Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

FredrikC

Medlem
Drack en palmer 2008 magnum igår. Trevlig champagne men lite tunn i smaken.
20201018_100350.jpg
 

IsKr

Medlem
Första gången jag och frun dricker Pol Roger Brut réserve. Det luktar lite äpplen(rödgula), citron och kanske lite nötter. Dracks till sikromscanapéer igår och det funkar hyffsad. Fast det var ju faktiskt godare på egen hand än till maten. Tycker det blev för sött för min smak iaf i kombo med maten. Skulle kanske haft en bdb istället. Har druckit skumpa till canapéer några gånger nu, och bästa matchningen hitintills har varit bdber.
 

LeChat

Medlem
AB879C44-8657-4735-9F78-7CA6719C68B0.jpeg

2006 Taittinger Champagne Comtes de Champagne Blanc de Blancs Brut
(Inga främmande föremål i denna dryck! :D)


Drack denna i januari 2019 och tyckte då att den dominerades av krut och citron men gillade den ändå trots sin ungdom. Även idag står krut och citron ut men samtidigt känns den något mer avrundad och harmonisk.
Ung, men andas kvalitet och kommer säkert vara riktigt smarrig när tiden är inne men gör verkligen inte ont idag heller. Har fyra flaskor kvar och ska försöka hålla mig till 2023 innan nästa.
 

Wintermute

Medlem
Pol Roger vintage 2006. Bättre än jag minns den. Smak av kanderade citroner, pressad citron, grapefrukt, mördeg och smörkola. Bästa flaskan hittills. Min idé om att tömma källaren på 04 och 06 i år känns inte lika akut. Det verkar som att de ha ytterligare lite kvar att ge!
Knappt ett och ett halvt år senare går sista flaskan. Doftar som 90p, med solmogna citroner, fikon och mördeg. Smaken störs av lite överdriven skalbeska och kanske spritpenna i eftersmaken. Runt 87p blir totalomdömet.
 

Stefan J

Medlem
Hade uträttat lite ärenden i stan (=Stockholm city) och funderade på vad jag skulle göra igår eftermiddag. Passerade förbi "Haga Schweizeri" i NK och tänkte att jag tar ett glas Pol Roger Brut Reserve medans jag funderar (tar normalt 125/glaset)

Nu visade det sig att de firade ett år och erbjöd vintage 2012, bdb 2013 och rose 2012 för 95 kr glaset. Jag insåg då att jag behövde fundera rejält vad jag skulle göra :)

Vintage 2012 har jag provat några gånger, har en låda i källaren, och den leverar alltid stabilt och på god nivå och inga överraskningr på den fronten såklart.

Jag har tagit del av kommentarerna här på forumet vad gäller PR vintage rose. Har aldrig provat den så nu var det dags. Kände av en viss bias men försökte uppbåda så stor neutralitet som möjligt men den är inte bra. Märkligt at den faller ur ramen så med tanke på det övriga sortimentet.

Har några bdb 2012 i källaren men aldrig provat. Nu var det 2013 som bjöds och den var riktigt trevlig ! Klart positiv och en bra bdb att ha i "grundutbudet" i källaren.
 
Hade uträttat lite ärenden i stan (=Stockholm city) och funderade på vad jag skulle göra igår eftermiddag. Passerade förbi "Haga Schweizeri" i NK och tänkte att jag tar ett glas Pol Roger Brut Reserve medans jag funderar (tar normalt 125/glaset)

Nu visade det sig att de firade ett år och erbjöd vintage 2012, bdb 2013 och rose 2012 för 95 kr glaset. Jag insåg då att jag behövde fundera rejält vad jag skulle göra :)

Vintage 2012 har jag provat några gånger, har en låda i källaren, och den leverar alltid stabilt och på god nivå och inga överraskningr på den fronten såklart.

Jag har tagit del av kommentarerna här på forumet vad gäller PR vintage rose. Har aldrig provat den så nu var det dags. Kände av en viss bias men försökte uppbåda så stor neutralitet som möjligt men den är inte bra. Märkligt at den faller ur ramen så med tanke på det övriga sortimentet.

Har några bdb 2012 i källaren men aldrig provat. Nu var det 2013 som bjöds och den var riktigt trevlig ! Klart positiv och en bra bdb att ha i "grundutbudet" i källaren.

Låter som ett perfekt tillfälle för en miniprovning för knappa 300 kr :D
 

Thomas

Medlem
DSC_1105.JPG
DSC_1076.JPG
DSC_1106.JPG
IMG-20201025-WA0001.jpg

En fullkomligt galen provning i Lördags.
Henriot Cuvee Des Enchanteleurs 1964 Vinotheque, degorgerad 2014 fick öppna upp tillställningen. Helt sanslöst att dricka en champagne som är över 50 år gammal, men ändå pigg och fräsch och med en tydlig men väl integrerad syra bland all denna frukt. Otroligt bra!!

Huvudattraktionen var 10 stycken årgångar av Krug Clos du Mesnil. Nämligen årgångarna 81,82,83,85,86,88,89,90,92 och 1995.

