Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

grappa

Medlem
Delas Hermitage blanc, 2013. Gyllengul men åt det bleka hållet. Återhållsam doft med inslag av bokna äpplen, antydan av honung och en liten kryddighet (klassisk marsanne/rousanne markör). Tydlig marsanne/ rousanne beska i eftersmaken. Ganska stram smak med röda äpplen, hö och lite mineralisk i karaktären. Lite besviken dag 1 (knuten och tillknäppt), dag 2 betydligt bättre och dag 3 kunde vi känna igen den. Tycke och smak 89 p, kvalitet 88 p.
Vindemio Funabule (Caviste) 2013, 80% Syrah, 20% Grenache; blåröd, ganska transparent. Relativt stram doft av röda vinbär, mörka bär och en antydan av varm asfalt. Tydligare syrah karaktär i smaken (men fortfarande lite generisk, svår att placera) med bra bett i tanninerna, mörka bär, lite anaimalisk. Gott men kan nog lagras ett par år till. Känns ganska svalodlad i karaktären för att komma från Ventoux. Tycke och smak 87 p, kvalitet 87 p.
Sorry fel tråd, flytta gärna.
 

FredrikC

Medlem
Blev en Bollinger la grande année 2008 igår.
Väldigt positivt överaskad.
Doft: päron, gröna äpplen och kola.
Smak: päron, citrus och äpplen.
Väldigt pigg och frisk. Kommer bara bli bättre.

Däremot tänkte jag på nya priset på 1499:- på bolaget för LGA och då lägger jag hellre till en hundring eller tre för Dompa, Winston eller framförallt Krug GC.
Så dessa kommer bara köpas när phillipson slänger iväg dem :p.
20200411_183337.jpg
 

Sigdarve

Medlem
Frugan kom nyss med en flaska skumpa i handen, som hon hittade i en gammal Ferrarikartong, som hon tänkte kasta, då hon röjde på lagerhyllan i köket. Köpte 2 st. i maj, drack en i somras och hade helt glömt bort att det fanns en kvar. Har mina andra skumpor i ett annat utrymme, men av någon anledning blev den här bortglömd i köket. Trevlig överraskning.
ferr.jpg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Blev en Bollinger la grande année 2008 igår.
Väldigt positivt överaskad.
Doft: päron, gröna äpplen och kola.
Smak: päron, citrus och äpplen.
Väldigt pigg och frisk. Kommer bara bli bättre.

Däremot tänkte jag på nya priset på 1499:- på bolaget för LGA och då lägger jag hellre till en hundring eller tre för Dompa, Winston eller framförallt Krug GC.
Så dessa kommer bara köpas när phillipson slänger iväg dem :p. Visa bifogad bild 19668
Kul rapport!

Blir lite nyfiken ändå men ska försöka hålla tassarna borta. 1500 kr för GA gränsar till ocker men jag har å andra sidan inte köpt Bolly på bolaget sedan GA 99...

Har du tagit en för laget och provat GA 12 med?
 

FredrikC

Medlem
Kul rapport!

Blir lite nyfiken ändå men ska försöka hålla tassarna borta. 1500 kr för GA gränsar till ocker men jag har å andra sidan inte köpt Bolly på bolaget sedan GA 99...

Har du tagit en för laget och provat GA 12 med?
Håller med. Ska jag vara ärlig har jag skippat den helt än så länge. Tycker Pol Rogers 2012 är så pass bra att jag hellre köpt ett gäng av den och ett par magnum för billigare peng.
 

Wintermute

Medlem
Alfred Gratien Cuvée Paradis 2008.
Solmogen citron och citrongodis i början. Grapefrukt och citronskal i mitten; jäst/bröd, en doft av vanilj och kanske ek i slutet. Lång, koncentrerad och balanserad. Många år kvar till toppen, men runt 93 modiga poäng redan idag.
Deggad i början av 2017, vilket är 9 år efter skördeåret. Så många år har inte de 2013 som säljs nu (och sedan några år) fått.
 

MartinE

Medlem
Alfred Gratien Cuvée Paradis 2008.
Solmogen citron och citrongodis i början. Grapefrukt och citronskal i mitten; jäst/bröd, en doft av vanilj och kanske ek i slutet. Lång, koncentrerad och balanserad. Många år kvar till toppen, men runt 93 modiga poäng redan idag.
Deggad i början av 2017, vilket är 9 år efter skördeåret. Så många år har inte de 2013 som säljs nu (och sedan några år) fått.
Jag tyckte den var fantastisk redan i augusti 2018! Även 2009::an var väldigt tillgänglig från start.

Hur vet du degdatum?
 

