Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Dillen lyser med sin frånvaro, men gräslöken frodas glatt. Bladpersiljan segar sig sakteliga upp och purjon visar två ynka skott på ett 30-tal frön :)
 

weezer

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Jag köper uppdrivna kryddor på Plantagen, skönt att kunna sätta färdiga skott.

Har fänkålsdill, rosmarin, oregano, timjan, gräslök, dill.

Basilika inomhus ännu, tål inte kyla bra...
 

ae

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

vintjej skrev:
Hur tar sig era grödor?
Själv ska jag beställa mizuno, rödbetor och/eller mangold, bladpersilja och någon lättodlad sallad.
Ärtskotten börjar komma nu och jag undrar var man köper hönsgödsel i stavform billigt.

om du bor i lght och tycker att det är onödigt att ta in djurbajs så ska tydligen gräs fungera utmärkt som gödsel.
 

ae

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

weezer skrev:
Jag köper uppdrivna kryddor på Plantagen, skönt att kunna sätta färdiga skott.

Har fänkålsdill, rosmarin, oregano, timjan, gräslök, dill.

Basilika inomhus ännu, tål inte kyla bra...

vad är fänkålsdill? egen dillsort eller bara det som sticker upp från fänkålen?
 

vintjej

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

ae skrev:
om du bor i lght och tycker att det är onödigt att ta in djurbajs så ska tydligen gräs fungera utmärkt som gödsel.

Jaså? Lägger man bara gräs i krukan då?
 

Arvid

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Vad puckad jag är. Jag var ju på Weibulls vid Hötorget i helgen, men då hade jag helt glömt bort San Marzano.

En vän skickar ner några fröer av någon super-haricot vert dock som jag ska så i blomlåda tänkte jag. Köpte en billig metallhylla att ha på balkongen på IKEA för att få plats för mer.

In other news: Skördat oregano, timjan och rosmarin. De hänger i skafferiet nu och doftar underbart.

Gräset har tagit sig helt mirakulöst. Det kommer bli så fantastiskt att vila fötterna i gräsfaten till sommaren!

Chilhuacle Negro var det tydligen jag fick av pappas sambo... http://www.reimerseeds.com/chilhuacle-n ... exico.aspx
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Weibulls vid Hötorget - vart finns de (shop eller marknadsstånd)??
 

ae

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Bubblaren skrev:
Weibulls vid Hötorget - vart finns de (shop eller marknadsstånd)??

på sveavägen norr om apelbergsgatan.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Tomat på väg! :eek:

En av tomaterna har börjat ändra färg, från il-grön till en svag nyans av gul. Frågan är när jag ska skörda? Ska de sitta så länge det går på kvisten eller ska de plockas och få ligga och mogna på ett fat?

Myntan frodas och jag inser att gräslöken som sitter i samma kruka måste flytta ut till egen kuppe.

Hur går det för er andra odlare??

Var på Julita gård i torsdags, kunde inte låta bli att äta mig genom deras kryddträdgård. De hade en hel del kul växter i sitt land och det var inte utan jag blev sugen på att ta ett par sticklingar, men jag var en god människa och lät bli :)

Såg f ö att Tommy Myllymäki förestår wärdshuset där och menyn såg riktigt lockande ut. Så nu är planen att nästa gång bo kvar i en av herrgårdsflyglarna och äta på wärdshuset som ligger precis vid vattnet. http://www.julitawardshus.se/
 

R.P

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Idag så har jag sått bla dill och koriander, inga större förhoppningar på att det här ska funka men lite kul är det iaf.
 

Öhman

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Inspirerad av denna tråd köpte jag idag en liten planta myskmadra för att komplettera min lilla örtsamling på altanen.
Myskmadra ser man allt som oftast på menyerna numera. Men hur tusan använder man dem egentligen? Tips?
 

vintjej

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Igår släpade jag hem jord från Bauhaus. Nu ska växterna ut på balkongen.
Ruccolan ser klen ut. Den kom fint, men har inte vuxit särskilt mycket. Ärtskotten börjar ta sig och min timjan ser också lovande ut.
Köpte också en rätt stor jordgubbsplanta igår på IKEA.
Efter gödseltips här och av andra kör jag nu med nässlor.
Min mormor, fick jag just veta, använde utspätt kiss som gödning för blommorna. Tydligen oslagbart.
 

ae

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Öhman skrev:
Inspirerad av denna tråd köpte jag idag en liten planta myskmadra för att komplettera min lilla örtsamling på altanen.
Myskmadra ser man allt som oftast på menyerna numera. Men hur tusan använder man dem egentligen? Tips?

Roligt! Försökte så myskmadra men bommade. var hittade du plantan?

Har fått för mig att den brukar användas torkad vanligtvis. I ngt av de senare numren av Gourmet så var det med ngt recept från Trio där de gjorde en kräm smaksatt med myskmadra. ska kolla i det hur myskmadran användes.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

vintjej skrev:
Efter gödseltips här och av andra kör jag nu med nässlor.
Min mormor, fick jag just veta, använde utspätt kiss som gödning för blommorna. Tydligen oslagbart.

Nässlor? Plockar du dem själv? ska de torkas och läggas ovanpå jorden, eller hur gör du??

Är det ngn mer här som har tomatplanta?
 

Öhman

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

ae skrev:
Roligt! Försökte så myskmadra men bommade. var hittade du plantan?

Har fått för mig att den brukar användas torkad vanligtvis. I ngt av de senare numren av Gourmet så var det med ngt recept från Trio där de gjorde en kräm smaksatt med myskmadra. ska kolla i det hur myskmadran användes.

En liten rund tant satt och sålde diverse skumma plantor på en bymarknad här i krokarna. Avstod hampan men köpte smultron och myskmadra för en spottstyver.
 

vintjej

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Bubblaren skrev:
Nässlor? Plockar du dem själv? ska de torkas och läggas ovanpå jorden, eller hur gör du??

Är det ngn mer här som har tomatplanta?

Jag plockar nässlor och lägger dom i en hink med vatten. Sedan vattnar jag lite med det vattnet. Det stinker något överjävligt, men lukten dunstar snabbt.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Fick tips igår av en van odlingspolare som sa att hon lärt sig man ska skaka tomatplantan lite för att få till polleneringen.

Tog mig en ordentlig titt (satte t o m på mig läsglasögonen) på min planta och pillade på en del små blommor. Vips så hade jag en ny tomat på gång, den lilla bloman föll av och på 24 timmar har den växt en hel del!

Det här är riktigt roligt jue!
 

chambertin

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

R.P skrev:
Chili skulle vara kul att så, några förslag?
Hemma har vi till och från odlat en mild sort som heter Anjo. Ger stora frukter och är lättodlad. Vi använder den färsk precis som paprika men den funkar bra i maten också utan att döda smaklökarna alltför mycket. När man drar upp den tidigt på våren så har vi den i kruka i ett söderfönster och sedan åker den ut på balkongen under sommaren.
 
Toppen