Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

32LUD8I_d.jpg


Igår blev det en ny bekantskap för mig i form av Laforge Testa 2008.
På näsan har vi utmärkande frukt och bär. Smaken är torr, med gula äpplen, citrus, och med lite luft växer en smörighet fram.
Saknar lite djup i den, men den är ändå väldigt trevlig i den här prisklassen.
Jag tror att den kommer att behöva några år till för att runda av syran. Känns bra att jag köpte en låda.
 

FredrikC

Medlem
Hade en magisk champagneupplevelse igår:
Vi började dagen med en Dom Perignon 1993. Väldigt pigg trots sin ålder.
Senare blev den Krug 1990, Krug GC (tror cirka 151/152eme basår 95/96) kod på korken var M251 så degorgerad 2002 runt sept/okt. Och en till Dom Perignon 1993.

Alla var lagrade korrekt och helt magiska. Det var så intressant att få prova speciellt krug mot varandra. Dompa 93 blev ung och spänstig i jämförelse när båda krug blev mer smakrika och helt otroliga.
För trevligt för att ta seriösa noter men vi noterade en del:
Krug 1990: Citrus, röda krusbär, så mycket smak och helt perfekt. Ganska lik den krug 90n jag drack förra helgen.

Krug GC: Viol, smörkola,vit persika och en massa mer som jag inte kommer ihåg.

DP 93 flaska 1: mycket ljusa frukter. Fräsch och spänstig smak.
DP 93 flaska 2: lite mer smör och brödighet. Den här hade legat utan låda i källare medan den andra haft med låda vilket kan ha påverkar med ljusförhållandena.

En helt magisk dag/kväll/natt I champagneväg som jag sent kommer glömma. Och att få dricka två st Krug 1990 inom loppet av en vecka är något i hästväg för mig.
20200315_103450.jpg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hade en magisk champagneupplevelse igår:
Vi började dagen med en Dom Perignon 1993. Väldigt pigg trots sin ålder.
Senare blev den Krug 1990, Krug GC (tror cirka 151/152eme basår 95/96) kod på korken var M251 så degorgerad 2002 runt sept/okt. Och en till Dom Perignon 1993.

Alla var lagrade korrekt och helt magiska. Det var så intressant att få prova speciellt krug mot varandra. Dompa 93 blev ung och spänstig i jämförelse när båda krug blev mer smakrika och helt otroliga.
För trevligt för att ta seriösa noter men vi noterade en del:
Krug 1990: Citrus, röda krusbär, så mycket smak och helt perfekt. Ganska lik den krug 90n jag drack förra helgen.

Krug GC: Viol, smörkola,vit persika och en massa mer som jag inte kommer ihåg.

DP 93 flaska 1: mycket ljusa frukter. Fräsch och spänstig smak.
DP 93 flaska 2: lite mer smör och brödighet. Den här hade legat utan låda i källare medan den andra haft med låda vilket kan ha påverkar med ljusförhållandena.

En helt magisk dag/kväll/natt I champagneväg som jag sent kommer glömma. Och att få dricka två st Krug 1990 inom loppet av en vecka är något i hästväg för mig.
Visa bifogad bild 19400

Krug 90 back to back är lagom dekadent. Kul att ni matchade med en GC från samma period. Vet inte om perfekt lagrad Krug kan bli gammal...

Nyfiken, hur kom det sig att ni öppnade två 93or. Undersökning av flaskvariation?
 

FredrikC

Medlem
Krug 90 back to back är lagom dekadent. Kul att ni matchade med en GC från samma period. Vet inte om perfekt lagrad Krug kan bli gammal...

Nyfiken, hur kom det sig att ni öppnade två 93or. Undersökning av flaskvariation?
Ja helt magiskt! De hade legat länge i deras källare så en riktig skatt. De fyra flaskorna var i stort sett deras sista guldkorn på stället vi besökte så det var mer tur än skicklighet att det blev just två 93or.
 

Trydebull

Medlem
1993 Pol Roger Cuvee Sir Winston Churchill
E8E5392B-99BC-428D-8BD5-6F0C5927E6DB.jpeg


Att vara djupt vinintresserad är ju ibland en del av den ständiga jakten på de där riktiga wow-upplevelserna, ibland kombinationen med mat, och ibland den där bocken för minnet - eller blocket- att man testat ”även den där flaskan - eller årgången.

I den bästa av världar sammanstrålar de där anledningarna - men den här gången blev det knappt ens en bock för min del.

Det blev dock en ny flaska, den tredje sista i raden, för just SWC.. Av någon anledning hade jag inte druckit just 93 (saknar fortfarande 85 och så den där dj-kla magnumen...).

