Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Bubblaren

Medlem
Har aldrig haft så stora "odlingar" i mina fönster som i år. Har både köpt sticklingar, plantor samt sått en del själv. Inser det är knepigt och "specialkunskap" kan behövas.

Kanske finns det erfarenheter här på FW när det gäller skötselråd. Vad för sorter har ni hemma?

Jag har följande:
Timjan
Rosmarin
Salvia, ett par olika sorter, bl a annanassalvia och kryddsalvia
Bladpersilja
Vitlöksgräslök och vanlig gräslök
Vinruta
Purjolök (sått i år)
Dill (sått i år)
Mynta
Tomatplanta
Okänd - har en som jag inte minns vad det är, den har överlevt från förra året och har efter hård ansning börjat ta sig igen.

Närmast undrar jag om var på bladpersiljan jag ska nypa av den, kan ju inte vara vid själva bladet. Vill den ska producera fler stjälkar och leva länge. Har både en köpt planta samt har sått själv.

Idag ska en del av de små plantorna få komma ned i större krukor, måtte de inte bli allt för chockade.
 

kayaker

Cyklist
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Jag har försökt ett flertal gånger men jag har insett mina begränsningar. Jag klarar tyvärr inte av att sköta växter som kräver någorlunda regelbunden tillförsel av t.ex. vatten. Jag önskar att jag hade gjort det eftersom slutprodukten oftast tilltalar mig betydligt mer än de massproducerade alternativen i affären.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

kayaker skrev:
Jag har försökt ett flertal gånger men jag har insett mina begränsningar. Jag klarar tyvärr inte av att sköta växter som kräver någorlunda regelbunden tillförsel av t.ex. vatten. Jag önskar att jag hade gjort det eftersom slutprodukten oftast tilltalar mig betydligt mer än de massproducerade alternativen i affären.

Mmmm... de små gillar regularitet. Jag har löst det med att varje kväll innan jag ska lägga mig gå en sväng förbi alla fönstrena med kanna vatten och en liten skål att slänga vissna blad/strån i. De tycks gilla den rutinen, vilket även jag gör eftersom jag blir så glad av att se dem :)

Håller med dig om att slutprodukten är godare än de snabbdrivna.
 

Lando

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Så lite vatten varje dag är det som gäller? Jag har provat att ha lite olika kryddväxter men har misslyckats fatalt med att hålla dom vid liv. Förra året överlevde en icke snabbuppdriven basilika (köpt i en kryddträdgård på Färingsö) i ett par månader men sen fick den besök av nån slags insekter som snabbt tog kål på den.
 

R.P

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Dill är nåt som jag skulle vilja sätta (i jord alltså ;)), lättodlat eller?
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

R.P skrev:
Dill är nåt som jag skulle vilja sätta (i jord alltså;)), lättodlat eller?

Har sått dill för många år sedan och den klarade sig bra, men jag hört det gluckas att dill är en svår planta. Själv har jag än så länge bara sått och väntar med förundran hur det ska gå.

Förslagsvis tar du sår du i en kruka, sätt en lten plastpåse (med hål i) över krukan så gror det bättre. När de kommit upp en bit kan du flytta över till en större kruka.

Lando, när det kommer till vattning vill de alla ha lite olika och de torkar inte ut i samma takt, så därav ska en del ha varje kväll och även andra mer sällan. Beror ju även delvis på att små krukor torkar ut snabbare än större.

Jag har en rosmarin och en koriand som jag köpt i matbutiken som mår bra efter de har blivit omplanterade.
 

R.P

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Bubblaren skrev:
Har sått dill för många år sedan och den klarade sig bra, men jag hört det gluckas att dill är en svår planta. Själv har jag än så länge bara sått och väntar med förundran hur det ska gå.

Förslagsvis tar du sår du i en kruka, sätt en lten plastpåse (med hål i) över krukan så gror det bättre. När de kommit upp en bit kan du flytta över till en större kruka.

Lando, när det kommer till vattning vill de alla ha lite olika och de torkar inte ut i samma takt, så därav ska en del ha varje kväll och även andra mer sällan. Beror ju även delvis på att små krukor torkar ut snabbare än större.

Jag har en rosmarin och en koriand som jag köpt i matbutiken som mår bra efter de har blivit omplanterade.

Ok, jag ska testa och hoppas på det bästa...
 

vintjej

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Vad lustigt att den här tråden kom up nu.
Jag fick nämligen precis hem fröer igår som jag beställt.
Tänkte odla ärtskott, som jag älskar,ruccola, timjan krasse.
Mest fundersam är jag över ruccolan. Kan man driva upp den inomhus?
Och hur gör man för att en rosmarin ska överleva vintern?
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

vintjej skrev:
Vad lustigt att den här tråden kom up nu.
Jag fick nämligen precis hem fröer igår som jag beställt.
Tänkte odla ärtskott, som jag älskar,ruccola, timjan krasse.
Mest fundersam är jag över ruccolan. Kan man driva upp den inomhus?
Och hur gör man för att en rosmarin ska överleva vintern?

