Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Byt ut 2006 och 1999 mot 1998 och möjligen 1997, så håller jag med dig! 70-talet känns svårt och väldigt lotteribetonat idag, men 1979 är helt klart en riktigt bra årgång!

Håller helt med. 1998 är en lite förbisedd årgång, Krug, Comtes, Winston etc gjorde alla riktigt bra viner.

Sedan missas ofta årgångar som är bra från kvalitet men inte kvantitet, som 81, 86 och 97
 

MartinE

Medlem
97 är jag tveksam till
Det få 97or man stöter på brukar hålla riktigt hög kvalitet och är dessutom förvånansvärt långlivade. Jag tycker att den årgången, liksom 1998, är bra exempel på år som överraskat postivit i förhållande till de initiala förväntningarna. Medan 1999 och 2006 är exempel på år som gått i motsatt riktning...

Jag gillar 00 också - och tycker att det generellt är ett underskattat år
Håller med till fullo! Har absolut 2000 före 99!
2000 är defintivt en bättre årgång än 1999, men jag tycker samtidigt att det varit ett år med lite blandade uppleveleser. Cristal, Krug och Comtes de Champagne är fantastiska (men det är de ju å andra sidan i princip alltid). Och jag tycker även Fleur de Passion sticker ut på ett positivt sätt och Clos des Goisses är ett monster som fortfarande inte kommit in i sitt optimala drickfönster! Men jag tycker att Dom Pérignon och flera av de stora husens "vanliga" årgångschampagner från året har känts något slätstrukna.
 

matage

Medlem
2000 är defintivt en bättre årgång än 1999.... även Fleur de Passion sticker ut på ett positivt sätt

Har du druckit FdP -00 i närtid?
Jag hade bara två flaskor men drack en för ett år sen och tyckte den var bra men förmodligen på/strax efter peak och den andra flaskan nu i helgen och den var definitivt långt gången i nedförsbacken. Hyfsad mousse fortfarande med klinga snabbt av i glaset med lite oxiderade sherrytoner.

Nu är det ju mest en akademisk fråga eftersom det var sista flaskan men funderar på flaskvariation/defekt eller om det verkligen är dags att dricka upp ;)
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Har du druckit FdP -00 i närtid?
Jag hade bara två flaskor men drack en för ett år sen och tyckte den var bra men förmodligen på/strax efter peak och den andra flaskan nu i helgen och den var definitivt långt gången i nedförsbacken. Hyfsad mousse fortfarande med klinga snabbt av i glaset med lite oxiderade sherrytoner.

Nu är det ju mest en akademisk fråga eftersom det var sista flaskan men funderar på flaskvariation/defekt eller om det verkligen är dags att dricka upp ;)

2000 fick 2 förstaröster på vår FdP-vertikal i höstas. Själv hade jag den som 5a men före 99.
 

MartinE

Medlem
Har du druckit FdP -00 i närtid?
Jag hade bara två flaskor men drack en för ett år sen och tyckte den var bra men förmodligen på/strax efter peak och den andra flaskan nu i helgen och den var definitivt långt gången i nedförsbacken. Hyfsad mousse fortfarande med klinga snabbt av i glaset med lite oxiderade sherrytoner. Nu är det ju mest en akademisk fråga eftersom det var sista flaskan men funderar på flaskvariation/defekt eller om det verkligen är dags att dricka upp ;)
Jag drack den i september 2015, så det är ju ett litet tag sedan. Men baserat på den flaskan borde den fortfarande prestera på topp!

Flaskvariation är nog en bra gissning! Frågan kring Fleur de Passion och flaskvariation har ju varit uppe på forumet ett flertal gånger under åren...

Så här skrev jag för övrigt om min flaska: Den här flaskan har helt klart en mindre angenäm doft. Trots det är det rent smakmässigt faktiskt den bästa Fleur de Passion jag druckit!
 

Christer J

Medlem
Idag dricker vi Chartogne-Taillet Sainte Anne till ett potpurri av rotfrukter i ugn.
60% från 2014 och 40% från 2013 och 2012.
Chardonnay och Pinot noir 50% vardera, buteljerad juli 2015 och degorgerad sept 2017.
Vinifierad i stål och ek. Ingen malo.
Lite finstämd brödighet med nydelad citron som kommer igenom, svag trevlig rökighet. Ostronskal.
Smak balanserad syra som får det att vattnas i munnen, rent och fint. Körsbär och björnbär. Salt jord i eftersmaken.
Hästar framför plogen, det är därför detta är så gott!
Utmärkt och prisvärt mingelvin som klarar sig bra för sig själv utan mat.
228EE8BC-C285-4DFE-8866-65CC1D2948C4.jpeg

Skål!
 
