[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Diskussion i 'Vin' startad av Crist(al)ian 77, 20 juli 2015.

1. MartinE

MartinE Medlem

När jag, @Daniel A och @Skaggs hjälpte @Trydebull att tömma en av hans Les Chétillons Œnothèque 2000 i november 2018 var den ung, men inte jätteung! Jag gissar att du har ett bra upplägg för en minivertikal redan om ett år eller två!

Tillägg: Doften bjöd för övrigt på en härlig cocktail av ballong, krita, kokta rotfrukter, ananas, jordgubbssylt och kaffebönor!

Last edited: 24 mars 2020
    Daniel A, tobbe81 och Trydebull gillar detta.
  2. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Magnum är väl alltid en ren årgång!!?

Trydebull gillar detta.
  3. Trydebull

Trydebull Medlem

Jag har en 2000 Oenotheque kvar och två 2002. I november 2018 skrev jag att man borde vänta minst fem år till innan nästa kork. Men egentligen tror jag att jag vill vänta till minst 2025.

2002, ja, jag har både ”vanlig ” och Oenotheque... Den senare, som du också ruvar på, jag säger 2030... Vi får teama upp och offra en om några år...

4. Trydebull

Trydebull Medlem

Ja, frågan är bara vilken, innan QR...o_O;)

5. magnum

Fick du svar?

6. Trydebull

Trydebull Medlem

Ja! Fast när man kokar ner det gick det ut på att om jag fotade baksidan på de som saknar QR och återkom så lovade han hjälpa mig. Men jag har de flesta ordentligt instuvade så jag har inte kunnat anta erbjudandet än.

magnum gillar detta.
  7. magnum

Sendegorgerade???är inte alla oeno gjorda vid samma tidpunkt?

8. MartinE

MartinE Medlem

Les Chétillons Œnothèque är väl ändå senare degorgerade än de ursprungligt släppta LC av samma årgång?

Trydebull gillar detta.
  9. magnum

Ja, tolkade dig som att det var sendeggade Oeno!
    Oeno är gjorda med naturkork,dom vanliga med kapsyl.

MartinE och Trydebull gillar detta.
  10. MartinE

MartinE Medlem

Typ Les Chétillons P3? Ja, det vore ju något! :)

Yes! Det bör ju ge andra mognadstoner. Har du haft möjlighet att jämföra?

11. magnum

Ja, både 2000 & 2002. Provade flaska, magnum och Oeno. Måste se om jag har några noter. Annars något som är kul att prova är Bonnaire 3-låda med 2008, 1 flaska gjord på ekfat/kapsyl, 1 flaska gjord på INOX/kapsyl, 1 flaska INOX/naturkork! alla 2,5 g dosage samma deg. tillfälle. Bra Champagne och lärorikt! När är du i Champagne nästa gång?

MartinE och Trydebull gillar detta.
  12. MartinE

MartinE Medlem

:) Det börjar verkligen bli dags att planera in en resa!

magnum gillar detta.
  13. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite.

Delar din syn på Winston. Har inte heller druckit 75an men väl de flesta andra årgångar och har en serie från 1996 och framåt av magnums. Ska väl drickas någon gång :)

FredrikC, MartinE, magnum och 4 andra gillar detta.
  14. LeChat

LeChat Medlem

FAF44897-0679-4D5E-AD34-F68A185D1429.jpeg
    Egly-Ouriet Tradition Brut
    Deg. Juli 2016

Doftar odlarchampagne men kan inte riktigt förklara varför. Smaken har framförallt en god ekad och rostad karaktär men känner även bl.a. bröd, citron och grape. Minns den som mer kraftfull när jag drack den för drygt 1,5 år sedan. God idag men en större njutning kräver mer mognadstoner. Ska försöka vänta minst 3-4 år innan jag öppnar nästa.

glenn_peter, MartinE, Pontus och 11 andra gillar detta.
  15. [​IMG]

Till hembakt pizza blir det karantändryck i form av en Special Club Pertois-Moriset Le Mesnil sur Oger 2014. Den är ju väldigt ung, men ändå trevlig. Jag uppskattar vanilj- och smörtonerna.

16. zippan

zippan Medlem

Inte dålig till en lunch i vårsolen. Inte imponerad av deras NV men denna var riktigt god. Prisvärd för en nybörjare som mig.
    IMG_20200328_124620.jpg

Sebban, glenn_peter, Christer J och 7 andra gillar detta.
  17. Sigdarve

Sigdarve Medlem

18. Sonderlese

Sonderlese Medlem

Var det inte Pol Roger BdB 2012 du var storm förtjust i, kontra vanlig cuvée 2012?

Till en rätt som domineras av saffran föredrar jag ett torrt vitvin med huvudsakligen semillon druvkaraktär (Bordeaux).

magnum gillar detta.
  19. Sigdarve

Sigdarve Medlem

Stämmer. Jag ändrar mig hela tiden. Är ju nybörjare. Varför föredrar du annat till saffran framför skumpa?

magnum gillar detta.
  20. Sonderlese

Sonderlese Medlem

Rätt dryck till rätt mat, helt enkelt! Fast det är allt annat en enkelt; just saffran och semillon är ett oslagbart smakparning däremot. De kompletterar varandra och förhöjer hela smakupplevelsen till kulinariskt nirvana.

MagnusH70, matage och magnum gillar detta.

Dela sidan