Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Jesper L

Medlem
Pertois-Lebrun Derriere Le Mont Aigu Blanc de Blancs Grand Cru ’Chouilly’ 2012

Initialt ganska blyg doft samt smak, tvärtemot Bonnaires cramant 2012 som var mer brödig och rättfram från start.

... men Pertois-Lebrun gör fantastisk BdB! Med lite högre temperatur i glaset växer vinet och från sitt slumrande tillstånd vaknar det och levererar hintar av tropiska toner. Det här vinet är ungt men har en len struktur samt balanserat avslut. Doft och smak domineras av diverse citrusfrukter som allteftersom går från citron -> inlagd citron -> pomelo (?) -> grillad citron.

Känner något stenigt (typ som att slicka på en sten i Kroatien (fråga mig inte om det...).

Gott nu men låter resterande flaskor ligga några år!

upload_2020-7-4_18-39-31.jpeg
 

tobbe81

Medlem
Pertois-Lebrun Derriere Le Mont Aigu Blanc de Blancs Grand Cru ’Chouilly’ 2012

Initialt ganska blyg doft samt smak, tvärtemot Bonnaires cramant 2012 som var mer brödig och rättfram från start.

... men Pertois-Lebrun gör fantastisk BdB! Med lite högre temperatur i glaset växer vinet och från sitt slumrande tillstånd vaknar det och levererar hintar av tropiska toner. Det här vinet är ungt men har en len struktur samt balanserat avslut. Doft och smak domineras av diverse citrusfrukter som allteftersom går från citron -> inlagd citron -> pomelo (?) -> grillad citron.

Känner något stenigt (typ som att slicka på en sten i Kroatien (fråga mig inte om det...).

Gott nu men låter resterande flaskor ligga några år!

Visa bifogad bild 20326
Drack den första gången på plats i cramant med Antoine i oktober 2019 och sedan en gång till på Stockholm food and wine i november en fantastisk champagne som fortfarande är ung och kommer att bli något storartad om 5-10 är glad att jag har 7 flaskor i vinkällaren .
 

matage

Medlem
Paul Bara Special Club Rose 2012
Sjukt trevlig just nu! Öppnade upp med funkiga skaldjurstoner (hummersmör) som snabbt vände till fräsch mineralitet. Smultron, blodapelsin och sånt där marshmallow/geléhallon-godis. Syran mer åt rabarberhållet än grape/citrus. Höll fint över 3-4h utan att vika ned sig!

EFF8E65A-5856-4439-885C-C4DAE18555BA.jpeg

ignorera den lortiga tummen - stod vid grillen å då blir man sotig ;)
 

Jesper L

Medlem
Sitter på tåget ner mot Malmö och reflekterar över min första upplevelse med Jacques Selosse Initial deggad 9 november 2017 som jag hade igår.

Till en början ganska blyg på grund av den låga temperaturen men allteftersom gradantalet steg och vinet fick luft så blommade vinet ut.
Massvis med smör, kolasås (?), honungstoner och äpple (sötsyrliga granny Smith?). Känner jag lite krut också?!
Eken är len och syran är skyhög. Brödigheten är närvarande utan att vara ”för mycket”. Vinet är i mitt tycke extremt balanserat och helt i min smak. Wow. Vilket vin!

upload_2020-7-11_12-47-56.jpeg
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Sitter på tåget ner mot Malmö och reflekterar över min första upplevelse med Jacques Selosse Initial deggad 9 november 2017 som jag hade igår.

Till en början ganska blyg på grund av den låga temperaturen men allteftersom gradantalet steg och vinet fick luft så blommade vinet ut.
Massvis med smör, kolasås (?), honungstoner och äpple (sötsyrliga granny Smith?). Känner jag lite krut också?!
Eken är len och syran är skyhög. Brödigheten är närvarande utan att vara ”för mycket”. Vinet är i mitt tycke extremt balanserat och helt i min smak. Wow. Vilket vin!

Visa bifogad bild 20379

Första deg 2017 eller första Selosse Initial ?
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Sitter på tåget ner mot Malmö och reflekterar över min första upplevelse med Jacques Selosse Initial deggad 9 november 2017 som jag hade igår.

Till en början ganska blyg på grund av den låga temperaturen men allteftersom gradantalet steg och vinet fick luft så blommade vinet ut.
Massvis med smör, kolasås (?), honungstoner och äpple (sötsyrliga granny Smith?). Känner jag lite krut också?!
Eken är len och syran är skyhög. Brödigheten är närvarande utan att vara ”för mycket”. Vinet är i mitt tycke extremt balanserat och helt i min smak. Wow. Vilket vin!

Visa bifogad bild 20379
Har aldrig känt krut i Selosse men någon gång kaffe i äldre flaskor.

Enda producenten med ekad oxiderad stil som jag kan hitta krut i är Krug.

Sedan är det inte glasklart att särskilja på krut, rök, rostat, kaffe mm.

