Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LarsW

Medlem
Instämmer gällande Belle 08. Har mina flaskor längst in och nu börjar det väl snart bli dags för 02orna. Jag tycker sällan Belle Epoque levererar ungt så är inte ett dugg orolig för framtiden. Jag brukar nästan alltid föredra systervinet Belle Rosé när de är unga.
+1
1990 Belle är fantastisk nu.:)
För min gom är 2008 nog ämnad för 30- och 40-talet.
 

JonasBo

Medlem
I fredags levererades #CAV0122 till dörren och igår poppades en flaska Rosé upp. Härligt läcker färg och smak av små röda bär och rabarber.
IMG_20200912_185345.jpg
IMG_20200912_185338.jpg
 

Cujo

Medlem
upload_2020-9-18_19-47-44.jpeg

Paul Clouet Prestige, BdN från Bouzy med 08-bas, degorgerad 2018.

Mogen doft med bokna äpplen och viss sherryton. Smaken är förvånande syrlig men även där mognadstoner, fin komplexitet men spretar en aning smakmässigt, får hoppas den går ihop en aning tills nästa flaska öppnas.
 

Wintermute

Medlem
Pierre Gimonnet Oenophile Extra Brut Premier Cru 2008
Mycket citron och zest. Lite obalanserad syra. Inte superlång smak, men lite sköna toner av blommor och sötmandel i slutet. Jag tänker att nästa flaska kommer att vara mer balanserad om 3--5 år. 86--87p. (Eller strax under med lite eftertanke)
 
Last edited:

Stefan B

Medlem
Charles Heidsieck Blanc de Blancs (2012-bas, deg 2019)

Spontanköp i PK-huset för några veckor sedan. Jag tycker verkligen om BdB och efter fullträffen med Pol Roger Bdb 2012 (som jag håller väldigt högt, har druckit flertalet gånger och har 2 lådor kvar av på lagring) så var förväntningarna höga då jag hoppades på att hitta ytterligare en icke-prestige BdB champagne att bunkra upp med.

Öppnade flaskan, kände en god svag doft av jäst. Men där tog allt det goda slut...

I munnen, en alltför genomträngande syra. Gode gud, vad är detta!? :eek: Tar en klunk till, syran sticker, det gör ont, man grimaserar.
Nej, nein, njet! :neej: Denna vill man inte ha mer av. Jag hade självklart inte förväntat mig mognadstoner på något sätt men något så här syrligt har jag nog inte druckit sen Cristal 2012 i höstas och då var Cristal ändå helt ok att dricka för att champagnen i sig ändå höll så hög kvalitet. Men detta, detta är oangenämt!

För dyr att vaska så sparade halva flaskan i hopp om att den kanske bara behöver lite luft. Champagner som inte lagrats i 10+ år tycker jag ofta utvecklas till det positiva en hel del dag två och tre. Ibland är de till och med som bäst dag 4.

Hoppade över dag 2 och gick rakt på dag 3. Öppnar den, bra levande bubblor, samma doft som dag 1 men tyvärr även samma allt för syrliga smak som dag 1! Nej den har inte öppnat upp och förbättrats någonting.

Ridå. :vägg:

The good news: En mindre champagne sort för mig att samla på.
The bad news: Eftersom det fanns så få kvar köpte jag 3st direkt i fall den skulle ta slut, så har 2 till på lager.
Om ett mirakel inträffar kanske den blir god om 5 år. Jag återkommer med nya smaknoter när jag korkar upp den nästa gång.

Screenshot 2020-09-22 at 22.39.39.png


Screenshot 2020-09-22 at 22.39.53.png
 

tobbe81

Medlem
@Stefan B jag drack denna förra veckan jag tyckete den var lite obalnserad i sin smakprofil och inte så ren i sin karaktär som man har vant sig vid att bdb ska vara och uppföra sig. Sedan att de har en dosage på 9g vad vill dem dölja från den fina frukten från 2012 års skörd.
 

Martinski

Medlem
Hej hej ny medlem här som haft ett begynnande vinintresse i några år nu. Lurkat detta forum ungefär ett år så beslutade mig att gå med. Mitt intresse inom vin är främst inriktat på champagne därav mitt inlägg här, främst inriktad på få tag på Special Club men gillar även köpa annat kul om jag kan / har råd.

