Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag skulle vilja delge min erfarenhet, ikväll drack vi en CH08 blint och den kom typ på plats 2-3 overall och jag satte den på plats 2 blint själv.

Och Terror dö Vertus 12 på pallplats tidigare om jag minns rätt. Våra bedömningar är kosistenta om än diametrala.:p

Den hade inte så mycket att komma med i sammanhanget även om det absolut inte var nåt fel på vinet. Minns ’12 som bättre.

Huva! Låter livsfarligt och risken att jag får TdV 13 blint är överhängande.:nagelbitare:
 

Martin F

Medlem
20200612_171424.jpg


R. Dumont et fils blanc de noirs 2002

Övermogna äpplen, koda, kärnhus, lakrits. Torr men ändå rund. 6 år på jästen så hunnit med ett tag på korken därefter som var alldeles rak. Alltid gott med en enligt mig lagom mogen champagne. Inget spektakulärt eller nödvändigtvis otroligt prisvärt men gott nog att fira frugans födelsedag och min egen antagning till en psykoterapiutbildning.
 

LeChat

Medlem
07038541-3F13-4BCC-A5C6-9C38794DE977.jpeg

2008 Henriot Brut Millésimé Rosé


Rikligt med små fina bubblor. Det doftar bl.a. krut och rostade kaffebönor. Fin mousse. Smaken är ungfruktig och lite syrlig med en svag ton av vanilj.
Riktigt god även nu som relativt ung, men jag anar att den kommer bli väldigt mycket godare när de fruktiga dragen övergår till en mer utvecklad mogen smak. Så jag ska försöka vänta 3 år innan nästa.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Drack Pol Roger BdB 2008 för första gången på grannens balkong. I tidigaste laget men man kan känna ett uns mandel och mognadstoner samt lite bakverk och örtighet i bakgrunden. Ytterligare en 08 som levererar bra ungt! Efter lite käk på 28+ blev det en Krug GC (06) och känns som man aldrig kommer tröttna på Krug! Har en stil som har allt jag vill ha i en champagne. Framförallt rostade toner med nötter är underbart.:)

Får man bara dricka en champagne resten av livet ligger GC bra till.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Sitter och sippar på 2008 Serge Jumel Cuvée Probvs. Inte mycket tryck i flaskan när jag drog korken. En hel del frukt kvar som går åt det gula hållet (äpplen, persika), en del jäst, ganska anonym. Syrlig men inte någon knivskärande 08-syra utan en helt vanlig, medium längd. På det hela ganska intetsägande men drickbart.
 

IsKr

Medlem
Började kvällen med la forge testa 2008. Jag och min fru drack 2010 i november och den föll oss båda i smaken. 2008 var tyvärr defekt, skulle jag tro iaf. Luktade övermogen äppekskrutt, tam syra och vinet var helt dött efter 5-10 min i glaset. Ska lämnas tillbaka på måndag.
Öppnade en Bollinger nv istället och humöret blev genast bättre. Friska toner av rött äpple, liten karamellton, fin syra.
 

Silex

Medlem
Även instegsbubblet är riktigt bra, bästa Initial jag druckit och perfekt att dricka nu. Letade Selosse med innehåll från 2011 men den här var yngsta jag hittade i gömmorna. Inser att jag glömt fylla på senaste åren :oops:

Visa bifogad bild 20214 Visa bifogad bild 20215
Drack en med samma deg datum för ett par veckor sen håller helt med dig. Fantastisk nu och även för mig bästa Initial jag druckit. Även om det kanske kan kallas integsbubbel så tycker jag att de olika Selosserna har en egen stil och Initial hävdar sig absolut mot prestiger från andra hus.
 

