Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
För övrigt. En utmaning till dig. Du och jag med minst två bubbel. Legras i ena hörnan din utmanare i andra. Vi blindar såklart och utser vinnaren.

I samband med det käkar vi lite gott och möjligen får några fler flaskor förlora korken. Möjligen tar vi med någon mer i leken (utöver frugan som fås på köpet om det blir hos mig), men det är sekundärt.

Vad säger herrn?
Absolut. Låter trevligt. Game on!:cigarr:

Nu har jag inte mycket som matchar stilmässigt så blir nog ganska lätt att gissa blint. Kanske ska slänga in Henriot 06 i leken så det blir lite svårare...

Förslagsvis bjuder vi in någon med både bra smak och källare. Exempelvis @chambertin.:cool:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Absolut. Låter trevligt. Game on!:cigarr:

Nu har jag inte mycket som matchar stilmässigt så blir nog ganska lätt att gissa blint. Kanske ska slänga in Henriot 06 i leken så det blir lite svårare...

Förslagsvis bjuder vi in någon med både bra smak och källare. Exempelvis @chambertin.:cool:
Låter som en plan. Vi får planera in ett datum inom kort. Måste dock hinna få hem min utmanare. :)

Utmaningen blir förhoppningsvis att jämföra två eller fler liknande viner, både stil och prismässigt, kvalitetsmässigt.
 

Funcadelic

Medlem
Tycker du ska testa Henriot 06 med som är billigare och har liknande reduktiva och utvecklade stil. Dock inte lika krutig men mycket vin för pengarna och det är inte ofta det finns utvecklad drickfärdig skumpa på hyllorna eller i BS.
:( Får hålla koll framöver
Screenshot_20200212-131149_Messages.jpg
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Vi hittade en flaska NV De Venoge Blanc de Noirs Reserve när vi städade ur en gammal garderob häromveckan och tänkte dricka den ikväll. Den är inköpt 2012 är vi säkra på då det är en studentpresent, men det vore roligt att veta lite mer om flaskan. Det enda jag hittar på den är numret LBT082286BT, och frågan är om det betyder något eller bara är något som tillkommit i efterhand vid försäljning?

Någon som har en insikt att dela med sig av, kanske @magnum? :)

Noter kommer senare ikväll! :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Vi hittade en flaska NV De Venoge Blanc de Noirs Reserve när vi städade ur en gammal garderob häromveckan och tänkte dricka den ikväll. Den är inköpt 2012 är vi säkra på då det är en studentpresent, men det vore roligt att veta lite mer om flaskan. Det enda jag hittar på den är numret LBT082286BT, och frågan är om det betyder något eller bara är något som tillkommit i efterhand vid försäljning?

Någon som har en insikt att dela med sig av, kanske @magnum? :)

Noter kommer senare ikväll! :)
Ingen aning vad koden betyder men vet att det förekommit att dessa varit gjord på endast en årgång. Netterberg på Franska Vinlistan kanske vet! Hursom hoppas ni får en trevlig upplevelse!
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Ingen aning vad koden betyder men vet att det förekommit att dessa varit gjord på endast en årgång. Netterberg på Franska Vinlistan kanske vet! Hursom hoppas ni får en trevlig upplevelse!
Tack! Jag hoppas att den är bättre än den tio år gamla piccolon Moët som vi också hittade och öppnade häromkvällen! :nagelbitare:
 
6C4F4EB9-2641-429E-BFEB-37E2293793B8.jpeg
Taittinger Les Folies de la Marquetterie NV
Inköpt våren 2015 och varit bortglömd i källaren sedan dess. Kan någon vänlig själ hjälpa mig att hitta degorgeringsdatumet? Vore kul att veta... tack!

Doftar blodapelsin och solmogna citrusfrukter, gammal jordkällare och mögel. Mums!

I smaken hittar jag torkad aprikos, mängder av gula äpplen, hö och fuktig jordkällare i en riktigt härlig smakvirvel. Fin syra som balanserar upp de söta smakerna och håller vinet fräscht.

Lååång och elegant eftersmak där äpplena sakteliga övergår till blodapelsin. Lite alkoholvärme i eftersmaken som inte stör alls utan snarare gör den mysig och får mig att tänka på en regning höstdag framför brasan.

Superbt, bland de bättre jag har druckit! 93p
 

Hardolph

Medlem
Visa bifogad bild 19117
Taittinger Les Folies de la Marquetterie NV
Inköpt våren 2015 och varit bortglömd i källaren sedan dess. Kan någon vänlig själ hjälpa mig att hitta degorgeringsdatumet? Vore kul att veta... tack!

Doftar blodapelsin och solmogna citrusfrukter, gammal jordkällare och mögel. Mums!

I smaken hittar jag torkad aprikos, mängder av gula äpplen, hö och fuktig jordkällare i en riktigt härlig smakvirvel. Fin syra som balanserar upp de söta smakerna och håller vinet fräscht.

Lååång och elegant eftersmak där äpplena sakteliga övergår till blodapelsin. Lite alkoholvärme i eftersmaken som inte stör alls utan snarare gör den mysig och får mig att tänka på en regning höstdag framför brasan.

Superbt, bland de bättre jag har druckit! 93p
Det här är allt jag (och Tyson Seltzer) har att bidra med, tyvärr.
 

