Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Thomas

Medlem
Salon 96
Christer önskade sig mogen chardonnay och det enda som var äldre var lite CdM. Fingrade även på en 97a men tänkte på grund av tidigare inlägg att 96an kanske var drickbar ändå. Prickar man dessutom följande författare (googles roll oklar...) så krävs det lite belöning. Dessutom förfördes vi av samma mening. En mening om meningen med livet och som kallar till att läsa hela boken omgående.

Tillbaks till vinet. Första kommentarerna var att det här doftar inte mycket... Låter som de beskriver Salon tänkte jag. Själv kände jag bara milda citrustoner och efterhand tillkom svaga kolatoner. Smaken är intensiv, lång, omogen och domineras även den av citrus. Fick Salon 96 blint för två år sedan och upplevde den på samma sätt då. 2 år till har inte hjälpt och nästa flaska öppnar jag om 7-10 år om jag inte säljer alla Salon. För jag kan hitta 1000 champagner jag hellre dricker vid 100 olika tillfällen 10 gånger billigare.

Bästa gissningen stod @Brusnisse för som fick ett glas i farten och förkunnade att det här var en prestige-BdB från ett hus från 2012. Hade nog själv kunnat gissa 12. Äldsta året som vågade nämnas var 02.

Upplevelse ja, njutning nej.
Tänk så olika det verkar vara med Salon 96. Drack den i höstas på en 96 vertikal och då var den och Krug klart bäst. Har för mig att @MartinE lovordade den för något år sedan. Men har även hört folk som har varit lika besvikna som du på den. Minst sagt märkligt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Drack följande igår och blev tokimponerad!

52B8D2B2-909E-4CDA-A910-10A71FFC87C5.jpeg
2002 R. & L. Legras Champagne Cuvée Presidence Brut Blanc de Blancs VV

Läckert utvecklad i fyllig, reduktiv stil med mängder av kafferost, karamell, honung och krut. Full av liv med skön frukt, fin intensitet och mjuk, lätt avdankad mousse. Sist jag upplevde något liknande var med sir Winston -00. (94p)

Finns dessutom i beställningssortimentet om någon känner sig sugen. Beställde själv två flaskor direkt efter avtäckning! Tack för den karamellen @CalleNylle ! :)
 
En får tacka kristian för att du öppnade en cristall 96 på en spontan provning
Undrar vilket år i framtiden den är på sin pik
Knepigt med dom r rosen har druckit den några tillfällen. Ock dom hat varit grymm även i munnen. Så man kan ju undra vad som var fel
20200208_214508.jpg
20200208_214508.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
En får tacka kristian för att du öppnade en cristall 96 på en spontan provning
Undrar vilket år i framtiden den är på sin pik
Knepigt med dom r rosen har druckit den några tillfällen. Ock dom hat varit grymm även i munnen. Så man kan ju undra vad som var felVisa bifogad bild 19082 Visa bifogad bild 19082
Du måste ha missat att ta med ”huvudvinet” i dina bilder. Ser ingen Cristal -96, dock Salon. ;)
 

MartinE

Medlem
Äntligen dags att stilla nyfikenheten med Agraparts enklaste vin. Trevliga dofter åt det blommiga odlarhållet, lite citrus och äpplen. I munnen kändes den rejält torr med markerad syra. Bra längd och alltigenom ett mycket bra vin och bland de bästa enklare NV jag druckit under 500 kr. Märkligt nog var det 7 g socker vilket verkligen inte kändes. BdB och ingen malo med en del ståltank är gissningsvis förklaringen. Lilbert var den bästa gissningen. Ska definitivt kolla övriga viner i portföljen med för det här gav mersmak
Grattis till en fantastisk upptäckt! Agrapart är definitivt en av mina favoritproducenter. Vilket basår var det i er 7 Crus?