Delar upp det jag har på 2 olika bilder, mina special club samt ”vanliga”. Jämfört med andra här är det en ganska blygsam samling men jag började ungefär ett - ett o ett halvt år sen.. samt begränsat med pengar att lägga på denna hobby :) snart anländer även en Comtes 2008.

e94K7JM.jpg

Bonnaire bdb 2012
Thienot 2008 cuveé stanislas bdb
Laurent Perrier 2008
DP 2008 Lenny Kravitz edition
Henriot 2008
Gosset 2012
Billecart-Salmon 2008 x2

4NOg5sN.jpg

Special clubs
Charlier & fils 2006
Roland Champion bdb 2012
Launois Pere&fils bdb 2010
Pertois-Moriset bdb 2014
Marc Hebrart 2014
Vincent Joudart 2014

Jag är även ganska töntig av mig o sparar några flaskor av det godaste jag druckit i ett fönster som lite prydnad hemma. Sparar även alla kapsyler...

pAyHOgw.jpg
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hej hej ny medlem här som haft ett begynnande vinintresse i några år nu. Lurkat detta forum ungefär ett år så beslutade mig att gå med. Mitt intresse inom vin är främst inriktat på champagne därav mitt inlägg här, främst inriktad på få tag på Special Club men gillar även köpa annat kul om jag kan / har råd.

Delar upp det jag har på 2 olika bilder, mina special club samt ”vanliga”. Jämfört med andra här är det en ganska blygsam samling men jag började ungefär ett - ett o ett halvt år sen.. samt begränsat med pengar att lägga på denna hobby :) snart anländer även en Comtes 2008.

e94K7JM.jpg

Bonnaire bdb 2012
Thienot 2008 cuveé stanislas bdb
Laurent Perrier 2008
DP 2008 Lenny Kravitz edition
Henriot 2008
Gosset 2012
Billecart-Salmon 2008 x2

4NOg5sN.jpg

Special clubs
Charlier & fils 2006
Roland Champion bdb 2012
Launois Pere&fils bdb 2010
Pertois-Moriset bdb 2014
Marc Hebrart 2014
Vincent Joudart 2014

Jag är även ganska töntig av mig o sparar några flaskor av det godaste jag druckit i ett fönster som lite prydnad hemma. Sparar även alla kapsyler...

pAyHOgw.jpg

Kul och välkommen in i leken! Detta blir din undergång :D

Skämt åsido, man måste börja någonstans, och det var ju ingen dålig start du har där hemma.
Själv började jag för ca 5 år sedan med 6 st Louis Roederer 2008 som dracks upp direkt.
Och nu ca 5 år senare har jag enbart "blygsamma" 70 flaskor champagne. Men det roliga är att verkligen göra medvetna val och köp.
Ingen sport om man köper 250 st Cremant för att nå antal.... ;)
 

Martinski

Medlem
Kul och välkommen in i leken! Detta blir din undergång :D

Skämt åsido, man måste börja någonstans, och det var ju ingen dålig start du har där hemma.
Själv började jag för ca 5 år sedan med 6 st Louis Roederer 2008 som dracks upp direkt.
Och nu ca 5 år senare har jag enbart "blygsamma" 70 flaskor champagne. Men det roliga är att verkligen göra medvetna val och köp.
Ingen sport om man köper 250 st Cremant för att nå antal.... ;)

Jag köper typ bara det jag känner mig 'taggad' på :) Lite för många timmar på betald arbetstid har nog spenderats på vad som kommer in på tillfälligt sortiment samt detta forum också.. mkt skyldig.
 

Martinski

Medlem
Man kan tydligen inte redigera sina inlägg här? Men tänkte bara även säga jag är inte den som fnyser åt crémant heller. Jag älskar en god Langlois exempelvis. Men det är ju något man köper o dricker samma dag.
 

Sonderlese

Medlem
Hej hej ny medlem här som haft ett begynnande vinintresse i några år nu. Lurkat detta forum ungefär ett år så beslutade mig att gå med. Mitt intresse inom vin är främst inriktat på champagne därav mitt inlägg här, främst inriktad på få tag på Special Club men gillar även köpa annat kul om jag kan / har råd.

