Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

matage

Medlem
Visa bifogad bild 20591
2002 R&L Legras Presidence Vieilles Vignes Blanc de Blancs


Druckit denna några gånger och tycker att den bara blir godare och mer harmonisk. En komplex champagne som är i en väldigt trevlig fas nu men tror samtidigt att den kommer vara ännu bättre om 2-4 år.

Den startar upp med bl.a. krut, bröd, grillad citron och lite hav. Efter en tid i glaset kommer det fram även lite rökiga toner och choklad. Här finns både kraft och elegans. Väldigt härlig!

Tråkigt nog har de höjt priset igen...
Nu: 729:-
Då, när den första omgången inhandlades i nov. 2018: 449:-
Lite kraftig höjning kan jag tycka.
Fast, jag sa ju att den bara blir bättre och bättre, där av priset kanske....
Intressanta noter.
Jag drack en flaska på senvåren som jag tyckte var riktigt fin med som du säger både kraft och finess.
Drack en andra flaska från samma inköp förra veckan och även om den var god tyckte jag mellanregistret var väldigt tunt och jag saknade något... står nu i valet och kvalet om jag borde köpa några till för empirisk testning eller låta bli ;)
 

LeChat

Medlem
Intressanta noter.
Jag drack en flaska på senvåren som jag tyckte var riktigt fin med som du säger både kraft och finess.
Drack en andra flaska från samma inköp förra veckan och även om den var god tyckte jag mellanregistret var väldigt tunt och jag saknade något... står nu i valet och kvalet om jag borde köpa några till för empirisk testning eller låta bli ;)
Att få tag på bra champagne med ålder brukar ju kunna vara både dyrt och lite knepigt. Årgång 2002 för strax över 700:- från erkänd producent, som bevisligen kan leverera och som dessutom är enkel att få tag på, ja det borde inte vara helt fel att köpa ett par flaskor. Har själv två flaskor kvar. :)
 

Ekdahl

Medlem
B55AD466-984B-4F95-B94E-59682AF314CD.jpeg
1996 Charles Heidsieck Brut Millésimé

En fin sensommarkväll tillbringad tillsammans med ett vin även inne i sin egen sensommar :)
Perfekt balans med finfin mognad - kolasnören, kaffe, brynt smör, mogna äpplen och honung. Syra, längd och intensitet på rätt plats. 93-94p
 

LarsW

Medlem
Visa bifogad bild 20670 Apropå flaskvariation.

Nu har jag på kort tid druckit två flaskor Bonnaire variance bdb (2008-bas) inköpt på tips från @LarsW tidigare i tråden. Bägge köpta av mig, samma obrutna låda etc. Förvarade likadant även hos mig.

Första flaskan var intensivt smörig, söt och mogen i doften. Komplex och lång smak med inslag av brynt smör, citron och lite ektendenser (hade jag förstås aldrig tagit om jag inte visste att det var ekfatslagrat..) Typiskt mogen champagne med komplexitet på topp innan syran försvinner. Perfekt matchampagne som skrek efter stekta musslor med umamibombsås.

Veckan efter öppande jag en flaska med @lukastollig och den var stenhård, oförlåtande mineralisk och syratät. Doft och smak av gröna äpplen, som ung spänstig inte alls ekad torr champagne. ingen kom på tanken att säga smörigt komplex eller annat som skulle ha indikerat mognad. Den var strängt uppfostrande aperitiftorr. Ostron skulle vara fint.

Fascinerande, och lite irriterande. Detta var inte liten skillnad, den var milsvid. Och den ena skulle absolut inte ha passat till den andras maträtt så att säga. Vilket kan vara surt om man planerar en meny och har vissa förväntningar på hur champagnen ska uppföra sig.

Kul ändå att ha upplevt detta med två flaskor så nära inpå varandra. I vanliga fall är det ganska långt mellan jag dricker samma champagne (the curse av att ha för mycket på konsumera-snart-hyllorna)
Öppnade en ny flaska i förrgår när jag hade gäster och hade nog ändå en liknande men inte så påtaglig upplevelse.
Denna kändes inte lika mogen men inte heller knuten på något sätt. Mer gröna äpplen som du skriver. Efter en timme hade det öppnat sig betydligt mer.
Ganska olika förhållanden för mig då. Första flaskan konsumerades utomhus i strålande solsken och varmt väder helt utan tilltugg, den andra inomhus på kvällen med ostar och charkuterier.
Fortsättning följer!
 