Grattis till en bra första upplevelse, och välkommen till den ekonomiskt icke försvarbara Selosse-världen ;)
Värre. Jag travesterar Strindberg och hävdar att Selosse (fortfarande) ÄR ekonomiskt försvarbart.:cigarr::vägg:
 

Daniel A

Administratör
Grattis till en bra första upplevelse, och välkommen till den ekonomiskt icke försvarbara Selosse-världen ;)
Värre. Jag travesterar Strindberg och hävdar att Selosse (fortfarande) ÄR ekonomiskt försvarbart.:cigarr::vägg:

I min värld har Selosse fortfarande ett positivt värde på KPK-index (Krug-per-krona), så det är bara att köpa.
 

Thirsty

Smygnykterist
Bonnaire Cramant Vintage 2012
Var tvungen att öppna en flaska för att se om det blir en låda till.... :rolleyes: enough said.

Visa bifogad bild 20310
Verkar vara bara jag som inte är så imponerad. Helt ok men inget wow alls. Tyckte det var bra för pengarna först men druckit över några dagar nu och köper definitivt inte fler i alla fall.
Blev nyfiken efter så olika bud på den. Hamnar någonstans mitt emellan. Trevlig budgetskumpa som känns relativt tillgänglig. Bra att bjuda på när mindre intresserade är på besök. :)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Verkar vara bara jag som inte är så imponerad. Helt ok men inget wow alls. Tyckte det var bra för pengarna först men druckit över några dagar nu och köper definitivt inte fler i alla fall.
Lika samma! Visst alldeles för ung, men definitivt inget wow, mer ett ok.
Spar dom jag har kvar och hoppas ålder fixar till "bra"
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Jos
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Lite viner och mat med @feskhandlarn + fru.
20200711_210331.jpg


Leclapart Amatör (2014)
Typisk odlarnäsa med egen funkig karaktär. Åt det friskare fräschare hållet utan lång eftersmak fick mig att luta åt BdB och ung NV. Trodde mig även hitta lite ek vilket jag inte förstår i efterhand men så blir det i bland blint och framförallt utan referens. Uttalade även att det inte kan vara Leclapart...:rolleyes: Blir inte riktig klok på Leclapart, väntevärdet är lågt men standardavvikelsen är troligen den högsta i Champagne vilket gör att Leclapart ibland träffar rätt.

Absolut drickbar utan att vara ett märkvärdigt vin. Blev ändå förvånad eftersom det är osockrat vilket brukar skrämma bort mig men flaskan har legat på korken i ca 4 år.

Damien Hugot Rosé (bas 2012?, deg 15?)
Sista rosén Hugot gjorde med klarglas. Inköpta 2016. Fullt med bär i vanlig ordning men även lite mörkare toner av choklad gör det här till en fantastisk trevlig och flirtig rosé. NV med ålder levererar oftast även om det är väldigt sällan jag dricker det eftersom de flesta inklusive undertecknad dricker NV (för) ungt. Stalltips, lagra valfri NV och gärna på magnum!

Clandestin Les Grandes Lignes (BdB 2016)
Ytterligare en solklar odlare på näsan. Mycket citrus men mer åt mandarin och även lite nötter. Persika nämndes också. Mycket trevlig doft som även signalerade ek. Luktar utvecklat men efter att ha smakat avfärdades den hypotesen! Citrusvatten med sandpapper a la osockrad BdB. Blä, fullkomligt odrickbart.:deprimerad: Anser att osockrad champagne som utgångspunkt är ett ofog och här fick jag vatten på min kvarn igen efter att den tidigare Leclapart visat på motsatsen. Gissade rätt efter en ledtråd om samarbete...

Kom nu att tänka på @LarsW s blasfemiska experiment med sockerlag.:p Sagt och gjort. Lyfte vinet med hästlängder och nu kunde jag dricka det med behag.:cool:

Fredric Savart Accomplie (2016)
Efter den tidigare sågningen av zero dosage vågade värden inte ta fram en tredje nolla utan nu blev det ett sockermonster på 5g.:D Urtypisk ekad odlare på doften med blommor och mosad banan. Även lite äpplen och viss brödighet i bakgrunden. Älskar den här doften och även om det var i yngsta laget så gick det att dricka utan problem. Första gissningen var Pouillon och andra Savart Accomplie.

Savart är också lite spretiga i sin nivå kan jag tycka eller åtminstone varierar mina omdömen rätt mycket än så länge. Bästa Savart jag druckit som inte varit rosé.

Larmand-Bernier VV du Levant 2008
Mitt eget vin. Har varit nyfiken länge men lyckats hålla mig fram tills nu. I yngsta laget eller alldeles för tidigt egentligen men visst märks kvalitén bakom citrusen. Nedstämd men komplex doft. Fortfarande hög syra och den mest framträdande jag känt i en odlare tillsammans med André Jacquart 2008.

Enorm potential så vänta om du kan. Det här vinet behöver och tål lagring, gärna 5+ år.

Min ranking:
  1. Hugot Rosé
  2. Savart Accomplie
  3. Larmand-Bernier VV 2008
  4. Leclapart Amatör
  5. Clandestin Grandes Lignes (utan sockerlag...)
Efter att sakta ha fått @Christer J att inse att osockrade hästodlare inte nödvändigtvis är guds gåva till mänskligheten så verkar det som jag får gå ett nytt korståg. Skyller på Instagram...:rolleyes:
 
Toppen