Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Elvis

Medlem
Underbar provning med Krug GC som tema igår:

Graham Beck BdB 2013
---
Charles Heidsieck Brut Reserve (2007-bas)
Krug GC (2007-bas)
Krug GC på halvflaska (2007-bas)
---
Krug 2003
Krug GC (2003-bas)
Krug CdM 2003
---
Krug 2004 (tyvärr korkad)
Krug GC (2004-bas)
---
Krug GC (2001-bas)
Krug GC guldetiketten (1995- eller 1996-bas)

Bäst vin var CdM 2003 tätt före Krug GC med 2004-bas.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Underbar provning med Krug GC som tema igår:

Graham Beck BdB 2013
---
Charles Heidsieck Brut Reserve (2007-bas)
Krug GC (2007-bas)
Krug GC på halvflaska (2007-bas)
---
Krug 2003
Krug GC (2003-bas)
Krug CdM 2003
---
Krug 2004 (tyvärr korkad)
Krug GC (2004-bas)
---
Krug GC (2001-bas)
Krug GC guldetiketten (1995- eller 1996-bas)

Bäst vin var CdM 2003 tätt före Krug GC med 2004-bas.
Stackars Graham Beck i den uppställningen! :D
 

Elvis

Medlem
Stackars Graham Beck i den uppställningen! :D

Det var en blind aperitif, klurigt överhälld på tom Krugflaska av värden och lätt att känna igen flaskformen bakom foliet. Som tur är tittade jag inte så noga på flaskan. :D

Jag var dock säker på att det var en champagne och gissade på en odlar-blanc de blancs från 2008.

Charles Heidsieck Brut Reserve klarade sig dock mycket bra i första flighten - två av sju hade den som favorit i den flighten. Jag kände igen Heidsieck-stilen men gissade på BdM 1995.
 
Underbar provning med Krug GC som tema igår:

Graham Beck BdB 2013
---
Charles Heidsieck Brut Reserve (2007-bas)
Krug GC (2007-bas)
Krug GC på halvflaska (2007-bas)
---
Krug 2003
Krug GC (2003-bas)
Krug CdM 2003
---
Krug 2004 (tyvärr korkad)
Krug GC (2004-bas)
---
Krug GC (2001-bas)
Krug GC guldetiketten (1995- eller 1996-bas)

Bäst vin var CdM 2003 tätt före Krug GC med 2004-bas.
Låter sjukt trevligt!
Med undantag för den korkade 2004:an, givetvis.

Den fråga som slår mig först här är: Hur och hur mycket skilde sig Krug GC med 2007 som bas, mellan halv- och helflaska?
 

LarsW

Medlem
Håhej! Då har vårt skumpagäng samlats igen. :)
Igår så var det @LeChat som stod för temat Blanc de Blanc tillsammans med undertecknad, @Christer J och @Ekdahl.
Mäkta trevligt som vanligt.

Slumpen gav följande ordning.

Skumpa #1
Doft: Gröna äpplen och citroner. Olika rotfrukter. Yes-diskmedel med citrusdoft. En hint av grappa som nästan försvann med tiden.
Smak: Moget. Brödigt. Frisk syra. Kalk. Trevlig beska. Bröd och jäst.
Gissning: Odlar-skumpa. Ingen aning.
Rätt svar: Diebolt Vallois Fleur de Champagne 2007.
Mycket trevlig! 90p

Skumpa #2

Doft: Lite krut. Bröd. Körsbärslikör. Citron. En hint av ek.
Smak: Mer krut. Citronskalbeska och citronsaft. Smör. Nybakat bröd.
Gissning: Polerad var det gemensamma omdömet så tänkte huschampagne. Sen hintade @LeChat mot ett kooperativ och då trillade polletten ner...
Rätt svar. Orpale 2002
God men inget som stack ut eller lade sig på minnet i denna provning. För sig själv säkert en mycket trevlig upplevelse.
88p

Skumpa #3

Doft; Mer krut, ganska mycket faktiskt. Grapefrukt. Smält smör. Skumbanan. Syrliga bär.
Smak: Nej men hejsan vad trevligt... Limesaft. Mer grapefrukt. Surdegsbröd. Ek-vanilj. Citrongräs.
Gissning: Här var jag ute på vift och har inget minne av var jag landade.
Rätt svar: Comtes de Champagne 2006.
Oj denna var god, Utan tvekan den bästa 2006 jag druckit hittills!
93p