Har vattnat min rosmarin extremt varsamt under vintern.
Den jag har är en som är köpt i blomsteraffär förra sommaren och den är lite "stadigare" med en lite förträad stam. Satte i januari ned en nyköpt spädare rosmarin, inköpt på Vivo, i samma kruka och den mår riktigt bra där. Har inte bytt ursprungsjorden eller bytt kruka, men har lagt i små gödningskorn i februari ngn gång. Jorden är lite sandig och grov har jag noterat.
 

hampus86

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Denna tråd påminnde mig om att jag har lite frön liggande som kanske skulle planteras. Köptes i amsterdam, ska tydligen vara bra för tillverkning av rep.
 

vintjej

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Bubblaren skrev:
Har vattnat min rosmarin extremt varsamt under vintern.
Den jag har är en som är köpt i blomsteraffär förra sommaren och den är lite "stadigare" med en lite förträad stam. Satte i januari ned en nyköpt spädare rosmarin, inköpt på Vivo, i samma kruka och den mår riktigt bra där. Har inte bytt ursprungsjorden eller bytt kruka, men har lagt i små gödningskorn i februari ngn gång. Jorden är lite sandig och grov har jag noterat.

Tack, då ska jag ta och plantera om min rosmarin snart. Vilken typ av gödningskorn ska man köpa. Jag är så dålig på det här att jag har funderat på om viss gödning kanske inte är bra, men tanke på att man ska förtära växten sedan?
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

hampus86 skrev:
Denna tråd påminnde mig om att jag har lite frön liggande som kanske skulle planteras. Köptes i amsterdam, ska tydligen vara bra för tillverkning av rep.
För ett par år sedan upptäcktes att precis sådana frön fått fäste i en komposthög i mitt kvarter. Det blev ett jävla liv... ;D
Bylingen var här och skördade.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

vintjej skrev:
Tack, då ska jag ta och plantera om min rosmarin snart. Vilken typ av gödningskorn ska man köpa. Jag är så dålig på det här att jag har funderat på om viss gödning kanske inte är bra, men tanke på att man ska förtära växten sedan?

Vet inte ärligt talat om man skall gödsla, men jag tryckte ned ngr få korn iaf.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Förra året odlade vi rosmarin, oregano, mynta och.... nåt annat. Samtliga utlovades vara perenna och skulle klara vintern.
Som det ser ut nu blev vi lurade, allt ser helt stendött ut....
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Sjödin skrev:
Förra året odlade vi rosmarin, oregano, mynta och.... nåt annat. Samtliga utlovades vara perenna och skulle klara vintern.
Som det ser ut nu blev vi lurade, allt ser helt stendött ut....

Min mynta såg halvdöd ut, men så gick jag lös på den och klippte bort det som såg tråkigt ut, visade ingen pardon utan skar och styckade hårt - efter 3 dagar hittade jag en mynta som frodades och det kommer nu massor av nya blad och den t o m tycks berda ut sig. Skillnaden är att bladen i år är mkt grövre och ser nästan ut som en annan sort än den jag köpte i somras.

Men jag har mina kryddväxter i fönstret året runt, kanske gör det skillnad.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

DILL

Ska sås tidigt, så snart jorden går att bruka och fram till början av aug.
0,5 cm ned i jorden. trivs bäst i mullrik jord men kan trivas på de flesta jordar.

Vattna rikligt

Skördas maj-okt
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Pokon - så heter de små gödningskornen jag har använt. Men, som sagt, vet inte om det är att rekommendera.
 

Lando

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Bubblaren skrev:
Lando, när det kommer till vattning vill de alla ha lite olika och de torkar inte ut i samma takt, så därav ska en del ha varje kväll och även andra mer sällan. Beror ju även delvis på att små krukor torkar ut snabbare än större.

Men perkele också, det kommer jag aldrig fixa. I och för sig, om jag kan köra 100% persilja så är jag nog nöjd med det, älskar det över allt annat..
 

R.P

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Bubblaren skrev:
DILL

Ska sås tidigt, så snart jorden går att bruka och fram till början av aug.
0,5 cm ned i jorden. trivs bäst i mullrik jord men kan trivas på de flesta jordar.

Vattna rikligt

Skördas maj-okt

Låter enkelt, ska fixa frön nu pronto. Tackar för info!
 
Toppen