Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Esko

Medlem
999FA399-5BDB-42DA-B4C3-EDEC8F845DD7.jpeg
6A43073A-FA05-424B-8D24-03D61C466589.jpeg
Var på en liten tillställning eller provning kanske man kan kalla det igår. Käkade sushi, blev några ostar och det öppnades några helt fantastisk flaskor vin. Comtes 07, mousse et fils terre d’illite 12, chartogne-taillet orizeaux, Henriot enchanteleurs 00, hiedsieck bdm 95, gosset celebris 02, egly-ouriet 06 och ett långskott i form av en nv cuvee från baron de beaupre av oklar ålder men borde varit äldre än 90-tal.

De två odlarna var bra men de har svårt att sticka ut i de här sällskapet. De stora överraskningarna för mig var Henriot och eglyn, blir riktigt salig. Henriot är i en riktigt fin fas, fyllig med ordentliga mognadstoner och eglyn är bakade äpplen med julkryddor och rom.

Baronen som var lire av en chansning hade kvällens värd köpt för en spottstyver på auktion, korken satt som berget men när den väl släppte så pyste de till ordentligt. Funky färg och kanske lite unken doft först men när de släppt så var de ett fantastiskt vin, lite åt dessertvin eller sherry hållet men med bubblor och en liten syra kvar, hur härligt som helst.
 

LarsW

Medlem
Bollinger La Grande Année 1995
Dags att bryta den sista lådan.

Spikrak kork.
Borderline mörkgul i glaset.
Små bubblor och mängder av dem.

Doften (TM): Jösses! Smör i kubik, färskt, brynt och rumsvarmt. Äppelmos och sherry. Degspad och rostat bröd. Hav och gröna oliver. Fina, välutvecklade ålderstoner. Första 30 minuterna en ton av nagellack som sen tacksamt försvann.
Smaken: Avsevärt mindre ålderstoner och en jäkla pigg syra är det första så slår mig. Muskelskumpa! Oliver. Bröd. Smör. Helt klockren konserverad citron, kan nästan känna doften från den marockanska restaurangen. Ingefära och röda äpplen.
Lååååång eftersmak och fin beska.
Håller lätt ett årtionde till!
93p

Lycklig nu! :p
thumbnail_20200425_161758.jpg
thumbnail_20200425_161732.jpg
 

LeChat

Medlem
Bollinger La Grande Année 1995
Dags att bryta den sista lådan.

Spikrak kork.
Borderline mörkgul i glaset.
Små bubblor och mängder av dem.

Doften (TM): Jösses! Smör i kubik, färskt, brynt och rumsvarmt. Äppelmos och sherry. Degspad och rostat bröd. Hav och gröna oliver. Fina, välutvecklade ålderstoner. Första 30 minuterna en ton av nagellack som sen tacksamt försvann.
Smaken: Avsevärt mindre ålderstoner och en jäkla pigg syra är det första så slår mig. Muskelskumpa! Oliver. Bröd. Smör. Helt klockren konserverad citron, kan nästan känna doften från den marockanska restaurangen. Ingefära och röda äpplen.
Lååååång eftersmak och fin beska.
Håller lätt ett årtionde till!
93p

Lycklig nu! :p
Visa bifogad bild 19780 Visa bifogad bild 19781
Älskar de smöriga tonerna! Vill smaka de igen!:)
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Uppvärmning för en rödvinsprovning kräver champagne.

Sleosse Initial (deg 17)
Selosse är aldrig fel och framförallt inte på en måndag till lunch. Mycket röda och bokna äpplen som brukligt, lite tropisk frukt/godis på näsan, bra längd och förvånansvärt mycket syra. Inte bästa Selossen jag druckit på senaste tiden men då har jag hunnit med rosé, och lagrad Initial och Extra Brut (V.O.). Övriga gissade på Selossekopior som De Sousa och Pouillion men ingen vågade nämna originalet.:)

Rene Geoffrey Rosé
Blir rädd bara man ser färgen och tänker på @Christer J direkt. Doftar typisk torr spretig bioodlare med jord, rotfrukter och filtmatta (@LeChat s berömda brottarmatta?) samt lite syntetiskt i form av Briogodis. Smakar torrare än vad den är (8 g) och har nästan grönstjälkig bitterhet i eftersmaken. Nja inte min grej... Metagissade på rätt vin. Samtidigt i någon annan del av världen öppnade Christer samma vin!

Graham Beck Clive 2009
Förra som vi drack var korkad men den hade intressantare näsa en den här. Smakar lätt med kort eftersmak. Enkelt vin men drickbart. Gissade rätt även här eftersom det inte kändes som champagne och den var med gången innan fast korkad. Förvånansvärt ung dock så håller garanterat några år till.