Jesper L

Medlem
Öppnade en ny flaska i förrgår när jag hade gäster och hade nog ändå en liknande men inte så påtaglig upplevelse.
Denna kändes inte lika mogen men inte heller knuten på något sätt. Mer gröna äpplen som du skriver. Efter en timme hade det öppnat sig betydligt mer.
Ganska olika förhållanden för mig då. Första flaskan konsumerades utomhus i strålande solsken och varmt väder helt utan tilltugg, den andra inomhus på kvällen med ostar och charkuterier.
Fortsättning följer!
Har exakt samma upplevelse i skrivande stund med samma miljöer.

Flaskan som konsumerades utomhus var mer mogen medan denna är mogen men inte lika mycket. Öppnad 3 timmar så får se om den sprattlar till lite mer förutsatt att det finns vätska kvar :p
Bra köp för övrigt!
 

FredrikC

Medlem
Igår var det middag med champagneälskande vänner så jag tog fram några guldkorn.
Inte så mycket noter men några få.
Krug 2004: väldigt len. Doften var sommarblommor och smaken var mycket honung. Små fina bubblor och pigg. Jag hade faktiskt hoppats på mer men den var en riktigt bra champagne ändå.

Krug GC runt eme 157(kod på kork V851 så deggad 08 sept/okt)
fantastisk champagne och vinnare. Den har så mycket smak och doft. Krug-kolan och smöret var där men mycket annat gott som persika och vanilj. Pigg och fräsch.

DP 1988 fantastisk färg men jag anade oråd när den inte hade något tryck alls vid öppning. Mycket fikon, lite lakrits men efter en tid i glaset kom de där övermogna tonerna och tog över tyvärr.
Detta gör den DP 88 jag drack för några veckor sen ännu mer magisk så bra som den var.

PR 2012 Fick avrunda och den levererar alltid sett till sitt pris.

20200830_104519.jpg
 

Esko

Medlem
Vouette & sorbee extrait 09 ihop med först lite paté och terrine på olika fjäderfä och sen helgrillad havsabborre. Grym flaska vin, lite honung eller honungs halstablett (Eller är de t.o.m. den smutsiga honungen) lite mogen persika, bokna äpplen, blöt skog och mylla men i ett väldigt elegant paket. Gillade det skarpt!
9723569C-875D-4347-832F-F5F3B6D9B146.jpeg
 

Oscaro

Medlem
Dérouillat Blanc de Noirs 2013-bas
Lingon, hallon och jordgubbar på nosen, lite citrus, väldigt trevlig doft, lite jäst, bokna äpplen
Fina små bubblor, rätt mild syra med lite mogna toner, röda äppelskal, lite blommor som jag inte kan sätta fingret på. Fin eftersmak som ligger kvar ett tag i munnen. En trevlig BdN! 88
71A396E8-1902-4F04-AB15-CF16E108C021.jpeg
 

Jos

Medlem
Senaste veckan har det blivit några trevliga flaskor bl.a. Dom Perignon -98, Celebris BdB Extra Brut, Belle Epoque 2008 Magnum, Henriot Enchanteleurs 1989 och Dom Ruinart BdB 1988.

Ingen tvekan om att Ruinart -88 kom ut i topp för mig av ovan och det trots höga förväntningar, - skönt att inte bli besviken. För mig perfekt mognad med bra syra som balanseras av fin fruktsötma, helt enkelt sjukt gott. Dompan -98 riktigt bra också som vanligt och Henriot är fantastiskt gott, ovanligt piggt exemplar också. Celebris satte jag blint som odlare, typ tvärsäker :D , så blev lite förvånad när @Elvis avtäckte flaskan. Proppad med kvalitet och kul att ha prövat.
 

