[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Diskussion i 'Vin' startad av Crist(al)ian 77, 20 juli 2015.

1. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

Tack för rapport. Har länge funderat på att långlagra "Silver" eller någon annan Twiggyskumpa. Blir nog inget med det nu... Min erfarenhet hittills är att mognadstonerna inte kan balansera upp ett vin som upplevs alldeles för spretigt och torrt från början.

Jag drar samma slutsats men från många mätpunkter. Tror @LarsW har ännu fler mätpunkter...
    1. Nej jag gillar inte brut nature, därför mår champagne bra av lite socker. Visst är det till stor del en smakfråga men samtidigit gör brut natur sällan bra ifrån sig i blindprovningar enligt min erfarenhet.
    2. Av de brut nature som jag anser går att dricka så är faktiskt majoriteten PN från Côtes de Bar. Voutte & Sorbeé - Fidele, Clandenstine - Les Semblables, (Fleury? - osäker på om allt varit osockrat) samt Cedric Bouchard som är den enda producenten som kommer undan med det helt. Eric Rodez är den enda brut nature jag druckit utanför Côtes de Bar och uppskattat. Slutsats PN funkar bäst för brut nature och framförallt från Cotes de Bar. Fast egentligen bevisar det ingenting, för möjligheten finns att dessa champagner hade varit ännu bättre med lite socker i.
    3. Är beredd att hålla med dig.
    Sensmoralen: socker, socker!

Omar Khayyam, Gradin, Elvis och 6 andra gillar detta.
  2. Poussard

Poussard Medlem

@Crist(al)ian 77 Min empiri visar inte exakt samma sak. Brut Nature har vunnit flertalet blindprovningar, skulle gissa att det är hyfsat jämt fördelat mellan de olika sockerlägrena. Dock kan sägas att vårt provargäng kanske har en dragning åt lågsockrade odlarskumpor så de är kanske överrepresenterade. Exempel på några viner som vunnit blindprovningar off the top of my head är J.L. Vergnon Confidence 2010 och Larmandier-Bernier Terre du Vertus 2012. Intressant nog BdB båda två - även om jag håller med om att PN från CdB gör sig mycket bra lågsockrade.

Last edited: 4 maj 2020
    Omar Khayyam, MartinE och Crist(al)ian 77 gillar detta.
  3. Crist(al)ian 77

Provgänget inverkar så klart. Jag har bara en i min vinkrets som är dragen åt det hållet, men den personen börjar föredra socker och mognad... J.L. har jag aldrig druckit men däremot Terre de Vertus 2012 blint. Se nedan.

Har Terre de Vertus 2012 vunnit blint så håller jag mig nog undan från era provningar.:rolleyes:

Stenberg, Stefan J och Poussard gillar detta.
  4. MartinE

MartinE Medlem

Ha-ha – slugt!

Rent generellt brukar jag uppskatta champagner utan dosage – även om jag håller med om att lite socker kan skänka nödvändig balans i många fall – och jag gillar dessutom André Clouet Silver Brut Nature (tycker exempelvis det är en betydligt roligare champagne än standardcuvéen Grande Réserve från samma producent), men min erfarenhet är dessvärre också att den inte vinner på lagring!

Crist(al)ian 77, Poussard och LarsW gillar detta.
  5. Poussard

Poussard Medlem

Nån som vet hur jag dechiffrerar lot number L2275CG19 på Duval-Leroy? På korken står det AV02A.

6. Elvis

Elvis Medlem

Har inte hunnit prova 2014 men tycker att Louis Roederer Rosé 2012 och 2013 båda är jättebra. Till skillnad från @Crist(al)ian 77 håller jag 2012 lite högre just nu. Vanliga Louis Roederer Vintage är alltid ett säkert kort men de behöver lite mer tid och jag har inte provat 2012 eller 2013 än.

Vad tror du om Louis Roederer Rosé Brut Nature 2012 då? Det blir första årgången av rosén utan socker. Jag föredrar också dosage generellt sett men är ändå nyfiken...

7. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Men det är väl inte den vanliga rosen!? Utan ett nytt vin,¨Starck¨
    https://www.plus-de-bulles.com/fr/champagne-roederer/brut-nature-rose-2012-by-stark.html

8. Elvis

Elvis Medlem

9. Elvis

Elvis Medlem

Och ja, det är ett nytt vin. De har inte gjort någon Rosé Brut Nature förut.

10. Jona A

Jona A Medlem

Jag gillar Louis Roederer Rosé Brut Nature 2012.
    Det är också deras första biodynamiska Nature champagne så det är alltid kul. Cristal 2012 är också första biodynamiska Cristalen :)

eller? o_O

Crist(al)ian 77 och Elvis gillar detta.
  11. Thirsty

Thirsty Medlem

Cristal Rose är sedan tidigare biodynamisk, om jag inte minns fel?

12. Elvis

Elvis Medlem

Ja, det stämmer. Tror att 2007 var första biodynamiska årgången av den.

13. Crist(al)ian 77

Inget jag kommer att köpa. Utgår från att den påminner om vanliga Brut Nature som inte faller mig på läppen alls. Inte bara 0 dosage utan även utan malo gör den torr och sylvass. Eftersom Roederers årgångsrosé är bland det bättre man kan dricka i kategorin så ser jag ingen anledning att utmana ödet.:rolleyes:

Korrekt.

Alla Roederers viner förutom NV är unika och har dedikerade vingårdar som ägs av Roederer. Exempelvis tar Cristal druvor från närmare 50 st olika vingårdar och Brut Nature kommer uteslutande från Cumières. Druvorna går till NV de åren det inte blir något årgånsvin från respektive område. Alltså kan man säga att Roederer är den tveklöst största odlaren när det gäller årgångsvin.

Roederer har gått över till biodynamisk odling stegvis i alla sina odlingar (+240 hektar) utan att vara certifierade. Därför skiljer det sig åt lite mellan vinerna. Jag trodde alla Brut Nature var biodynamsika, alltså redan från 2006. Tror du har rätt när det gäller Cristal.

MartinE, Stefan J och FredrikC gillar detta.
  14. Det var min uppfattning när jag provade den, sylvass och ganska spretig.

Crist(al)ian 77 och magnum gillar detta.
  15. LeChat

LeChat Medlem

632C339B-E56B-4942-8051-96060D843CC5.jpeg
    2004 Comte Audoin de Dampierre
    Fredag! Det blir havskräftor och några smörrebröd på lax.

Det doftar bl.a smör, lite rostade drag och våtservett med citrondoft. Även i munnen känner jag smör, grillad citron och lite lakrits. Pigg, härlig syra, god frukt med begynnande mognad. Doften känns lite mer komplex än smaken, men god är den.

MartinE, zippan, Crist(al)ian 77 och 5 andra gillar detta.
  16. Kul! Hämtade precis utan flaskan från bolaget. 02an var trevlig för pengarna ett par år tillbaka.

chambertin och LeChat gillar detta.
  17. Poussard

Poussard Medlem

Eftersom ingen svarade kan jag förtälja att jag avkodade det själv, 2 avser 2012 och 275 dagen så degorgerad Oktober 2012.

Vinet i fråga var en Duval-Leroy Blanc de blancs Brut Nature 2002 som var förträffligt god (trots avsaknad av socker ;)). Har en flaska kvar från samma batch, vilket jag är helt klart nöjd med.

MartinE, Pontus Palmenäs, Elvis och 5 andra gillar detta.
  18. john b

john b Medlem

Köpte några av exton park NV brut reserve för att dels så är torrt gott. Men också kul att ta med till skumpaprovningar.
    Inte så mycket vinprovningar har det blivit, men igår så blev det iaf löjromspizza och exton.

Jag tyckte den doftade ganska generöst, mogna gula äpplen, söt lätt vaniljig och inbjudande.
    I smaken är den först ganska platt, lite krusbär och omogna äpplen. Eftersmaken är kul med mycket citron och kalk och salt. Syrlig utan att bli sur.
    Inte superkomplex och man blandar inte ihop den med bättre champagner (i ett vettigt drickfönster...) tror jag.
    För 349 spänn är den dock snäppet över eller precis på nivån prisvärd.

Tog ingen bild på flaskan men på pizzan...