André Heucq Hommage La Sablonniere 2013
Rätt krutig/rökig i en början som fick mig på helt fel spår. Tänkte hus, typ Henriot eller Heidsieck, nämnde även i ett förvirrat tillstånd Krug.:rolleyes: Även lite choklad och andra goda toner. Smakar rätt mycket med fina äpplen, ett riktigt trevligt vin. Kände faktiskt inte eken och det brukar jag göra. Coronavarning? Ledtråden var att det var omöjligt att gissa och det var det med. Aldrig hört namnet innan. Gissade 2014 i alla fall. 700 flaskor om året produceras men misstänker att Malmömaffian kan ha lådvis av denna lilla odlare. Kul vin och vill gärna prova mer. Känns som väldigt mycket kvalitet i just detta vinet i alla fall.
 

Trydebull

Medlem
2000 R&L Legras Cuvee St Vincent
98149982-24AF-4808-A561-47CF86581F61.jpeg


Intryck från ca tre timmar efter kork

Doftar krispigt, men också tydligt av fräscha Ing-Marie äpplen, men ger också ifrån sig inslag av lätt vanilj, och lätt ananas. Begynnande inslag av rostade toner, eventuellt någon lättrostad kaffern.

Smaken bär en tydlig beska från grape. Lätt rostade toner även där men mer åt hasselnöthållet. Jag tycker att den är oväntat endimensionell i smaken och funderar över om jag fått en måndagsflaska eller om den befann sig i en tråkig fas.

Det känns inte direkt som att det finns material att utveckla så speciellt mycket mer så kanske är det årgången som tar slut, mer än vinet i sig.

Helt ok, men inte så hemskt mycket mer - och druckit många betydligt roligare St Vincent. Jag tror att det är dax att dricka upp 2000-flaskorna.

Men - tomma glas och tom flaska så helt katastrofalt kan det ju inte vara...

87 poäng
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
2000 R&L Legras Cuvee St VincentVisa bifogad bild 19817

Intryck från ca tre timmar efter kork

Doftar krispigt, men också tydligt av fräscha Ing-Marie äpplen, men ger också ifrån sig inslag av lätt vanilj, och lätt ananas. Begynnande inslag av rostade toner, eventuellt någon lättrostad kaffern.

Smaken bär en tydlig beska från grape. Lätt rostade toner även där men mer åt hasselnöthållet. Jag tycker att den är oväntat endimensionell i smaken och funderar över om jag fått en måndagsflaska eller om den befann sig i en tråkig fas.

Det känns inte direkt som att det finns material att utveckla så speciellt mycket mer så kanske är det årgången som tar slut, mer än vinet i sig.

Helt ok, men inte så hemskt mycket mer - och druckit många betydligt roligare St Vincent. Jag tror att det är dax att dricka upp 2000-flaskorna.

Men - tomma glas och tom flaska så helt katastrofalt kan det ju inte vara...

87 poäng
Låter rätt likt vad jag upplevde senast (2-3 år) jag drack den. Kom inte ihåg någon bitterhet dock och det brukar jag vara känslig för. Vet att jag då tänkte att vinet står på sin topp och köpte inte fler flaskor trots "bra" pris.

Definitivt årgången och inte vinet. St Vincent brukar hålla bra för lagring.
 

Thomas

Medlem
Det känns inte direkt som att det finns material att utveckla så speciellt mycket mer så kanske är det årgången som tar slut, mer än vinet i sig.
Definitivt årgången och inte vinet. St Vincent brukar hålla bra för lagring.
Drack en Krug 2000 förra veckan och tyckte också att den verkade lite trött. En bra champagne absolut men inte vad man kan förvänta sig av en Krug. Skyller också på att årgången är på väg utför.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Vad tycker forumet om Roederers årgångsvin och årgångs Rosén?
Jag frågar då om färskare årgångar jag har bara druckit 2008 och äldre men tänkte testa någon färskare igen - vad rekommenderar forumet är värt att testa typ 2012/13/14?
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vad tycker forumet om Roederers årgångsvin och årgångs Rosén?
Jag frågar då om färskare årgångar jag har bara druckit 2008 och äldre men tänkte testa någon färskare igen - vad rekommenderar forumet är värt att testa typ 2012/13/14?
A+

Roederer i allmänhet och deras årgånsviner i synnerhet tillhör mina absoluta favoriter. Oftast drickbara unga och håller länge. Drack en Vintage 04 förra året som nästan var för ung... 12 och 13 är båda bra. 14 har jag inte hunnit med. Rosé 13 håller jag högre än 12 i dagsläget. Skulle säga att årgången 13 är en doldis i kölvattnet av 12. Allt jag druckit från 13 har imponerat.

