Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Elvis

Medlem

Thomas

Medlem
Underbart! Så många årgångar av Krug CdM har jag inte provat men jag har provat 79, 85, 86, 88, 96, 98 och 03. Den bästa champagnen jag har provat är Krug CdM 1985 tätt följd av ”vanliga” Krug Vintage 1988 på magnum. Jag har gett båda 100 poäng på CT och det har inget annat vin fått.
Hur upplevde du 85:an kontra 86 och 88? Jag var verkligen förundrad över hur mycket yngre och mindre utvecklad 85:an var. 86 och 88 var enligt mig på topp här och nu, medans 85:an kommer ha sin topp om tio år. Mycket möjligt den är bäst av dom alla då.
 

Elvis

Medlem
Det var åtta år sedan jag drack 85:an och kanske tio sedan jag drack 86 och 88. Den 86:a jag provade tyckte jag var klart svagare än både 85 och 88. Och på den tiden tyckte jag att både 85 och 88 var unga och fräscha.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 21151 Visa bifogad bild 21152 Visa bifogad bild 21153 Visa bifogad bild 21154
En fullkomligt galen provning i Lördags.
Henriot Cuvee Des Enchanteleurs 1964 Vinotheque, degorgerad 2014 fick öppna upp tillställningen. Helt sanslöst att dricka en champagne som är över 50 år gammal, men ändå pigg och fräsch och med en tydlig men väl integrerad syra bland all denna frukt. Otroligt bra!!

Huvudattraktionen var 10 stycken årgångar av Krug Clos du Mesnil. Nämligen årgångarna 81,82,83,85,86,88,89,90,92 och 1995.

86:an blev framröstad till kvällens vinnare tätt följt av 88:an och 85:an. Dessa var verkligen helt sanslöst bra. 85:an kändes dock minst 15 år yngre, riktigt ungdomlig jämfört med 88 och 86. Saknade lite mognad tyckte jag. Likadant var det faktiskt med 83:an, väldigt ung och båda dessa kunde lätt lagras 10-15 år till. 82 var den som inte kom upp i nivå med de andra. Kanske en mindre bra lagrad flaska. Den legendariska trippeln i form av årgång 88-90 serverades blint. Mer som ett roligt inslag för att försöka få till ett så objektiv omdöme som möjligt. Tydligt att 88:an är den starkaste årgången av dessa tre.

Efter att ha genomlidit tio årgångar Clos du Mesnil kände vi oss nödgade att inta en aperitif i form av Krugs vanliga årgångs champagne. Valet föll på 1988 och 1996. Dessa gjorde så klart ingen besviken, men kunde inte mäta sig med topp fem för kvällen. Men jäklar vad bra dom var.

En helt oförglömlig kväll var till ända och glädjen att få uppleva detta med sina champagnevänner var påtaglig hos oss alla. Men även vemodet att veta att man antagligen aldrig kommer att få uppleva något liknande igen.

Men vilken fantastisk provning! Hade jag vetat det för något år sedan hade jag kunnat bidra med lite flaskor, bland annat den första som gjordes. Det tåget har nu gått i båda riktningarna...

Jag hade själv en plan på att samla ihop till en komplett CdM-vertikal men gav upp det när priserna började skena och jag dessutom har åtminstone fyra andra liknande projekt på gång som binder kapital. Droppen var när Jan Banan nämnde att han hade mer än en komplett vertikal i källaren. Ska försöka komma med på hans provning istället.:cigarr:

Extra kul att 86an otippat vann. Dels eftersom det alltid är roligt när de på pappret sämre åren visar sin bästa sida och dels för att jag råkar ha en sådan.:D

Man saliverar av bilderna enbart så kanske tur att smaknoterna var något spartanska.:)
 

Thomas

Medlem
Jag hade själv en plan på att samla ihop till en komplett CdM-vertikal men gav upp det när priserna började skena och jag dessutom har åtminstone fyra andra liknande projekt på gång som binder kapital. Droppen var när Jan Banan nämnde att han hade mer än en komplett vertikal i källaren. Ska försöka komma med på hans provning istället.:cigarr:
Hur många flaskor kom du upp i innan du gav dig? Jag har 96 och 02 kvar i källaren. Tyckte det var lite tidigt att öppna dom nu.

Extra kul att 86an otippat vann. Dels eftersom det alltid är roligt när de på pappret sämre åren visar sin bästa sida och dels för att jag råkar ha en sådan.
Tror faktiskt detta är min enda champagne jag provat av årgång 86. Har med andra ord bara goda erfarenheter av årgången!
Senast jag hyllade en champagne som du senare provade så blev du innerligt besviken, Salon 96 var det. Hoppas inte mönstret upprepar sig. Denna gång är det fem andra som kan intyga att jag inte är ute och cyklar.
Man saliverar av bilderna enbart så kanske tur att smaknoterna var något spartanska.:)
Spartanska smaknoter är mitt mellannamn. Jag var faktiskt så hänförd av hela alltet så jag fick fan inte ner mycket vettigt på papper. Men det som är slående är den sjukt höga standarden på samtliga årgångar. Otroligt välbalanserade, honungssöta med en ofattbar längd i smaken. Try it you like it!!
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hur många flaskor kom du upp i innan du gav dig? Jag har 96 och 02 kvar i källaren. Tyckte det var lite tidigt att öppna dom nu.