86:an blev framröstad till kvällens vinnare tätt följt av 88:an och 85:an. Dessa var verkligen helt sanslöst bra. 85:an kändes dock minst 15 år yngre, riktigt ungdomlig jämfört med 88 och 86. Saknade lite mognad tyckte jag. Likadant var det faktiskt med 83:an, väldigt ung och båda dessa kunde lätt lagras 10-15 år till. 82 var den som inte kom upp i nivå med de andra. Kanske en mindre bra lagrad flaska. Den legendariska trippeln i form av årgång 88-90 serverades blint. Mer som ett roligt inslag för att försöka få till ett så objektiv omdöme som möjligt. Tydligt att 88:an är den starkaste årgången av dessa tre.

Efter att ha genomlidit tio årgångar Clos du Mesnil kände vi oss nödgade att inta en aperitif i form av Krugs vanliga årgångs champagne. Valet föll på 1988 och 1996. Dessa gjorde så klart ingen besviken, men kunde inte mäta sig med topp fem för kvällen. Men jäklar vad bra dom var.

En helt oförglömlig kväll var till ända och glädjen att få uppleva detta med sina champagnevänner var påtaglig hos oss alla. Men även vemodet att veta att man antagligen aldrig kommer att få uppleva något liknande igen.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Visa bifogad bild 21151 Visa bifogad bild 21152 Visa bifogad bild 21153 Visa bifogad bild 21154
En fullkomligt galen provning i Lördags.
Henriot Cuvee Des Enchanteleurs 1964 Vinotheque, degorgerad 2014 fick öppna upp tillställningen. Helt sanslöst att dricka en champagne som är över 50 år gammal, men ändå pigg och fräsch och med en tydlig men väl integrerad syra bland all denna frukt. Otroligt bra!!

Huvudattraktionen var 10 stycken årgångar av Krug Clos du Mesnil. Nämligen årgångarna 81,82,83,85,86,88,89,90,92 och 1995.

86:an blev framröstad till kvällens vinnare tätt följt av 88:an och 85:an. Dessa var verkligen helt sanslöst bra. 85:an kändes dock minst 15 år yngre, riktigt ungdomlig jämfört med 88 och 86. Saknade lite mognad tyckte jag. Likadant var det faktiskt med 83:an, väldigt ung och båda dessa kunde lätt lagras 10-15 år till. 82 var den som inte kom upp i nivå med de andra. Kanske en mindre bra lagrad flaska. Den legendariska trippeln i form av årgång 88-90 serverades blint. Mer som ett roligt inslag för att försöka få till ett så objektiv omdöme som möjligt. Tydligt att 88:an är den starkaste årgången av dessa tre.

Efter att ha genomlidit tio årgångar Clos du Mesnil kände vi oss nödgade att inta en aperitif i form av Krugs vanliga årgångs champagne. Valet föll på 1988 och 1996. Dessa gjorde så klart ingen besviken, men kunde inte mäta sig med topp fem för kvällen. Men jäklar vad bra dom var.

En helt oförglömlig kväll var till ända och glädjen att få uppleva detta med sina champagnevänner var påtaglig hos oss alla. Men även vemodet att veta att man antagligen aldrig kommer att få uppleva något liknande igen.
Tokigt avis!
 

FredrikC

Medlem
Visa bifogad bild 21151 Visa bifogad bild 21152 Visa bifogad bild 21153 Visa bifogad bild 21154
En fullkomligt galen provning i Lördags.
Henriot Cuvee Des Enchanteleurs 1964 Vinotheque, degorgerad 2014 fick öppna upp tillställningen. Helt sanslöst att dricka en champagne som är över 50 år gammal, men ändå pigg och fräsch och med en tydlig men väl integrerad syra bland all denna frukt. Otroligt bra!!

Huvudattraktionen var 10 stycken årgångar av Krug Clos du Mesnil. Nämligen årgångarna 81,82,83,85,86,88,89,90,92 och 1995.

86:an blev framröstad till kvällens vinnare tätt följt av 88:an och 85:an. Dessa var verkligen helt sanslöst bra. 85:an kändes dock minst 15 år yngre, riktigt ungdomlig jämfört med 88 och 86. Saknade lite mognad tyckte jag. Likadant var det faktiskt med 83:an, väldigt ung och båda dessa kunde lätt lagras 10-15 år till. 82 var den som inte kom upp i nivå med de andra. Kanske en mindre bra lagrad flaska. Den legendariska trippeln i form av årgång 88-90 serverades blint. Mer som ett roligt inslag för att försöka få till ett så objektiv omdöme som möjligt. Tydligt att 88:an är den starkaste årgången av dessa tre.

Efter att ha genomlidit tio årgångar Clos du Mesnil kände vi oss nödgade att inta en aperitif i form av Krugs vanliga årgångs champagne. Valet föll på 1988 och 1996. Dessa gjorde så klart ingen besviken, men kunde inte mäta sig med topp fem för kvällen. Men jäklar vad bra dom var.

En helt oförglömlig kväll var till ända och glädjen att få uppleva detta med sina champagnevänner var påtaglig hos oss alla. Men även vemodet att veta att man antagligen aldrig kommer att få uppleva något liknande igen.
Mäktigt! Bara att applådera. Hur körde ni upplägget? Tog alla med varsin eller hade någon köpt allt å övriga betalade för deltagande?
 
Toppen