Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Stefan J

Medlem
Av alla olika sätt att betygsätta vin måste prisvärdhetspoäng vara det sämsta!
Håller med till fullo ! Det är tillräckligt komplext som det är med poäng på något som till viss del är personligt (smak alltså) men det går att kalibrera sig hyggligt mot någon som har betygsatt många viner. Adderar man pris blir det svårt att få något grepp. Betygsätt vinet i absolut mening och sedan får man göra sin egen bedömning av prisets påverkan.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Mycket oroväckande! Jag har inte provat 2015-basen men tyckte att 2014-basen var bra när jag provade den hos Charles Heidsieck i höstas.

Om det nu är så att CH varit ”för” framgångsrika och att de därför tvingats dra ner på tiden på jästen för Brut Reserve och kanske även behövt använda yngre och/eller mindre andel reservviner, så befarar jag att det inte finns någon väg tillbaka...
Minns inte exakt när bas 2015 släpptes men det är inte så länge sen och nu släpps bas 2016!!
 

LeChat

Medlem
Mycket oroväckande! Jag har inte provat 2015-basen men tyckte att 2014-basen var bra när jag provade den hos Charles Heidsieck i höstas.

Om det nu är så att CH varit ”för” framgångsrika och att de därför tvingats dra ner på tiden på jästen för Brut Reserve och kanske även behövt använda yngre och/eller mindre andel reservviner, så befarar jag att det inte finns någon väg tillbaka...

Minns inte exakt när bas 2015 släpptes men det är inte så länge sen och nu släpps bas 2016!!
Jag har mejlat Charles Heidsieck angående tiden på jästen men inte fått något svar. Man undrar ju om man gjort någon ytterligare förändring för att kompensera halveringen av tiden på jästen. Är andelen reservvin samma? Är åldern på reservvinet nu med större andel äldre årgångar? Har ingen aning hur det skulle påverka, bara spontana funderingar, men det verkar märkligt om de är beredda att radera ut sitt fina rykte om att ha en av de bästa NV (MV).
Kanske t.o.m så att dessa behöver mer tid på korken än de tidigare med längre tid på jästen? Återigen, har ingen aning bara funderingar...
 

LarsW

Medlem
Bonnaire var ok men alldeles för ung och behöver fem år på rygg i källaren.
Minst!:)

Just nu tycker jag att Bonnaire 1996 och 2000 är alldeles ljuvliga.
2004/5 har just öppnat sig på allvar och dricker bra men blir nog ännu bättre.
2008 kommer jag försöka hålla fingrarna borta från till tidigast 2023 och helst till 2025.

2012 tänker jag tidigast 2025. Funderade på att öppna en flaska av nyfikenhet men omdömena här indikerar att den beter sig precis som tidigare årgångar så det lär vara mest citron och syra just nu.
Tålamod ger utdelning med mycket grädde och frukt när dessa viner börjar närma sig slutet på tonåren.

Dislclaimer: Såklart är detta baserat på min personliga smak vilket är att champagner blir bäst med lite/medel/mycket mognadstoner, men aldrig utan.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag har mejlat Charles Heidsieck angående tiden på jästen men inte fått något svar. Man undrar ju om man gjort någon ytterligare förändring för att kompensera halveringen av tiden på jästen. Är andelen reservvin samma? Är åldern på reservvinet nu med större andel äldre årgångar? Har ingen aning hur det skulle påverka, bara spontana funderingar, men det verkar märkligt om de är beredda att radera ut sitt fina rykte om att ha en av de bästa NV (MV).
Kanske t.o.m så att dessa behöver mer tid på korken än de tidigare med längre tid på jästen? Återigen, har ingen aning bara funderingar...
Bas 2016 blir första ¨egna årgången¨ av nuvarande vinmakare, läste en journalist som provat och gjorde tolkningen att 3 år på jästen är det som nu skall gälla!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Minst!:)

Just nu tycker jag att Bonnaire 1996 och 2000 är alldeles ljuvliga.
2004/5 har just öppnat sig på allvar och dricker bra men blir nog ännu bättre.
2008 kommer jag försöka hålla fingrarna borta från till tidigast 2023 och helst till 2025.

2012 tänker jag tidigast 2025. Funderade på att öppna en flaska av nyfikenhet men omdömena här indikerar att den beter sig precis som tidigare årgångar så det lär vara mest citron och syra just nu.
Tålamod ger utdelning med mycket grädde och frukt när dessa viner börjar närma sig slutet på tonåren.

Dislclaimer: Såklart är detta baserat på min personliga smak vilket är att champagner blir bäst med lite/medel/mycket mognadstoner, men aldrig utan.
Hmm, provat 12an ett par ggr och då har den varit fantastisk, full med mogen frukt, krämig och väldigt charmig!
2005 är ingen favorit men 2004an tycker jag är magisk, inte säker på att den kommer bli bättre men det behövs inte heller iofs;)
 

LarsW

Medlem
Hmm, provat 12an ett par ggr och då har den varit fantastisk, full med mogen frukt, krämig och väldigt charmig!
2005 är ingen favorit men 2004an tycker jag är magisk, inte säker på att den kommer bli bättre men det behövs inte heller iofs;)
Hum... äsch då... ska man bli tvungen att öppna en tolva i alla fall...;)
2004 är vassare än 2005, enig i det, men gillar 2005 skarpt också.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 20418
...Charles Heidsieck var provocerande dålig, kolsyrad citron lemonad utan något annat. Bas 2015, deg 2019. Märks på kvaliteten att det dras in på lagringen. Har alltid sagt att den är den mest prisvärda champagnen på bolaget, men denna var inte värd sitt pris alls...
Fick den blint och gissade enklare Franciacorta för att den var så svag.
https://www.finewines.se/threads/ch...-som-vanligt-skumpa.3673/page-228#post-156849

Vad tycker du om Heidsieck 08?