Det ska för övrigt sägas att det brukar vara ett rejält skutt upp i kvalitet mellan 7 Crus och hans övriga viner, så du har mycket fint kvar att upptäcka! :)

Tillbaks till vinet. Första kommentarerna var att det här doftar inte mycket... Låter som de beskriver Salon tänkte jag. Själv kände jag bara milda citrustoner och efterhand tillkom svaga kolatoner. Smaken är intensiv, lång, omogen och domineras även den av citrus. Fick Salon 96 blint för två år sedan och upplevde den på samma sätt då. 2 år till har inte hjälpt och nästa flaska öppnar jag om 7-10 år om jag inte säljer alla Salon. För jag kan hitta 1000 champagner jag hellre dricker vid 100 olika tillfällen 10 gånger billigare.
Tänk så olika det verkar vara med Salon 96. Drack den i höstas på en 96 vertikal och då var den och Krug klart bäst. Har för mig att @MartinE lovordade den för något år sedan. Men har även hört folk som har varit lika besvikna som du på den. Minst sagt märkligt.
Nu kan ni mycket väl haft otur med er flaska, @Crist(al)ian 77 , men rent allmänt skulle jag säga att en BYOB där flaskan töms på några få timmar egentligen inte är rätt tillfälle att dricka en champagne som Salon 1996 (åtminstone inte idag och de närmaste åren). Det är en magisk champagne, men den behöver mycket luft (gärna >10 timmar) för att vakna till liv!
 
Last edited:

Sigdarve

Medlem
Drack följande igår och blev tokimponerad!

Visa bifogad bild 19080 2002 R. & L. Legras Champagne Cuvée Presidence Brut Blanc de Blancs VV

Läckert utvecklad i fyllig, reduktiv stil med mängder av kafferost, karamell, honung och krut. Full av liv med skön frukt, fin intensitet och mjuk, lätt avdankad mousse. Sist jag upplevde något liknande var med sir Winston -00. (94p)

Finns dessutom i beställningssortimentet om någon känner sig sugen. Beställde själv två flaskor direkt efter avtäckning! Tack för den karamellen @CalleNylle ! :)
Blev lite sugen. Men hur mkt märks eken och på vilket vis? För den har väl viss lagring på ekfat?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Blev lite sugen. Men hur mkt märks eken och på vilket vis? För den har väl viss lagring på ekfat?
För mig är det inga ”träiga” toner, men lite av kaffet och karamelltonerna kan säkert bero delvis på fat. Jag tycker det är ett läckert vin och skulle aldrig beskriva det som ”ekigt”. Har dock förstått att du gillar krispiga bubbel? Om så är fallet är jag inte säker på att du uppskattar stilen.

Edit: Jag spräckte precis 10 000 antal inlägg. Inte illa! :D
 

jrick

Medlem
Drack följande igår och blev tokimponerad!

Visa bifogad bild 19080 2002 R. & L. Legras Champagne Cuvée Presidence Brut Blanc de Blancs VV

Läckert utvecklad i fyllig, reduktiv stil med mängder av kafferost, karamell, honung och krut. Full av liv med skön frukt, fin intensitet och mjuk, lätt avdankad mousse. Sist jag upplevde något liknande var med sir Winston -00. (94p)

Finns dessutom i beställningssortimentet om någon känner sig sugen. Beställde själv två flaskor direkt efter avtäckning! Tack för den karamellen @CalleNylle ! :)
Känns lite motigt att köpa nu när de höjt priset från 429 till 699 sedan jag köpte för 18 månader sen.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hur har du förvarat den? Drack en på nyårsafton som jag förvarat i 14 grader hela tiden som var för ung för att ge ett ”fullkomlig magiskt” intryck...
Köpt från Premiere Grand Crus, och sedan dess förvarad i 12 graders vinskåp. Har ett glas kvar i flaskan tills imorgon. Efter ett par timmar så är den fortfarande sprudlande syrlig.. men började lugna ner sig och hävde ur sig lätta smör, kola och nougat toner. Men ack så ung :)
 
Toppen