Michel Arnould Memoire de Vignes 2008
  • Roses de Jeanne (Cedric Bouchard) Cote de Bechalin 2010
  • Paul Bara Comtesse Marie de France 2006
En härlig kväll med spännande viner, noter kommer.
E1B514C8-1173-43AC-8C28-2E1EE8277C0C.jpeg
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
Champagne förbrödrar, vi har träningsläger inför den stora Malmö-Göteborg träffen i Maj.
Även @LarsW kom förbi efter jobbet för att deltaga. Så dessa viner provades:
  • Wiston Cuvee Brut 2013, kvällens positiva överraskning
  • Andre Clouet Un Jour de 1911
  • Jacques Selosse Substance
  • Michel Arnould Memoire de Vignes 2008
  • Roses de Jeanne (Cedric Bouchard) Cote de Bechalin 2010
  • Paul Bara Comtesse Marie de France 2006
En härlig kväll med spännande viner, noter kommer.
Visa bifogad bild 16594
Jäklar vilken måndagsuppställning!
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Champagne förbrödrar, vi har träningsläger inför den stora Malmö-Göteborg träffen i Maj.
Även @LarsW kom förbi efter jobbet för att deltaga. Så dessa viner provades blint:
  • Wiston Cuvee Brut 2013, kvällens positiva överraskning
  • Andre Clouet Un Jour de 1911
  • Jacques Selosse Substance
  • Michel Arnould Memoire de Vignes 2008
  • Roses de Jeanne (Cedric Bouchard) Cote de Bechalin 2010
  • Paul Bara Comtesse Marie de France 2006
En härlig kväll med spännande viner, noter kommer.
Visa bifogad bild 16594

Hur såg resultatet ut? Kul att några ser framemot måndagar iaf! :D
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Champagne förbrödrar, vi har träningsläger inför den stora Malmö-Göteborg träffen i Maj.
Även @LarsW kom förbi efter jobbet för att deltaga. Så dessa viner provades blint:
  • Wiston Cuvee Brut 2013, kvällens positiva överraskning
  • Andre Clouet Un Jour de 1911
  • Jacques Selosse Substance
  • Michel Arnould Memoire de Vignes 2008
  • Roses de Jeanne (Cedric Bouchard) Cote de Bechalin 2010
  • Paul Bara Comtesse Marie de France 2006
En härlig kväll med spännande viner, noter kommer.
Visa bifogad bild 16594

Fördrink
Wiston 2013
Röda äpplen och tydligt ekad med lite rostade toner som kom fram allt mer med tid. Syran finns där men smaken är kort. Sammantaget tydlig odlarstil. Gissade enklare NV-blend men hade ingen tanke på att det kunde vara utanför champagne. Bästa engelska bubblet jag druckit och visserligen det enda med... Alla gissade champagne och det var inte kvällens sämsta vin.

Elak slamkrypare blint.

Andre Clouet 1911 (2007-09?)
Jäst och bröd primärt. Vanilj och lite blommighet. Lätt syra och ung med rätt enkel och lätt smak. Gissade 2012 och blend om jag kom ihåg rätt. Riktigt trist och den kom aldrig igång heller.

6 p

Arnould MdV 2008
Torkad frukt och tropisk. I bakgrunden även lite ingefära. Rätt enkel i munnen och inte mycket till komplexitet eller intensitet alls. Alla gissade BdB! Det här var en av få 08or som jag missat inhandla men det gör inget nu. Kvällens magplask. Kändes absolut inte som vare sig en 08a eller prestige. Måste vara feltappad på plats.:rolleyes:

6 p

Cedric Bouchard Bechalin 2010
Mitt eget bidrag. Tegelfärgat av rött på ett säreget sätt var det första som slog en. Karamell och vingummin på näsan och extremt vinöst. Mycket smak, dsv intensiv och komplex. Udda men bra om man gillar power.

9 p

Selosse Substance
Medan vi hämtade pizza lovade Christer att öppna ett nytt vin efter besvikelsen med 1911. Wow vilket vin! Superekat och maxat med hyacinter och skumbanan ala Selosse. Viss oxidation med så klart. Gissningen borde vara självklar med den analysen men jag trodde Christer hade slut på Selossen så jag gissade på andra chardonnayekmonster som Pouillon, Marguet och de Sousa innan jag förstod att det var Selosse.

Substance har inte varit någon favorit innan men nu gillade jag den. Kräver dock att man accepterar den extrema vinmakningen.

9 p

Paul Bara CMdF 2006
Ytterligare bonus. Skrev inte mycket, jäst lite ostron och ung. Bara har gått från klarhet till klarhet för mig. Tyckte som bäst om Bara när man som nybörjare läste Julles böcker. Efter att ägnat de senare åren åt att prova vin och bildad sin egen uppfattning har Bara verkligen tappat i min bok. Samma gäller för övrigt Ja...

Kvällens sämsta vin för mig. Årgången kan förklara en del med såklart.

5 p

Min egen ranking:
  1. Bechalin 2010
  2. Substance
  3. Wiston 2013 (satte inget betyg blint dock)
  4. MdV 2008
  5. Andre Clouet 1911
  6. CMdF 2006
Totalen har jag inte riktigt koll på då vi inte gjorde någon officiell sammanställning mig veterligen, men det var lite spretiga resultat även om alla hade Cedric Bouchard som topp 2 om jag minns rätt.

Extra tack till arrangören Christer som bidrog med 2/3 av vinerna och en riktig raritet!
 