Jos

Medlem
Jag älskar också Selosse och brukar känna igen Selosse vid blindprovningar men tycker att det är fasligt svårt att pricka in vilket vin det är, särskilt när det gått ett antal år sedan degorgeringen.
Håller med, det är svårt. Den ovan t.ex. var ”stor” med en massiv doft och ett jäkla tryck förutom sedvanliga Selosse markörer så jag hade lätt trott blint att det var något av de mer avancerade vinerna. Men att det var Selosse hade varit noll problem i en blindprovning :D

Jag gillar inte alls att dricka bättre vin utomhus egentligen men den här var så massiv så det var inga problem alls. Blev perfekt med enorma Zalto Bourgogne så hade man en egen ”sniff-skål” :p
 

Elvis

Medlem
Midsommarfirande på min brors landställe och han korkar upp en Salon 1996! Han är egentligen inte särskilt vinintresserad men i ett svagt ögonblick gav jag honom den här flaskan 2007. Härligt att dricka den tillsammans nu.

Fin gyllengul färg, initialt lite blyg på näsan men öppnade upp sig snabbt. Ung och fräsch med massor av frukt (grapefrukt, apelsin, mandarin). Lite autolytisk karaktär också. Bra syra och längd.

IMG_8781.JPG
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Midsommarfirande på min brors landställe och han korkar upp en Salon 1996! Han är egentligen inte särskilt vinintresserad men i ett svagt ögonblick gav jag honom den här flaskan 2007. Härligt att dricka den tillsammans nu.

Fin gyllengul färg, initialt lite blyg på näsan men öppnade upp sig snabbt. Ung och fräsch med massor av frukt (grapefrukt, apelsin, mandarin). Lite autolytisk karaktär också. Bra syra och längd.

Visa bifogad bild 20223
Bra present och bra bror!

Låter som du var nöjd med flaskan. Vågade du säga vad den kostar idag innan han öppnade den?:p
 

FredrikC

Medlem
Igår firades det rejält och vad bättre än mitt favarithus och mitt födelseår.
Krug 1988. Vilken. Jävla. Champagne!
Dag 1:
Doft: citron, äpple, hallon, honung.
Riktigt bra tryck i flaskan! Många små fina krug bubblor.
Smak: honung, vanilj,citrus, en söthet kom som avslutning som jag aldrig känt förut! Vi kom på nu i efterhand att det är sommarfärska smultron. Den var magiskt. Kolan jag ofta hittar i krug ligger i bakgrunden. Helt otroligt bra!
Dag 2. Mindre bubblor och lite mindre smaker. Citrus dominerar. Fortfarande god.
Krug 90 var riktigt bra men det här var ett steg till. Oj så bra!
20200619_143646.jpg
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Midsommardricka där Savart Bulle de Rosé fick ta täten, deggad november 2015. Hälften årgång 2012/2013 om jag minns rätt. Lysande rosé, jag som hade mina tvivel. Denna behöver helt klart ett antal år på rygg för att komma till sin rätt. Ungdomlig vresighet (tonåring?) har delvis övergått till lugnare, djupare dofter och smaker. Smultronapelsin (om vi nu ska finna ett passande ord). Värd att vänta på! Passade utmärkt till plockmaten. Hamnar i 90-92 spannet med det senare som möjligt om några år till.

Derot-Delugny Cuvée des Fondateurs (100% Pinot gris) fick vara följeslagare under kvällen. Inte stort men gott i sammanhanget. Detta är en riktigt crowd pleaser, när som helst. Guläpplig, lime, mycket ren i smaken, medium längd. 88p.
 

LeChat

Medlem
D1A17820-B856-4DD4-B6E1-AB38C3D53DD2.jpeg

2010 Louis Roederer Brut Rosé


Syran är hög och den har rikligt med små fina bubblor. Doften är fruktig (bl.a. lime) och med rostad karaktär, lite krut och blommor. Smaken är till en början mest syrlig och behöver lite tid i glaset. Passionsfrukt sticker ut tydligast av den tropiska frukten med mycket syrliga inslag. Men när den börjar bli lite avslagen kommer det även fram hallon, lakrits och lite kola. God rosé det här, men det vet ni ju redan.
 
Toppen