Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

BallyJ

Medlem
Hej hej ny medlem här som haft ett begynnande vinintresse i några år nu. Lurkat detta forum ungefär ett år så beslutade mig att gå med. Mitt intresse inom vin är främst inriktat på champagne därav mitt inlägg här, främst inriktad på få tag på Special Club men gillar även köpa annat kul om jag kan / har råd.

Delar upp det jag har på 2 olika bilder, mina special club samt ”vanliga”. Jämfört med andra här är det en ganska blygsam samling men jag började ungefär ett - ett o ett halvt år sen.. samt begränsat med pengar att lägga på denna hobby :) snart anländer även en Comtes 2008.

e94K7JM.jpg

Bonnaire bdb 2012
Thienot 2008 cuveé stanislas bdb
Laurent Perrier 2008
DP 2008 Lenny Kravitz edition
Henriot 2008
Gosset 2012
Billecart-Salmon 2008 x2

4NOg5sN.jpg

Special clubs
Charlier & fils 2006
Roland Champion bdb 2012
Launois Pere&fils bdb 2010
Pertois-Moriset bdb 2014
Marc Hebrart 2014
Vincent Joudart 2014

Jag är även ganska töntig av mig o sparar några flaskor av det godaste jag druckit i ett fönster som lite prydnad hemma. Sparar även alla kapsyler...

pAyHOgw.jpg
Väldigt kul att du delar med dig av din inriktning och vad som intresserar dig. Bilder är dessutom alltid trevligt, sedan tycker jag bara att det är kul att du sparar flaskor och korkar, jag själv försöker spara så många korkar jag kan. Så kul att vinintresset är så brett och olika för så många. Härlig uppställning också:D
 

Elvis

Medlem
På tal om Comtes, hur brukar den stå sig mot andra prestige cuvéer så som Cristal, Amour de Deutz, Dom Perignon, Belle Epoque m.m

Det är en smaksak förstås, men för att generalisera lite så skulle jag säga att Comtes brukar vara riktigt bra från de bästa årgångarna (1996 och 2002, till exempel) och tillhör då toppskiktet bland prestigerna. Därför ska det bli spännande att prova 2008:an nu.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Charles Heidsieck Blanc de Blancs (2012-bas, deg 2019)

Spontanköp i PK-huset för några veckor sedan. Jag tycker verkligen om BdB och efter fullträffen med Pol Roger Bdb 2012 (som jag håller väldigt högt, har druckit flertalet gånger och har 2 lådor kvar av på lagring) så var förväntningarna höga då jag hoppades på att hitta ytterligare en icke-prestige BdB champagne att bunkra upp med.

Öppnade flaskan, kände en god svag doft av jäst. Men där tog allt det goda slut...

I munnen, en alltför genomträngande syra. Gode gud, vad är detta!? :eek: Tar en klunk till, syran sticker, det gör ont, man grimaserar.
Nej, nein, njet! :neej: Denna vill man inte ha mer av. Jag hade självklart inte förväntat mig mognadstoner på något sätt men något så här syrligt har jag nog inte druckit sen Cristal 2012 i höstas och då var Cristal ändå helt ok att dricka för att champagnen i sig ändå höll så hög kvalitet. Men detta, detta är oangenämt!

För dyr att vaska så sparade halva flaskan i hopp om att den kanske bara behöver lite luft. Champagner som inte lagrats i 10+ år tycker jag ofta utvecklas till det positiva en hel del dag två och tre. Ibland är de till och med som bäst dag 4.

Hoppade över dag 2 och gick rakt på dag 3. Öppnar den, bra levande bubblor, samma doft som dag 1 men tyvärr även samma allt för syrliga smak som dag 1! Nej den har inte öppnat upp och förbättrats någonting.

Ridå. :vägg:

The good news: En mindre champagne sort för mig att samla på.
The bad news: Eftersom det fanns så få kvar köpte jag 3st direkt i fall den skulle ta slut, så har 2 till på lager.
Om ett mirakel inträffar kanske den blir god om 5 år. Jag återkommer med nya smaknoter när jag korkar upp den nästa gång.
Visa bifogad bild 20895

Visa bifogad bild 20896
Heidsieck går från klarhet till grumlighet senaste året. Först 08, sedan NV med 3 år på jästen och nu detta omdömet...o_O
Var tvungen att prova den jag köpte när den kom och oj så mycket bättre den är nu än då. Kul att jag fyllde på idag.
Syrabomben är borta och nu är det apelsin, lent och fräscht. Får lite likhet mot cristal 08 faktiskt. Det är något mer dolt bakom som bara kommer bli bättre och bättre.



Visa bifogad bild 20929
Bra grejer!
På tal om Comtes, hur brukar den stå sig mot andra prestige cuvéer så som Cristal, Amour de Deutz, Dom Perignon, Belle Epoque m.m
Närmast stilmässigt ligger väl Dompa med sin krutiga stil även om jag tycker Dompa oftast har mer att ge än så. Cristal, Amour och Belle är mer friska och fruktdrivna, framförallt unga. Cristal och Belle brukar inte vara så kul unga medan övriga brukar gå att dricka unga.