Last edited:

Jesper L

Medlem
För några veckor sen var det äntligen dags att ta oskulden på 166eme edition.

Djup gyllene gul färg och vid första doften slogs man av på tok för mycket bubblor. Efter några minuter luktade jag igen och citrus, bröd (brioche?) och kola doftades. Vid första sippen möttes jag av mogen citron, äpplen och rostat bröd. Vinet växte allteftersom kvällen led och det blir ett till inköp vid nästa kryssning.

Köptes för 1149kr för några månader sen.

upload_2019-4-3_18-49-20.jpeg
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Efter några lååååånga veckor utan alkohol i väntan på tillökning (två veckor över tid), kunde vi äntligen igår korka upp något. Den sista flaskan Taittinger NV Brut som inhandlades i paket om fyra till "extrapris" på Schiphol för 3-4 år sedan.
Gott, men bara att konstatera att Taittingers standard inte är någon av mina favoriter. Har druckit den vid flera tillfällen och landar alltid i ungefär samma omdöme runt 86-87p.
Doft av syrliga men söta? citroner, mjölk och malört? I smaken en hel del beska, mjölk/grädde, gröna toner och citron.

Magiskt att äntligen få dra en kork igen, men som sagt, lägger pengarna på annan "huschampagne" i fortsättningen :)

Stort grattis! :) Pojke eller flicka?
 

FredrikC

Medlem
För några veckor sen var det äntligen dags att ta oskulden på 166eme edition.
Djup gyllene gul färg och vid första doften slogs man av på tok för mycket bubblor. Efter några minuter luktade jag igen och citrus, bröd (brioche?) och kola doftades. Vid första sippen möttes jag av mogen citron, äpplen och rostat bröd. Vinet växte allteftersom kvällen led och det blir ett till inköp vid nästa kryssning.

Köptes för 1149kr för några månader sen.

Visa bifogad bild 16415

Det var ett jäkligt bra pris! Vilken skuta var det på?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Franska Vinlistan bjöd in på provning av 9 olika champagne producenter. På plats fanns @Emanuel som jobbade som spottkoppstömmare och alltiallo. Bakom ett av borden stod @Anders Landström och hällde. Stötte även på @Elvis, @Crist(al)ian 77 och @vintomas i vimlet. Kändes nästan som en klassåterträff (på ett bra sätt).

Jag hängde på låset och hann med några viner innan @ChristianB dök upp. Kul att slå följe med en kille som är öppen för allt, bara att tacka för sällskapet.

Mailly
En producent jag inte provat tidigare vad jag vet. Jean-François Préau hällde viner.

NV Brut Réserve Grand Cru
Basår 2015, 75 % pn, 25 % ch.
Habil standard skumpa, för de flesta vid de flesta tillfällena. Mycket godisreferenser dök upp. Laid back syra.

NV Blanc de Pinot Noir Grand Cru
Basår 2015, 100 % pn.
Stram och fyllig, generisk men med en angenäm beska i svansen, nougat. Om den förra är slösommardricka är detta en middag med stärkta skjortkragar. Jag gillar middagar.

2008 O´de Mailly Grand Cru
75 % pn, 25 % ch.
Bra dricka, mognad, snyggt balanserad syra mot en fruktig kropp, gräddkola, ingrid marieäpplen, smörig, brödig. Snygg och mycket tillgänglig, matig.

upload_2019-4-4_13-8-40.png

Champagne Vilmart, Morgane Champs Foto: Johan Thunberg

Vilmart
Gladast idag var nog Morgane Champs som presenterade vinerna vid Vilmartbordet. Kanske på ett bra humör då det ännu var tidigt på dagen. Vilket som, jag har druckit Vilmart tidigare några gånger och inte blivit helt såld. Så upp till bevis. Ingen malolaktisk jäsning.

NV Grand Réserve 1:er Cru
Basår 2016, reserv 14/15, 70 % pn, 30 % ch.
Hallonsyrlig, rökig, kort, ung, väldigt ung, kan inte få styr på smaken och doften. Jag lämnar denna utan vidare analys, svår. Kan säkert bli lysande, eller inte.

NV Grand Cellier 1:er Cru
Basår 2015, reserve 13/14, 70 % ch, 30 % pn.
Elektriskt rökig med en skön syra och stramt avslut. Gott.

