Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Segol

Medlem
Julprovningen 2014... blir dålig frekvens på bjudningarna när jag bor på fel sida om stan för många.
Mycket dålig frekvens. Om du bor på fel sida för många är jag väl i så fall på rätt sida av stan men så jäkla långt ut i obygden att det inte spelar nån roll.
Kommer jag ihåg julprovningen -14 rätt så smög du fram några grymma extraflaskor mot slutet.
 

Jesper L

Medlem
Ja det var mest njutning här och inga noter...

Bollinger La Grande Année 2008 var ju makalöst bra. Bra syra, tropiska inslag, vingummi, ahlgrens bilar och fantastisk i näsan!

Damien Hugot Rosé behöver ingen introduktion. Grymt bra varje gång.

Charles Heidsieck brut reserve är ett säkert kort varje gång. Känns som en mini LGA idag på balkongen. Funkar men oj vad långt det är kvar till LGA 08 nivåer.
Sen började dottern skrika och prioriteringen förändrades :cool:

upload_2020-5-21_18-36-55.jpeg


upload_2020-5-21_18-37-13.jpeg


upload_2020-5-21_18-37-29.jpeg
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Är det någon som har druckit Pertois-Moriset L'Année 2008?

Vet inte om det är värt att spendera 1500 kronor på deras Magnum när 2010 (750 ml) ligger på under 500-lappen..
 

Elvis

Medlem
Trevlig provning i måndags:

Vilmart Coeur de Cuvée 2005 (magnum)
Sténopé 2008
Gosset Grande Reserve (från ca år 2000)

Älskar Coeur de Cuvée men det är inte ofta jag dricker den på magnum så förväntningarna var höga. Den var god men ”inget extra” och syran var lite svagare än den borde vara. Måste vara årgången som spökar. Den Vilmart Grand Cellier d'Or 2012 jag drack veckan innan var bättre.

Sténopé 2008 är första årgången av ett vin som marknadsförs som en odlarprestige med Michel Chapoutier är delägare och har sitt namn på etiketten. Det är även blindskrift på etiketten som på alla Chapoutiers viner. 50/50 Chardonnay och Pinot Noir från en halv hektar i Les Riceys. Äpplen och mineraler. OK men inte mer. Inget jag kommer att köpa.

Gosset Grande Reserve med cirka 20 års flasklagring. Bra bett i syran och jag var säker på att det var en 1996:a. Hade lite problem att klura ut producenten men gissade till slut på Grande Dame. Det är häftigt att en vanlig non-vintage kan bli så här bra.

IMG_8544.JPG
IMG_8541.JPG
 

FredrikC

Medlem
Blev en Pol Roger 2012 igår. Riktigt bra även då. Serverades runt 4-6 grader vilket inte alls va dumt då doften var riktigt härlig med mycket ljusa frukter, päron och kanske fläder. Efter en tid i glaset kom krutsoften fram rejält och den blev lite "mörkare" i smaken eller hur man ska säga.
lite synd att brorsan säger: jag gillar mer den här än krug 90 som vi drack när jag fyllde år :confused:
Men då blir det mer finchampagne över till mig :D
20200524_221907.jpg
 

matage

Medlem
En bättre lunch i fredags med följande laguppställning. Tyvärr (från ett smaknotsperspektiv) med mer fokus på njutning än analys så det blir väldigt korthuggna dokumenterade intryck.

Både Krug och R&L öppnades ca 2h innan servering, avsmakning av ca 5cl sen på med champagnestopper och tillbaka i kylen vilket visade sig vara ett bra drag då båda vinerna behövde tid.

R&L Legras Cuvee Presidence VV 2002

Bröd, jäst, vita blommor/vit frukt, autolytisk/knallpulver och nymalt kaffe.
Mycket gott!!

Krug 2000
Ganska tight initialt. Efter en stund framträder doftnoter av burkchampinjon, citrus och typisk krutighet. Bra mousse (förvånansvärt grov/stora bubblor) och fyllig munkänsla men jag känner ändå jag saknar något.. den blommar aldrig riktigt ut fullt och jag saknar "Krug-parfymen".
Om jag ställt denna flaska mot en GC skulle nog vintagen fått stryka på foten.
Klockren match till ankleverfyllda minimunkar dock :)

A Jacquart Experience Vertus NV
Friskt, gott men inte okomplext. Vit persika, kalk/ostronskal, gröna äpplen/lime

Blir påfyllning av två av tre ovan :)

3A20184A-7734-4C46-BCE9-3F029BF452FF.jpeg
 
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Blev en Pol Roger 2012 igår. Riktigt bra även då. Serverades runt 4-6 grader vilket inte alls va dumt då doften var riktigt härlig med mycket ljusa frukter, päron och kanske fläder. Efter en tid i glaset kom krutsoften fram rejält och den blev lite "mörkare" i smaken eller hur man ska säga.
lite synd att brorsan säger: jag gillar mer den här än krug 90 som vi drack när jag fyllde år :confused:
Men då blir det mer finchampagne över till mig :D
Visa bifogad bild 20070
Haha! Vissa har inte smaklökarna eller uppskattningen för dyrskumpa! :D
 

Elvis

Medlem
Ordnade en provning för några vänner i förra veckan och valde ut fyra champagner:

Flight 1: Charles Heidsieck Brut Reserve vs Vilmart Grand Cellier

Två av mina NV-favoriter. Här blev det 2-2 i röster bland de övriga. Själv kan jag inte välja.