Ekdahl

Medlem
Fördrink
Wiston 2013
Röda äpplen och tydligt ekad med lite rostade toner som kom fram allt mer med tid. Syran finns där men smaken är kort. Sammantaget tydlig odlarstil. Gissade enklare NV-blend men hade ingen tanke på att det kunde vara utanför champagne. Bästa engelska bubblet jag druckit och visserligen det enda med... Alla gissade champagne och det var inte kvällens sämsta vin.

Elak slamkrypare blint.

Andre Clouet 1911 (2007-09?)
Jäst och bröd primärt. Vanilj och lite blommighet. Lätt syra och ung med rätt enkel och lätt smak. Gissade 2012 och blend om jag kom ihåg rätt. Riktigt trist och den kom aldrig igång heller.

6 p

Arnould MdV 2008
Torkad frukt och tropisk. I bakgrunden även lite ingefära. Rätt enkel i munnen och inte mycket till komplexitet eller intensitet alls. Alla gissade BdB! Det här var en av få 08or som jag missat inhandla men det gör inget nu. Kvällens magplask. Kändes absolut inte som vare sig en 08a eller prestige. Måste vara feltappad på plats.:rolleyes:

6 p

Cedric Bouchard Bechalin 2010
Mitt eget bidrag. Tegelfärgat av rött på ett säreget sätt var det första som slog en. Karamell och vingummin på näsan och extremt vinöst. Mycket smak, dsv intensiv och komplex. Udda men bra om man gillar power.

9 p

Selosse Substance
Medan vi hämtade pizza lovade Christer att öppna ett nytt vin efter besvikelsen med 1911. Wow vilket vin! Superekat och maxat med hyacinter och skumbanan ala Selosse. Viss oxidation med så klart. Gissningen borde vara självklar med den analysen men jag trodde Christer hade slut på Selossen så jag gissade på andra chardonnayekmonster som Pouillon, Marguet och de Sousa innan jag förstod att det var Selosse.

Substance har inte varit någon favorit innan men nu gillade jag den. Kräver dock att man accepterar den extrema vinmakningen.

9 p

Paul Bara CMdF 2006
Ytterligare bonus. Skrev inte mycket, jäst lite ostron och ung. Bara har gått från klarhet till klarhet för mig. Tyckte som bäst om Bara när man som nybörjare läste Julles böcker. Efter att ägnat de senare åren åt att prova vin och bildad sin egen uppfattning har Bara verkligen tappat i min bok. Samma gäller för övrigt Ja...

Kvällens sämsta vin för mig. Årgången kan förklara en del med såklart.

5 p

Min egen ranking:
  1. Bechalin 2010
  2. Substance
  3. Wiston 2013 (satte inget betyg blint dock)
  4. MdV 2008
  5. Andre Clouet 1911
  6. CMdF 2006
Totalen har jag inte riktigt koll på då vi inte gjorde någon officiell sammanställning mig veterligen, men det var lite spretiga resultat även om alla hade Cedric Bouchard som topp 2 om jag minns rätt.

Extra tack till arrangören Christer som bidrog med 2/3 av vinerna och en riktig raritet!
Intressant med Wiston 2013, när jag provade den på Handpicked Wines sortimentsprovning i höstas tyckte jag inte den visade något alls. Kanske 8 mån på kork har gjort den gott?
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Intressant med Wiston 2013, när jag provade den på Handpicked Wines sortimentsprovning i höstas tyckte jag inte den visade något alls. Kanske 8 mån på kork har gjort den gott?

Var den nydeggad kanske 8 månader gjort susen annars är det väl mer troligt att skillnaden beror på att vi fick Wiston blint. Inget stort vin alls men det var dålig konkurrens efter topp 2.
 

Ekdahl

Medlem
:)
Var den nydeggad kanske 8 månader gjort susen annars är det väl mer troligt att skillnaden beror på att vi fick Wiston blint. Inget stort vin alls men det var dålig konkurrens efter topp 2.
Absolut inte skillnaden för mig att jag inte provade blint. Jag vill ju verkligen gilla brittiskt bubbel, anglofil som jag är. Dagen när brittiskt slår Champagne är en bra dag :)
Dock ännu inte provat brittiskt bubbel som levererar över sitt pris (dock nästan alltid under) - och aldrig bättre än en Champagne head to head
 

LarsW

Medlem
Ett riktigt litet påskägg!

Diebolt-Vallois Champagne Blanc de Blancs Millésimé 2004

Hyfsat säker på att denna är köpt på plats hos Diebolt i 2009. Sen hamnade lådan i ett djupt golvfack i min fars vinkällare och blev liggande till för några månader sedan när jag bröt den och tog med en flaska till Gotham City.

Till att börja med, 2004 är en riktigt jäkla bra årgång. I alla fall för BdB's. Allt jag druckit hittills har inte skämts för sig när det står bredvid den mer berömda 2002. Drack denna över två dagar och den var konsistent.

I näsan är det citron, hav och mycket subtila ålderstoner. Något lite blommigt, typ jasmin.
I munnen är det friskt, en markant syra, ålderstonerna är där men lika subtila som i doften. Det är limesaft och skal. Hint av banan och ostronskal. Marsipan? En lätt metallisk smak dröjer sig kvar utan att på något sätt vara obehaglig.

Vid 15 års ålder är den inte i närheten av att närma sig nedåtsluttningen.
Frågan är om den ens är på topp ännu eller behöver några år till. Som det känns nu kommer den leva till i alla fall 2030.
Mums!
90p

thumbnail_20190418_191911.jpg
 
Last edited:
Toppen