Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

MartinE

Medlem
Jag vet lite rädsla över det också min första 2000 får väll prövas 2022 och 2002 runt 2025 om jag orkar vänta !
När jag, @Daniel A och @Skaggs hjälpte @Trydebull att tömma en av hans Les Chétillons Œnothèque 2000 i november 2018 var den ung, men inte jätteung! Jag gissar att du har ett bra upplägg för en minivertikal redan om ett år eller två!

Tillägg: Doften bjöd för övrigt på en härlig cocktail av ballong, krita, kokta rotfrukter, ananas, jordgubbssylt och kaffebönor!
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Ja, jag fick en både trevlig och lång redogörelse från dem för någon vecka sedan per mail rörande basårgångar i NV-flaskorna (på magnum) men på de här flaskorna har jag ingen QR-kod så då är det lite knepigare.

Det bästa svaret hittills på vad som ligger immun källare som är köpta på senare år är det från @tobbe81 ovan som känns som det stämmer bra. Jag ska kolla på resterande flaskor närmast hittar dem...
Magnum är väl alltid en ren årgång!!?
 

Trydebull

Medlem
Jag vet lite rädsla över det också min första 2000 får väll prövas 2022 och 2002 runt 2025 om jag orkar vänta !

När jag, @Daniel A och @Skaggs hjälpte @Trydebull att tömma en av hans Les Chétillons Œnothèque 2000 i november 2018 var den ung, men inte jätteung! Jag gissar att du har ett bra upplägg för en minivertikal redan om ett år eller två!

Jag har en 2000 Oenotheque kvar och två 2002. I november 2018 skrev jag att man borde vänta minst fem år till innan nästa kork. Men egentligen tror jag att jag vill vänta till minst 2025.

2002, ja, jag har både ”vanlig ” och Oenotheque... Den senare, som du också ruvar på, jag säger 2030... Vi får teama upp och offra en om några år...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Typ Les Chétillons P3? Ja, det vore ju något! :)


Yes! Det bör ju ge andra mognadstoner. Har du haft möjlighet att jämföra?
Ja, både 2000 & 2002. Provade flaska, magnum och Oeno. Måste se om jag har några noter. Annars något som är kul att prova är Bonnaire 3-låda med 2008, 1 flaska gjord på ekfat/kapsyl, 1 flaska gjord på INOX/kapsyl, 1 flaska INOX/naturkork! alla 2,5 g dosage samma deg. tillfälle. Bra Champagne och lärorikt! När är du i Champagne nästa gång?
 
Jag syftade tyvärr på den enda årgång som endast kommit på magnum, och dessutom i väldigt begränsat antal... 1975.

I övrigt har jag lyckats få med mig någon magnum på hela 2000-talet förutom 2008... Men bara ströflaskor... Och på magnum har jag inte testat alla årgångarna - än..:). Det är en av mina absoluta favoritchampagner så då är det ju en ”rimlig” sport att försöka få upp alla flaskorna på hyllan.

Det hade ju blivit värre att försöka skramla ihop alla utgivna vintage från Pol Roger...

Delar din syn på Winston. Har inte heller druckit 75an men väl de flesta andra årgångar och har en serie från 1996 och framåt av magnums. Ska väl drickas någon gång :)
 

LeChat

Medlem
FAF44897-0679-4D5E-AD34-F68A185D1429.jpeg

Egly-Ouriet Tradition Brut
Deg. Juli 2016


Doftar odlarchampagne men kan inte riktigt förklara varför. Smaken har framförallt en god ekad och rostad karaktär men känner även bl.a. bröd, citron och grape. Minns den som mer kraftfull när jag drack den för drygt 1,5 år sedan. God idag men en större njutning kräver mer mognadstoner. Ska försöka vänta minst 3-4 år innan jag öppnar nästa.
 

Sonderlese

Medlem

Sigdarve

Medlem
Var det inte Pol Roger BdB 2012 du var storm förtjust i, kontra vanlig cuvée 2012?

Till en rätt som domineras av saffran föredrar jag ett torrt vitvin med huvudsakligen semillon druvkaraktär (Bordeaux).
Stämmer. Jag ändrar mig hela tiden. Är ju nybörjare. Varför föredrar du annat till saffran framför skumpa?
 
Toppen