20200509_195212.jpg

19. MartinE

MartinE Medlem

Det stämmer!

Det är korrekt!

Roederer påbörjade experiment med biodynamiska odlingar redan år 2000, men p g a bl a interna svårigheter (delar av personalen var helt enkel skeptisk till projektet) och de usla väderförutsättningarna 2001 kom man inte igång på allvar förrän 2005. Därefter började man att stegvis ställa om sitt arbetssätt och 2012 när man köpte stora delar av Leclerc Briants odlingar, som var biodynamiskt odlade sedan tidigare, blev man i ett huj Champagnes största biodynamiska odlare. Idag är mer än hälften av deras odlingar ekologiskt certifierade. En mindre del är även biodynamiskt certifierade av Demeter.

Jona A, Thirsty, Elvis och 1 annan gillar detta.
  20. MartinE

MartinE Medlem

I förra veckan blev det denna fina trio här hemma:

fullsizeoutput_3ce0.jpeg

2009 Bérêche Rive Gauche: 100 % pinot meunier från gamla rankor (planterade 1969) i vingården Les Misy i Port-à-Binson på vänstra stranden av floden Marne, dosage på 3 g/l och degorgerad i januari 2013. En mycket bra champagne i en fin fas! Dessutom ett bra exempel på pinot meunier som odlas i en nordlig sluttning och därmed i ett kallare mikroklimat. Det ger meunier med högre syra och inte fullt så fruktiga toner som annars. Blint hade jag inte trott att det här var 100 % meunier från 2009! Mogen och något oxiderad doft med viss sälta. Inslag av bokna äpplen, krita, svarta vingummin, lite blåbär, valnötter, gräddkola, bakverk och salta pinnar. Smaken är utvecklad, frisk, fruktig och elegant. Tydligt torr, men ändå med viss sötma. Syrliga äpplen, apelsin och skogsbär med en angenäm eldighet i det långa avslutet. Vass syra och härlig frukt i fin harmoni! (86 p)

Bérêche Reflet d’Antan (2009-bas): Reflektioner från föregående år! Baserad på en réserve perpétuelle som inleddes 1985, 35 % pinot noir, 35 % meunier, 30 % chardonnay, jäst och lagrad på fat, ingen malolaktisk jäsning, dosage på 6 g/l och degorgerad i juni 2014. En härlig champagne, även om jag känner att den brister en aning i intensitet för att nå ända fram. Men den är underbart balanserad och känns perfekt utvecklad idag! Utvecklad, komplex, fruktig och något kryddig doft. Tydligt oxiderad till en början. Inslag av aprikos, persika, krita, äppelkaka, gula päron, gula blommor, ananas, gräddkola och brioche med smält smör. Utvecklad, fruktig, frisk och torr smak. Här hittar jag aprikos, gula äpplen med en angenäm skalbeska, en aning grapefrukt, ananas och hasselnötter. Fin kittlande syra! (88 p)

2005 Bérêche Le Cran (magnum): 50 % pinot noir, 50 % chardonnay, jäst på fat (varav 5 % nya), dosage på 2 g/l och degorgerad i mars 2012. Det här är en fantastisk champagne! Kraftfull, men samtidigt sofistikerad och otroligt elegant. Trots att det inte är en druvren chardonnay ger den mig faktiskt lite Chablisvibbar. Tänk utvecklad Raveneau med bubblor, typ… Utvecklad, komplex, fruktig, mineralisk, rökig, något kryddig, något jordig och aningen oxiderad doft med påtaglig sälta och viss fatkaraktär. Inslag av gula äpplen, piptobak, krita, tomat, honung, nybakad brioche, citron, smör, lakrits och jordgubbar. Smaken är utvecklad, koncentrerad, fruktig, frisk, torr och något oxiderad. Ren och elegant! Persika, citrus och krita samsas med röda äpplen, aprikos och tomat och till slut även lite jordgubbar. Lång och mycket torr eftersmak med samma angenäma och subtila eldighet som jag verkar hitta i alla champagner från Bérêche nu för tiden. Påtaglig syra men champagnen känns perfekt balanserad. (92 p)

M.Grape, rs14, IsKr och 15 andra gillar detta.

Dela sidan