Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trydebull

Medlem
Vilken årgång av magnum saknar du @Trydebull ?

Jag syftade tyvärr på den enda årgång som endast kommit på magnum, och dessutom i väldigt begränsat antal... 1975.

I övrigt har jag lyckats få med mig någon magnum på hela 2000-talet förutom 2008... Men bara ströflaskor... Och på magnum har jag inte testat alla årgångarna - än..:). Det är en av mina absoluta favoritchampagner så då är det ju en ”rimlig” sport att försöka få upp alla flaskorna på hyllan.

Det hade ju blivit värre att försöka skramla ihop alla utgivna vintage från Pol Roger...
 

Trydebull

Medlem
Drack de här två under helgen.

2002 Pierre Peters l’Esprit
F449C4AB-914C-48F9-AD95-6849F28517E9.jpeg


2004 Alfred Gratien
1D4910A8-220E-4524-95B8-4F30777E096F.jpeg


Jag har 9,5 grader i mina källare (12-13 under högsommaren) så det händer ju inte så mycket, men någon liten utveckling på Gratien tycker jag att det var sedan sist för ett eller två år sedan.

2004 Alfred Gratien
Fruktig och lite hård med fortfarande hög syra dock bättre än sist. Då skrev jag:
Väldigt ljust gul i färgen

Brioche, gröna äpplen, nätmelon på doften. Inte speciellt utvecklad och ingen direkt wow-upplevelse.

Mer utvecklad i munnen men dragning åt syrliga grapepastiller, gröntonig och lite bitter. Jag får även en hint av omogna vita vinbär och riktigt syrliga gröna krusbär samt lite hasselnötter

Bra balans mellan syra och upplevelse men upplevelsen är inte så stor.

Det finns som sagt en utvecklad bas men det känns inte som att det här direkt går ihop, och jag kan inte riktigt se att det här blir avsevärt bättre.

jag satte 85 poäng då. Jag reviderar det till 87.

2002 Pierre Peters l’Esprit
De här har jag köpt efter släpp. Har du en flaska så låt den ligga. Länge. Tänk efter hur lång tid du tycker att det är. Lägg sen på 50% och testa första flaskan. Det här är 2002-syra i sin essens. Efter sex-sju timmar öppnar den upp! Eller vänta, nej, den öppnar inte upp alls.

Det här kan bli jättebra om fem till tio år. Nu är det citron. Med grape. Skriver 88++
 

Attachments

  • A459D6F2-9043-4BE6-8715-D94437038B3B.jpeg
    A459D6F2-9043-4BE6-8715-D94437038B3B.jpeg
    54,7 KB · Visningar: 149
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Drack de här två under helgen.

2002 Pierre Peters l’Esprit
2004 Alfred Gratien


Jag har 9,5 grader i mina källare (12-13 under högsommaren) så det händer ju inte så mycket, men någon liten utveckling på Gratien tycker jag att det var sedan sist för ett eller två år sedan.

2004 Alfred Gratien
Fruktig och lite hård med fortfarande hög syra dock bättre än sist. Då skrev jag:
Väldigt ljust gul i färgen

Brioche, gröna äpplen, nätmelon på doften. Inte speciellt utvecklad och ingen direkt wow-upplevelse.

Mer utvecklad i munnen men dragning åt syrliga grapepastiller, gröntonig och lite bitter. Jag får även en hint av omogna vita vinbär och riktigt syrliga gröna krusbär samt lite hasselnötter

Bra balans mellan syra och upplevelse men upplevelsen är inte så stor.

Det finns som sagt en utvecklad bas men det känns inte som att det här direkt går ihop, och jag kan inte riktigt se att det här blir avsevärt bättre.

jag satte 85 poäng då. Jag reviderar det till 87.

2002 Pierre Peters l’Esprit
De här har jag köpt efter släpp. Har du en flaska så låt den ligga. Länge. Tänk efter hur lång tid du tycker att det är. Lägg sen på 50% och testa första flaskan. Det här är 2002-syra i sin essens. Efter sex-sju timmar öppnar den upp! Eller vänta, nej, den öppnar inte upp alls.

