Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Sigdarve

Medlem
Slumpen från igår. Märkte ingen skillnad. Den skumpan går bort.
roger.jpg
 

LeChat

Medlem
Känns lite motigt att köpa nu när de höjt priset från 429 till 699 sedan jag köpte för 18 månader sen.
Det förstår jag. Fortfarande bra pris med tanke på leverans dock, men 429 pix hade ju fått en riktig fyndstämpel givetvis. :)
Det låter som att du borde omvärdera och testa en flaska till, eller så var det helt enkelt en riktigt bra fruktdag igår! ;)
Det var @Ekdahl som introducerade denna för mig. Gillade den skarpt redan då och beställde ett par flaskor för 429:-. Har därefter handlat på mig ytterligare flaskor för 699:- och nu ytterligare ett par flaskor efter Mattias inlägg. Högre pris nu men samtidigt har den också blivit en aning bättre. Drickfärdig champagne från kanonårgång gör att priset fortfarande kan anses fullt rimligt tycker jag.
 

Sigdarve

Medlem
För mig är det inga ”träiga” toner, men lite av kaffet och karamelltonerna kan säkert bero delvis på fat. Jag tycker det är ett läckert vin och skulle aldrig beskriva det som ”ekigt”. Har dock förstått att du gillar krispiga bubbel? Om så är fallet är jag inte säker på att du uppskattar stilen.

Vad menas med krispigt? Mkt syra och bubblor?
 

Ekdahl

Medlem
Drack följande igår och blev tokimponerad!

Visa bifogad bild 19080 2002 R. & L. Legras Champagne Cuvée Presidence Brut Blanc de Blancs VV

Läckert utvecklad i fyllig, reduktiv stil med mängder av kafferost, karamell, honung och krut. Full av liv med skön frukt, fin intensitet och mjuk, lätt avdankad mousse. Sist jag upplevde något liknande var med sir Winston -00. (94p)

Finns dessutom i beställningssortimentet om någon känner sig sugen. Beställde själv två flaskor direkt efter avtäckning! Tack för den karamellen @CalleNylle ! :)
Roligt att höra om din upplevelse, och denna verkar ha blivit en forumfavorit numera.

Så en fråga till forumet samlade Champagneexpertis - Legras gör bara Presidence de år de inte gör St Vincent. Är det t.o.m. samma vin men under en annan label ( Presidence för sämre år, och att de missbedömde 2002)?
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tänk så olika det verkar vara med Salon 96. Drack den i höstas på en 96 vertikal och då var den och Krug klart bäst. Har för mig att @MartinE lovordade den för något år sedan. Men har även hört folk som har varit lika besvikna som du på den. Minst sagt märkligt.

Det är era omdömen som gjorde att jag trots allt valde 96an före 97an. Var väldig skeptisk men kände mig lite vågad. Av det har jag nu lärt mig att inte lita ett dugg på era framtida omdömen.;)

Ingen av er drack väl blint heller men däremot @Trydebull om jag minns rätt.

Grattis till en fantastisk upptäckt! Agrapart är definitivt en av mina favoritproducenter. Vilket basår var det i er 7 Crus?

Det ska för övrigt sägas att det brukar vara ett rejält skutt upp i kvalitet mellan 7 Crus och hans övriga viner, så du har mycket fint kvar att upptäcka! :)



Nu kan ni mycket väl haft otur med er flaska, @Crist(al)ian 77 , men rent allmänt skulle jag säga att en BYOB där flaskan töms på några få timmar egentligen inte är rätt tillfälle att dricka en champagne som Salon 1996 (åtminstone inte idag och de närmaste åren). Det är en magisk champagne, men den behöver mycket luft (gärna >10 timmar) för att vakna till liv!

Bas 16 deg 19. Är det även reservvin i? Kändes inte direkt så men kan tänka mig att det är en skvätt av föregående år ala Selosse.

Ingen flaskvariation här men däremot jagvariation. Själv upplevde jag 96an som alla tidigare gånger (5-6) jag druckit den varav en gång blint. Sluten outvecklad syrabomb som behöver eoner av tid i källaren. Tänkte att jag som drack öppet åtminstone skulle förföras lite av etiketten och årgången men inte ens jag var så slampig den här kvällen. Flaskan dracks över 7 timmar. Ett vin som inte visar upp något på den tiden får inget tröstpris av mig. BYOB måste ändå vara bättre än att bjuda svärmor, tolvslaget eller ta in en flaska på restaurang...:p

Ska man nödvändigtvis dricka Salon väljer jag 95 eller 97 alla dagar i veckan. Har alltid gillat de årgångarna bättre för att inte tala om 88 och 85.:D Se tidigare tråd.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Roligt att höra om din upplevelse, och denna verkar ha blivit en forumfavorit numera.

