Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Igår blev en dröm sann. Äntligen fick jag dricka en Krug 1990. Min bror fyllde 30 och är alltså född 1990 vilket gjorde det än mer trevligt.
Helt otrolig champagne. Bra små bubblor. Magisk färg. Jag trodde det skulle vara mer smör som jag hittat i krug GC men den låg i bakgrunden och gjorde sig perfekt.
lite ljusa frukter, aprikos/persika hallon, citrus och även en släng jordgubbar.
Hands down för en riktig toppchampagne. Bästa någonsin för mig.
Visa bifogad bild 19336
Mycket Krug nu men det kan aldrig bli för mycket!:)

Grattis till en trevlig upplevelse, låter som 90 håller fortfarande. Var länge sedan jag drack Krug 90 men minns den som riktigt bra. Fick den blint och tror jag gissade Enchantalör 95.

Tyvärr tar det många år i källaren innan årgångskrug blommar ut men det är väl värt väntan.
 

FredrikC

Medlem
Mycket Krug nu men det kan aldrig bli för mycket!:)

Grattis till en trevlig upplevelse, låter som 90 håller fortfarande. Var länge sedan jag drack Krug 90 men minns den som riktigt bra. Fick den blint och tror jag gissade Enchantalör 95.

Tyvärr tar det många år i källaren innan årgångskrug blommar ut men det är väl värt väntan.
Ja det är min favorit så därav extra mycket ;D
Tack den var verkligen trevlig och håller nog ett ta till.
 

Elvis

Medlem
Vi körde en BYOB i måndags med mitt vanliga champagnegäng. Vi brukar vara max 4 stycken och ta med en flaska var. Sedan äter vi ofta tilltugg som pata negra, tryffelsalami, anklever och toast skagen. Den här gången valde två personer att ta med varsin magnum så vi behövde inte mätglas när vi hällde upp. :)

Clos des Goisses 1990 (magnum)
Philipponnat 1983 (magnum), degorgerad 2010
Jacques Selosse La Côte Faron, degorgerad 2010
Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1998

Clos des Goisses hade mycket stenfrukt, apelsin och apelsinskal. Eftersmaken var lite som eftersmaken av nypressad apelsinjuice. Väldigt ung och fräsch, helt utan mognadstoner. Mineralig. Syran inte jätteskarp. Jag var först inne på att den kunde vara en 2002:a men kunde inte få ihop det (och jag visste inte att det var en magnum) och kom sedan fram till att det måste vara en 90-talsprestige från något bra hus. Clos des Goisses glömmer jag dock alltid bort när det är blindprovsgissning. Väldigt bra!

Philipponnat 1983 var väldigt blyg på näsan och kändes ”vertikal” i munnen. Mint och citrus. Enorm syra. En duktig provare gissade på 2008 (!) medan jag trodde att det var en outvecklad 1996:a. Jag begriper fortfarande inte hur det kunde vara en 1983:a. Det är roligt med champagne.

La Côte Faron var lite skum i färgen och såg ut som en rosé, nästan som en Selosse Rosé faktiskt! Dock var det inget fel på den i övrigt. Vi fick en ledtråd av han som hade med den att det inte var en rosé. Jag kände igen Selosse direkt på näsan och i munnen tänkte jag direkt på Vauzelle Terme. Slutsats: La Côte Faron, vilket var rätt. Jag är inte så duktig på blindprovningar men ibland är det enkelt. :cool:

Tre fantastiska viner men kvällens vinnare (tillika mitt vin) återstod: Enchanteleurs 1998. Perfekt balans. Förvånansvärt ung och fräsch men också sköna mognadstoner. Någon gissade på Krug 2002.
IMG_8256.JPG
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
... Den här gången valde två personer att ta med varsin magnum så vi behövde inte mätglas när vi hällde upp. :)
...
Ha, ha. Mätglas är ett Stockholmsfenomen oavsett flaskstorlek...:rolleyes:

...
Clos des Goisses hade mycket stenfrukt, apelsin och apelsinskal. Eftersmaken var lite som eftersmaken av nypressad apelsinjuice. Väldigt ung och fräsch, helt utan mognadstoner. Mineralig. Syran inte jätteskarp. Jag var först inne på att den kunde vara en 2002:a men kunde inte få ihop det (och jag visste inte att det var en magnum) och kom sedan fram till att det måste vara en 90-talsprestige från något bra hus. Clos des Goisses glömmer jag dock alltid bort när det är blindprovsgissning. Väldigt bra!

