Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Sigdarve

Medlem
Rätt dryck till rätt mat, helt enkelt! Fast det är allt annat en enkelt; just saffran och semillon är ett oslagbart smakparning däremot. De kompletterar varandra och förhöjer hela smakupplevelsen till kulinariskt nirvana.
Har du något vin för runt 200 du kan rekommendera?
 

Sonderlese

Medlem
*gastronomiskt nirvana
Har du något vin för runt 200 du kan rekommendera?
Nej, dessvärre. Det är minst sagt återhållsamt med sémillon dominant torrt vit Bordeaux i Sverige. Jag tänkte själv plocka med mig hem från Paris, men Covid-19 satte P för det.
 

Sigdarve

Medlem
*gastronomiskt nirvana

Nej, dessvärre. Det är minst sagt återhållsamt med sémillon dominant torrt vit Bordeaux i Sverige. Jag tänkte själv plocka med mig hem från Paris, men Covid-19 satte P för det.
Finns det inget alls? Vad är alternativet i så fall?
 

LeChat

Medlem
9EC65884-A0B2-4643-831C-A661E0B66A97.jpeg

Damien Hugot Brut Rosé
bas 2015 och deg. juli 2019


Det doftar riktigt god äpplepaj med farin på toppen och vaniljsås därtill, lime, citron och röda bär. Även smaken är äpplig med citrus och bär. Ung, fräsch, kanske lite endimensionell men god och tillgänglig trots att den är ganska nydeggad.
5595F214-AB55-441D-A1AC-13F25A20A0DE.jpeg

Numera går det att läsa basårgången på baksidan. Ett plus!
 

Trydebull

Medlem
1996 Bollinger RD
Deg 15 oktober 2007

F9CAAA8A-D993-4FA7-B152-9B0E40589F83.jpeg


Afterwork här hemma!
Ju mer jag tänker efter så föredrar jag nog den här afterworken över väldigt många andra. Det som saknas är möjligtvis lite folk att prata med!

Det glor tomt från botten av lådan... Jag är härmed inne på min näst sista flaska från de två lådor jag haft. Det är nog ganska lagom - baserat på de flaskor jag haft så lever de här synnerligen väl några år till men de befinner sig absolut på sin peak.
Jag tycker att de är suveräna, men måste samtidigt skriva att de i snitt absolut ändå får stryk av såväl Cristal och SWC som CdE från Henriot. Troligtvis även av Dom Perignon och ytterligare några - om vi nu ska dra lite snabba slutsatser mellan några av de andra större husen. CdC från T-er... Nja...

Så där kan man ju hålla på och försöka välja mellan barnen. Det går naturligtvis inte. Det är gott. Punkt.

Jag tycker att mina tidigare nedplitade rader står sig väldigt bra.
Superfin i färgen. Närmast guldglänsande - och inte arabiskt guld då utan centraleuropeiskt.

Doften är också närmst magisk redan från början;
Soppsvampar, röda äpplen, vanilj brynt smör, mogen och utvecklad

Efter några timmar kommer smöriga koler, karamelltoner och än mer mogna toner.

Smakar gult av röd-gula äpplen med inslag av annans och nektariner. Smörig och gräddig mousse med finfin syra kvar. Fortsätter även med grön-gula krusbär och en hint av vanilj. Den här flaskan överlevde bara 3,5-4 men avslutar schemamässigt med att visa några nougatinslag men också dillkräftspad.

Doften vinner av de två men smaken är verkligen formidabel!

Helt säkert ingen som helst brådska att dricka upp de närmsta 5-6 åren men de behöver inte mer!

95 solida.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 19594
Damien Hugot Brut Rosé
bas 2015 och deg. juli 2019


Det doftar riktigt god äpplepaj med farin på toppen och vaniljsås därtill, lime, citron och röda bär. Även smaken är äpplig med citrus och bär. Ung, fräsch, kanske lite endimensionell men god och tillgänglig trots att den är ganska nydeggad.
Visa bifogad bild 19595
Numera går det att läsa basårgången på baksidan. Ett plus!
Pålitlig trotjänare! Trodde @feskhandlarn köpt upp alla.:D

1996 Bollinger RD
Deg 15 oktober 2007

Visa bifogad bild 19604

Afterwork här hemma!
Ju mer jag tänker efter så föredrar jag nog den här afterworken över väldigt många andra. Det som saknas är möjligtvis lite folk att prata med!

