Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Otacksamma jäklar! ;)

Jag känner för övrigt igen det där, när man ordnar provningar för vänner som är "aningen" mindre intresserade än en själv. En gång, en bit in i provningen, utbrast en av mina polare: "Fan va kul att ses, grabbar! Det här måste vi göra om snart. Nästa gång träffas vi hemma hos mig och provar hembränt!" :rolleyes:

Vi har alla trillat i den där fällan alltför många gånger :neej:
 

Elvis

Medlem
Provade Bollinger GA 2004 och Bollinger Rosé häromdagen. GA 2004 hade fin färg men var rätt trött. Mycket champinjoner och bageri men saknar energi och syra. Känns som om den är på väg ner. Har provat flera 2004'or som känts så här, t.ex. Pol Roger 2004, så det är nog årgången som spökar.

Bollinger Rosé var lika dålig som vanligt. Försökte prova den med ett positivt sinnelag men nej, det är smultron på näsan och i munnen men sedan är den kort och besk i eftersmaken.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Provade Bollinger GA 2004 och Bollinger Rosé häromdagen. GA 2004 hade fin färg men var rätt trött. Mycket champinjoner och bageri men saknar energi och syra. Känns som om den är på väg ner. Har provat flera 2004'or som känts så här, t.ex. Pol Roger 2004, så det är nog årgången som spökar.

Bollinger Rosé var lika dålig som vanligt. Försökte prova den med ett positivt sinnelag men nej, det är smultron på näsan och i munnen men sedan är den kort och besk i eftersmaken.
Bageri och champinjoner låter ju fantastiskt gott.:) GA 04 mindes jag som alldeles för ung för några år sedan så kanske dags att testkorka även om jag inte litar på dina Bollyomdömen.;)

04 håller jag som milleniets näst bästa årgång efter 08 så jag skulle inte skylla på årgången i första hand. Polle & Roederer 04 (hittar ingen not) drack jag förra året och båda var förvånansvärt ungdomliga och levererade. Din magnum Cristal 04 var ju också utomordentligt god!:D

Bolly Rosé NV har jag dock aldrig fastnat för men däremot GA Rosé!
 

FredrikC

Medlem
Bageri och champinjoner låter ju fantastiskt gott.:) GA 04 mindes jag som alldeles för ung för några år sedan så kanske dags att testkorka även om jag inte litar på dina Bollyomdömen.;)

04 håller jag som milleniets näst bästa årgång efter 08 så jag skulle inte skylla på årgången i första hand. Polle & Roederer 04 (hittar ingen not) drack jag förra året och båda var förvånansvärt ungdomliga och levererade. Din magnum Cristal 04 var ju också utomordentligt god!:D

Bolly Rosé NV har jag dock aldrig fastnat för men däremot GA Rosé!
Jag håller med om att 04 varit väldigt bra. När jag drack GA 04 för några år sedan var det väldigt mycket gröna äpplen och riktigt fräsch. Dompa och PR har också verkligen levererat i mina ögon. Cristal däremot har jag druckit två av från två helt olika säljare och båda har varit skit(jag hoppas fellagrade).
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag håller med om att 04 varit väldigt bra. När jag drack GA 04 för några år sedan var det väldigt mycket gröna äpplen och riktigt fräsch. Dompa och PR har också verkligen levererat i mina ögon. Cristal däremot har jag druckit två av från två helt olika säljare och båda har varit skit(jag hoppas fellagrade).
Låter som fellagrade Cristalflaskor. Ung Cristal kan var knuten, anonym och lite tråkig men "skit" låter mer som defekt (oxiderad?).

Hur var färgen? Är man van eller har jämförelseobjekt kan man se att flaskorna är mörkare än normalt (dåligt tecken).

Märkligt ändå med tanke på att det var två flaskor från olika handlare...
 

FredrikC

Medlem
Låter som fellagrade Cristalflaskor. Ung Cristal kan var knuten, anonym och lite tråkig men "skit" låter mer som defekt (oxiderad?).

Hur var färgen? Är man van eller har jämförelseobjekt kan man se att flaskorna är mörkare än normalt (dåligt tecken).