Det här kan bli jättebra om fem till tio år. Nu är det citron. Med grape. Skriver 88++


Visa bifogad bild 19470 Visa bifogad bild 19471
Den Pierre Peters du skriver om är inte den på bilden, medvetet eller?
 

Trydebull

Medlem
Den Pierre Peters du skriver om är inte den på bilden, medvetet eller?
Hmm, jag måste skaffa glasögon. Nej, det var inte medvetet! Drack Oubliee under förra veckan (tog inga noter men den var riktigt bra och i en helt annan fas (inget deg-datum skrev jag ner heller...). Jag satte 91 med plus! (För den intresserade)

Tack för uppmärksamheten - jag byter bilden i posten ovan!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Hmm, jag måste skaffa glasögon. Nej, det var inte medvetet! Drack Oubliee under förra veckan (tog inga noter men den var riktigt bra och i en helt annan fas (inget deg-datum skrev jag ner heller...). Jag satte 91 med plus! (För den intresserade)

Tack för uppmärksamheten - jag byter bilden i posten ovan!
Hur ser du deg.datum på Oubliee?
 

Trydebull

Medlem
Hur ser du deg.datum på Oubliee?
Snabbt svar: vet ej (och när du frågar på det här viset så förstår jag ju att det naturligtvis då inte står på baksidan...) - kan nog vara en stor del av förklaringen till att jag inte noterade den...

Ibland kan man ju åndå sluta sig någorlunda till ett år om man vet att kedjan vid inköp varit rask och man noterat när man köpt flaskorna. Men jag högg bara en flaska...
 

matage

Medlem
Drack de här två under helgen.

2002 Pierre Peters l’Esprit
De här har jag köpt efter släpp. Har du en flaska så låt den ligga. Länge. Tänk efter hur lång tid du tycker att det är. Lägg sen på 50% och testa första flaskan. Det här är 2002-syra i sin essens. Efter sex-sju timmar öppnar den upp! Eller vänta, nej, den öppnar inte upp alls.
Det här kan bli jättebra om fem till tio år. Nu är det citron. Med grape. Skriver 88++

Jag är fascinerad över de som säger att l'Espirit 08 ska vara drickfärdig nu. Köpte en låda vid släpp och testade en i höstas och den passade väl in på din beskrivning av -02'an..
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag är fascinerad över de som säger att l'Espirit 08 ska vara drickfärdig nu. Köpte en låda vid släpp och testade en i höstas och den passade väl in på din beskrivning av -02'an..
Frågade, för att jag aldrig hittat nåt deg.datum! Grymt bra champagne. SWE är väl enda land som säljer till privatpersoner.
 

Trydebull

Medlem
Frågade, för att jag aldrig hittat nåt deg.datum! Grymt bra champagne. SWE är väl enda land som säljer till privatpersoner.
Nu undrar jag om du fick rätt med citatet - gissar att du avsåg Oubliee för 08 l’Esprit säljs ju ganska brett.

Om så är fallet - helt enig - Oubliee är väldigt bra! Både direkt och ffa med några år på rygg!
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag är fascinerad över de som säger att l'Espirit 08 ska vara drickfärdig nu. Köpte en låda vid släpp och testade en i höstas och den passade väl in på din beskrivning av -02'an..

Stor skillnad på 02 och 08 generellt tycker jag. Många 08or är trevliga även unga medan 02 fortfarande kan vara bångstyrig. Esprit 08 gillade jag redan vid släpp vilket gjorde att jag köpte rätt många. Fick den blint för någon månad sedan och gissade Roederer BdB 08 i första hand och Pol Roger BdB eller Cristal 08 i andra. Riktigt jäkla bra och gör absolut inte ont att dricka. Skrev inte om den för jag tänkte köpa Esprit 13 innan den tog slut, men det var tydligen en restaurang som köpte hela lagret en vecka innan jag försökte beställa.:mad: Jag är ingen syratorsk så jag tycker inte man behöver vara alltför rädd för att öppna 08an nu. Sedan ska man inte räkna med mycket mognadstoner heller men det är ju trots allt Mesnil vi talar om...
 

tobbe81

Medlem
Snabbt svar: vet ej (och när du frågar på det här viset så förstår jag ju att det naturligtvis då inte står på baksidan...) - kan nog vara en stor del av förklaringen till att jag inte noterade den...