Det glor tomt från botten av lådan... Jag är härmed inne på min näst sista flaska från de två lådor jag haft. Det är nog ganska lagom - baserat på de flaskor jag haft så lever de här synnerligen väl några år till men de befinner sig absolut på sin peak.
Jag tycker att de är suveräna, men måste samtidigt skriva att de i snitt absolut ändå får stryk av såväl Cristal och SWC som CdE från Henriot. Troligtvis även av Dom Perignon och ytterligare några - om vi nu ska dra lite snabba slutsatser mellan några av de andra större husen. CdC från T-er... Nja...

Så där kan man ju hålla på och försöka välja mellan barnen. Det går naturligtvis inte. Det är gott. Punkt.

Jag tycker att mina tidigare nedplitade rader står sig väldigt bra.
Superfin i färgen. Närmast guldglänsande - och inte arabiskt guld då utan centraleuropeiskt.

Doften är också närmst magisk redan från början;
Soppsvampar, röda äpplen, vanilj brynt smör, mogen och utvecklad

Efter några timmar kommer smöriga koler, karamelltoner och än mer mogna toner.

Smakar gult av röd-gula äpplen med inslag av annans och nektariner. Smörig och gräddig mousse med finfin syra kvar. Fortsätter även med grön-gula krusbär och en hint av vanilj. Den här flaskan överlevde bara 3,5-4 men avslutar schemamässigt med att visa några nougatinslag men också dillkräftspad.

Doften vinner av de två men smaken är verkligen formidabel!

Helt säkert ingen som helst brådska att dricka upp de närmsta 5-6 åren men de behöver inte mer!

95 solida.

Drack lillebrorsan 02 i veckan med @Sörplarn. Känner igen ganska mycket av dina noter även om 02an definitivt var på den unga sidan. Vann rätt överlägset mot Belle 02.

Har också bara en RD 96 kvar...:(
 

Elvis

Medlem
Korkade upp en Pol Roger 2006 igår. Oväntat utvecklad. Bränt socker på näsan och dessutom lite varmt bröd, ungefär som ett crêperie. Mogna röda äpplen i munnen och ganska kort i eftersmaken. Rätt trevlig i munnen men ändå en besvikelse. Det här vinet har imponerat stort på mig vid de två tillfällen jag druckit det förut men inte den här gången. Har satt 94 poäng på magnum och 92 poäng på flaska på CT tidigare. Den här gången blir det 87.

Jag har tre magnum Pol Roger 2006 i källaren. De måste vara bättre än så här!
 
Last edited:

Esko

Medlem
Öppnade denna jag köpte i butiken vid kyrkan i Reims i somras, riktigt fräsch och härlig. Doftar omogen persika och vaniljyoughurt. Faten känns inte i smaken utan mer rundar av vinet och en touch av vanilj, sen är de krusbär, stenfrukt och en hint av bitter citruszest. Inte jättelång i eftersmaken, men ett väldigt trevligt vin.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    31,7 KB · Visningar: 263
  • image.jpg
    image.jpg
    39,6 KB · Visningar: 280

LarsW

Medlem
Egly-Ouriet Les Vignes de Vrigny
Gissar bas 2005 (tack @LeChat för hjälp att räkna rätt bland årtalen).
37 månader på jästen och deggad 2009.
100% Pinot Meunier.

D: Kolaremmar. Klädskåp. Konserverad citron. Nybakat bröd och lite bokna äpplen.
S: Mycket pigg syra. Mognadstoner men absolut inte trött. Citron och mogna gröna äpplen. Briochebröd… rostat. Lite bränt socker och karamelliserad ingefära
Fin beska i eftersmaken som när man biter i ett limeskal.
Mums! :)
Lagrad NV är digg! 10 år för de bättre flaskorna är inget problem!
90p
thumbnail_20200409_150259.jpg
 

zippan

Medlem
Fel tråd? Kanske. Men här hänger alla hängivna Champagnedrickare. Jag uppskattar kunskapen här på forumet.

