Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Elvis

Medlem
Marie-Courtain Efflorescence (2012?)
Kvällens första överraskning! Tyckte den påminde om flaskan innan stilmässigt med citrus och vanilj. När Cristal 2006 avtäcktes var jag rätt övertygad om att det här var en Cristal 2008. Inte det och inte Winston men i alla fall kom jag fram till att det inte kunde vara BdN...

Tror jag fått den blint tidigare och var då inte så imponerad som nu.

Tack för jättebra anteckningar (som vanligt!) men här skrev du fel vin. Vinet vi drack var en Marie-Courtin Résonance 2012. Både Résonance och Éfflorescence är BdN, men Résonance är vinifierad och lagrad på ek medan Éfflorescence är gjord på ståltank.
 

jrick

Medlem
Tack för jättebra anteckningar (som vanligt!) men här skrev du fel vin. Vinet vi drack var en Marie-Courtin Résonance 2012. Både Résonance och Éfflorescence är BdN, men Résonance är vinifierad och lagrad på ek medan Éfflorescence är gjord på ståltank.
Tvärtom. Efflorescence är den som lagras på fat.
 
Igår drack jag Bollinger VVF 2004 (98p) och Cristal 2002 (96-97p) med en kompis.

Beskriver VVF mer utförligt här...
https://www.finewines.se/threads/bollinger-vieilles-vignes-francaises-2004.6496/

Cristallen hade börjat utvecklas rätt bra, och syrorna var lite mer tillbakadragna än när den är ung, samtidigt som komplexiteten ökat. Skall nog ändå klara 10 års lagring ytterligare, utan problem.
Annars klart Cristallig i stilen.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Efter lite vinexperiment blev det dags för bubbel. Allt serverades hel eller halvbint men vi fick tyvärr reda på att en flaska var en bastard i flighten. Omröstning skedde innan avtäckning.

IMG_2692.jpg


Bernard Hatte SC 2004
Tydlig mognad med karamell, knäck och honung. Svagt oxiderad men inte så att det stör. Mycket äpplen i smaken och bra balans och längd. Är i perfekt fas för min smak i alla fall. Ett bevis på hur bra enklare vintage kan bli och en av de bästa klubbflaskorna jag druckit.

Jansz 2014
Klart krutig på näsan men finns också rostade hasselnötter och lite gula vingummin. Krutet talade för Comtes och hasellnötterna för Krug. I munnen kändes att syran var låg och smaken kort. Typiskt tråkig 06a var därmed min primära tanke.:p Hasselnötterna talade mot Comtes 06 så jag halvgarderade med en GC bas 11a. När jag förstod att det här var det svarta fåret gissade jag Taittinger made in USA. Blev rätt förvånad vid avtäckning även om den bleka smaken får en förklaring. Doftmässigt betydligt bättre och mer intressant än smakmässigt.

Kul vin och hoppas på fler blinda recensioner av Jansz.

Pol Roger 2008
Inspirerad av @Elvis 00a tog jag med en 08a. Röda äpplen och lite nötter. Begynnande mognad som var mer än jag trott. Väldigt bra vin redan nu med härlig smak och fin balans. Solklar etta för mig och 3 av 4 hade den som etta. Synd att man missade den här på magnum. En av de bästa 08orna jag druckit hittills!

När jag fick 00an blint gissade jag ekad odlare och märkligt nog gissades det odlare av en del här också.

Charles Heidsieck 2008
Knuten så det räcker och blir över. Har bara skrivit citron med enkel kort smak. Får verkligen anstränga sig för att hitta något även om @Mattias Schyberg hittade betydligt mer. Så svag att jag trodde det här var svarta fåret även om den hade mer syra än Jansz. Tredje gången jag dricker och andra gången blint. Är konsistent i mitt omdöme. Lägg undan och glöm eller sälj.

Min ranking:
  1. Pol Roger 08
  2. Bernard Hatte SC 04
  3. Jansz 2014
  4. Charles Heidseick 08
Totalt (4 röster med inverterad poäng och antal första röster inom parentes):
  1. Pol Roger 08 - 7 p (3)
  2. Bernard Hatte 04 - 8 p (1)
  3. Charles Heidsieck 08 - 11 p
  4. Jansz 14 - 14 p
Efter den här flighten gick det utför...:D
 

FredrikC

Medlem
Efter lite vinexperiment blev det dags för bubbel. Allt serverades hel eller halvbint men vi fick tyvärr reda på att en flaska var en bastard i flighten. Omröstning skedde innan avtäckning.