Ibland kan man ju åndå sluta sig någorlunda till ett år om man vet att kedjan vid inköp varit rask och man noterat när man köpt flaskorna. Men jag högg bara en flaska...
Om flaskan köptes någon gång under det första halvåret på 2017 så är det basår 2008 på din flaska nu är det fortfarande basår 2009 som the wineagency säljer. Fick smaka oubliee med basår 2010 i vintras på producentprovning hos mfw när Rodolphe var närvarande och den gillade jag väldigt mycket och den var väldigt tillgänglig redan från början.
 

Trydebull

Medlem
Om flaskan köptes någon gång under det första halvåret på 2017 så är det basår 2008 på din flaska nu är det fortfarande basår 2009 som the wineagency säljer. Fick smaka oubliee med basår 2010 i vintras på producentprovning hos mfw när Rodolphe var närvarande och den gillade jag väldigt mycket och den var väldigt tillgänglig redan från början.
Jag köpte så många jag kom över både 17 och 18 men jag tror att den jag drack är äldre. Men den kan ha varit en av de jag köpte 17 så i så fall var det en synnerligen snygg 08 - som naturligtvis ändå hade framtiden för sig.

Men, ffa för att vara PP är just Oubliee väldigt tillgänglig. Jag tycker i övrigt att Pierre Peters ska lagras årgångstypiskt +25-50%... De har verkligen tyglarna stramt hållna! Sen kan de ju å andra sidan komma ut fantastiskt bra!!
 

MartinE

Medlem
2002 Pierre Peters l’Esprit
De här har jag köpt efter släpp. Har du en flaska så låt den ligga. Länge. Tänk efter hur lång tid du tycker att det är. Lägg sen på 50% och testa första flaskan. Det här är 2002-syra i sin essens. Efter sex-sju timmar öppnar den upp! Eller vänta, nej, den öppnar inte upp alls.

Det här kan bli jättebra om fem till tio år. Nu är det citron. Med grape. Skriver 88++

Härligt ändå att den presterade!

/Bulvanen

(Och tack för att du tog en för laget – då sparar jag mina flaskor lite till! :))
 

MartinE

Medlem
Hur ser du deg.datum på Oubliee?
Snabbt svar: vet ej (och när du frågar på det här viset så förstår jag ju att det naturligtvis då inte står på baksidan...) - kan nog vara en stor del av förklaringen till att jag inte noterade den...
Sedan några år tillbaka har Pierre Péters alltid en QR-kod på baksidan av sina flaskor. Scannar man den får man i del allra flesta fall upp både degorgeringsdatum och årgång/basår!
 

Trydebull

Medlem
Sedan några år tillbaka har Pierre Péters alltid en QR-kod på baksidan av sina flaskor. Scannar man den får man i del allra flesta fall upp både degorgeringsdatum och årgång/basår!

Ja, jag fick en både trevlig och lång redogörelse från dem för någon vecka sedan per mail rörande basårgångar i NV-flaskorna (på magnum) men på de här flaskorna har jag ingen QR-kod så då är det lite knepigare.

Det bästa svaret hittills på vad som ligger immun källare som är köpta på senare år är det från @tobbe81 ovan som känns som det stämmer bra. Jag ska kolla på resterande flaskor närmast hittar dem...
 

Trydebull

Medlem
(Och tack för att du tog en för laget – då sparar jag mina flaskor lite till! :))
Jag tänkte verkligen innan att ”det kommer att vara långt från optimalt - men, jag vet att frun brukar gilla ”lagom-lagrad” PP och sen tog nyfikenheten över... Det finns ju några till - nästa får bli en av dina - men helt ärligt, det finns ingen anledning att öppna dem, baserat på den här flaskan, innan det gått minst fem år till.
 
Toppen