Skumpa #4
Doft: Nu jävlar! Tutti frutti. Grapefrukt. Syrliga karameller. Bokna äpplen. Vass syra. Våt gråsten.
Smak: Gröna äpplen. Kalk. Brioche. Gummi. Grapefrukt. Lång eftersmak, moget med en väl bibehållen syra!
Gissning: Ingen aning men gissade på ålder och nånting väldigt gott!
Rätt svar: Blanc de Millenaires 1995!
Nu blev jag lycklig. :D Denna har jag missat och inte druckit tidigare så detta blev höjdpunkten i går kväll.
En värdig vinnare på 95p

thumbnail_20190119_181738.jpg


Sen blev det bonusar...
Först ut... Bollinger GA 1990
Doft: Mogen+++. Oxidativa sherrytoner. Ostron. Nybakat bröd. Ingefära. Smör. Bokna äpplen och rostiga spikar.
Smak: Moussen och syran fanns där men var ganska diskret. Limeskal+zest. Karamell. Kolafudge. Rostade nötter och sherrytoner så det räckte och blev över. Vinös (vad det nu betyder...)
Denna flaska var nog på väg utför. Avgjort friskare för 5-6 år sen.
Men massa smak och jäkla god fortfarande.
92p

Sen: Larmandier Bernier Rose de Saignée
Doft: Grapefrukt. Blodapelsin. Sirap. Badskum. Jordgubbar.
Smak: Blodapelsin. Skalbeska. Äppelmos. Grape. Lite hög dosage kanske. Dracks bredvid Bollyn och led lite (mycket) av det då den kändes lite tunn i jämförelse... Men frisk och trevlig och säkert väldigt god om den får spela huvudrollen.
Poäng blir svårt då miljön inte var rättvis mot den. Gissar 88-89 nånstans

Hela gänget flaskor:
thumbnail_20190119_215757.jpg


Livet är gott!
Skål!
:)
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Edit till förra posten.
Larmandier Bernier Rose de Saignée har en dosage på 3g/liter alltså verkligen inte hög.
Tänker det var att den hade så mycket frisk frukt i jämförelse med bollyn att den upplevdes som "sötare".
Rätt ska vara rätt!

Ser fram mot att prova den för sig själv eller i rätt sammanhang.
Den var god igår till trots för att den slogs mot ett gäng riktiga tungviktare! :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Den fråga som slår mig först här är: Hur och hur mycket skilde sig Krug GC med 2007 som bas, mellan halv- och helflaska?
Halvflaskorna var klart mer utvecklade, och inte riktigt lika bra som helflaskan. Trevlig på sitt sätt med mer kakao och nöt-toner, men mindre typisk Krug-parfym och annan elegans. Med min smak bör bas 2007 (även känd som 163ème Edition även om det inte stod det på just den här flaskan) på helflaska ligga ett antal år till innan den toppar, men halvflaskorna blir knappast bättre än de var nu.
Krug GC på halvflaska verkar aldrig "toppa" lika högt, även om de föga förvånande får utvecklade toner tidigare. Halvflaskorna denna gång deg:ade 2012 och helflaskan 2014, så från samma basår har de legat längre på korken. D.v.s. det är lite av en "dubbel åldersskillnad" om man jämför samma basårgång i olika flaskformat.
 

Elvis

Medlem
Den fråga som slår mig först här är: Hur och hur mycket skilde sig Krug GC med 2007 som bas, mellan halv- och helflaska?

För mig var det en jätteskillnad och jag höll till och med Charles Heidsieck som bättre än Krug GC på halvflaska i den flighten. Krug GC kändes utvecklad, ja, men också trött och saknade energi.

Jag har länge varit tveksam till all champagne på halvflaska och har haft ett flertal dåliga erfarenheter av just Krug GC på halvflaska. Det var roligt att få det bekräftat blint.
 

namkrad

Medlem
Halloj, en fråga om R&L Legras St Vincent 2000. Jag har druckit den vid ett flertal tillfällen och den sista batchen jag köpte var korkarna spikraka och en av dem var korkskadad. Den lämnade jag tillbaka till SB som tog den i stort sett utan omsvep, bra där :) De andra var bra, men inte riktigt samma som tidigare tyckte jag.
Jag ser att den fortfarande finns att beställa och att SB satt dit en bild dessutom. Det är samma etikett som 2008, den guldiga ruteretiketten istället för den gröna. Innebär det att den är degorgerad senare? För då kanske man törs beställa några för det var genom den jag förstod hur sabla gott en bra champagne kan smaka :D
 

magnum

Epernay, Frankrike
Halloj, en fråga om R&L Legras St Vincent 2000. Jag har druckit den vid ett flertal tillfällen och den sista batchen jag köpte var korkarna spikraka och en av dem var korkskadad. Den lämnade jag tillbaka till SB som tog den i stort sett utan omsvep, bra där :) De andra var bra, men inte riktigt samma som tidigare tyckte jag.
Jag ser att den fortfarande finns att beställa och att SB satt dit en bild dessutom. Det är samma etikett som 2008, den guldiga ruteretiketten istället för den gröna. Innebär det att den är degorgerad senare? För då kanske man törs beställa några för det var genom den jag förstod hur sabla gott en bra champagne kan smaka :D
Den bilden är från en 1996a (årgång 2000 slut hos leverantör) St Vincent deggas normalt allt efter flaskorna säljs så det kan vara lång tid mellan första och sista flaskan.
 