Tror faktiskt detta är min enda champagne jag provat av årgång 86. Har med andra ord bara goda erfarenheter av årgången!
Senast jag hyllade en champagne som du senare provade så blev du innerligt besviken, Salon 96 var det. Hoppas inte mönstret upprepar sig. Denna gång är det fem andra som kan intyga att jag inte är ute och cyklar.

Spartanska smaknoter är mitt mellannamn. Jag var faktiskt så hänförd av hela alltet så jag fick fan inte ner mycket vettigt på papper. Men det som är slående är den sjukt höga standarden på samtliga årgångar. Otroligt välbalanserade, honungssöta med en ofattbar längd i smaken. Try it you like it!!

6 olika årgångar pikade vertikalen på.

Ha, ha. Bra att du påminde mig men jag utgår från att 86an inte smakar citronvatten.;)

02an är nog i tidigaste laget men 96an borde ha kommit in i drickfönstret med tanke på hur bra Vintage är nu.
 

JonasBo

Medlem
IMG_20201030_190509.jpg


Huré Frères Invitation, köpt via Caviste.
Serverades med sparrisrisotto och rostade hasselnötter.

IMG_20201030_195131.jpg


Syrlig, lite kort i längden till en början.
Drycken blev bättre med tid i glaset. Mer rött äpple och blev bra balans till maten, men kanske lite mer syra i maten hade blivit bättre.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Roedererprovning 12 vs 13 med bl.a. @feskhandlarn och @Vingubben. Ingen hade BdB 12 men jag hade en fundering på att slänga in Cristal 12 som ersättare (ung ciutrusdriven) men det avstyrde @Christer J till vissas förtret.:p
20201031 Roederer 12-13.jpg


Har tidigare sagt att 13 är en charmig årgång som inte behöver skämma för sig och är minst så bra som 12 generellt. Hur är det med den saken och vilken årgång har högst syra?

Inga anteckningar gjordes vilket medför att det inte blir lätt att beskriva skillnaderna i efterhand när vinerna ligger så nära varandra stilmässigt.

5,5 deltagare och halvblint för alla. Tror alla tyckte det var högre syra i 13 inklusive undertecknad vilket ledde till att jag felaktigt gissade 12. Gjorde en liknande övning i champagne där resultaten var blandade men efter detta är jag beredd att ge @magnum rätt i frågan, 13 har högre syra. Tror både feskhandlaren och Vingubben hittade BdB:n och hade alla rätt. Tyvärr röstades inte innan avtäckning men tror att Vintage 13 kan ha vunnit.

Sammanfattningsvis kan sägas att missas 12 är det bara att köpa 13 istället! Visserligen är Roederer väldigt jämna i stilen men tror resultaten kan bli liknande för andra producenter med. Jag hoppas på det i alla fall för då slipper man köa och klicka med amatörerna vid släppen.
 
Roedererprovning 12 vs 13 med bl.a. @feskhandlarn och @Vingubben. Ingen hade BdB 12 men jag hade en fundering på att slänga in Cristal 12 som ersättare (ung ciutrusdriven) men det avstyrde @Christer J till vissas förtret.:p
Visa bifogad bild 21236

Har tidigare sagt att 13 är en charmig årgång som inte behöver skämma för sig och är minst så bra som 12 generellt. Hur är det med den saken och vilken årgång har högst syra?

Inga anteckningar gjordes vilket medför att det inte blir lätt att beskriva skillnaderna i efterhand när vinerna ligger så nära varandra stilmässigt.

5,5 deltagare och halvblint för alla. Tror alla tyckte det var högre syra i 13 inklusive undertecknad vilket ledde till att jag felaktigt gissade 12. Gjorde en liknande övning i champagne där resultaten var blandade men efter detta är jag beredd att ge @magnum rätt i frågan, 13 har högre syra. Tror både feskhandlaren och Vingubben hittade BdB:n och hade alla rätt. Tyvärr röstades inte innan avtäckning men tror att Vintage 13 kan ha vunnit.

Sammanfattningsvis kan sägas att missas 12 är det bara att köpa 13 istället! Visserligen är Roederer väldigt jämna i stilen men tror resultaten kan bli liknande för andra producenter med. Jag hoppas på det i alla fall för då slipper man köa och klicka med amatörerna vid släppen.
Håller med om att 13 generellt är väl så bra som 12, framförallt för Chardonnay.

Under höstens resa nere i champagne hörde jag en jämförelse av Jean Paul Hebrart att han ser många likheter mellan 2012 och 2009 medan 2013 mer påminner om 2008 (inte nödvändigtvis att 09 är lika bra som 12 eller att 13 riktigt når upp till 08s nivå). Så högre syra i 13 låter rimligt!
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Ni som brukar handla från Plus de Bulles, hur lång leveranstid brukar det vara? Det står 3-4 dagar på deras sidan, men det känns lite för snabbt för att vara sant.
Innan Covid så kunde det stämma med 3, eller i alla fall, 4 arbetsdagar, de är snabba.
Mina beställningar i somras tog nog lite längre, men aldrig mer än 7 arbetsdagar.
En av mina absoluta favoriter att beställa skumpa från.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Hur påverkas leverans ifrån Frankrike under lock-down någon som har fått sitt paket stoppat eller dylik problematik?
 