2014 Grand Cellier d´Or 1:er Cru
80 % ch, 20 % pn, deg 6/2018.
Kraftig markerad syra, citrus, tulpansnitt, Bättre doft än smak, spara!!!

2011 Coeur du Cuvée 1:er Cru
80 % ch, 20 % pn.
10 månader på 1-3 år gamla barrique. Snygg doft, ganska tunn smak med hög syra. Mängder av mogna äpplen, fruktkällare, aprikos.

upload_2019-4-4_13-11-24.png

Anders vid blandbordet. Foto: Johan Thunberg

Blandat med Anders Landström
Anders hällde skumpa som han aldrig gjort annat och det var ingen dålig fyrling han hade att bjuda på.

2014 David Léclapart l´Amateur 1:er Cru
100 % chardonnay.
Kalkpruttig med rök, torr, torr, torr, som att slicka krita, bra grapebeska, omogna gröna äpplen, svampig. Sa jag torr? Stram, knepig, udda = intressant. Till något riktigt fettigt mums.

NV R. Pouillon Brut Réserve
70 % pn, 15 % ch, 15 % pm, basår 2014 (70 %), 7 g/l, deg 2:a kvartalet 2017
Snyggt fruktig med ok längd, stenig, röda skogshallon (godis), kvistig. Bra standardskumpa för alla. Inget som känns fel men heller inget som är det där extra.

NV Jacques Selosse Initial Grand Cru
100 % chardonnay, deg 09/2018, basviner 2010,11 och 12, 5 g/l.
Massiv, djup, frukt i mängder bakom en vägg av nötighet. Snyggt balanserad syra och bra längd. Mycket speciell, något svår att greppa. Jag har bara druckit Initial en gång tidigare, baserad på 10,11 och 12, deg 2016 och jag fann den mer tillgänglig än denna så kanske i en konstig fas. Gott är det.

NV Marguet Shaman 14 Rosé Grand Cru
67 % ch, 33 % pn, deg 11/2017, 0 g/l.
Intensiv beska och hög syra, stor fruktig doft utan några speciella markörer (kanske svårt att hitta efter Selosse). Känns välbalanserad och insmickrande. Trevlig rosé.

upload_2019-4-4_13-13-31.png

Sophie Déthune och Christian i samspråk. Foto: Johan Thunberg

Paul Déthune
Sophie Déthune var på ett strålande humör och glädjen i att presentera sina viner gick inte att ta miste på. Från Ambonnay med pinot noir som huvuddruva.

NV Extra Brut Grand Cru
70 % pn, 30 % ch, basår 2016, reservviner upp till 20 år tillbaka.
Len, fruktig, ekig. Ingrid marie, snygg syra som finns där men inte sticker ut. Ännu en bra närsomhelst skumpa.

NV Cuvée Prestige Grand Cru
50 % pn, 50 % ch, basår 2013 (70 %), buteljerat 4/2014, deg 1/2017.
Störtskönt rent bubbel i lite kraftigare stil. Snyggt hanterade fat, mer oomph än Extra Brut. Småkakor, typ kolasnittar. Till middagen. Alltså vinet, inte småkakorna. Dom finns i vinet.

NV Blanc de Noirs Grand Cru
100 % pinot noir, basår 2015, buteljerad 4/2016, deg 9/2018, 2500 flaskor.
Aprikos, marsansås, solvarma mogna smultron, ekbeska, hög syra, saltig, fyllig. Snygg, god, gillar den.

upload_2019-4-4_13-17-9.png

Jean-Hervé Chiquet, Champagne Jacquesson. Foto: Johan Thunberg
Jacquesson
Det är inte varje dag man får ta del av en lansering av en ny champagne. När det sker dubbelt upp är man minst sagt lyckligt lottad. Jean-Hervé Chiquet hällde och gav en snabbgenomgång av cuvée ”årtalen” samt om de nya vinerna.

NV Cuvée no 742 (2014)
Osäker på blend.
Godisdoft, som en blandning mellan jordgubbe och citron med en tvist av hallonkola. Len och ren i munnen med en frisk syra, bra balans och avslutas med lite hetta(?). Tror på en lysande framtid för denna. Snygg och god.

NV Cuvée no 737 D.T. (2009)
Osäker på blend.
En sendeggad flaska som är vidöppen för konsumtion. Underbara toner av vaniljkräm på morotskaka (eller var det marsansås?). Smörig, nybakade scones, persikor, syran håller ihop det. Topp!

