Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Sigdarve

Medlem
Står mellan Louis och Billecart just nu. Billecart har lite högre sockerhalt (9g) vilket jag tror att min fru föredrar. Fler förslag innan jag beställer?
 
Last edited:

john b

Medlem
20190203_195827.jpg


Variation på roederer med damien hugot bdb 2008 som bubblare testade jag och några kompisar i söndags.

Roederer estate l'ermitage 2011.
Roederer vintage 2009
Roederer NV
Damien hugot bdb 2008.

Hade med ett frågeformulär utöver att jag storsint bjöd på anteckningspapper till deltagarna.
Inga detaljerade noter från min sida.
Blindad servering tack vare min hjälpsamma fru.

Enhällig vinnare var damien hugot. Är ju något visst med drickfärdig bdb. Mycket mogna nougatdofter och mörkt äppelkött och honung i doften. Fint komplext vin som balanserade syra och mineral väldigt trevligt. Generöst matvin men kanske inte som aperitif.

Tvåa kom enhälligt (faktum är att alla tyckte lika i rangordningen) roederer estate l'ermitage 2011. Riktigt bra. Lite friskare och syrligare. Inbjudande blommig doft. All round champagne

Trea kom roederer vintage 2009. I ärlighetens namn så kanske denna har störst potential och dracks för tidigt. Klen knuten doft i början som sakta utvecklades till brödigt välbehag.

Sist kom roederer brut premier NV. Mindre av allt.

Som kuriosa kan man tillägga att estaten och vintage 2009 och damien hugot har samma poäng på CT alla tre. 91.3.

Kul med icke champagne som var så jäkla bra och för en ynka femhunka i weblagret på bolaget. Finns 50 kvar åt er. Perfekt om man högst vänskapligt vill sätta dit någon champagnesnobb på provning.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Skålade precis in det nya kinesiska året med sista flaskan Charles Heidsieck Brut Reserve med 08-bas! Snacka om trevlig NV! Den går från klarhet till klarhet. Blir att investera i ett par lådor när den kommer med -12 bas!
Skål för Grisens år! (vilket råkar vara mitt år :))
 

Sigdarve

Medlem
Skålade precis in det nya kinesiska året med sista flaskan Charles Heidsieck Brut Reserve med 08-bas! Snacka om trevlig NV! Den går från klarhet till klarhet. Blir att investera i ett par lådor när den kommer med -12 bas!
Skål för Grisens år! (vilket råkar vara mitt år :))
Den som finns på SB nu, vilken bas har den?
 
Visa bifogad bild 15722

Variation på roederer med damien hugot bdb 2008 som bubblare testade jag och några kompisar i söndags.

Roederer estate l'ermitage 2011.
Roederer vintage 2009
Roederer NV
Damien hugot bdb 2008.

Hade med ett frågeformulär utöver att jag storsint bjöd på anteckningspapper till deltagarna.
Inga detaljerade noter från min sida.
Blindad servering tack vare min hjälpsamma fru.

Enhällig vinnare var damien hugot. Är ju något visst med drickfärdig bdb. Mycket mogna nougatdofter och mörkt äppelkött och honung i doften. Fint komplext vin som balanserade syra och mineral väldigt trevligt. Generöst matvin men kanske inte som aperitif.

Tvåa kom enhälligt (faktum är att alla tyckte lika i rangordningen) roederer estate l'ermitage 2011. Riktigt bra. Lite friskare och syrligare. Inbjudande blommig doft. All round champagne

Trea kom roederer vintage 2009. I ärlighetens namn så kanske denna har störst potential och dracks för tidigt. Klen knuten doft i början som sakta utvecklades till brödigt välbehag.

Sist kom roederer brut premier NV. Mindre av allt.

Som kuriosa kan man tillägga att estaten och vintage 2009 och damien hugot har samma poäng på CT alla tre. 91.3.