Flight 2: Louis Roederer Rosé 2013 vs 2008

Diskussionerna hade slutat att handla om champagne och det var egentligen bara jag som satt och provade. 2013 var lite blyg till en början medan 2008 var fullt tillgänglig från första sniffen - känns som om den alltid varit så. Kolatoner, packad med frukt, bra syra, lång eftersmak. Efter någon timme var 2013 och 2008 väldigt lika på alla sätt, vilket överraskade mig. Jag har köpt på mig ganska mycket 2012 med inte 2013, vilket kanske var ett misstag... Eller också är både 2012 och 2013 starka årgångar av Roederer Rosé.

IMG_8550.JPG
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Trevlig provning i måndags:

Vilmart Coeur de Cuvée 2005 (magnum)
Sténopé 2008
Gosset Grande Reserve (från ca år 2000)

Älskar Coeur de Cuvée men det är inte ofta jag dricker den på magnum så förväntningarna var höga. Den var god men ”inget extra” och syran var lite svagare än den borde vara. Måste vara årgången som spökar. Den Vilmart Grand Cellier d'Or 2012 jag drack veckan innan var bättre.

Sténopé 2008 är första årgången av ett vin som marknadsförs som en odlarprestige med Michel Chapoutier är delägare och har sitt namn på etiketten. Det är även blindskrift på etiketten som på alla Chapoutiers viner. 50/50 Chardonnay och Pinot Noir från en halv hektar i Les Riceys. Äpplen och mineraler. OK men inte mer. Inget jag kommer att köpa.

Gosset Grande Reserve med cirka 20 års flasklagring. Bra bett i syran och jag var säker på att det var en 1996:a. Hade lite problem att klura ut producenten men gissade till slut på Grande Dame. Det är häftigt att en vanlig non-vintage kan bli så här bra.

Visa bifogad bild 20034 Visa bifogad bild 20035
Kul med gammal NV som presterar. Har provat flertalet som levererat. Allt från 60-tal och framåt. Problemet är väl snarare att alla inklusive undertecknad dricker upp sina NV innan de hinner mogna.:oops:

Ordnade en provning för några vänner i förra veckan och valde ut fyra champagner:

Flight 1: Charles Heidsieck Brut Reserve vs Vilmart Grand Cellier

Två av mina NV-favoriter. Här blev det 2-2 i röster bland de övriga. Själv kan jag inte välja.

Flight 2: Louis Roederer Rosé 2013 vs 2008

Diskussionerna hade slutat att handla om champagne och det var egentligen bara jag som satt och provade. 2013 var lite blyg till en början medan 2008 var fullt tillgänglig från första sniffen - känns som om den alltid varit så. Kolatoner, packad med frukt, bra syra, lång eftersmak. Efter någon timme var 2013 och 2008 väldigt lika på alla sätt, vilket överraskade mig. Jag har köpt på mig ganska mycket 2012 med inte 2013, vilket kanske var ett misstag... Eller också är både 2012 och 2013 starka årgångar av Roederer Rosé.

Visa bifogad bild 20073

2012 är exoterisk medan 2013 är en esoterisk årgång.;) Själv är jag väldigt imponerad av 13 generellt med Roederer Rosé i toppen för tillfället. Årgången 2013 verkar betydligt mer generös än 2012 som jag tycker påminner mer om syrastinna 2002.

Provade för övrigt 2014 Rosé nyligen som också levererade så Roederer har en stark svit på gång.
 

MartinE

Medlem
Vilmart Coeur de Cuvée 2005 (magnum)

Älskar Coeur de Cuvée men det är inte ofta jag dricker den på magnum så förväntningarna var höga. Den var god men ”inget extra” och syran var lite svagare än den borde vara. Måste vara årgången som spökar. Den Vilmart Grand Cellier d'Or 2012 jag drack veckan innan var bättre.
Kanske otur med flaskan? Jag minns 2005 som (ännu) en fantastisk årgång av CdC, om än en bit från de allra största. Det var i och för sig några år sedan jag drack den och bara från en halvmagnum.

Gosset Grande Reserve med cirka 20 års flasklagring. Bra bett i syran och jag var säker på att det var en 1996:a. Hade lite problem att klura ut producenten men gissade till slut på Grande Dame. Det är häftigt att en vanlig non-vintage kan bli så här bra.
Det är väl å andra sidan inte omöjligt att det faktiskt var vin från 1996 i den flaskan!
 

MartinE

Medlem
Ordnade en provning för några vänner i förra veckan och valde ut fyra champagner:

Diskussionerna hade slutat att handla om champagne och det var egentligen bara jag som satt och provade
Otacksamma jäklar! ;)

Jag känner för övrigt igen det där, när man ordnar provningar för vänner som är "aningen" mindre intresserade än en själv. En gång, en bit in i provningen, utbrast en av mina polare: "Fan va kul att ses, grabbar! Det här måste vi göra om snart. Nästa gång träffas vi hemma hos mig och provar hembränt!" :rolleyes:
 
Toppen