Niclas

Medlem
2006 Beaumont des Crayeres Fleur de Prestige

Rödgula knäckäpplen dränkta i smör serverat med brioche. Inslag av hjortron, smutsig honung, hav och lite chenin-kofta. Viss oxidation och angenäm mognad. Mjukt med krämig mousse och generös frukt. Förmodligen även väl tilltagen dosage? Kanske är syran aningen för snäll och den något låga intensiteten indikerar att det inte är en stor champagne, men charmfaktorn och drickglädjen här och nu är i topp! 312 kr i beställningsortimentet (72474) är svårt att gråta över med tanke på priserna för riktigt bra och intressant champagne generellt. (89p)

Gjorde direkt en beställning på Bolis men fick besked idag att den inte är tillgänglig längre :(.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2006 Charles Heidsieck Brut Millésimé Rosé
Gott som attan med röda jordgubbar och smultron. Finfin mousse. En liten viss bitterhet som av apelsinskal hänger kvar men den förhöjer bara upplevelsen. 94+ CH rockar! Finns det någon producent som håller denna kvalitet+QPR från NV över rosé till Blanc des Millénaires?
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Underbar provning med Krug GC som tema igår:

Graham Beck BdB 2013
---
Charles Heidsieck Brut Reserve (2007-bas)
Krug GC (2007-bas)
Krug GC på halvflaska (2007-bas)
---
Krug 2003
Krug GC (2003-bas)
Krug CdM 2003
---
Krug 2004 (tyvärr korkad)
Krug GC (2004-bas)
---
Krug GC (2001-bas)
Krug GC guldetiketten (1995- eller 1996-bas)

Bäst vin var CdM 2003 tätt före Krug GC med 2004-bas.

Hur presterade 2003an denna gången?

Jag har inte druckit den sedan vi drack den och då var den en riktigt bottennapp.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
EVS 16 jan 2018.jpg

Provning med gänget igen i Eriksbergs vinkällare.

Öppnade en egobonus medan jag väntade på övriga och ordnade i skåpen. Tyvärr han jag inte särskilt långt förrän gamarna dök upp.

Roses de Jeanne Les Ursules 2013
Mycket äpplen och typisk odlarprofil. Lite blommighet och yoghurt. Komplex och lång smak. Utvecklas hela kvällen och var kvällens vin för mig även om den är så ung.

Castellane 2002
Ytterligare än bonus som blev bortsopad av Broucharden. Söt godis känsla ala PM och känns som den är på väg utför även om det finns trevliga mogna inslag och syra fortfarande. Inget att ligga på så dags att korka upp mina sista snart.

Selosse Carelles deg 11
Kände tydligt äppelmos och ek vilket ledde mig in på Selosse direkt men var inte säker då det finns andra ekherrar. Stram och torr och jag misstänkte att vinet inte var så gammalt som vissa trodde utan att det var den oxiderade stilen. Stramheten gjorde att jag gissade VO men tydligen är Carelles en XB vilket jag inte visste. Efter luft blir det än mer typisk Selosse fullt med hyacint. Fantastiskt vin och tydligen är detta första upplagan på enbart 2003.

Pommery Louise 2002
Har bara skrivit ost på doften... Grym balans och helt perfekt för min smak men ändå inte överdriven mognad. Det fick mig att gissa på prestige 95 eller 00 medans @CH gissade 98. Den harmoniska syran gjorde att jag var helt övertygad om att det inte var 96 eller 02.:oops: Ledtråd som inte hjälpte var att det var en prestige som mognar snabbt. Verkar stämma bra. Första prestigen från 02 som har en sådan integrerad syra och mognad redan. Samtidigt så var en 95a som jag drack i somras på gränsen till trött och övermogen.

Bästa Louise jag druckit men det är fortfarande inget jag går igång på. Skönt att det finns några prestiger som man kan hoppa över i 08-racet.

Pommery Louise 2004
Efter det blev det en oblind referens. Rostat bröd med smör på doften vilket lovar riktigt gott. Sötbärig smak med lite kola. Sämre än 02an.

Ca del Bosco Anna Maria 2008
Ingen skumpa men det var den ingen som noterade... Först efter avteckning var det en som anmärkte på att den tappade.:ängel:

Något rött
och
Något sött

Min rangordning var Ursules, Carelles, xxx, Louis 02, Louis 04 och Castellane 02

Sammantaget blev det
  1. Carelles
  2. Ursules
  3. Louis 02
  4. xxx
  5. Louis 04
 
Toppen