Tjejen fyller år i slutet av April, finns tre stycken skumpor från hennes födelseår 1989 på bolaget. Det hade varit roligt att dricka en flaska från 1989 på hennes födelsedag.

Är någon av dessa något att ha eller bör jag sikta in mig på något annat för liknande pengar? Systembolaget eller Internetbeställning.

Desbordes-Amiuaud har en bekant druckit men var inte alls imponerad.

Desbordes-Amiaud Premier Cru
G. Devary Résor de cave millisime
Guy Michel d'Automne Brut


upload_2020-4-9_22-39-33.png
 

Martin F

Medlem
Fel tråd? Kanske. Men här hänger alla hängivna Champagnedrickare. Jag uppskattar kunskapen här på forumet.

Tjejen fyller år i slutet av April, finns tre stycken skumpor från hennes födelseår 1989 på bolaget. Det hade varit roligt att dricka en flaska från 1989 på hennes födelsedag.

Är någon av dessa något att ha eller bör jag sikta in mig på något annat för liknande pengar? Systembolaget eller Internetbeställning.

Desbordes-Amiuaud har en bekant druckit men var inte alls imponerad.

Desbordes-Amiaud Premier Cru
G. Devary Résor de cave millisime
Guy Michel d'Automne Brut


Visa bifogad bild 19643

Druckit alla tre och Guy Michel var utan tvekan bäst för min del.
 

Trydebull

Medlem
Fel tråd? Kanske. Men här hänger alla hängivna Champagnedrickare. Jag uppskattar kunskapen här på forumet.

Tjejen fyller år i slutet av April, finns tre stycken skumpor från hennes födelseår 1989 på bolaget. Det hade varit roligt att dricka en flaska från 1989 på hennes födelsedag.

Är någon av dessa något att ha eller bör jag sikta in mig på något annat för liknande pengar? Systembolaget eller Internetbeställning.

Desbordes-Amiuaud har en bekant druckit men var inte alls imponerad.

Desbordes-Amiaud Premier Cru
G. Devary Résor de cave millisime
Guy Michel d'Automne Brut


Visa bifogad bild 19643

Druckit alla tre och Guy Michel var utan tvekan bäst för min del.

Jag har också druckit alla tre och det är definitivt Guy Michel du ska välja av dessa tre.
Kan för övrigt tillägga att jag fått D-A 89 vid två tillfällen och öppnat en flaska själv. Samtliga tre flaskor hade misstänkta defekter, och oavsett var det faktiskt ingen bra grund heller.
 

Jonas Sand

Medlem
Jag har också druckit alla tre.
1. GM
2. GD
3. D-A
Jag har GM först men gillar GD också. D-As flaska kan ha varit inkorrekt då den hade en lite skum doft så mitt svar kanske inte är helt fair. GM 89 är en personlig favorit. Deras 82 är nog över kullen (utifrån min smak). 02 var bra och deras 06 är bra och kommer säkert utvecklas ytterligare i några år.
 

ChristianB

DipWSET
DSC_0484.JPG
Blev bjuden på lite Savart Bulles de Rosé igår, tack för det @Daniel B , men precis som vid förra tillfället jag drack den så får jag konstatera att den inte är särskilt bra för mig. Morotsjuice i doften, något aningen grönt/grönsaksartart som från jordig blast, lite röd grapefrukt och kex. På tungan är bubblorna stora som i tonic eller soda-vatten, smaken drar mer åt hallon, passionsfrukt och röd citrus. Kanske lite kex. Inget vidare och jag tackade nej till påfyllning.

Som tur var så blev det Bonnaire BdB 2012 innan skräckexemplet här ovan, så jag fick mitt lystmäte på god Champagne också! ;)

Vi konstaterade att det är väldigt intressant hur Savart är en sådan vattendelare. Var det inte L'Eclapart som diskuterades tidigare här i tråden och det sades samma sak? För det pris som Savart betingar så är det märkligt att den har en sådan hype.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Visa bifogad bild 19647
Blev bjuden på lite Savart Bulles de Rosé igår, tack för det @Daniel B , men precis som vid förra tillfället jag drack den så får jag konstatera att den inte är särskilt bra för mig. Morotsjuice i doften, något aningen grönt/grönsaksartart som från jordig blast, lite röd grapefrukt och kex. På tungan är bubblorna stora som i tonic eller soda-vatten, smaken drar mer åt hallon, passionsfrukt och röd citrus. Kanske lite kex. Inget vidare och jag tackade nej till påfyllning.

