Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LarsW

Medlem
Härligt :)
Så det finns 2008, 2006, 2004, 2002 och en äldre än 1996.
Får vi i en 1996 så kan man förslagsvis ha följande uppställning:
2004
2002
1996
Ännu äldre
Några unga och några mer mogna blir väl en bra uppställning?
Hade vart jättekul.:)
Behöver dock hyfsat lång framförhållning då mina flaskor ligger i Uppsala.
 
M

Mouton

Bara för att visa att även jag kan njuta av lite skumpa, korkas den här.
Ingen Prestige direkt, även om några finns.
Högst njutbar till en fisk inspirerad lunch och drömmar om vår, i snö stormen.
Dock är den inte ens nära Roederer -08 -10 eller -12.


image.jpeg
 

Christer J

Medlem
När familjer samlas kring mello så går jag till kontoret och studerar champagne.
Ikväll två champagner från ett år med knepiga förhållanden, 2011. Vilmart Grand Cellier Rubis och Roederer Rosé.
Vilmart perfekt till sushi, mörka bär, jord och intensitet. Gott.
Roederer till ostarna senare.
Studerar också skidskytte.
Skål :)
BF7F123F-3421-4B0B-96EE-08A9A0807B72.jpeg

82CE29D0-252F-45C3-82B9-6486C40624E2.jpeg
 

chambertin

Medlem
Ganska ofta DP lyckas "udda" årgångar. Dock, mycket förvånad över 03 som jag tycker varit en dålig DP generellt sätt.
Har nästan aldrig förstått mig på varför DP ses som en stor/bra champagne (undantaget var en tidig 60-tals Rosé som jag drack sent 80-tal och som var magiskt bra) och har provat dom flesta årgångar sedan -90. Inte dålig på ngt sätt alls men inte i närheten av SWC, lagrad Comtes, Bollinger GA Rosé, Bollinger GA (80-tal och 90-tal), Selosse (alla cuvéer) för att nämna några som jag gillar.
 

Elvis

Medlem
Charles Heidsieck Brut Reserve med 2008-bas. Jag brukar tycka att basåret inte spelar så stor roll för NV Charles Heidsieck men den här flaskan levererade verkligen. Packad med frukt och kolatoner, bra syra och lång eftersmak. Det här hade jag tagit för en bra prestigechampagne om jag hade fått den blint. Otroligt bra.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Charles Heidsieck Brut Reserve med 2008-bas. Jag brukar tycka att basåret inte spelar så stor roll för NV Charles Heidsieck men den här flaskan levererade verkligen. Packad med frukt och kolatoner, bra syra och lång eftersmak. Det här hade jag tagit för en bra prestigechampagne om jag hade fått den blint. Otroligt bra.

Håller med, inte många skumpor i samma prisklass som klår den... (har tio kvar...) men det kommer vara färre kvar om ett år. I ett bra drickfönster just nu
 

Trydebull

Medlem
Vid Systemets senaste Nya årgångsprovning testade jag bl a några 08-champagner. Om 2008 Dom Pérignon skrev jag blint ett enda ord: "Enkelbubbel!"
Bekräftar min syn på Dom P som den perfekta skumpan för brats och etikettsbögar.

Hmmm, undrar vilken kategori jag tillhör. Måste vara etikettsbög för jag tror att de flesta som känner mig skulle skratta om jag försökte kalla mig brat...

Kan ju hända att du inte gillar unga Dom Perignon - om man nu vill vara kategorisk - för då tycker jag också att de, om än absolut inte dåliga, så kanske mer intetsägande.

Däremot dricker jag väldigt gärna Dom Perignon - med ålder...
 

jrick

Medlem
Vid Systemets senaste Nya årgångsprovning testade jag bl a några 08-champagner. Om 2008 Dom Pérignon skrev jag blint ett enda ord: "Enkelbubbel!"
Bekräftar min syn på Dom P som den perfekta skumpan för brats och etikettsbögar.
Det var ju kort även för dig, du brukar ju mäkta med 4-5 ord i dina smaknoter. Även om det är oklart om just enkelbubbel är ett ord eller två.
 
Har nästan aldrig förstått mig på varför DP ses som en stor/bra champagne (undantaget var en tidig 60-tals Rosé som jag drack sent 80-tal och som var magiskt bra) och har provat dom flesta årgångar sedan -90. Inte dålig på ngt sätt alls men inte i närheten av SWC, lagrad Comtes, Bollinger GA Rosé, Bollinger GA (80-tal och 90-tal), Selosse (alla cuvéer) för att nämna några som jag gillar.

Håller fortsatt DP som en av de viner man kan titta efter om man söker efter en viss årgång och generellt det varit ett svagt år för regionen,
 

Trydebull

Medlem
Ang min syn på på Dom P fick jag ett mejl privat. Kanske mejlaren fann det för grovt för forumet - men jag citerar det gärna:
"(...) Bekräftar min syn på Hans A som provaren som överlevt både andra och sig själv."

Jag tycker att är superviktigt med olika åsikter om vin, och även om jag kanske inte tycker att just de epitet du satte på de som uppskattar Dompa är så smakfulla (!) så vore det märkligt att inte uppskatta inlägget i sig.
 
Toppen