Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LarsW

Medlem
Jacquesson Avize Récolte 2000

Extra brut och deggad 2008, andra kvartalen om man ska vara petig...:p

Smör, mogna äpplen och lite flor i näsan. Saltvatten och grillad citron. Väl utvecklade mognadstoner.
Smaken är friskare än förväntat. Bra syra som håller ordning på skeppet! Konserverad citron, jäst och nybakat bröd. Krossade ostronskal och S-märken. En hint av lakrits ett tag. Faktiskt också lite tanniner som @LeChat hittar! Vanilj... ingen aning om denna är fatlagrad... Lite sån härligt besk eftersmak som när man biter i ett citrusskal.

Gott, gott, gott!
Öppnad runt två-tiden och avslutad framåt klockan tio på kvällen. Stabil genom timmarna.
På topp nu och sörjer inte att detta är sista flaskan!
92p

thumbnail_20200606_204603.jpg


Visst är det trevligt med lite historia och info!
thumbnail_20200606_212525.jpg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Mera vin och skaldjur med oligarkerna! Tyvärr skulle jag jobba så det blev till att spotta det mesta. Några viner hade jag i och för sig spottat ut ändå...

image0.jpeg


Charles Heidsieck Rosé 2005
Rostat och kändes ekat i den kraftigare skolan i doften. Enklare munkänsla och med lite skalbeska, inte så kul. Osäker på om det var odlare eller inte vilket fick mig att gissa 2011 eller NV och Vilmart. Nästa gissning var 2005 och Bolly eller Philipponnat och kanske CdG 2005.

Laherte Freres Tradition NV (ca 10 år - 179 kr på SB!)
Vilken näsa! Skriker odlarparfym med allt vad det innebär av "smutsiga" fat. Mogen doft men enklare smak. Fick mig att gissa odlare och mogen NV och med lite ledtrådar blev det rätt. Höll med luft och efter några timmar blev faktiskt smaken bättre och eftersom jag var spik nykter hela kvällen berodde det inte på andra faktorer.:rolleyes:

Voirin-Jumel 2008 mg
Typisk chardonnaydominerad eller ren BdB både i doft och smak. Mest citrus... Har framtiden för sig men lämnar inget intryck i dagsläget.

Charles Heidsieck 2008
Dissade det här vinet hårt i vintras och nu fick jag den blint för första gången. Primärt kände jag lite rostade toner och lite rök/krut som fick in mig på Krug. Smaken var helt stum och syran var både snipig och kartig. När även de primära dofterna försvann och ersattes av citrus släppte jag Krugspåret helt. Stum, knuten urtrist 08 med citrus. Påminde lite om Belle och backupgissningen blev Winston. Borde kunnat gissa rätt här eftersom jag tidigare misstagit Heidsieck för Krug men oavsett kan jag konstatera att det här är inget roligt vin. Kommer låsa in mina flaskor i minst 5 år, gärna 10 och hoppas på det bästa. Blir det här ett bra vin i framtiden så har jag lärt mig att det är omöjligt att förutspå framtida kvalité.:neej:

Bara CMdF 2002
Underbar doft. Nu har vi hamnat i den kraftiga PN-världen. Mycket mogna äpplen, lite ek och lång intensiv smak med bra mognad. Tänker först Egly men det är inte VV så med lite ledtrådar gissar jag CMdF 2004. Har tappat tron på Bara på senare tid men CMdF är det vinet jag alltid gillat bäst och nu förstår jag varför. H*lv#te nu måste man kanske köpa 2008 i alla fall.

Henriot 1996
Först doftar den lite kork eller oxiderat men det försvinner och fram träder härliga mognadstoner av honung och nötter. Inte mycket frukt kvar och i smaken är syran det mest dominerande vilket fick mig att misstänka prestige. Egentligen borde jag kanske tänkt tvärtom. Vintage som tappat all frukt och bara har syra kvar. Hann inte gissa mer än hus innan vinet avslöjades.

Min ranking:
  1. Bara CMdF 2002
  2. Henriot 1996
  3. Laherte NV
  4. Voirin-Jumel 2008
  5. Heidsieck Rosé 2005
  6. Heidsieck 2008
Ingen omröstning gjordes och vad märkligt att det ska kännas så fel och förstöra en del av upplevelsen att spotta. Doften och smaken är ju densamma!?:eek:
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jacquesson Avize Récolte 2000

Extra brut och deggad 2008, andra kvartalen om man ska vara petig...:p

Smör, mogna äpplen och lite flor i näsan. Saltvatten och grillad citron. Väl utvecklade mognadstoner.
Smaken är friskare än förväntat. Bra syra som håller ordning på skeppet! Konserverad citron, jäst och nybakat bröd. Krossade ostronskal och S-märken. En hint av lakrits ett tag. Faktiskt också lite tanniner som @LeChat hittar! Vanilj... ingen aning om denna är fatlagrad... Lite sån härligt besk eftersmak som när man biter i ett citrusskal.

Gott, gott, gott!
Öppnad runt två-tiden och avslutad framåt klockan tio på kvällen. Stabil genom timmarna.
På topp nu och sörjer inte att detta är sista flaskan!
92p

Visa bifogad bild 20142

Visst är det trevligt med lite historia och info!
Visa bifogad bild 20143
Åtminstone idag använder Jacquesson stora fat (inte ny ek) till sina champagner. Å andra sidan ändrade de ganska mycket åren 2000-2002, då 700-serien introducerades och de "gamla" årgångschampagnerna (bl.a. denna) lades ner och ersattes med Lieux-Dits-serien i mindre volymer och med prestigepris.
 

v_skogh

Medlem
Mera vin och skaldjur med oligarkerna! Tyvärr skulle jag jobba så det blev till att spotta det mesta. Några viner hade jag i och för sig spottat ut ändå...