2008 Dizy – Corne Bautray
100 % chardonnay.
Första nyheten. Här var det stängt. Vifta vifta vifta, smått börjar det dyka upp lite blommiga dofter (jasmin) och citrus. Smaken är även den tillknäppt, kalkig. Svårt att avgöra var den kommer hamna men jag gissar på någonstans mellan enastående och magisk med tillräcklig lagring.

2008 Avize – Champ Caïn
100 % chardonnay.
Stor skillnad från förra vinet, mer öppen med många olika dofter att leta sig in i. Även denna har en del blommiga dofter men citrusen skiljer sig. Här är det åt citronläsk. Djup och längd, nötcréme dyker upp, smörkakor, kanzoäpple, komplexitet. Så klockrent underbar. Känns komplett nu men frågan är om inte det har potential att höja sig ännu några snäpp.

Lysande uppställning från Jacquesson där det sista vinet gick på knock.

upload_2019-4-4_13-19-6.png

Stéphanie Ducloux, Champagne Paul Bara. Foto: Johan Thunberg

Paul Bara
NV Brut Réserve Grand Cru

80 % pn, 20 % ch, basår 2012, deg 12/2018
En blandning av gula och gröna äpplen med en ganska frän syra. Ingen malo. Enkel, korrekt men intetsägande.

NV Grand Rosé de Bouzy Grand Cru
70 % pn, 18 % ch, 12 % Bouzy rouge (se längre ner).
Är som en lenare och rundare variant av månadens vin i mars. Söt frukt, söt persika, en del stendamm, svulstig.

2012 Brut Millesime Grand Cru
90 % pm, 10 % ch.
Rund, sötfruktig, 8 g/l, anonym, äppelmos, citronzest, stendamm/kalk. Lite sådär lagom av allt.

2006 Comtesse Marie de France Grand Cru
100 % pn, deg 10/2018
Nu händer det grejer! Svulstig på ett snyggt sätt, mix av grape, citron, lime, syrliga gröna äpplen och mogna röda äpplen. Snygg beska som ger pondus och ryggrad tillsammans med syran som är väl avvägd. Skitgod skrev jag i mina noteringar. Inte en så överdrivet målande beskrivning men det var så det känndes.

2008 Bouzy Rouge Grand Cru
100 % pn.
Inga utförliga anteckningar, skumt att prova rött stilla bland alla skumpor. Funkig doft med lingon, tranbär. Syrlig. Svårt att ge det en rättvis bedömning med tanke på motståndet och tillställningen.

upload_2019-4-4_13-21-35.png

Alexandre Chartogne, Champagne Chartogne-Taillet. Foto: Johan Thunberg

Chartogne-Taillet
Hos Alexandre Chartogne är det ingen stress. Han berättar med stor inlevelse om sina viner, jorden, rötterna och om hur munkarna förr provade vin. Smaka först för att få en bra uppfattning om strukturen innan man sätter näsan till. Intressant idé som jag provade (med varierande framgång, kräver lite övning för att få till det). Skön herre som verkligen bjöd på sig själv.

Det blev lite oklart i vilken ordning vinerna provades men detta är i alla fall vad jag skrev ner (som jag tror blev rätt).

NV Cuvée Sainte Anne
50 % pn, 45 % ch, 5 % pm, basår 2016, deg 12/2018, 4-5 g/l, ingen tillsatt jäst.
Som en cava, fast med lite mer brödighet. Svår, ung. Kan inte få grepp på den. Det andra 2016 som jag har svårt för. Kan det vara ungdomen eller året?

NV Le Rosé
55 % ch, 40 % pn, 5 % pm, basår 2015, deg 12/2018, 5-6 g/l, ståltank.
Len, ren, ok, std. Inte så mycket att orda om, en klart godkänd rosé med mogen frukt och dammtorr. Gillar den, kan inte sätta exakt vad det är jag gillar med den, den bara funkar.

2013 Chemin de Reims
100 % chardonnay, buteljerad 2014-07-24, deg 12/2018, 4-5 g/l, vinifierad på 350 liters fat.
Generös frukt, varma hallon, bröd, komplexitet och djup med bra längd. Silkig men ändå frisk i syran. Svårt att tro att det är enbart chardonnay, har en lite mustigare karaktär, fat. Riktigt vacker och mums för själen.

upload_2019-4-4_13-23-38.png

Géraldine Lacourte och Richard Désvignes, Champagne Lacourte Godbillon. Foto: Johan Thunberg

Lacourte Godbillon
En helt okänd producent för mig som visade sig vara en av de mest intressanta.