Märkligt ändå med tanke på att det var två flaskor från olika handlare...
Färgen var fin tyvärr men de smakade somom flaskorna lagrats för varmt. Den ena från vinbutik i Portugal(no shit att den lagrats dåligt men den stod i ett kylt rum så jag provade) den ena från säljare i England. Och båda smakade lika illa, typ extremt brödigt och beskt i mina mått mätt. Exakt samma smak har jag haft på en Belle Epoque 08 också från Portugal. Och Belle har jag druckit klockrent lagrad 08 som var riktigt trevlig så därav mina misstankar om dåligt lagrade.
Har också druckit mina egna perfekt lagrade cristal 08 som jag förstår vad du menar med stängd men den hade alla fina smaker i bakgrunden och beskheten var inte i närheten.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Intressant, jag trodde typ det var 02 följt av 2012. Jag förstår att det inte finns nån absolut sanning, men jag tycker det var intressant och kommer öppna ögonen för 04.
Så är det definitivt på pappret. Beror så klart också på vilken stil man gillar eller när man ska dricka flaskorna. 02 hade för hård syra som unga för min smak vilket fortfarande gäller vissa flaskor, framförallt prestige. Även med mognad tycker jag ofta syran har svårt att integreras fullt ut. Har lite av samma problem med 2012 i smakprofilen... Från start och fram tills nu har jag i allmänhet föredragit 04. Kanske ändras om 10 år men det hjälper inte mycket idag. Empiriska studier slår årgångstabeller.:p

Förenklat kan man säga att "bra" årgångar kräver mer lagring vilket gör årgångarna ocharmiga som unga om man inte är syratorsk. 95 och 08 är exempel på motsatsen och själv lägger jag till 04.:)
 

Elvis

Medlem
Vad gäller 2004 så håller jag med om att det finns flera fantastiska champagner från det året: Cristal, Krug och Billecart BdB, till exempel. Tyckte även mycket om Dompa 2004 som ung men nu var det länge sedan jag drack den. Men för mig är 2004 en "antingen eller"-årgång.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Håller med om att GA Rosé alltid brukar leverera. Och vanliga Special Cuvée är helt ok. Jag är inte helt anti-Bollinger men tycker att Bolly var bättre förr. Ser i Cellartracker att jag gett 94 poäng till Bollinger RD 1996 och 91 poäng till GA 1988.
Personligen aldrig fastnat för 2002, 2004 är min stora favorit. Vi drack 3 st 2002:eek:r i lördags, Dom Perignon, Cristal och Billecart NFB, helt klart bra flaskor alla väldigt kompakta och fylliga, skulle säga att dom kräver mat men för mig saknar dom livlighet inget man blir glad och sprallig av direkt. Blev tvugna och avrunda med en Pierre Peters!!
Bollinger har jag tappat respekten för. Även om 2004 GA Rose är gudomlig!!
 

Jos

Medlem
Petade i mig en GA rose 07 för en tid sedan och den var absolut riktigt bra men jag har inte varit superimponerad av senaste GA generellt om jag ska vara ärlig. Vet att många diggar 2008 men har provat 2(!) flaskor vid samma tillfälle och de imponerade inte alls då. Vet att den var nysläppt men bra bubbel ska vara bra ändå :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Petade i mig en GA rose 07 för en tid sedan och den var absolut riktigt bra men jag har inte varit superimponerad av senaste GA generellt om jag ska vara ärlig. Vet att många diggar 2008 men har provat 2(!) flaskor vid samma tillfälle och de imponerade inte alls då. Vet att den var nysläppt men bra bubbel ska vara bra ändå :)
Tycker GA 2008 påminner om en godisskål!! Några måste man väl ha men ingett att belåna huset för!!
Har du provat C Heidsieck 2008?
 

Elvis

Medlem
Jag har provat ch 08 och den var så dålig så det inte fanns tyvärr. Underpresterade rejält.

Jag provade den hos Charles Heidsieck i november och tyckte att den var fantastisk. Jag har köpt en låda och lagt undan.

En god vän som var med hos CH provade den precis efter släppet i Sverige och tyckte då ungefär som du. Sedan provade han för några veckor sedan och blev grymt imponerad. Jag tror att det finns gott hopp om det vinet.
 

FredrikC

Medlem
Jag provade den hos Charles Heidsieck i november och tyckte att den var fantastisk. Jag har köpt en låda och lagt undan.

En god vän som var med hos CH provade den precis efter släppet i Sverige och tyckte då ungefär som du. Sedan provade han för några veckor sedan och blev grymt imponerad. Jag tror att det finns gott hopp om det vinet.
Jag har hört fler som fått det på plats som varit nöjda och en hel uppsjö som provat det i Sverige och varit missnöjda så de var kul att höra att det fanns någon bra flaska i Sverige :) men hos mig kommer det fortsatt eka tomt från CH.
 

MartinE

Medlem
GA 2004 hade fin färg men var rätt trött. Mycket champinjoner och bageri men saknar energi och syra. Känns som om den är på väg ner.
Det måste varit en svag flaska! Minns du degdatum? Jag drack den i december, tillsammans med bl a sex andra flaskor GA/RD, och då kändes den förhållandevis ung, t o m oförlöst.
 
Toppen