Som tur var så blev det Bonnaire BdB 2012 innan skräckexemplet här ovan, så jag fick mitt lystmäte på god Champagne också! ;)

Vi konstaterade att det är väldigt intressant hur Savart är en sådan vattendelare. Var det inte L'Eclapart som diskuterades tidigare här i tråden och det sades samma sak? För det pris som Savart betingar så är det märkligt att den har en sådan hype.

Det är verkligen intressant hur olika vi bedömer olika champagner. Har provat några Bonnarie NV och tyckt att de bara smakar citron, kanske har jag inte väntat tillräckligt länge innan man ploppat dem. Savart har jag köpt ganska mycket av och de brukar bli riktigt bra efter några år i källaren, även rosen.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 19647
Blev bjuden på lite Savart Bulles de Rosé igår, tack för det @Daniel B , men precis som vid förra tillfället jag drack den så får jag konstatera att den inte är särskilt bra för mig. Morotsjuice i doften, något aningen grönt/grönsaksartart som från jordig blast, lite röd grapefrukt och kex. På tungan är bubblorna stora som i tonic eller soda-vatten, smaken drar mer åt hallon, passionsfrukt och röd citrus. Kanske lite kex. Inget vidare och jag tackade nej till påfyllning.

Som tur var så blev det Bonnaire BdB 2012 innan skräckexemplet här ovan, så jag fick mitt lystmäte på god Champagne också! ;)

Vi konstaterade att det är väldigt intressant hur Savart är en sådan vattendelare. Var det inte L'Eclapart som diskuterades tidigare här i tråden och det sades samma sak? För det pris som Savart betingar så är det märkligt att den har en sådan hype.

Visste inte att Savart är en vattendelare. Din sågning är den första jag noterar utan att ha kollat i arkivet. ;) Är inget Savartfan själv men tycker Bulles är det roligaste vinet. Drack för några veckor sedan och tycker nog Bulles har en ganska typisk torr odlarstil och känner igen många av dina noter. Fick samma vin blint några månader innan och tyckte det var riktigt bra då.

Leclapart däremot är definitivt i den extremare skolan och inte för alla. Savart är väl inte så mycket dyrare än annan skumpa? För 50-70 € får man det mesta även om det inte dräller av flaskor. Men visst vill man inte ha ens ha gratis påfyllning så blir det så klart överprisat oavsett pris.:p

Det är verkligen intressant hur olika vi bedömer olika champagner. Har provat några Bonnarie NV och tyckt att de bara smakar citron, kanske har jag inte väntat tillräckligt länge innan man ploppat dem. Savart har jag köpt ganska mycket av och de brukar bli riktigt bra efter några år i källaren, även rosen.

Ung Bonnaire är mycket citrus. Rekommenderar Bonnaire Variance (ekat) om du vill ha andra toner. Vänta annars 7-10 år med dina Bonnaire så får du se på andra bullar.

Visst bedömer vi vin olika men jag tycker snarare det är intressant hur lika vi ofta tycker (även på blindprovningar) när det gäller kvalité. Väldigt långt ifrån slumpmässigt vilket talar för att det finns ett mått av objektiv kvalité. Sedan finns det såklart vissa vinstilar och producenter som är vattendelare. Bäst är väl att hitta någon som man kan kalibrera smaken efter när man läser omdömen. Jag skulle exempelvis aldrig lita på någon som stavar Leclapart som ett rödvin.:rolleyes:
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Visste inte att Savart är en vattendelare. Din sågning är den första jag noterar utan att ha kollat i arkivet. ;) Är inget Savartfan själv men tycker Bulles är det roligaste vinet. Drack för några veckor sedan och tycker nog Bulles har en ganska typisk torr odlarstil och känner igen många av dina noter. Fick samma vin blint några månader innan och tyckte det var riktigt bra då.