Delar upp det jag har på 2 olika bilder, mina special club samt ”vanliga”. Jämfört med andra här är det en ganska blygsam samling men jag började ungefär ett - ett o ett halvt år sen.. samt begränsat med pengar att lägga på denna hobby :) snart anländer även en Comtes 2008.

e94K7JM.jpg

Bonnaire bdb 2012
Thienot 2008 cuveé stanislas bdb
Laurent Perrier 2008
DP 2008 Lenny Kravitz edition
Henriot 2008
Gosset 2012
Billecart-Salmon 2008 x2

4NOg5sN.jpg

Special clubs
Charlier & fils 2006
Roland Champion bdb 2012
Launois Pere&fils bdb 2010
Pertois-Moriset bdb 2014
Marc Hebrart 2014
Vincent Joudart 2014

Jag är även ganska töntig av mig o sparar några flaskor av det godaste jag druckit i ett fönster som lite prydnad hemma. Sparar även alla kapsyler...

pAyHOgw.jpg
Hej och välkommen!
Ser ut som ett studentrum av högre standard?
Skämt åsido, men det sägs att man bör ha ett hobby...
 

FredrikC

Medlem
Hej hej ny medlem här som haft ett begynnande vinintresse i några år nu. Lurkat detta forum ungefär ett år så beslutade mig att gå med. Mitt intresse inom vin är främst inriktat på champagne därav mitt inlägg här, främst inriktad på få tag på Special Club men gillar även köpa annat kul om jag kan / har råd.

Delar upp det jag har på 2 olika bilder, mina special club samt ”vanliga”. Jämfört med andra här är det en ganska blygsam samling men jag började ungefär ett - ett o ett halvt år sen.. samt begränsat med pengar att lägga på denna hobby :) snart anländer även en Comtes 2008.

e94K7JM.jpg

Bonnaire bdb 2012
Thienot 2008 cuveé stanislas bdb
Laurent Perrier 2008
DP 2008 Lenny Kravitz edition
Henriot 2008
Gosset 2012
Billecart-Salmon 2008 x2

4NOg5sN.jpg

Special clubs
Charlier & fils 2006
Roland Champion bdb 2012
Launois Pere&fils bdb 2010
Pertois-Moriset bdb 2014
Marc Hebrart 2014
Vincent Joudart 2014

Jag är även ganska töntig av mig o sparar några flaskor av det godaste jag druckit i ett fönster som lite prydnad hemma. Sparar även alla kapsyler...

pAyHOgw.jpg
Välkommen!

Jag gör precis som du, har sparat alla krug flaskor och övriga värstingar inklusive min 15 liters PR och har på display. Kapsyler sparar jag också och lägger i en väska för just det som jag köpte nere i Champagne.
 

Martinski

Medlem
Hej och välkommen!
Ser ut som ett studentrum av högre standard?
Skämt åsido, men det sägs att man bör ha ett hobby...

Hyr suterrängvåningen av en villa som är utrustad som en lgh. Funkar utmärkt i min situation, speciellt som singel. Fördel är att det finns ett förråd som håller sval jämn temperatur året om som jag förvarar flaskorna i :) Liggandes i presentaskar.
 
Last edited:
Hej hej ny medlem här som haft ett begynnande vinintresse i några år nu. Lurkat detta forum ungefär ett år så beslutade mig att gå med. Mitt intresse inom vin är främst inriktat på champagne därav mitt inlägg här, främst inriktad på få tag på Special Club men gillar även köpa annat kul om jag kan / har råd.

Delar upp det jag har på 2 olika bilder, mina special club samt ”vanliga”. Jämfört med andra här är det en ganska blygsam samling men jag började ungefär ett - ett o ett halvt år sen.. samt begränsat med pengar att lägga på denna hobby :) snart anländer även en Comtes 2008.

e94K7JM.jpg

Bonnaire bdb 2012
Thienot 2008 cuveé stanislas bdb
Laurent Perrier 2008
DP 2008 Lenny Kravitz edition
Henriot 2008
Gosset 2012
Billecart-Salmon 2008 x2

4NOg5sN.jpg

Special clubs
Charlier & fils 2006
Roland Champion bdb 2012
Launois Pere&fils bdb 2010
Pertois-Moriset bdb 2014
Marc Hebrart 2014
Vincent Joudart 2014

Jag är även ganska töntig av mig o sparar några flaskor av det godaste jag druckit i ett fönster som lite prydnad hemma. Sparar även alla kapsyler...

pAyHOgw.jpg

Välkommen! Känner igen dig från Champagnegruppen på FB.
Det finns ju mycket prisvärd champagne, man behöver inte lägga 1500 på en flaska, även om det är kul :)
 
Toppen