Visa bifogad bild 20487

Bernard Hatte SC 2004
Tydlig mognad med karamell, knäck och honung. Svagt oxiderad men inte så att det stör. Mycket äpplen i smaken och bra balans och längd. Är i perfekt fas för min smak i alla fall. Ett bevis på hur bra enklare vintage kan bli och en av de bästa klubbflaskorna jag druckit.

Jansz 2014
Klart krutig på näsan men finns också rostade hasselnötter och lite gula vingummin. Krutet talade för Comtes och hasellnötterna för Krug. I munnen kändes att syran var låg och smaken kort. Typiskt tråkig 06a var därmed min primära tanke.:p Hasselnötterna talade mot Comtes 06 så jag halvgarderade med en GC bas 11a. När jag förstod att det här var det svarta fåret gissade jag Taittinger made in USA. Blev rätt förvånad vid avtäckning även om den bleka smaken får en förklaring. Doftmässigt betydligt bättre och mer intressant än smakmässigt.

Kul vin och hoppas på fler blinda recensioner av Jansz.

Pol Roger 2008
Inspirerad av @Elvis 00a tog jag med en 08a. Röda äpplen och lite nötter. Begynnande mognad som var mer än jag trott. Väldigt bra vin redan nu med härlig smak och fin balans. Solklar etta för mig och 3 av 4 hade den som etta. Synd att man missade den här på magnum. En av de bästa 08orna jag druckit hittills!

När jag fick 00an blint gissade jag ekad odlare och märkligt nog gissades det odlare av en del här också.

Charles Heidsieck 2008
Knuten så det räcker och blir över. Har bara skrivit citron med enkel kort smak. Får verkligen anstränga sig för att hitta något även om @Mattias Schyberg hittade betydligt mer. Så svag att jag trodde det här var svarta fåret även om den hade mer syra än Jansz. Tredje gången jag dricker och andra gången blint. Är konsistent i mitt omdöme. Lägg undan och glöm eller sälj.

Min ranking:
  1. Pol Roger 08
  2. Bernard Hatte SC 04
  3. Jansz 2014
  4. Charles Heidseick 08
Totalt (4 röster med inverterad poäng och antal första röster inom parentes):
  1. Pol Roger 08 - 7 p (3)
  2. Bernard Hatte 04 - 8 p (1)
  3. Charles Heidsieck 08 - 11 p
  4. Jansz 14 - 14 p
Efter den här flighten gick det utför...:D
Kul att PR 08 börjar bli drickbar. Synd att man har för lite av den..

CH08 blir jag bara mer och mer glad att jag hoppade över.
 

Elvis

Medlem
Pol Roger 2008
Inspirerad av @Elvis 00a tog jag med en 08a. Röda äpplen och lite nötter. Begynnande mognad som var mer än jag trott. Väldigt bra vin redan nu med härlig smak och fin balans. Solklar etta för mig och 3 av 4 hade den som etta. Synd att man missade den här på magnum. En av de bästa 08orna jag druckit hittills!

Kul att den är så bra redan. Jag har inte druckit någon sedan 2017, däremot köpte jag på mig ett par magnum. Lådor alltså. ;)
 

Jonas Sand

Medlem
Torsdagens cupfinal ackompanjerades av en Paul Bara comtesse marie de france 2000 som en vän var vänlig nog att bjuda på. Årets bästa vin i min bok. Allt satt ihop på ett fin-fint vis; fräschören från en livlig syra blandat med en stor frukt samt en vinös munkänsla. Röda äpplen, honung, brioche, mandlar och lite kanderad frukt (ev ingefära). Mitt i drickfönstret enligt min amatörmässiga bedömning. Har säkert många goda år framför sig, precis som Blåvitt.
 

Attachments

  • A4C06368-E6A9-4F7C-BDEC-551C5E35D4AA.png
    A4C06368-E6A9-4F7C-BDEC-551C5E35D4AA.png
    366 KB · Visningar: 212

LarsW

Medlem
Bonnaire Variance
Bas 2008 (85%) resten 2007.
10 år på jästen.
Deggad januari 2019.
Dosage 2,5g.