Glöm inte BdB som finns utomlands. Senaste jag druckit är BdB 11 på plats och den var inte så kul. Men 12-14 borde vara grymma!

NV på magnum med några år funkar det med...

Ergo, köp!:)

Brut Nature är det enda vinet jag avråder ifrån såvida man inte gillar citron och sandpapper.
 

Vingubben

Medlem
FAABF98D-27BA-42E9-A509-770D0D4B9552.jpeg


Lacourte Godbillon, Terroir D`Ecuiel, bas 2015

85% PN, resten CH. Degorgerad i oktober 2018. I näsan gröna och röda äpplen, lätt krut och rostat bröd. I munnen röda äpplen, nougat, banan, lätt grapefruktbeska, sälta. Högt tryck i syran men perfekt balans. Blint hade jag nog gissat på hus i den elegantare skolan. Lättdrucket så det förslå och riktigt bra redan nu. 89p+
 

Wintermute

Medlem
Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill 2002. Koncentrerad och kraftfull. Hela spektrumet av citrusfrukter, samtliga strax innan perfekt mognad. (I ärlighetens namn kan jag inte säga att jag kände t ex kumquat, men ni förstår). Från mandarin, via apelsin, citron och lime, till grapefrukt och zest. Avslut med jäst och brödighet. I bakgrunden ligger gröna äpplen, äppelblom och en aning av kola. Troligen det bästa bubblet jag druckit. 94--95 p.
 

buteljen

Medlem
Det här kanske är något för er champagnefolk?
Ikväll kl 19 (Zoom). https://www.67pallmall.com/events/sunday-3rd-may-charles-heidsieck-with-cyril-brun/
Sunday 3rd May – Discover Charles Heidsieck style and its take on Chardonnay with Cyril Brun
WINE AVAILABLE
Join Cyril Brun, Charles Heidsieck Chef de Caves for an in depth masterclass to understand what makes “Charles” so recognisable and to discover the House’s take on Chardonnay with Blanc de Blancs non-vintage and Blanc des Millénaires 2004.
 

Oscaro

Medlem
Två flaskor från helgen med @JakobZ
Dom perignon 04

Brioche, citrus, nougat, krut, choklad i näsan.
I munnen är det smörigt, syrligt och gott! Fyllig smak med nougat även här och apelsin, lime, honung.
6206E704-74FC-4599-B187-8F87B214A058.jpeg


Vilmart couer de cuvee 2011

Brödig doft med citrus och apelsin

Mellanhög syra med persikokärnor som ger en lite oangenäm beska. Annars ganska lång lite svagt oxiderad smak som jag gillar. Fin mineralitet, lite tropiska frukter och lime. Gillar det bortsett från beskan oklart om mer tid skulle lösa det?
F39DC52F-C5FE-4DB9-8C94-9D4D15367434.jpeg
 

LarsW

Medlem
André Clouet Silver BdN NV -Osäker på bas men inköpt nån gång 2009/10.

Mycket trevlig doft med diskreta mognadstoner. Citronfudge. Havssälta och vått vägdamm. Smörstekt svamp.
Smaken... var först ganska tråkig. Ogin. Kom så på att "är inte silver en non-dosage?" Snabb titt på flaskan och javisst, "Brut Nature".

Hum, inte förtjust i detta, tycker champagne mår bra av lite socker. Aja, vi väntar lite och ser om den vaknar.
3 timmar senare och andra glaset. Ingen skillnad. Crap! Denna är ju lagrad i 10 år i alla fall, när ska de vakna? Fick så ett infall och begick lite av ett helgerån men nöden har ingen lag!:D I med en kvarts tesked sockerlösning 50/50 (som jag vanligtvis har till mina Mojitos) i glaset...
Halleluja! Detta gjorde susen! :cigarr: Räknade lite på det åsså tillsatte jag en hel tesked med samma sockerlösning till den resterande 2/3 flaskan. Borde motsvara sån ungefär 5 till 6 g/liter totalt.

Smaken nu... Konserverad citron och krossade ostronskal. Gråsten. Syrliga remmar med en hint av hallonsmak. Behagligt mogen. Fin syra kvar. Halvlång eftersmak.

Ingen stor skumpa men god. Innan manipulationen funderade jag på ett betyg strax under 80. Nu kan jag lugnt säga att den får stadiga 86p Till och med att jag ser lite potential till ytterligare mognad men det blir bara spekulationer då detta var sista flaskan.

Sensmoralen: Champagne mår bra av lite socker!:)

thumbnail_20200503_164116.jpg
 
Toppen