Så en fråga till forumet samlade Champagneexpertis - Legras gör bara Presidence de år de inte gör St Vincent. Är det t.o.m. samma vin men under en annan label ( Presidence för sämre år, och att de missbedömde 2002)?
Kommer från samma vingårdar. 2002 gjorde dem även Evanescence till deras förstfödde son. Första gången (vad jag vet) dem gjort 2 årgångschampagner.
 

MartinE

Medlem
(angående Agrapart 7 Crus)
Bas 16 deg 19. Är det även reservvin i?
OK! Den bygger alltid på två årgångar (50/50), där hälften av vinet från den äldsta årgången har fatlagrats. Således 2016/2015 i er flaska.

Ingen flaskvariation här men däremot jagvariation. Själv upplevde jag 96an som alla tidigare gånger (5-6) jag druckit den varav en gång blint. Sluten outvecklad syrabomb som behöver eoner av tid i källaren. Tänkte att jag som drack öppet åtminstone skulle förföras lite av etiketten och årgången men inte ens jag var så slampig den här kvällen. Flaskan dracks över 7 timmar. Ett vin som inte visar upp något på den tiden får inget tröstpris av mig. BYOB måste ändå vara bättre än att bjuda svärmor, tolvslaget eller ta in en flaska på restaurang...:p
Ja, under sju timmar borde den onekligen ha hunnit visa upp en bättre sida! Din kumpan @Christer J hävdade dock att ni tömde den på ett par timmar. Det här med tidsuppfattning kan ibland vara svårt när alkohol är inblandat! :p;)

Men det är sant, jag skulle också mycket hellre dricka Salon 96 med er än med svärmor! Vi får helt enkelt se till att göra det någon gång, så ska jag tvinga er att dricka riktigt långsamt! ;)

Jag har druckit den fem gånger, mellan augusti 2014 och december 2018, och den har varit fantastisk varje gång. Med en stegrande kurva under åren, men med den gemensamma nämnaren att den krävt mycket luft och tålamod! Som allra bäst har den varit de gånger jag haft möjlighet att spara en del av flaskan till dagen efter.

Ska man nödvändigtvis dricka Salon väljer jag 95 eller 97 alla dagar i veckan. Har alltid gillat de årgångarna bättre
95:an har jag inte druckit än, men 97:an var ju tvärtemot husstilen oerhört charmig redan som nysläppt och den ligger rimligen fortfarande steget före. Så absolut, väljer man mellan att öppna dessa årgångar idag och har lika många flaskor av varje, bör man spara 96:an till sist!

Ingen av er drack väl blint heller men däremot @Trydebull om jag minns rätt.
Jag har druckit den öppet varje gång, men det har snarare gjort mig mer kritisk i mitt omdöme. Jag har dock serverat den blint till såväl @Trydebull som @Daniel A och @Skaggs och de blev minst sagt hänförda, trots att dessa flaskor egentligen tömdes för snabbt.
 

Elvis

Medlem
Nu var det några år sedan jag drack Salon 1996 men jag tycker att den sällan imponerat på mig. Jag tyckte faktiskt att den var bäst som relativt nysläppt, kring 2008-2009, till skillnad mot standarduppfattningen.

Och trots att jag provat många årgångar Salon varav många gånger blint, är jag generellt inte särskilt imponerad. Jag tror att man måste dricka en perfekt lagrad Salon med 50+ år på nacken för att bli det.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Drack följande igår och blev tokimponerad!

Visa bifogad bild 19080 2002 R. & L. Legras Champagne Cuvée Presidence Brut Blanc de Blancs VV

Läckert utvecklad i fyllig, reduktiv stil med mängder av kafferost, karamell, honung och krut. Full av liv med skön frukt, fin intensitet och mjuk, lätt avdankad mousse. Sist jag upplevde något liknande var med sir Winston -00. (94p)

Finns dessutom i beställningssortimentet om någon känner sig sugen. Beställde själv två flaskor direkt efter avtäckning! Tack för den karamellen @CalleNylle ! :)

Kul att du gillade den. Redan ung hade den fullt av krut och nu verkar det ha fyllts på med massa mer godis. Har inte druckit den på många år men minns att smaken inte var helt i paritet med doften. God men inte den förväntade längden och syran som en riktigt bra 02 förväntas ha. Hade Presidence 02 på en BYOB i Göteborgs vinkällare men då kanske inte du var med (temat var champagne;)). Däremot tror jag det var första gången jag träffade @Ekdahl.

