Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

MartinE

Medlem
Fick hem några såna här för ett tag sedan. Köpte mest för att de lät spännande och att jag knappt hittade något om dom på internet fast det är från ett välkänt hus. Undrar om någon här vet något mer om dom?
(bilder på Drappier-flaskor)

Det här är en av flera nya spännande cuvéer från den nya generationen Drappier (Michels barn), som produceras i väldigt begränsade upplagor. Just den här görs på 100 % pinot gris, eller fromenteau som druvan kallas för i Champagne, och finns i två versioner; en med bubblor och en utan (coteaux champenois)!

Drappier är en underskattad producent och pinot gris är en kul druva, så återkom gärna med ett omdöme när du hunnit testa!
 

Alex5

Medlem
(bilder på Drappier-flaskor)

Det här är en av flera nya spännande cuvéer från den nya generationen Drappier (Michels barn), som produceras i väldigt begränsade upplagor. Just den här görs på 100 % pinot gris, eller fromenteau som druvan kallas för i Champagne, och finns i två versioner; en med bubblor och en utan (coteaux champenois)!

Drappier är en underskattad producent och pinot gris är en kul druva, så återkom gärna med ett omdöme när du hunnit testa!
Tack, vad spännande!
 

Jonas Sand

Medlem
Kanske. Men sånt måste man väl tänka på när man kommenterar? Dålig nu, men kanon om 10 år kanske. Den behöver mer tid på sig. Men nåt sånt har jag inte hört. Är PR Rosé 2012 körd eller?
Jag är fascinerad över din uthållighet kring att debattera just PR rosé. Jag har själv inte druckit den men många här verkar inte tycka den är särskilt bra i relation till andra producenters rosé. Kan man inte lämna det där? Min känsla är att du vill rättfärdiga just denna dryck och då blir min tanke: varför då?

Att olika personer har olika preferenser är ju något som detta forum är bra på att få fram, med respekt för varandras åsikt.
 

Pontus

Medlem
Jag är fascinerad över din uthållighet kring att debattera just PR rosé. Jag har själv inte druckit den men många här verkar inte tycka den är särskilt bra i relation till andra producenters rosé. Kan man inte lämna det där? Min känsla är att du vill rättfärdiga just denna dryck och då blir min tanke: varför då?

Att olika personer har olika preferenser är ju något som detta forum är bra på att få fram, med respekt för varandras åsikt.
Jag tycker nog att frågeställningen är högst relevant. Det hade varit intressant att få svar på frågan dessutom, av någon med insikt och erfarenhet.
 

Sigdarve

Medlem
Okey, vi lämnar det där. Idag blir det PR Vintage Brut 2012 till hemgjord västerbottenostpaj med räkor och kalix löjrom. Bild kommer kanske senare.
Föredrar PR BdB 2012. Maträtten var ingen höjdare heller.
PR2012.jpg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Miniprovning i källaren igår med @feskhandlarn och @Christer J som bjöd på en del överraskningar och godsaker.

Först upp lite bonusar i form av Agrapart Les 7 och Hugot VV 12. Efter att ha druckit vin seriöst i mer än 10 år har jag lyckats undvika Agrapart.:oops: Äntligen dags att stilla nyfikenheten med Agraparts enklaste vin. Trevliga dofter åt det blommiga odlarhållet, lite citrus och äpplen. I munnen kändes den rejält torr med markerad syra. Bra längd och alltigenom ett mycket bra vin och bland de bästa enklare NV jag druckit under 500 kr. Märkligt nog var det 7 g socker vilket verkligen inte kändes. BdB och ingen malo med en del ståltank är gissningsvis förklaringen. Lilbert var den bästa gissningen. Ska definitivt kolla övriga viner i portföljen med för det här gav mersmak!

Hugot VV 12 dracks öppet men hade en tydlig odlarekprofil som jag gillar tillsammans med en pepprighet i doften. Smaken är lite tråkigare och inte alls lika frisk och fruktig som 09an. Kladdig vet jag att jag tyckte förra gången jag drack 12an. Christer som fick den blint gav exakt samma omdöme som förra gången. Trevlig doft men ingen kul smak. Blir inga 12or för mig utan väntar på nästa årgång.