Philipponnat 1983 var väldigt blyg på näsan och kändes ”vertikal” i munnen. Mint och citrus. Enorm syra. En duktig provare gissade på 2008 (!) medan jag trodde att det var en outvecklad 1996:a. Jag begriper fortfarande inte hur det kunde vara en 1983:a. Det är roligt med champagne.

La Côte Faron var lite skum i färgen och såg ut som en rosé, nästan som en Selosse Rosé faktiskt! Dock var det inget fel på den i övrigt. Vi fick en ledtråd av han som hade med den att det inte var en rosé. Jag kände igen Selosse direkt på näsan och i munnen tänkte jag direkt på Vauzelle Terme. Slutsats: La Côte Faron, vilket var rätt. Jag är inte så duktig på blindprovningar men ibland är det enkelt. :cool:

...
Själv har jag mest druckit Clos de Goisses blint och blir inte riktigt vän med det här vinet. Bästa upplevelsen har en 2000 varit men många har varit lite svårflörtade enligt mig.

Nyligen bjöd jag på en enklare Bdx från 1979 och ingen gissade äldre än 90-tal. Det är roligt med vin.:)

Det var snällt att ge den ledtråden. Samtidigt är Selosse Rosé så ljus i färgen att den kan misstas för vanlig champagne... Jag bjöd på den blint tillsammans med Cristal Rosé 00 och ingen förutom den minst vinintresserade i sällskapet plockade att det var rosé.:D
 
Last edited:

LeChat

Medlem
F12A8237-1689-44CA-8112-8C19EBFB0731.jpeg

Damien Hugot Blanc de Blancs Extra Brut
Basårgång 2015 Deg. 11/12 2018


Ung odlarchampagne, som förväntat, med bl.a. tropisk frukt, blommiga drag och en gnutta honung. Fräsch, lätt och elegant med bra balans.
Var rädd för att denna skulle kännas lite väl ung och torr, men dosagen på 4 g/l känns rimlig, saknas inget socker här. Bör väl egentligen vänta ett par år till för bättre utdelning, men klart trevligt med ett smakprov.
 

Wintermute

Medlem
Visa bifogad bild 19368
Damien Hugot Blanc de Blancs Extra Brut
Basårgång 2015 Deg. 11/12 2018


Ung odlarchampagne, som förväntat, med bl.a. tropisk frukt, blommiga drag och en gnutta honung. Fräsch, lätt och elegant med bra balans.
Var rädd för att denna skulle kännas lite väl ung och torr, men dosagen på 4 g/l känns rimlig, saknas inget socker här. Bör väl egentligen vänta ett par år till för bättre utdelning, men klart trevligt med ett smakprov.
Är den en ersättare till den årgångsmärkta, eller finns de parallellt?
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Nej, det är ingen ersättare till millésimé, men exakt vad den innehåller kan nog någon annan här på forumet redogöra för.:)
Damien har utökat portföljen. NV finns numera som både vanlig drickbar skumpa och Extra Brut.

Har även för mig att det finns en ny NV på druvor från enbart Mesnil. Kommer tydligen än mer grejor...

Fast bäst koll i ämnet har @chambertin och @magnum.
 

LarsW

Medlem
Från Djurets gedigna vinlista del 1.

Laherte Frères Champagne Les 7 Extra Brut
Solera 2005 till 2103.
10% Pinot Gris
18% Chardonay
18% Pinot Meniuer.
15% Petirs Meslier
8% Arbanne
14% Pinot Noir
17% Pinot Blanc
Deggad 2015
Hur kul som helst!

I näsan har vi grädde och citrus. Svamp och Ahlgrens bilar.
I munnen är det grillad citron, mynta och kinin och zest från limeskal. Massiv syra fortfarande men ack så klunkvänlig till mat.
89p

thumbnail_20200313_221912.jpg
 
Toppen