Kul med icke champagne som var så jäkla bra och för en ynka femhunka i weblagret på bolaget. Finns 50 kvar åt er. Perfekt om man högst vänskapligt vill sätta dit någon champagnesnobb på provning.
Roederer Estate L’Ermitage är förträfflig. Speciellt för sin peng, och för att inte komma från Champagne-distriktet.
Drack 2011 oblint nyligen (ungefär 90 p tyckte jag), och har druckit tidigare årgång(ar) för några år sedan.
 

Elvis

Medlem
Skålade precis in det nya kinesiska året med sista flaskan Charles Heidsieck Brut Reserve med 08-bas! Snacka om trevlig NV! Den går från klarhet till klarhet. Blir att investera i ett par lådor när den kommer med -12 bas!
Skål för Grisens år! (vilket råkar vara mitt år :))

Jag tycker att 07-bas och 10-bas är jättebra också. Jag har druckit båda ett flertal gånger de senaste åren och brukar sätta 90-91 poäng på CT. Alltså tycker jag inte att man behöver vänta in extra bra basår. Köp och drick kontinuerligt! ;)
 
Alla gillar Louis Roederer Rosé, men Billecart-Salmon Rosé är också jättebra.
Louis Roederer är en av de absolut bästa champagne-husen, i mitt tycke. Inom varje prisklass och kategori håller de sig till de bättre/bästa, även där andra hus har relativa svackor. Kanske det mest tillförlitliga huset av alla, om man räknar bort de som uteslutande ligger i prestige-segmentet (Krug, Salon).

Även om jag aldrig provat rosén (vad jag minns) så kan jag inte säga att jag är förvånad.
 

tobbe81

Medlem
Pierre Peters les chetillons 2010
Dagens champagne med inspiration från @Christer J och min flaska var helt annorlunda idag än vad hans var för någon dag sedan. Jag älskar Pierre Peters och noterade att jag inte hade poppat någon chetillons 2010 ännu så jag passade på idag. Min flaska idag var helt fantastiskt gunpowder citrus perfekta bubblor lång fin eftersmak och väll avstämd och integrerad syra 92,7P och denna lägger sig nästan precis bredvid lesprit 2012.
IMG_20190204_125147_484.jpg
 
Last edited:

FredrikC

Medlem
Skålade precis in det nya kinesiska året med sista flaskan Charles Heidsieck Brut Reserve med 08-bas! Snacka om trevlig NV! Den går från klarhet till klarhet. Blir att investera i ett par lådor när den kommer med -12 bas!
Skål för Grisens år! (vilket råkar vara mitt år :))

Den som finns på SB nu, vilken bas har den?

Jag plockade ut denna herre idag:
borde inte det vara 2012 bas? Eller är jag ute å cyklar?
20190206_174644.jpg
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Tack! Vart hittar man infon om vilka blandviner den innehåller?
"För Charles Heidsieck är deras prioritet att producera kvalitativa multi-vintage champagner. Huset har avstått från att lansera flera toppårgångar, som exempelvis årgång 2002, för att hålla dessa viner till Brut Réserve. Denna cuvée består alltid av 40 procent reserv vin med en genomsnittsålder av imponerande 10 år, där den äldsta beståndsdelen består av vin från den legendariska årgången 1996.

Basårgången i vinet byttes nyligen och de 60 procenten i vinet består nu av årgång 2012 och Livets Goda gjort ett nytt nedslag i denna numera alltid skinande champagne. Charles Heidsieck Brut Réserve är således vårt Dryckestips till er denna vecka.
"Prislappen indikerar sortimentet ”standardchampagne” men det här är så mycket mer än så."
Chefredaktör Anders Enquist tycker till om

Charles Heidsieck Brut Réserve

När man inbillar sig att denna champagne inte kan glänsa mer än vad den tidigare gjort, så är det precis det den gör här. Med huvudbasen i årgång 2012 så har vi just ett basspel som närmast kan liknas med den fenomenale basisten Marcus Miller. Tillåt mig nu att bli emotionell:

Det blir fyllighet och virtuos elegans i samma andetag. Det blir mjukt souligt och edgie funk i samma hjärtslag. Det blir spirituellt jazzigt med melodisk, bitterljuv grund. Det vi kallar den för champagnen typiska djupa och frodiga Charles Heidsieck frukten håller sitt underbara grepp, men basårgången har gett champagnen en fenomenal sirlig spänst i strukturen och finess med smekande krispig rondör som skapar just en skinande edge i den generösa och förföriska frukten, där en smörnötig brödighet spelar harmoniskt med hintar av ostronskal, citrus, ananas, äpple och kittlandes röda bär i bakgrunden. En snygg mineralisk hinna ligger självklart stadigt som grogrund i detta vackra bygge.
Precisionen i avslutet är fenomenal och denna champagne tappar inte eller spelar falskt på en endaste ton under hela stycket.

Prislappen indikerar sortimentet ”standardchampagne” men det här är så mycket mer än så. Det här är ”pure, sparkling love in a bottle!”

94poäng

Charles Heidsieck
Brut Réserve"

 
Har en fråga på Charles Heidseck, jag har druckit min sista 07-bas och funderade på att beställa några flaskor med 10an som basvin för att få några år extra lagring på köpet mot att köpa 12an som finns nu på SB. Dessa har haft 8 och 7 år från de är lagda i källaren till degorgering men såg att de nu säljer 12an som då har 5 år till degorgering. Beror detta på att de kontinuerligt degogerar till den ”basen” är slut? Vilken skilland i smak kan man förväntas sig av en flaska som ligger säg då 8 år till degogering vs. en flaska som har 5 år innan degogering men som man sen lagrar i tre år extra? Vet inte om frågan är lite rörig eller har ett bra svar?
 
Last edited:

MartinE

Medlem
Drick nu eller lagra! Det här är ingen champagne som måste ligga i 10 år för att bli god. Äldsta blandvinet är från 1996!
Glöm bara inte bort att lagra några också! Jag lovar att den kommer att vara ännu bättre om tio år än idag! ;)

Har en fråga på Charles Heidseck, jag har druckit min sista 07-bas och funderade på att beställa några flaskor med 10an som basvin för att få några år extra lagring på köpet mot att köpa 12an som finns nu på SB. Dessa har haft 8 och 7 år från de är lagda i källaren till degorgering men såg att de nu säljer 12an som då har 5 år till degorgering. Beror detta på att de kontinuerligt degogerar till den ”basen” är slut? Vilken skilland i smak kan man förväntas sig av en flaska som ligger säg då 8 år till degogering vs. en flaska som har 5 år innan degogering men som man sen lagrar i tre år extra? Vet inte om frågan är lite rörig eller har ett bra svar?
Som jag skrev i en annan tråd häromdagen upplever jag att CH degorgerar löpande och blandar ganska friskt i ordningen mellan de olika utgåvorna. Det finns exempelvis flaskor med 2012-bas som degorgerades redan 2016 samtidigt som det finns flaskor med 2010-bas som deggades senare! Och nu dyker det upp "2012or" med senare degdatum än ovan nämnda "2010:a". Hur "politiken" bakom det arbetssättet ser ut vet jag inte, men det är onekligen ganska intressant!

En flaska som fått ligga längre tid på jästfällningen borde, åtminstone i teorin, ha möjlighet att utveckla en större komplexitet. Samtidigt beror det där och framförallt hur du upplever den/dem till stor del på när du dricker champagnerna. Tiden "på korken" spelar nämligen också väldigt stor roll i sammanhanget! Exempel: En flaska som fick fyra års lagring på jästfällningen och som dricks sju år efter degorgering kan mycket väl smaka bättre än en flaska av samma champagne som fick sju års lagring på jästfällningen och som dricks fyra år efter degorgering!

Tillägg: I din situation skulle jag helt klart prioritera utgåvan med 2012-bas. Men det är ju alltid bäst att köpa båda! :)
 
Toppen