202002 EVS.jpg

AR Lenoble 2008
Persika och lite söt frukt på doften. Kontemplativ och elegant smak som även ligger kvar länge, främst citrus och lite gula äpplen. Känns att den är ung och var inne på BdB men gissade blandning på grund av de lite söta frukttonerna. Kändes ännu yngre än 08a men förklaras av att det är en ren BdB. Gissade NV... Har aldrig druckit något Lenoble vad jag minns men det här är rätt bra grejor känns det som. Intressant att se vad det kan bli med lite mognad om några år.

Henriot 2006
Wow vilken doft! Nästan 10 poäng.:D Fullt med kaffe, choklad, popcorn och lite karamell. Härligt komplex med stort djup och kraft. Svårt att inte tycka om det här. Bästa näsan i år. Hus med reduktiv stil skrev jag och var i första hand inne på munkarna och Henriot innan producenten oavsiktligt avslöjades. Årgången blev jag inte klok på då det var stor diskrepans mellan doft och smak. Doftade moget 90-tal men smakade mer som en 04a eller 06a. Fantastiskt bra vin och solklart bästa 06an jag druckit även om inte det säger så mycket då jag tycker 06 är väldigt överskattat. Andra gången jag får Henriot 06 blint och jag satte den högt även första gången då @Ekdahl bjöd på den i höstas. Köp mer standardvintage var ju det jag skulle göra enligt tidigare not till mig själv.:rolleyes:

Känns som det här vinet är på topp nu så poppa på ni lyckliga som har flaskor i källaren.

Salon 96
Christer önskade sig mogen chardonnay och det enda som var äldre var lite CdM. Fingrade även på en 97a men tänkte på grund av tidigare inlägg att 96an kanske var drickbar ändå. Prickar man dessutom följande författare B.jpg (googles roll oklar...) så krävs det lite belöning. Dessutom förfördes vi av samma mening. En mening om meningen med livet och som kallar till att läsa hela boken omgående.

Tillbaks till vinet. Första kommentarerna var att det här doftar inte mycket... Låter som de beskriver Salon tänkte jag. Själv kände jag bara milda citrustoner och efterhand tillkom svaga kolatoner. Smaken är intensiv, lång, omogen och domineras även den av citrus. Fick Salon 96 blint för två år sedan och upplevde den på samma sätt då. 2 år till har inte hjälpt och nästa flaska öppnar jag om 7-10 år om jag inte säljer alla Salon. För jag kan hitta 1000 champagner jag hellre dricker vid 100 olika tillfällen 10 gånger billigare.

Bästa gissningen stod @Brusnisse för som fick ett glas i farten och förkunnade att det här var en prestige-BdB från ett hus från 2012. Hade nog själv kunnat gissa 12. Äldsta året som vågade nämnas var 02.

Upplevelse ja, njutning nej.

Dom Ruinart Rosé 2002
Återigen ett vin med fantastisk doft. Fullt av körsbär och jordgubbar samt ett uns maraschinobär. Tänkte storhus och prestige direkt med viss reservation för en vanlig Roederer. Men vad händer i munnen!? Smaken är fadd och besk. Övermogna jordgubbar och slånbär. Hittar inga defekter på lukten alls och det finns inga oxidationstoner alls men ändå känns det defekt på smaken. Gissade till sist Dom Ruinart 2002 med reservationen att jag verkligen hoppades att jag hade fel. Druckit 2002 innan och den var fantastisk som Dom Ruinart Rosé nästan alltid är.

Någon som upplevt något liknande? Dvs bra lukt och noll oxidation men smak som faller ihop av bitterhet.

Suduiraut 99
Medtogs för att kunna återställa sockerbalansen efter eventuella hästchampagner som lyste med sin frånvaro den här gången. Kan bara konstatera att varför köper jag inte mer sött. Bra, billigt och gott borde väl räcka som argument dessutom håller en öppnad flaska betydligt längre än torra viner.

Min ranking:
  1. Henriot 06
  2. Agrapart Les 7
  3. Salon 96
  4. AR Lenoble 08
  5. Dom Ruinart Rosé 02 (defekt?)
  6. Hugot VV 12
Tror den totala rankingen blir liknande då vi var rätt överens i det stora hela.

Parallellprovning av Moët 96
Samtidigt som vi var i källaren provade Brusnisse Moëts specialutgåva av 3 druvrena viner från 96 mot den vanliga 96an. Kanske kommer det någon bild på dessa rariteter. Hann inte anmäla mig innan det blev fullt så glad att jag ändå fick smaka någon sipp av varje vin. Tyvärr var det bara BdB och vanliga 96an som håll måttet. PN och PM var inte särskilt roliga alls.
 
Last edited:
Toppen