Lite knuten de första 10 minuterna från kylskåpet men sen slog blombuketten ut!

Grillad citron, krossat skiffer och lite flor i näsan. Rostade jordnötter, tändsticksplån och grädde.

I munnen frisk syra och medel mognad. Limeskal och saft. Saltvatten, kalamatioliver och cornflakes. God beska. Kanske lite vanilj också men kan vara jag som inbillar mig då jag vet den är ekfatslagrad

Charmig och gott som tusan och helt drickfärdig.
Håller flera år till men ser ingen anledning att vänta.
Första flaskan, får se om lådan överlever året .
91p

20200808_174329.jpg


Finns många flaskor kvar här.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
Bonnaire Variance
Bas 2008 (85%) resten 2007.
10 år på jästen.
Deggad januari 2019.
Dosage 2,5g.

Lite knuten de första 10 minuterna från kylskåpet men sen slog blombuketten ut!

Grillad citron, krossat skiffer och lite flor i näsan. Rostade jordnötter, tändsticksplån och grädde.

I munnen frisk syra och medel mognad. Limeskal och saft. Saltvatten, kalamatioliver och cornflakes. God beska. Kanske lite vanilj också men kan vara jag som inbillar mig då jag vet den är ekfatslagrad

Charmig och gott som tusan och helt drickfärdig.
Håller flera år till men ser ingen anledning att vänta.
Första flaskan, får se om lådan överlever året .
91p

Visa bifogad bild 20548

Finns många flaskor kvar här.
Drickfärdig skumpa är alltid rätt!:)

Cornflakes eller majs tycker jag också att man träffar på i en del champagner, och smörade popcorn när det är riktigt bra.
Men hur bra är den? Du vet ju vad vi gillar.:)Ska man köpa en låda?

Sitter själv i skrivande stund med en Damien Hugot Millesime 2008. Inte hänt så mycket sen sist (jan.-20) men det gör inget, den är redan härligt komplex. Fast visst är man sugen på att se hur den är om 5 år. 7 flaskor kvar så chansen finns.
 

LarsW

Medlem
Drickfärdig skumpa är alltid rätt!:)

Cornflakes eller majs tycker jag också att man träffar på i en del champagner, och smörade popcorn när det är riktigt bra.
Men hur bra är den? Du vet ju vad vi gillar.:)Ska man köpa en låda?

Sitter själv i skrivande stund med en Damien Hugot Millesime 2008. Inte hänt så mycket sen sist (jan.-20) men det gör inget, den är redan härligt komplex. Fast visst är man sugen på att se hur den är om 5 år. 7 flaskor kvar så chansen finns.
Jag har väl haft med Variance till våra provningar nån gång. Och den gick hem vill jag minnas.
Kostar lite mer än hos PdB men så får du sendegorgerad med 2008 bas.
Tycker absolut du ska prova denna.
Hög risk att den dyker upp på ngn framtida provning då....;)
 

LarsW

Medlem
Henriot 2005 Magnum

Cityonfudge, nybakat surdegsbröd och krutrök var det första i doften. Med tiden rostade jordnötter och lite noriblad.

I munnen grillad citron och mer bröd. Vitpeppar, skalbeska och saltvatten från nyöppnade ostron. Härliga mognadstoner och fin längd.

Mer elegans än muskler. Typisk polerad vintage när det är gjort bra oc förjäkla gott just nu.
Till stekt lax och tonfisk med smörsås så satt det som en champagnekork direkt efter degorgering.

92p

20200810_204642.jpg
 

chambertin

Medlem
Henriot 2005 Magnum

Cityonfudge, nybakat surdegsbröd och krutrök var det första i doften. Med tiden rostade jordnötter och lite noriblad.

I munnen grillad citron och mer bröd. Vitpeppar, skalbeska och saltvatten från nyöppnade ostron. Härliga mognadstoner och fin längd.

Mer elegans än muskler. Typisk polerad vintage när det är gjort bra oc förjäkla gott just nu.
Till stekt lax och tonfisk med smörsås så satt det som en champagnekork direkt efter degorgering.

92p

Visa bifogad bild 20562
En magnum är lagom för två när en inte dricker...:D
 
Toppen