Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LarsW

Medlem
Clandestin Les Grandes Lignes (BdB 2016)
Ytterligare en solklar odlare på näsan. Mycket citrus men mer åt mandarin och även lite nötter. Persika nämndes också. Mycket trevlig doft som även signalerade ek. Luktar utvecklat men efter att ha smakat avfärdades den hypotesen! Citrusvatten med sandpapper a la osockrad BdB. Blä, fullkomligt odrickbart.:deprimerad: Anser att osockrad champagne som utgångspunkt är ett ofog och här fick jag vatten på min kvarn igen efter att den tidigare Leclapart visat på motsatsen. Gissade rätt efter en ledtråd om samarbete...

Kom nu att tänka på @LarsW s blasfemiska experiment med sockerlag.:p Sagt och gjort. Lyfte vinet med hästlängder och nu kunde jag dricka det med behag.:cool:
Känns som vi har ganska liknande smak när det kommer till champagne. ;)
 

Sonderlese

Medlem
Veuve Clicquot 2002 Brut Rosé

49F6D6D4-1278-43DC-84A6-73D74EF86CBE.jpeg

Hustrun fyllde år och det blev en Veuve Clicquot 2002 Brut Rosé genom gående till foie gras och Wiener schnitzel.

Detta är tagit från minnet, så det är i grova drag.
Jag korkade upp det kvällen innan dels för att försäkra mig om att vinet var bra, och dels för att lufta det lagom till dricktillfälligt sisådär tjugo timmar senare, dels för att jag skulle få min beskärda del :D öh, jag menar så jag kan redovisa (någorlunda) vinets utveckling :rolleyes:.

Vid uppkorkningen ca. 10 grader: alldeles rak kork. Fina friska små bubblor, oxiderad ljusrosa färg, knuten doft och smak, citrus.

Nästa dag ca. 10-12 grader: fortfarande knuten doft och smak! Nästan ingen skillnad alls. Citrus i varje fall, fin ström av små bubblor dock lite mindre än kvällen innan. Efter en stund i glaset börjar vinet öppna upp sig och övergår till toner av blodapelsin och mandarin i välintegrerade syror. Efter ytterligare en tid, några fler glas och ca. 14 grader kommer även förnimmelsen av oloroso sherry, på ett bra sätt!

Vinet är definitivt piggt och fräscht, men skall drickas nu, innan de oxiderade tonerna blir för framträdande. Jag bör nämna dock att jag köpte min flaska på auktion utan att veta hur den har lagrats. Gott i varje fall och det har mognats ungefär som vi själva :cool:. Hon tyckte att det skulle ha sparats till min födelsedag då jag fyller jämnt; vad sött hon är! Men nu måste jag ha tag på nåt till den äran ...om jag bara kunde få tag på en Henriot Cuvee des Enchanteleurs :p!
 

Thomas

Medlem
_20200717_232303.JPG

Kvällen champagner med goda vänner. Christophe Mignon var helt okej. Mycket röda äpplen i smak och doft och en bra syra. Klart prisvärd. Charles Heidsieck var provocerande dålig, kolsyrad citron lemonad utan något annat. Bas 2015, deg 2019. Märks på kvaliteten att det dras in på lagringen. Har alltid sagt att den är den mest prisvärda champagnen på bolaget, men denna var inte värd sitt pris alls. Bonnaire var ok men alldeles för ung och behöver fem år på rygg i källaren. Att Champagnesweden gav den 98/100 i prisvärdhet är en stor gåta, inte i närheten av sådana betyg enlig mig.
 

Thirsty

Smygnykterist
Av alla olika sätt att betygsätta vin måste prisvärdhetspoäng vara det sämsta!
Kan tycka att det finns en intressant poäng i att ta pris i relation till upplevelse. Tror att typ +95% av Systembolagets kunder letar efter just det och inte den en stor upplevelse utan budget i beaktande, i vart fall indikerar prisnivån på det som säljs på det.

klart en 35 EUR flaska får pisk av många dyrare alternativ. Kvantitet vs kvalitet. :)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Ja det är oerhört förvirrande.. Samtidigt är det ju en viktig faktor då de flesta har någon slags ekonomisk begränsning. Men den ekonomiska aspekten måste man föra in själv tycker jag.

Kan tycka att det finns en intressant poäng i att ta pris i relation till upplevelse. Tror att typ +95% av Systembolagets kunder letar efter just det och inte den en stor upplevelse utan budget i beaktande, i vart fall indikerar prisnivån på det som säljs på det.

klart en 35 EUR flaska får pisk av många dyrare alternativ. Kvantitet vs kvalitet. :)
Prisvärde är en högst personlig sak. Oavsett tycker jag att det är dumt att ha samma skala som kvalitet. Det bäddar för missuppfattningar.
 

Thirsty

Smygnykterist
Prisvärde är en högst personlig sak. Oavsett tycker jag att det är dumt att ha samma skala som kvalitet. Det bäddar för missuppfattningar.
Alla betyg på smak har ett visst inslag av personliga preferenser. :confused:
Olika skalor, olika kriterier etc förvirrar såklart. Viktigt att det är tydligt vilken skala och kriterier som bedöms.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Kan tycka att det finns en intressant poäng i att ta pris i relation till upplevelse. Tror att typ +95% av Systembolagets kunder letar efter just det och inte den en stor upplevelse utan budget i beaktande, i vart fall indikerar prisnivån på det som säljs på det.

klart en 35 EUR flaska får pisk av många dyrare alternativ. Kvantitet vs kvalitet. :)
 

Bearman

a´lea iacta est iterum

De flesta dricker viner mellan 79–119 kr då torde prisvärdeberyg och kvalitetsbetyg vara lika... Men vem vill dricka viner under 90p?
 

Elvis

Medlem
Skalor oavsett CH bas 2015 är en helt kass Champagne!!

Mycket oroväckande! Jag har inte provat 2015-basen men tyckte att 2014-basen var bra när jag provade den hos Charles Heidsieck i höstas.

Om det nu är så att CH varit ”för” framgångsrika och att de därför tvingats dra ner på tiden på jästen för Brut Reserve och kanske även behövt använda yngre och/eller mindre andel reservviner, så befarar jag att det inte finns någon väg tillbaka...
 
Toppen