MartinE

Medlem
På folien finns det skrivet "L17019", vilket rimligen betyder dag 19, år 2017. Om de använder samma syntax som t ex Pol Roger.
kan det naturligtvis vara, men det kan ju också betyda något annat.

När jag gör en sökning på temat hittar jag en referens till att en flaska med L15351 skulle vara degorgerad i december 2015, vilket stöder din tes. Men jag hittar också en träff som indikerar att en flaska med L16018 skulle vara degorgerad i december 2015.
 

Wintermute

Medlem
kan det naturligtvis vara, men det kan ju också betyda något annat.

När jag gör en sökning på temat hittar jag en referens till att en flaska med L15351 skulle vara degorgerad i december 2015, vilket stöder din tes. Men jag hittar också en träff som indikerar att en flaska med L16018 skulle vara degorgerad i december 2015.
Ditt sista exempel skulle kunna betyda att de deggade i december och satte folien efter helgerna. Hursom är det inte så många veckors fel.
 

Funcadelic

Medlem
I helgen ska min fru och jag, tillsammans med ett annat par, ha lite champagne"provning" och middag. Vi kan ingentinig, så tänkte oss ett väldigt basic upplägg med ung BdN, ung BdB och lite äldre BdB. Följande, men inte nödvändigtvis uteslutande detta, kommer vi testa halvblint:
  • Bonnaire Terroirs (BdB)
  • Savart l'Ouverture (BdN)
  • 2002 R&L Legras Présidence (BdB)
Några medskick inför provningen? Öppna flaskorna en stund innan eller dricka direkt efter öppning? Hur brukar ni lägga upp era provningar?

Middagstips mottages också tacksamt :)
 

Stefan B

Medlem
Var på bolaget och skulle inhandla lite fler Pol Roger Bdb 2012 innan de byter årgång. Så tänkte jag att jag även skulle köpa lite Louis Roederer Rosé 2014 att lagra. Det har ju varit årgång 2014 ett bra tag på bolagets hemsida nu. Tog några flaskor och tittade inte så noga. Det straffade sig så klart. Väl hemma upptäckte jag att jag hade införskaffat årgång 2013. Hade nu totalt 10 flaskor av 2013, fler än jag hade tänkt lagra. Därmed återstod bara ett sätt att lösa detta dilemma på.

Yup, you guessed it - öppna en flaska så klart!
Lill-lördag i sig är en bra anledning men även att jag är så fruktansvärt trött på att stanna hemma i isoleringsgrottan. Har jobbat hemma i snart 6 veckor och går knappt ut mer än för att handla mat kl 9 på kvällen när ingen annan är i affären. Aldrig har behovet av skumpa varit så stort!

IMG_4685.jpg
 
Last edited:

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Var på bolaget och skulle inhandla lite fler Pol Roger Bdb 2012 innan de byter årgång. Så tänkte jag att jag även skulle köpa lite Louis Roederer Rosé 2014 att lagra. Det har ju varit årgång 2014 ett bra tag på bolagets hemsida nu. Tog några flaskor och tittade inte så noga. Det straffade sig så klart. Väl hemma upptäckte jag att jag hade införskaffat årgång 2013. Hade nu totalt 10 flaskor av 2013, fler än jag hade tänkt lagra. Därmed återstod bara ett sätt att lösa detta dilemma på.

Yup, you guessed it - öppna en flaska så klart!
Lill-lördag i sig är en bra anledning men även att jag är så fruktansvärt trött på att stanna hemma i isoleringsgrottan. Har jobbat hemma i snart 6 veckor och går knappt ut mer än för att handla mat kl 9 på kvällen när ingen annan är i affären. Aldrig har behovet av skumpa varit så stort!

Visa bifogad bild 19763
Levererade 2013?
 

Stefan B

Medlem
Levererade 2013?
Dag 1: Explosion av smultron och väldigt mycket mousse i munnen. Tyvärr lite för syrlig och en hel del grapefrukt i avslutet. På det hela ganska anonym, finns inget djup. Det kunde varit bättre.
Dag 2 efter mycket luftning: Röda bär i mängder, fortfarande bra mousse och grapefruktsmaken har försvunnit. Detta är gott! När flaskan är slut vill jag ha mer men jag hoppas på mer komplexa och nyanserade smaker med en bättre upplevelse om 3 år.
 

zippan

Medlem
Druckit alla tre och Guy Michel var utan tvekan bäst för min del.

Jag har också druckit alla tre och det är definitivt Guy Michel du ska välja av dessa tre.
Kan för övrigt tillägga att jag fått D-A 89 vid två tillfällen och öppnat en flaska själv. Samtliga tre flaskor hade misstänkta defekter, och oavsett var det faktiskt ingen bra grund heller.