Som de flesta skulle ana av färgen var den här dock gången. Inte till odrickbarhet men ihålig, stum, få bubblor och allt för tidigt utvecklade platta ålderstoner.

Synd, men så är det ju ibland. Inget betyg och inget omdöme - får leta upp en låda 93:eek:r från någon jag litar på... Och var naturligtvis tvungen att öppna en alldeles fantastisk 95:a istället som tröst! Så djäkla bra de är - men det har jag tjatat om någon gång tidigare...
 

Trydebull

Medlem
2007 Delamotte

43221092-25CB-428C-B701-67D62A24B61B.jpeg

Brioche och citrus. Citron. Mycket citron

Smaken domineras helt av citrus och det är på det stora hela allt som släpps till.

Sex timmar senare har den släppt till lite och jag får upp övermogen grape, lite banan och en extremt ihärdig syra.

Den här var både oväntad och svår. Enda flaskan jag köpte tfa årgången och jag drack den troligtvis minst fem år för tidigt, men frågan är om det blir något stort av detta oavsett vilket...

Jag tror inte det.

86 poäng
 

MartinE

Medlem
1993 Pol Roger Cuvee Sir Winston Churchill
Visa bifogad bild 19424

Att vara djupt vinintresserad är ju ibland en del av den ständiga jakten på de där riktiga wow-upplevelserna, ibland kombinationen med mat, och ibland den där bocken för minnet - eller blocket- att man testat ”även den där flaskan - eller årgången.

I den bästa av världar sammanstrålar de där anledningarna - men den här gången blev det knappt ens en bock för min del.

Det blev dock en ny flaska, den tredje sista i raden, för just SWC.. Av någon anledning hade jag inte druckit just 93 (saknar fortfarande 85 och så den där dj-kla magnumen...).

Som de flesta skulle ana av färgen var den här dock gången. Inte till odrickbarhet men ihålig, stum, få bubblor och allt för tidigt utvecklade platta ålderstoner.

Synd, men så är det ju ibland. Inget betyg och inget omdöme - får leta upp en låda 93:eek:r från någon jag litar på... Och var naturligtvis tvungen att öppna en alldeles fantastisk 95:a istället som tröst! Så djäkla bra de är - men det har jag tjatat om någon gång tidigare...

Trist att den inte presterade!

/Bulvanen
 

LeChat

Medlem
3AB65060-A94E-48E4-B104-4EAD89F838B6.jpeg

2004 Comte Audoin de Dampierre


Drack denna igår. God champagne även i denna årgång. 2002 har mer mognad och är mer drickfärdig på alla sätt. 2004 är inte där än men har begynnande mognad med bl.a mint-lakrits (stimorol), smör och lite gräddkola.
Hann köpa en låda innan den höjdes med knappt en hundring till 499:- Bra köp!
 

henrikh

Medlem
Hur går de flesta tillväga när det gäller luftningen av just champagne???

. Ex jag gör. Öppnar flaskan, häller upp ett/fler glas. Därefter sätter jag stopper på och ställer i kylen i 1-4h.

hur luftar ni andra. Sätter ni stopper på eller ej? Eller hur gör ni?
 

john b

Medlem
Hur går de flesta tillväga när det gäller luftningen av just champagne???

. Ex jag gör. Öppnar flaskan, häller upp ett/fler glas. Därefter sätter jag stopper på och ställer i kylen i 1-4h.

hur luftar ni andra. Sätter ni stopper på eller ej? Eller hur gör ni?

Jag har hört att en del till och med använder champagnekaraff. Högre och smalare. Har själv aldrig provat. Och skulle vara rädd att tappa bort alla bubblor, antar man får hälla upp superlångsamt...
 

FredrikC

Medlem
Hur går de flesta tillväga när det gäller luftningen av just champagne???

. Ex jag gör. Öppnar flaskan, häller upp ett/fler glas. Därefter sätter jag stopper på och ställer i kylen i 1-4h.

hur luftar ni andra. Sätter ni stopper på eller ej? Eller hur gör ni?
Låter det lufta i glaset. Efter jag hällt upp stoppar jag ner korken om det är en äldre flaska då det går eller så kör jag korkstopper.
 

zippan

Medlem
Hur går de flesta tillväga när det gäller luftningen av just champagne???

. Ex jag gör. Öppnar flaskan, häller upp ett/fler glas. Därefter sätter jag stopper på och ställer i kylen i 1-4h.

hur luftar ni andra. Sätter ni stopper på eller ej? Eller hur gör ni?
Aldrig luftat i karaff. Häller upp och luftariI glaset sen försluter jag flaskan med en "pulltex". Dricker samma dag eller dagen efter.
https://bagarenochkocken.se/dukade-...CT88cdo-UKWikYWaM3LR_voaQ-TdDH00aAvF9EALw_wcB
 
Toppen