Smak är något som är subjektivt. Inte alla tycker om en Dom Perignon heller.. :)
Smak är subjektivt per definition men kvalité är det inte. Väldigt många blandar ihop begreppen medvetet (emotivister - vilket leder till relativisering av värdeomdömen) eller omedvetet. Inte lätt att veta hur stor del av någons poäng som bara är personlig smak. Det går att försöka motverka genom att sätta dubbla poäng som @grappa eller att läsaren kalibrerar sig mot recensenten.

Väldigt intressanta frågor men kräver en egen tråd.

Skalor oavsett CH bas 2015 är en helt kass Champagne!!
Äntligen ett bevis för att det finns objektiva estetiska värdeomdömen.:D

Delamotte 2008, - lysande bra. Kanske min bästa 2008 upplevelse just nu efter Amour de Deutz. Tror jag köpte för 500 spänn och det är ju väldigt prisvärt ;)
Det här är enda 08an jag sörjer att jag missat. Tröstköpte 12an istället vilket kändes bra fram tills du sågade den ordentligt.:p
 

magnum

Epernay, Frankrike
Fick den blint och gissade enklare Franciacorta för att den var så svag.
https://www.finewines.se/threads/ch...-som-vanligt-skumpa.3673/page-228#post-156849

Vad tycker du om Heidsieck 08?


Smak är subjektivt per definition men kvalité är det inte. Väldigt många blandar ihop begreppen medvetet (emotivister - vilket leder till relativisering av värdeomdömen) eller omedvetet. Inte lätt att veta hur stor del av någons poäng som bara är personlig smak. Det går att försöka motverka genom att sätta dubbla poäng som @grappa eller att läsaren kalibrerar sig mot recensenten.

Väldigt intressanta frågor men kräver en egen tråd.


Äntligen ett bevis för att det finns objektiva estetiska värdeomdömen.:D


Det här är enda 08an jag sörjer att jag missat. Tröstköpte 12an istället vilket kändes bra fram tills du sågade den ordentligt.:p
Går kanske att ordna för dryga 50€!
 

Thirsty

Smygnykterist
Delamotte 2008, - lysande bra. Kanske min bästa 2008 upplevelse just nu efter Amour de Deutz. Tror jag köpte för 500 spänn och det är ju väldigt prisvärt ;)
Skönt att höra att Delamotte 2008 levererar, inte öppnat någon än. Däremot provat 2012, sjukt besviken om än att Ramlösa citron också har sin funktion. Satsar på att spara de till 30-talet och hoppas på mirakel.:confused:
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Inte lätt att veta hur stor del av någons poäng som bara är personlig smak.
Det där håller jag verkligen med om! Inser nu när man druckit allt från 50-5000 kr, att inte allt är vad poängen säger.
Och det är svårt att veta vad kritikerna anser. Bedömer dem helheten av ett vin, eller blandar de in sin personliga smak i betyget, eller helt enkelt jämför sina tidigare årgångstester av samma producent och vin.

När jag öppnade min första flaska av Sassicia 2015 blev det en riktig diss från min sida, mot vad jag läst om årgången. Fann inget intressant alls av ett vin som kostar nära 2000 kr flaskan. Dock så tror jag stora viner som dessa vinner på att öppnas i dryckesfönstret och kräver sina år.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Har inte provat den än. Verkar som om de flesta som provat är besvikna. Har en låda i källaren, kanske dags att prova en snart?
Lika besviken var jag när jag testade min första flaska. Så om du kan/vill hålla på den ett par år vore det nog bäst :)
 

Sigdarve

Medlem
CH 2006 till hämträkmacka från Djupvik Hotel. Mackan var gjord på kavring. Tycker danskt rågbröd gör sig bättre.
IMG_4346.jpeg
 

Jos

Medlem
Det här är enda 08an jag sörjer att jag missat. Tröstköpte 12an istället vilket kändes bra fram tills du sågade den ordentligt.:p
Ja det är trist men om inte både jag och Thirsty har fått dåliga flaskor så är det tyvärr så :(

Skönt att höra att Delamotte 2008 levererar, inte öppnat någon än. Däremot provat 2012, sjukt besviken om än att Ramlösa citron också har sin funktion. Satsar på att spara de till 30-talet och hoppas på mirakel.:confused:
 

bosse1961

Medlem
Jag har mejlat Charles Heidsieck angående tiden på jästen men inte fått något svar. Man undrar ju om man gjort någon ytterligare förändring för att kompensera halveringen av tiden på jästen. Är andelen reservvin samma? Är åldern på reservvinet nu med större andel äldre årgångar? Har ingen aning hur det skulle påverka, bara spontana funderingar, men det verkar märkligt om de är beredda att radera ut sitt fina rykte om att ha en av de bästa NV (MV).
Kanske t.o.m så att dessa behöver mer tid på korken än de tidigare med längre tid på jästen? Återigen, har ingen aning bara funderingar...
 
Toppen