Attachments

  • 20200214_202127.jpg
    20200214_202127.jpg
    31,5 KB · Visningar: 210
Visa bifogad bild 19117
Taittinger Les Folies de la Marquetterie NV
Inköpt våren 2015 och varit bortglömd i källaren sedan dess. Kan någon vänlig själ hjälpa mig att hitta degorgeringsdatumet? Vore kul att veta... tack!

Doftar blodapelsin och solmogna citrusfrukter, gammal jordkällare och mögel. Mums!

I smaken hittar jag torkad aprikos, mängder av gula äpplen, hö och fuktig jordkällare i en riktigt härlig smakvirvel. Fin syra som balanserar upp de söta smakerna och håller vinet fräscht.

Lååång och elegant eftersmak där äpplena sakteliga övergår till blodapelsin. Lite alkoholvärme i eftersmaken som inte stör alls utan snarare gör den mysig och får mig att tänka på en regning höstdag framför brasan.

Superbt, bland de bättre jag har druckit! 93p

Jag har inte tittat på en Taittingerflaska på ett tag, men de brukade ha ett lotnummer graverat i glaset på flaskan där den första siffran indikerar degorgeringsår. Här är till exempel en Millésime 2008 som jag köpte 2015. Gissningsvis är den degorgerad samma år, därav L5...
IMG_6863.JPG
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Nr63ElX.jpg

NV De Venoge Blanc de Noirs Reserve Brut
Den flaska som nämndes tidigare i tråden! En flaska som ursprungligen är en studentpresent till min sambo, inköpt någon gång 2012, garderobslagrad i åtta år för att sedan slutligen hittas och lämna sambons föräldrahem och komma hem till två nyfikna vinintresserade! Kommer den floppa eller skrälla? Har den passerat sin peak med råge eller är den månntro i sin absoluta toppform?

Dag 1 (vågat att ha dricka den över två dagar!)
Relativt bra tryck i flaskan, inte den kraftigaste poppen men definitivt kolsya kvar! Det här bådar gott! Vinet har en mörkt gul, gyllene äppelfärg när den hälls upp i glaset. Skummar lagom, än så länge bara positiva tecken. Små bubblor med bra fart. Doftmässigt har den precis allt som jag vill ha i en champagne; mogna äpplen, lite "skruttigt" nästan, mariekex, nötter, honung och en uns av toast och smörkola. Just det sista kommer fram mer och mer i doften allt eftersom den får stå i glaset!

I smaken är den djup, rund och otroligt fyllig med bra mousse och krämighet. Mängder av mogna äpplen, både syrliga och krispiga röda äpplen och lite mer gula och bokna äpplen. En sötma som påminner om någon form av florsockrad fruktkaka. Lite konstigt rökig men absolut inget som förstör upplevelsen.

Det enda som är negativt med vinet är att det är relativt kortlivat i glaset. De små fina bubblorna som finns kvar försvinner ganska snabbt men med tre andra viner som ska drickas under kvällen på två pers så tar vi ändå risken och försluter flaskan i kylskåpet för att se hur den är dag två!

Dag 2
Grymt bra vin även dag två! Utmärkande är att en tydlig ton av vit choklad har kommit i doften och den på dag ett ganska framfusiga kexigheten har lugnat ned sig. Bubblorna är fortfarande där, men den når inte fram riktigt hela vägen! Med lite hemlagad pasta med krämig skaldjurssås på gång känns det som att vinet kommer bli en bra partner!

Totalt sett ett för mig komplett vin på många sätt. Kul när man kan bli fullständig häpen över hur bra en så gammal och halvdåligt lagrad flaska kan vara, och en fröjd att få dricka! Kanske för mig ett av de bästa mousserande jag druckit det senaste året, åtminstone topp 3, men framförallt en rolig upplevelse och ett bevis på att det är värt att köpa bra NV och glömma bort i källaren. 91p får nog ändå utdelas!
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Börjar bli väl många riktigt bra 2006or i dina notes nu.... ;)
Du har säkert bättre koll än vad jag själv har.:)

Förutom Henriot och Hugot är det inga 06or som imponerat vad jag minns. Hugot 06 är dessutom på väg utför... Cristal och Winston 06 är visserligen drickbara men blir lätt akterseglade av andra årgångar.
 
Du har säkert bättre koll än vad jag själv har.:)

Förutom Henriot och Hugot är det inga 06or som imponerat vad jag minns. Hugot 06 är dessutom på väg utför... Cristal och Winston 06 är visserligen drickbara men blir lätt akterseglade av andra årgångar.

Ha druckit igenom en del 06or då det är ett år vi firar. Bäst av de jag druckit är nog Deutz Cuvée William 2006. Besviken på Comtes (lite som 2000). Har inte provat Krug 06 ännu men har en låda på väg hem.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Ha druckit igenom en del 06or då det är ett år vi firar. Bäst av de jag druckit är nog Deutz Cuvée William 2006. Besviken på Comtes (lite som 2000). Har inte provat Krug 06 ännu men har en låda på väg hem.
William Deutz 06 glömde jag bort att jag druckit. Gissade Presidence 02 blint. Bra krutig näsa men lite enklare smakmässigt. Kvalar ändå in på pallplats av alla 06or jag druckit.:)
 

Jos

Medlem
Du har säkert bättre koll än vad jag själv har.:)

Förutom Henriot och Hugot är det inga 06or som imponerat vad jag minns. Hugot 06 är dessutom på väg utför... Cristal och Winston 06 är visserligen drickbara men blir lätt akterseglade av andra årgångar.
Har för mig att V-C LGD va blint väldigt bra också?

DP 2006 är grym btw
 
Toppen