Tycker du ska testa Henriot 06 med som är billigare och har liknande reduktiva och utvecklade stil. Dock inte lika krutig men mycket vin för pengarna och det är inte ofta det finns utvecklad drickfärdig skumpa på hyllorna eller i BS.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kommer från samma vingårdar. 2002 gjorde dem även Evanescence till deras förstfödde son. Första gången (vad jag vet) dem gjort 2 årgångschampagner.
Misstänkte det men hur är det med vinmakningen, tid på jäst mm? Har bara druckit Presidence 02 men tycker den avviker ganska mycket stilmässigt från framförallt St Vincent 96 och 08 men även 00.

Hur är Presidence 2012. Rungande måsteköp?
 

Jos

Medlem
Kul att du gillade den. Redan ung hade den fullt av krut och nu verkar det ha fyllts på med massa mer godis. Har inte druckit den på många år men minns att smaken inte var helt i paritet med doften. God men inte den förväntade längden och syran som en riktigt bra 02 förväntas ha. Hade Presidence 02 på en BYOB i Göteborgs vinkällare men då kanske inte du var med (temat var champagne;)). Däremot tror jag det var första gången jag träffade @Ekdahl.

Tycker du ska testa Henriot 06 med som är billigare och har liknande reduktiva och utvecklade stil. Dock inte lika krutig men mycket vin för pengarna och det är inte ofta det finns utvecklad drickfärdig skumpa på hyllorna eller i BS.
Börjar bli väl många riktigt bra 2006or i dina notes nu.... ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kul att du gillade den. Redan ung hade den fullt av krut och nu verkar det ha fyllts på med massa mer godis. Har inte druckit den på många år men minns att smaken inte var helt i paritet med doften. God men inte den förväntade längden och syran som en riktigt bra 02 förväntas ha. Hade Presidence 02 på en BYOB i Göteborgs vinkällare men då kanske inte du var med (temat var champagne;)). Däremot tror jag det var första gången jag träffade @Ekdahl.

Tycker du ska testa Henriot 06 med som är billigare och har liknande reduktiva och utvecklade stil. Dock inte lika krutig men mycket vin för pengarna och det är inte ofta det finns utvecklad drickfärdig skumpa på hyllorna eller i BS.
Lustigt nog var det just Henriot jag gissade blint, men jag var snarare runt -95 åldersmässigt. Har provat -06 och gillade den skumpan skarpt, men fick inte samma gåshud som av Legras senast, men det saknades bubblig konkurrens å andra sidan, vilket kan skeva till referensramen. Aromen och komplexiteten imponerade mer än syran, längden och intensiteten, men jag hittade inga brister där heller. Har dock två flaskor på väg in så får se hur den känns nästa tillfälle, gärna med något referensvin.

Tack för tipset om Henriot -06 i BS. Där borde jag absolut slå till!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kul att du gillade den. Redan ung hade den fullt av krut och nu verkar det ha fyllts på med massa mer godis. Har inte druckit den på många år men minns att smaken inte var helt i paritet med doften. God men inte den förväntade längden och syran som en riktigt bra 02 förväntas ha. Hade Presidence 02 på en BYOB i Göteborgs vinkällare men då kanske inte du var med (temat var champagne;)). Däremot tror jag det var första gången jag träffade @Ekdahl.

Tycker du ska testa Henriot 06 med som är billigare och har liknande reduktiva och utvecklade stil. Dock inte lika krutig men mycket vin för pengarna och det är inte ofta det finns utvecklad drickfärdig skumpa på hyllorna eller i BS.
För övrigt. En utmaning till dig. Du och jag med minst två bubbel. Legras i ena hörnan din utmanare i andra. Vi blindar såklart och utser vinnaren.

I samband med det käkar vi lite gott och möjligen får några fler flaskor förlora korken. Möjligen tar vi med någon mer i leken (utöver frugan som fås på köpet om det blir hos mig), men det är sekundärt.

Vad säger herrn?
 
Toppen