Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Någon som har erfarenhet av dessa champAgner?
Lådan innehåller: 1x Driant-Valentin Millésime 2008 Brut, 1x Serge Gaudriller Cuvée Prestige 2008 Grand Cru Brut och 1x Leclère-Massard Blanc de Blancs 2008 Premier Cru Brut.
 
Generellt små odlare,ganska personliga viner gäller bådr champagne och deras stilla viner.
Det är spännvid i stilar och smaker men tankesättet hos odlarna lika
 

LeChat

Medlem
FF5EC178-4CBA-4092-9C67-78A81E10004A.jpeg

2006 Henriot Champagne Brut Millésimé


Henriot är en av de första producenterna som jag verkligen gillade, och denna 2006 har jag druckit många flaskor av och hittills har jag aldrig blivit besviken på den. Doften känns exklusiv med krut, salmiak, hav och grillad citron. I munnen är den frisk och relativt ung med en del rostade toner. Jag tycker den är riktigt god, och kanske särskilt doften som ger mig DP-vibbar. Har ju köpt denna i flera omgångar tidigare men detta var sista flaskan i senaste köpet. Ska man köpa fler? Det är inte omöjligt. Kan faktiskt vara kul att följa den ett tag till och få uppleva en mera mogen fas.
 

Ekdahl

Medlem
Det blev en Charles Heidsieck Blanc des Millenaires 1995 igår.
IMG_1934.jpg

Första gången jag dricker denna med den äldre etiketten och denna är deggad för mer än 10 år sedan. De med den nyare etiketten jag druckit tidigare har inte riktigt varit upp på toppen ännu, men denna är upplever jag i perfekt drickfas. Härligt knäckig, smörig, rostade nötter och lite undervegetation i bakgrunden. Fin komplexitet och längd. 93 p.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Det blev en Charles Heidsieck Blanc des Millenaires 1995 igår.
Visa bifogad bild 19996
Första gången jag dricker denna med den äldre etiketten och denna är deggad för mer än 10 år sedan. De med den nyare etiketten jag druckit tidigare har inte riktigt varit upp på toppen ännu, men denna är upplever jag i perfekt drickfas. Härligt knäckig, smörig, rostade nötter och lite undervegetation i bakgrunden. Fin komplexitet och längd. 93 p.
Vilken vacker flaska! Har aldrig sett den etiketten.

Mogen BdB är verkligen underbart. Gäller bara att ha tålamod minst sagt...

Butik eller auktionsköp?
 

Esko

Medlem
35647BBA-3D81-42B0-B730-87B9076F1459.jpeg
Har idag spelat 18 bakfulla hål golf efter en riktigt härlig tillställning igår med ett par speciella och några fantastiska viner.

Inledde med penet-chardonnet som fördrink, trevlig med speciell, tyckte de fanns något likt bremhults morotsjuice.

Till sushi hade vi sedan 4 champagner: Cedric Bouchard roses de jeanne 11 som var ruskigt bra, George Laval Garennes som var otroligt nog väldigt mycket dill och kräftspad, Cristal 00 och Roger Brun 4 nuits en rose saignee som macererat 4 dagar och var fint balnserad trots 0 socker och snustorr.

Detta följdes av kvällens wildcard som var Alfred Gratien centenary cuvee nv från sent 60 eller 70-tal detta var otroligt. Sherry noter i doften men i smaken lite krossade musselskal först, sen bitter grapefrukt med ett avslut åt sherryhållet och en mousse som smekte tungan. En ynnest att få dricka.

Avslutade med Piper-Heidsieck rare 02, Michel Fallon ozanne bdb billecart salmon bdb nv bas 09.
 

Thomas

Medlem
_20200515_224920.JPG

Krug Grande Cuvée 164 Edition. Flaskan öppnad på Fredagen. Gröna äpplen och citrus dominerar i smak och doft första dagen. Fortfarande lite spretig och vresig.
Idag Lördag har den utvecklats och lugnat ner sig. Fortfarande citrus som dominerar i doft men tycker mig känna lite vanilj toner(?!?) som bryter av, trevligt! Mycket rundare i smaken och både lite honung och nötter tycker jag mig finna. Klart bättre dag två, till och med riktigt bra! Mår nog bra av att lagras några år till, enligt mina preferenser i alla fall.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vilken vacker flaska! Har aldrig sett den etiketten.

Mogen BdB är verkligen underbart. Gäller bara att ha tålamod minst sagt...
Det var så där som Millenaires 1995 såg ut när den lanserades, flaskor i butik runt 2011-2012 hade fortfarande det utseendet som jag minns det. Ser att jag köpte flaskor med det "nya utseendet" i början av 2014, så de började kanske dyka upp runt 2013? Det är uppenbart att Charles Heidsieck degorgerade dessa successivt, och synd att de inte skrev ut degorgeringsår på dem. Vore kul att jämföra den gamla etiketten mot de med den nya etiketten som jag köpte sist.
 

matage

Medlem
Laforge-Testa Millesime 2008
Öppnar redan nu i en stil jag gillar. Brödig (brioche/rostat bröd), äpplen och päron och en lätt vitblommighet med bra syra.
Över tid tyckte jag dock att dosagen blev lite väl framträdande och med ökad temperatur fick jag klara associationer till barndomens päronfestis... Iofs gott men inte helt positivt i sammanhanget.
Helt klart en trevlig upplevelse som levererar en del komplexitet men jag skulle rekommendera att dricka den kall och kanske hellre se den som en jäkla trevlig drinkskumpa att servera i flute för mingel (bättre än det mesta i prisklassen) än som en lite klumpig årgångschampagne serverad i större kupa för kontemplation där den inte räcker till.

Slutsatsen är att det nog kan bli några flaskor till som sommarbubbel i iskhink.
 

Wintermute

Medlem
19 månader senare. Jag känner inte någon mandelkubb nu. Men fortfarande ett bra vin, med imponerande intensitet.
Ytterligare ett halvår senare. (Ruinart 2002). Citrus, sälta och en svag ton av någon blandning av omogen persika och fruktkompost. Det sista är lite jobbigt och ger en mystisk mättnadskänsla. Skön beska av citronskal i eftersmaken.
Inte alls dåligt, men inte lika bra som de föregående flaskorna.
 

Segol

Medlem
Det var så där som Millenaires 1995 såg ut när den lanserades, flaskor i butik runt 2011-2012 hade fortfarande det utseendet som jag minns det. Ser att jag köpte flaskor med det "nya utseendet" i början av 2014, så de började kanske dyka upp runt 2013? Det är uppenbart att Charles Heidsieck degorgerade dessa successivt, och synd att de inte skrev ut degorgeringsår på dem. Vore kul att jämföra den gamla etiketten mot de med den nya etiketten som jag köpte sist.
Det går att lösa, jag har ett par stycken kvar med den gamla etiketten :)
 
Toppen