Leclapart däremot är definitivt i den extremare skolan och inte för alla. Savart är väl inte så mycket dyrare än annan skumpa? För 50-70 € får man det mesta även om det inte dräller av flaskor. Men visst vill man inte ha ens ha gratis påfyllning så blir det så klart överprisat oavsett pris.:p



Ung Bonnaire är mycket citrus. Rekommenderar Bonnaire Variance (ekat) om du vill ha andra toner. Vänta annars 7-10 år med dina Bonnaire så får du se på andra bullar.

Visst bedömer vi vin olika men jag tycker snarare det är intressant hur lika vi ofta tycker (även på blindprovningar) när det gäller kvalité. Väldigt långt ifrån slumpmässigt vilket talar för att det finns ett mått av objektiv kvalité. Sedan finns det såklart vissa vinstilar och producenter som är vattendelare. Bäst är väl att hitta någon som man kan kalibrera smaken efter när man läser omdömen. Jag skulle exempelvis aldrig lita på någon som stavar Leclapart som ett rödvin.:rolleyes:


Om man stavar L'Eclapart, Leclapart eller Léclapart tror inte jag har någon betydelse för hur bra man är på att bedöma ett vin. Det är ungefär som att fråga en fransos om vägen på engelska och bedömer grammatiken i svaret om färdvägen och tror det har betydelse...
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Om man stavar L'Eclapart, Leclapart eller Léclapart tror inte jag har någon betydelse för hur bra man är på att bedöma ett vin. Det är ungefär som att fråga en fransos om vägen på engelska och bedömer grammatiken i svaret om färdvägen och tror det har betydelse...
o_O:):D

Absolut enig med dig om det men det finns något som heter ironi. För att förtydliga att det handlar om ironi finns det även en ikon man kan använda...
 

ChristianB

DipWSET
Visste inte att Savart är en vattendelare. Din sågning är den första jag noterar utan att ha kollat i arkivet. ;) Är inget Savartfan själv men tycker Bulles är det roligaste vinet. Drack för några veckor sedan och tycker nog Bulles har en ganska typisk torr odlarstil och känner igen många av dina noter. Fick samma vin blint några månader innan och tyckte det var riktigt bra då.
Den var med på en BYOB för något år sedan och kom sist i flighten, eller åtminstone i botten av den. Jag har kvar flight-recensionen från september och det är förvånande nog (eller inte) väldigt likt mitt omdöme från torsdagen:

Bubbliga viner:
1. Rosébubbel helt uppenbart. Lätt doft, mariekex, hallon, smultron, jäst, hallongrotta. Torrt, aningen mjuk syra, örtigt, snårigt och mer hallongrotta, en släng gummi… Jag gissar rosé cava!
Rätt svar: Estelado Rosé från Chile.

2. Vitt bubbel, klargul färg. Doftar toast, grillade äpplen, bröd och mer mogen citrus. Lite jästigt. Smaken är frisk och härligt klassisk som ett ”vanligt” bubbel. Möjligen är det aningen kort, men smakar av äpple, lemoncurd, toast, citron. Hög syra och aningen kartig. Ganska lätt att gissa Champagne, 2013 Blanc de Blanc.
Rätt svar: Champagne Jacquesson 736 (basår 2008, 50% Ch. PN 30%. 20% PM.)

3. Ytterligare ett rosébubbel, lite mer orange i färgen. Doften är oerhört mycket morot, morotssaft och morotsblast. Örter, grönt och asfalt. Kommer inte förbi morötterna… Smaken är av stora bubblor som försvinner snabbt. Fruktigt och känns närapå ”off-dry”. Gissar ”italienskt fulbubbel”.
Rätt svar: Frederic Savart, Bulles des rosé!

4. Rosa och grumligt. Doftar och konstaterar att det är mitt vin. Det är röda vinbär, yoghur, grädde och sylt. Friskt och torrt!
Rätt svar: Radice Paltrinieri, Lambrusco di Sorbara.

5. Sist ut är gyllengult i färgen. Massiv doft av toast och bröd, bokna äpplen, citronpaj, skaldjur/havskräftor. Komplext och rätt mysigt, med scones och kakaosmör. Smaken är bitig och kraftig, och klart bättre än doften. ”Gott men doftar udda!”
Jag gissar sen-deggat klassisk stil.
Rätt svar: L’Eclapart L’Apôtre 2004.

Bäst vin i flighten var helt klart Jacquesson, därefter håller jag på mitt eget!
 
Toppen