Jag har också druckit alla tre.
1. GM
2. GD
3. D-A
Jag har GM först men gillar GD också. D-As flaska kan ha varit inkorrekt då den hade en lite skum doft så mitt svar kanske inte är helt fair. GM 89 är en personlig favorit. Deras 82 är nog över kullen (utifrån min smak). 02 var bra och deras 06 är bra och kommer säkert utvecklas ytterligare i några år.

Tack för hjälpen! Jag har en flaska GM 1989 på väg nu. Ska bli otroligt spännande.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kommit efter i skrivandet så här kommer en snabbrapport på bubbelfronten.

Blindprovning med tema kaffe och karamell. Presidence 02 dracks halvblint.

Heidsieck NV
(bas 15, deg 19)
Doftar grape och syntetgodis och smakar citron. Ingen höjdare är det här ens champagne? Gissar Franciacorta. Blekaste Heidsieck i mannaminne och hoppas det var slumpen och inte en trend.

Billecart NF 2000
Mitt vin. Doft av honung, hasselnöt och rostat kaffe på slutet. Perfekt mognad och balans. Nästintill ett fulländat vin och är i perfekt drickfas.

R&L Legras Presidence 2002
Rostat och krut med mycket choklad och kaffe. Precis som jag minns den och underbar näsa. I munnen är den rätt kort vilket drar ner betyget och var även det som gjorde att jag var säker på att det var Presidence 02.

Krug GC 163e (bas 07)
Rostat, äpplig och örtig med bra syra. Hittade inte alls rätt här även om Krug brukar vara en av de lättare att pricka blint. Gissade hus 06. Tredje bäst för mig och misstänker att mittenvinerna dominerade och släckte ut Krugparfymen.

Min ranking:
  1. Billecart NF 00
  2. Presidence 02
  3. Krug GC
  4. Heidsieck
Totalt (antal förstaröster):
  1. Presidence (3)
  2. Billecart (2)
  3. Krug GC
  4. Heidsieck

***************
Efter att ha läst @Trydebull s recension av Esprit 02 blev jag nyfiken på att prova en yngre men på pappret tillgängligare Esprit. Valet föll på Pierre Peters Esprit 2009. Året 2009 har jag lite blandade erfarenheter av. Visst är den fortfarande ung men lite mognadstoner i form av mandel har börjat framträda och det är inte bara citrus och syra. Trevlig men ingen brådska att öppna nästa direkt. Bättre än 2002 i dagsläget? Ingen aning men håller inte det för osannolikt.

Själv fick jag en Drappier Sendrée 2006 blint. Mer klassisk champagne med röda äpplen och bröd. Gissade PN och 04 eller 06. Öppnade bra men tvärdog med luft och blev rätt platt och trist. Skyller på årgången...

****************

Mera vin. Champagne für alle. Hade en nyfiken kompis som jag serverade André Jacquart Vertus (bas 15) och Kartongen Sainte Anne NV (bas 16) för att visa på olika stilar. Jacquart solklar vinnare. Hann även med en Henri Billiot Julie (2006) för att visa på mogen champagne. Även den uppskattades.

****************

Har också hunnit med en sittning i vinkällaren där Palmer 00 på magnum blev kvällens solklara vinnare. Har aldrig förstått varför alla springer och jagar Palmer på bolaget men får nog revidera uppfattning. Andra gången jag verkligen gillat Palmer. Första gången var en magnum 96 förra året. Härligt rostade och lite krutiga toner. Gissade Henriot 96 eller 98 innan jag insåg att den påminde om 96an jag drack förra året. Köp och lagra alltså, vilket tyvärr nästan gäller all champagne...:(

Övriga viner var; Orpale 02, bra men fortfarande ung med syran utanpå som är typiskt för 02, Jacuesson 02, jaha inget roligt alls så gissade just Jacuesson 02 (fick den rätt nyligen innan med och då var den flaskan än av de bästa Jacuesson jag druckit vad nu det innebär...), Bollinger GA 07, rätt lätt i stilen som jag upptäckt att ung Bollinger ofta är eller åtminstone nu för tiden. Gissade först hus och chardonnaydriven innan @Ekdahl nämnde ek och 07.

******************

Till sist för att inviga våren blev det lite bubbel med @Sörplarn.