FredrikC

Medlem
Senaste veckan har det blivit några trevliga flaskor bl.a. Dom Perignon -98, Celebris BdB Extra Brut, Belle Epoque 2008 Magnum, Henriot Enchanteleurs 1989 och Dom Ruinart BdB 1988.

Ingen tvekan om att Ruinart -88 kom ut i topp för mig av ovan och det trots höga förväntningar, - skönt att inte bli besviken. För mig perfekt mognad med bra syra som balanseras av fin fruktsötma, helt enkelt sjukt gott. Dompan -98 riktigt bra också som vanligt och Henriot är fantastiskt gott, ovanligt piggt exemplar också. Celebris satte jag blint som odlare, typ tvärsäker :D , så blev lite förvånad när @Elvis avtäckte flaskan. Proppad med kvalitet och kul att ha prövat.
Hur var Belle Epoque 08 magnum?
 

Oscaro

Medlem
Krug 2000
F5BC0AC7-9612-417F-9828-D301516C5298.jpeg

Ljusgul färg med fin mousse och små bubblor.
Doftar lite citrus, lite oxiderade toner, men väldigt frisk. Liljekonvalj och vårblommor

Extremt stor och rund i munnen med härlig syra och röda äpplen. Extremt lång eftersmak som växer i munnen. Efter mer tid i glaset kommer mer honung och persika. Riktigt gott! 93P
 
Last edited:

matage

Medlem
Två champagner igår där nyfikenheten tog över magkänslan.
Misstänkte rent logiskt att jag var för tidigt ute men Vilmart Grand Cellier Rubis -10 var nästan smärtsamt ung idag.
Drog åt kopparfärgad i glaset med massvis av blodapelsin/blodgrape och lite drag av cranberry. Kändes dock tight och öppnade inte riktigt upp ens över de dryga 3h som flaskan överlevde. Tänker nog inte röra resten på närmaste 5 åren.

Forumfavoriten Damien Hugot Millesime -08 var en helt annan historia. Klara mognadstoner, mjuk mousse och generellt bara skittrevlig! Dock är jag lite osäker på lagringspotentialen med tanke på dagens status men nåt ska man väl dricka i närtid också :)
00C70C94-5C7D-46A3-9960-7113D8FDC16E.jpeg
151C20A7-F084-45D8-B113-5FBB88B62F88.jpeg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jättetrevlig men inte wow, snäppet vassare än den på vanlig flaska för ett halvår sen men den är inte superspännande just nu.

Inte rolig någonstans just nu faktiskt!
Väntar minst 5 år innan nästa flaska,

Håller med! Faktiskt lite oroande att den var så svag på magnum.

Instämmer gällande Belle 08. Har mina flaskor längst in och nu börjar det väl snart bli dags för 02orna. Jag tycker sällan Belle Epoque levererar ungt så är inte ett dugg orolig för framtiden. Jag brukar nästan alltid föredra systervinet Belle Rosé när de är unga.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Provning hos @feskhandlarn igår med hälleflundra, räksallad och löjrom så jag klagar inte. Vinerna var inte mycket sämre heller!
20200912_213013.jpg

Louis Roederer BdB 2013
Klassisk champagnedoft med lite jäst och äpplen, med värme kommer lite mandelkubb. I munnen märks ungdomligheten utan att syran är påträngande. Gissar BdB rätt omgående och misstänker Roederer. Med tanke på att den här precis släppts så blir det en rätt lätt gissning. Bra charmigt vin som alla 2013 jag provat. Dricks utan svårigheter och vi lyckades även få lite soltimmar mellan regnskurarna.

Vill man ha komplexitet och lite mer kraft så är inte det här rätt vin i dagsläget.

Damien Hugot Rosé (bas 15)
Forumfavoriten fortsätter att leverera! Rätt lik Roederer med sin bäriga och fruktiga stil. Bästa rosén under 500 kr.

Krug GC (bas 07)
Krug är Krug kan man konstatera. Tröttnar aldrig och den här flaskan levererade mer än förväntat med tanke på sin relativa ungdom. Tänk om LVMH gjorde en Krugparfym...:cigarr:
 
Toppen