NV Terroirs d`Ecueil 1:er Cru
85 % pn, 15 % ch, 2015 bas, 43 % reservvin (2013-2014), 5 g/l, deg 10/2018.
Kolabönor, jordgubbsremmar, smörigt rostbröd, äpplejuicekoncentrat. Hög syra. Förvånansvärt mäktig för en NV. Gott!

2012 Millésime 1:er Cru
60 % pn, 40 % ch, deg 9/2018, 3 g/l.
Nötig, hög syra, stor kropp, häftigt slut med en syra som från vita omogna jordgubbar. Lager på lager. Mycket att upptäcka, mycket bra!

2012 Les Chaillots Extra Brut 1:er Cru
100 % pinot noir, 2017-09-20, fat från lokala ekar, 1337 flaskor, 2 g/l.
Underbart snygg ekad näsa, grillade gambas på träspett, saltig, mjuk kola. Topp notch!!! Vilket vin! Varför har jag inte druckit detta tidigare? Årets julklapp redan nu? Kanske dagens bästa vin.

upload_2019-4-4_13-30-43.png

Jérôme Legras, Champagne Legras & Haas. Foto: Johan Thunberg

Legras & Haas
Bakom bordet stod Jérôme Legras och det var överlag stora flaskor som gällde (eller normalstora kanske man ska säga, inga halvmagnum).

NV BdB Extra Brut Grand Cru (magnum)
Basår 2011, deg 11/2017.
Stendammig, flinta, supertorr, kantig, hög syra och grape. Svårt att plocka fram något annat, syra och torrt rakt igenom. Inget för den fege. Jag är feg så…

NV BdB Grand Cru
Bättre men inte något för mig. Mer blommighet än föregående men fortfarande svår att ta till sig. Mest äpple.

2011 BdB Grand Cru (magnum)
Stort lyft från föregående två flaskor. En helt annan munkänsla, len, harmonisk, skriker chardonnay blandat med röda äpplen, stendammig, bra längd. Något utvecklad doft med viss nötighet. Det tar sig.

NV Exigence No 9 Grand Cru
50 % ch, 50 % pn.
Sådär ja, nu börjar det hända saker. Nionde släppet av denna blend. Baserat på 2014 men med reservviner från så långt tillbaka som 1995. Mogna äpplen, äppelkompott, nötter, rondör och djup. Mycket bra! Bäst hos Legras & Haas.

NV Rosé (magnum)
50 % ch, 25 % pn, 25 % pm.
God och lättgillad, något åt det sötare hållet, bra djup, kort. Solvarma frukter i en liten mosig stil. Funkar.

Det verkar som att jag har lite svårt att greppa stilen hos Legras & Haas. Det är inte första gången jag provar deras viner och ännu en gång så hamnar de flesta av deras viner i mellanmjölksträsket. Positivt var dock Exigence, ska jag definitivt prova igen.

upload_2019-4-4_13-27-35.png

En oarrangerad gruppbild, Anders och Emanuel, Vintomas närmast kameran med ryggen till och Jan Netterberg till höger. Foto: Johan Thunberg

Under tiden Christian provade igenom Maillys tre viner slank jag iväg till Lacourte Godbillon igen för ett extra smakprov av 2012 Les Chaillots Extra Brut. Sicket vin, de flesta av mina glädjereceptorer slog en extra volt. Sista glaset, inget spottande, bara ren njutning.

Ett stort tack till Franska Vinlistan för ett mycket bra arrangemang och givetvis till alla närvarande från de olika producenterna. Ett extra plus för Joakims oklanderliga klädsel och till Jan Netterberg som ordnade allt (samt för snyggast skjorta i salongerna).
 
Last edited:

Trydebull

Medlem
Grymma noter, och outstanding reportage @thunberg !

2012 Les Chaillots Extra Brut 1:er Cru
Underbart snygg ekad näsa, grillade gambas på träspett, saltig, mjuk kola. Topp notch!!! Vilket vin! Varför har jag inte druckit detta tidigare? Årets julklapp redan nu? Kanske dagens bästa vin.
Jaha. Det där "måste" man ju då köpa sig en låda av...

Det verkar som att jag har lite svårt att greppa stilen hos Legras & Haas. Det är inte första gången jag provar deras viner och ännu en gång så hamnar de flesta av deras viner i mellanmjölksträsket.
Du är verkligen inte ensam där. Från min horisont är jag oftast nere på både lättmjölk och minimjölk. Gillar skarpt att de har så lättåtkomlig fångst av bra flaskformat, men tyvärr lever inte innehållet upp till flaskans storlek...
 
Toppen