20200422_214858.jpg


Selosse Rosé (deg 16)
Ja vad säger man, klassiska äppelskrutt med blommor och ekad stil som vanligt. Inga skumbananer den här gången men kan bero på åldern eftersom jag oftast noterar det i unga ekade odlare. Flaskan går ner fort i solen och för andra gången erfar jag att Selosse Rosé kan misstas för en vit Selosse blint.:rolleyes:

Cedric Bouchard Val Vilaine (2016)
Får det tufft utomhus mot Selosse och borde väl ha öppnats först men vårkänslorna krävde denna ordningen. Rätt lätt för att vara PN men fin koncentration och syra. Doften är lite udda och drar lite åt tvål utöver äpplen. En av få producenter som kommer undan med 0 dosage i min bok. Bör lagras.

Sedan blev det Nebbiolobubbel men tyvärr inte blint. Sötfruktig doft som inte påminde om champagne men ändå det bästa med vinet. Förvånansvärt ljus i färgen och smaken var lika blek. Noll dosage även här och det är möjligt att den kan utveckla lite mognadstoner med tiden. Efter det ytterligare mer nebbiolo fast på magnum!:p
 

Funcadelic

Medlem
Kommit efter i skrivandet så här kommer en snabbrapport på bubbelfronten.

Blindprovning med tema kaffe och karamell. Presidence 02 dracks halvblint.

Heidsieck NV
(bas 15, deg 19)
Doftar grape och syntetgodis och smakar citron. Ingen höjdare är det här ens champagne? Gissar Franciacorta. Blekaste Heidsieck i mannaminne och hoppas det var slumpen och inte en trend.

Billecart NF 2000
Mitt vin. Doft av honung, hasselnöt och rostat kaffe på slutet. Perfekt mognad och balans. Nästintill ett fulländat vin och är i perfekt drickfas.

R&L Legras Presidence 2002
Rostat och krut med mycket choklad och kaffe. Precis som jag minns den och underbar näsa. I munnen är den rätt kort vilket drar ner betyget och var även det som gjorde att jag var säker på att det var Presidence 02.

Krug GC 163e (bas 07)
Rostat, äpplig och örtig med bra syra. Hittade inte alls rätt här även om Krug brukar vara en av de lättare att pricka blint. Gissade hus 06. Tredje bäst för mig och misstänker att mittenvinerna dominerade och släckte ut Krugparfymen.

Min ranking:
  1. Billecart NF 00
  2. Presidence 02
  3. Krug GC
  4. Heidsieck
Totalt (antal förstaröster):
  1. Presidence (3)
  2. Billecart (2)
  3. Krug GC
  4. Heidsieck

Jag kommer ha en halvblind provning imorgon, med bland andra just Présidence 2002 - kul att läsa dina noter! Rankar/röstar ni direkt, eller dricker ni champagnen under en lite längre stund och ger slututlåtande då, när den kan ha fått möjlighet att utveckla sig något?
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag kommer ha en halvblind provning imorgon, med bland andra just Présidence 2002 - kul att läsa dina noter! Rankar/röstar ni direkt, eller dricker ni champagnen under en lite längre stund och ger slututlåtande då, när den kan ha fått möjlighet att utveckla sig något?

Beroende på sällskap och grad av nörderi så kan det ta upp till 30 min innan röstning men sällan mer än så. Visst finns det risk för att ett vin inte hinner utvecklas fullt på den tiden men även det omvända gäller... Personligen tycker jag den bästa champagnen presterar som bäst ljummen och avslagen men samtidigt vill man gärna känna bubblorna i början. Lite som att det känns bättre med att dra en riktig kork. Därför dekanterar jag aldrig champagne.

Kul och rapportera gärna resultaten och se till att rösta innan avtäckning och diskussion. Har själv haft med Presidence 02 blint vid två tillfällen och den har gjort bra ifrån sig liksom för övrigt storebror St. Vincent också nästan alltid gör på blindprovningar.
 

LeChat

Medlem
4E779D70-D102-4F89-A192-BCA0852B7A0F.jpeg

2004 Françoise Bedel Comme Autrefois
55% pinot meunier 30% chardonnay 15% pinot. Deg. december 2016


Initialt, doft av äpplejuice och grå gymnastikmatta. I munnen är den fortsatt mustig, ganska söt, mogen smak med bl.a. äpple, citron och honung. Väldigt maffig frukt, men som tur är syrorna friska och tydliga. Annars hade den nog kunnat upplevas som lite trött och jolmig.
Den blir mer komplex med bl.a. blommor och smör efter en tid i glaset. Det mustiga intrycket avtar och den visar lite elegantare drag. Drack den senast för ett halvår sedan. Jag tycker den är riktigt god, spännande och klart annorlunda mot många andra champagner. Definitivt tydlig odlarstil på denna.
 
Toppen