Champagne99

Medlem
Ni som brukar handla från Plus de Bulles, hur lång leveranstid brukar det vara? Det står 3-4 dagar på deras sidan, men det känns lite för snabbt för att vara sant.

Aldrig tagit mer än vecka för mig. Beställde senast för ett par veckor sedan, strax efter midnatt till torsdagen. De skickade samma dag och vid lunch på tisdagen kunde jag hämta ut paketen hos mitt ombud. Alltid riktigt bra och snabba!

Glöm inte att jag har lagt ut rabattkoder i Deals om du ska beställa.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Efter att två provningar i Stockholm plus Frantzén sket sig behövdes det lite revansch!

20201114_142547.jpg


Som föråkare tog vi in en Prevost (2017) på Wolfgangs Vincafé som hade en trevlig vinlista både vad gäller utbud och pris. Oskulden på 2017 och det var många år sedan jag drack Prevost. Mycket äpplen och lite torkad frukt. Röda på nosen men mer gröna på smaken. Lite filtmatta och typisk torr odlarkaraktär. Förvånansvärt tillgänglig ändå med tanke på ungdomen. Gott!

Närvarande på provningen var @Mattias Schyberg, @kimnyblom, @Vingubben och @CalleNylle.

IMG_3161.jpg



GA Rosé 2004
Mitt vin. Har allt som jag vill ha. Kraft, nötter, mandelmassa, jordgubbsspad och när rostat kaffe nämndes kunde jag känna det med eller åtminstone rostade nötter. Långt avslut, intensiv och komplex åt det ekade och oxiderade hållet stilmässigt som jag gillar även om alla kanske inte höll med om det. Bollingers bästa och jämnaste vin för mig och tack vare @buteljen s recension av 02an så blev jag nyfiken på den här. 04 gör mig aldrig besviken. Kvällens vin för mig.

Resten blev blint för mig.

Prevost La Closerie (2015)
Äpplen, torkad frukt. Solklar kvalitetsodlare. Gissade blend och var inne på Collin och Prevost. Medellång smak. Noterar nu att jag skrivit söt vilket är lite lustigt. Var bra, blev bättre och avslutade bäst i den vita flighten.

2012 Graham Beck Brut Zero

Ost, svett... är allt jag skrivit. Odrickbart även om det var en vattendelare och några rankade den som topp 2. Smälte dock in bra bland övriga och jag tänkte att det var någon hemsk ultratorr odlare från Vin & Natur eller liknande. Vingubben gissade rätt land!

Egly Ouriet V.P. deg 17 bas 10?
Nu var vi på banan igen. Mer min stil med äpplen åt det mogna mosiga hållet. Gissade PN och XB, möjligtvis sendeggad. Bollinger RD 2012 var min munskänkargissning som ringade in stilen rätt bra. Näst bäst utan tvekan.

Pertois-Lebrun L’Egoiste 2012

Frisk, citrus och syra. Skriker ung BdB. Kort i smaken men visst är det ändå kvalitet där bakom även om jag oftast har svårt att uppskatta unga oekade BdBer från Kåt dö Blang.

Domaine Collet Emprinte de Terroirs NV
Gissade odlare och lite ek. Hjortron och torkad frukt. Kom faktiskt inte ihåg så mycket av det här vinet. Hade det näst sist och vet inte ens om jag var rätt ute i gissningarna.


Efter vi fått prova alla 5 vinerna sa alla vad de hade med innan avtäckning och då föll alla bitarna på plats. Tror aldrig jag har varit så säker på min sak. Framförallt Prevost blev ju lätt att pricka när man druckit den någon timma innan.

Av någon anledning tog vi inte med GA Rosé i omröstningen men av de 5 vita blev det följande ranking. Inverterad poäng (antal förstaplatser):

  1. Egly VP - 12 p (2)
  2. Prevost - 14 p (1)
  3. Collet Empriente - 16 p (1)
  4. Pertois-Lebrun Egoiste 2012 - 16 p
  5. Graham Beck - 17 p (1)
Efter det blev det en flight rött och en miniflight vitt innan ordningen var återställd igen med en generös bonusflaska.

Pierre Peters Chetillons 2010
Efter att ha ringat in det mesta tidigare och känt sig som Julle blev man snabbt nertagen på jorden igen. Mycket doft och smak. Gissade PN, ek, Bouzy eller Ambonnay. Kanske Eric Rodez..? I princip så fel man kan ha på allt så fullback och sväng 180 grader medför chardonnay från Mesnil. Kom bara på en oekad BdB som kan lura en på det viset och det är Chetillons. Drack samma årgång för några månader sedan så poletten ramlade ner till slut.
 
Toppen