Själv är jag inget fan av Comtes (för reduktiv) men den brukar rankas högt av de flesta och fram till nyligen har den även varit humant prissatt.
 

john b

Medlem
Apropå comtes

Finns 2004 att köpa för humana 2500 på enoteca maglia i Göteborg.
Den luktade väldigt mycket gammal hårdost och var inte jättepigg i doften. Syra kom fram efter lite extra nedkylning men väldigt lik mogen chablis i doft och smak.
God men inte alls i närheten av 99 och 2000 av detta vin.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
På tal om Comtes, hur brukar den stå sig mot andra prestige cuvéer så som Cristal, Amour de Deutz, Dom Perignon, Belle Epoque m.m
Comtes brukar vara riktigt populär bland "allmänna vinnördar" som gillar vinösa champagner. Så den gör ofta bra ifrån sig i blindprovningar eftersom den är lättgillad och nästan alltid bra. Möjligen kan man säga att den går mer på kraft än elegans, och att de som gillar mycket strama och mineraldrivna champagner kan föredra något annat. Cristal är för mig mer åt det eleganta hållet och något tidskrävande (kanske mest av en "kännarchampagne" bland dessa, trots bling-bling-ryktet), Dom Pérignon är också lättgillad, men inte lika kraftig i alla årgångar.
 

Thomas

Medlem
_20200927_202039.JPG

Clos des Bergeronneau 2007
Äpplen är det framträdande i denna Champagne i både smak och doft. Ganska lättsam men inte som något negativt. En champagne som lätt glider ner utan att behöva analyseras så mycket. Efter lite tid så kommer det lite toner av citrus och melon och en viss eldighet i smaken, som stannar kvar ganska länge. Helt klart en trevlig champagne, men den som söker mer komplexitet kanske blir besviken. Tror inte det är något som ska lagras någon längre tid.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Enligt vissa konspirationsteoretiker har Finewines blivit infiltrerat av den rödvinspimplande kulturvänstern som prioriterar kvantitet både i antalet inlägg och flaskor. Därav denna tråden för kulturhögern som anser att kvalité är avgörande och att denna bestäms av marknaden och gärna i samband med lite konservativa fördomar som får vinerna att bli bättre när man vet vad man dricker. Självklart dricker vi skumpa och inget annat när andra ser..
Lite mer än 5 år senare verkar det som att kulturhögern tillsammans med medlemmar i diverse mellanmjölks-familjer fått ett fast grepp om antal inlägg och mousserande flaskor både i kvalitet och kvantitet :D;)
 
Lite mer än 5 år senare verkar det som att kulturhögern tillsammans med medlemmar i diverse mellanmjölks-familjer fått ett fast grepp om antal inlägg och mousserande flaskor både i kvalitet och kvantitet :D;)

Men färre av oss som drar mer åt helmjölkshållet? (finns väl inte ens ett ord för det i Sverige, helmjölk alltså)
 
Last edited:
Firade min 30-årsdag igår och då tyckte jag att det passade att ta fram min flaska Krug 1990
120369887_3107709906005506_1992748996718656136_n.jpg

Köpt på auktion, lagrad i en privat källare i 12 grader.

Ska försöka mig på en beskrivning.

Blev inget poppande när jag drog korken och blev lite orolig men efter att den hamnat i glaset och såg färgen så kände jag mig på något sätt lite lugnare, helt underbar doft med mörk/bränd(?) smörkola, tycker bränd känns fel att säga men ja. kunde sitta och dofta massor men hade/har svårt att beskriva doften!
Det fanns kvar lite lite bubblor men som försvann rätt snabbt men i munnen tycker man fann lite bubblor och en väldigt fin moss, kändes väldigt fräsch med citrus, smörkola, honung, nötig, aprikos och brynt smör?


Bästa Champagnen i mitt liv än så länge men än så är man ju bara 30år ;) så man har väl i alla fall lite tid på sig att överträffa denna Champagne.

Kommer gå länge och tänka på gårdagens stund! wow!
 

Attachments

  • 120428100_344974720272525_6816524755856610026_n.jpg
    120428100_344974720272525_6816524755856610026_n.jpg
    30,4 KB · Visningar: 143
  • 120553145_3628554503822922_2744117962011191040_n.jpg
    120553145_3628554503822922_2744117962011191040_n.jpg
    39,2 KB · Visningar: 132

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Firade min 30-årsdag igår och då tyckte jag att det passade att ta fram min flaska Krug 1990
Visa bifogad bild 20957
Köpt på auktion, lagrad i en privat källare i 12 grader.

Ska försöka mig på en beskrivning.

Blev inget poppande när jag drog korken och blev lite orolig men efter att den hamnat i glaset och såg färgen så kände jag mig på något sätt lite lugnare, helt underbar doft med mörk/bränd(?) smörkola, tycker bränd känns fel att säga men ja. kunde sitta och dofta massor men hade/har svårt att beskriva doften!
Det fanns kvar lite lite bubblor men som försvann rätt snabbt men i munnen tycker man fann lite bubblor och en väldigt fin moss, kändes väldigt fräsch med citrus, smörkola, honung, nötig, aprikos och brynt smör?


Bästa Champagnen i mitt liv än så länge men än så är man ju bara 30år ;) så man har väl i alla fall lite tid på sig att överträffa denna Champagne.

Kommer gå länge och tänka på gårdagens stund! wow!
Stort grattis! :)
 
Toppen