Visa bifogad bild 20163

Charles Heidsieck Rosé 2005
Rostat och kändes ekat i den kraftigare skolan i doften. Enklare munkänsla och med lite skalbeska, inte så kul. Osäker på om det var odlare eller inte vilket fick mig att gissa 2011 eller NV och Vilmart. Nästa gissning var 2005 och Bolly eller Philipponnat och kanske CdG 2005.

Laherte Freres Tradition NV (ca 10 år - 179 kr på SB!)
Vilken näsa! Skriker odlarparfym med allt vad det innebär av "smutsiga" fat. Mogen doft men enklare smak. Fick mig att gissa odlare och mogen NV och med lite ledtrådar blev det rätt. Höll med luft och efter några timmar blev faktiskt smaken bättre och eftersom jag var spik nykter hela kvällen berodde det inte på andra faktorer.:rolleyes:

Voirin-Jumel 2008 mg
Typisk chardonnaydominerad eller ren BdB både i doft och smak. Mest citrus... Har framtiden för sig men lämnar inget intryck i dagsläget.

Charles Heidsieck 2008
Dissade det här vinet hårt i vintras och nu fick jag den blint för första gången. Primärt kände jag lite rostade toner och lite rök/krut som fick in mig på Krug. Smaken var helt stum och syran var både snipig och kartig. När även de primära dofterna försvann och ersattes av citrus släppte jag Krugspåret helt. Stum, knuten urtrist 08 med citrus. Påminde lite om Belle och backupgissningen blev Winston. Borde kunnat gissa rätt här eftersom jag tidigare misstagit Heidsieck för Krug men oavsett kan jag konstatera att det här är inget roligt vin. Kommer låsa in mina flaskor i minst 5 år, gärna 10 och hoppas på det bästa. Blir det här ett bra vin i framtiden så har jag lärt mig att det är omöjligt att förutspå framtida kvalité.:neej:

Bara CMdF 2002
Underbar doft. Nu har vi hamnat i den kraftiga PN-världen. Mycket mogna äpplen, lite ek och lång intensiv smak med bra mognad. Tänker först Egly men det är inte VV så med lite ledtrådar gissar jag CMdF 2004. Har tappat tron på Bara på senare tid men CMdF är det vinet jag alltid gillat bäst och nu förstår jag varför. H*lv#te nu måste man kanske köpa 2008 i alla fall.

Henriot 1996
Först doftar den lite kork eller oxiderat men det försvinner och fram träder härliga mognadstoner av honung och nötter. Inte mycket frukt kvar och i smaken är syran det mest dominerande vilket fick mig att misstänka prestige. Egentligen borde jag kanske tänkt tvärtom. Vintage som tappat all frukt och bara har syra kvar. Hann inte gissa mer än hus innan vinet avslöjades.

Min ranking:
  1. Bara CMdF 2002
  2. Henriot 1996
  3. Laherte NV
  4. Voirin-Jumel 2008
  5. Heidsieck Rosé 2005
  6. Heidsieck 2008
Ingen omröstning gjordes och vad märkligt att det ska kännas så fel och förstöra en del av upplevelsen att spotta. Doften och smaken är ju densamma!?:eek:
Skriver under på din rankning. Möjligt att jag skulle vilja byta plats på Voirin och Rosén.
Kul som vanligt.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Med din erfarenhet borde du ha lärt dig den läxan många gånger om redan.;):)
Absolut inte. Jag har endast varit intresserad av vin i drygt 10 år och i början köpte jag bara enstaka flaskor som dracks upp (mest 95 & 96). Viner som jag följt mer än 10 år kan jag räkna på en hand. Finns inget vin än så länge som jag totalsågat ungt för att sedan gilla. Inte vad jag kommer ihåg i alla fall.;)

Visst blev man besviken i början på många unga nysläppta prestiger men det fanns åtminstone något i bakgrunden. Heidsieck 08 är ett mysterium. Sämsta provade 08an för mig med reservation för att jag kan ha förträngt någon hästskumpa.:p
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Jag undrar om det var hypen som drev upp betygen på CH08, det känns som att de flesta som provat den efter att den blev allmänt tillgänglig har varit besvikna? Jag låter mina sova lugnt och hoppas på det bästa.

Håller med här. Köpte en låda och hoppas att jag inte kastat bort pengarna i onödan. Oavsett så kommer jag att låda mina 2008or få vila många år på hyllan.

CH 2006 är jag inte heller så imponerad av..
 

v_skogh

Medlem
Håller med här. Köpte en låda och hoppas att jag inte kastat bort pengarna i onödan. Oavsett så kommer jag att låda mina 2008or få vila många år på hyllan.

CH 2006 är jag inte heller så imponerad av..
Jag är inte riktigt lika kritisk till vinet som @Crist(al)ian 77 men visst är vinet väldigt instängt och "snipigt". Är övertygad om att det kommer utvecklas positivt över tid, frågan är bara hur mycket.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Jag är inte riktigt lika kritisk till vinet som @Crist(al)ian 77 men visst är vinet väldigt instängt och "snipigt". Är övertygad om att det kommer utvecklas positivt över tid, frågan är bara hur mycket.

Skönt att alla inte är lika kritiska.

Skall tilläggas att jag bara har druckit 2006 och inte 2008..
 
Toppen