Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

R.P

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

chambertin skrev:
Hemma har vi till och från odlat en mild sort som heter Anjo. Ger stora frukter och är lättodlad. Vi använder den färsk precis som paprika men den funkar bra i maten också utan att döda smaklökarna alltför mycket. När man drar upp den tidigt på våren så har vi den i kruka i ett söderfönster och sedan åker den ut på balkongen under sommaren.

Den ska jag kolla, gillar att den är lättodlad. :)
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Skördefest!

Ikväll skördade jag min första tomat, självfallet en delikat liten sak ;D
 

vintjej

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Igår hade vi dagisfest och jag fick tomatplantor, isörtsplantor och någon sorts konstig basilika av vår kokerska.
Dessutom fick jag en massa roliga fröer av henne förut. Det lönar sig att vara frö-dealer.
Har nyligen sått regnbågsmangold, storbladig persilja och min egen salladsmix av olika senaper bl a mizuno i balkonglådan.
Jag sådde också storbladig basilika och vanlig i små krukor, den har börjat komma nu.
Är det någon som har ett bra tips för långsmala fat man kan ha på fönsterbrädan?
 

R.P

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Börjar ploppa upp gröna små saker nu, ska bli kul att se hur detta går...
 

ae

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

ska tydligen bli riktigt kallt imorgon (typ 6 grader). kan vara värt att ta in köldkänsliga växter från balkongen inatt och imorgon.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Tack för relevant tips om kalla nätter, jag har förvisso mina inomhus men säkert någon annan so hade nytta av tipset.

Jag har funnit små konstiga vita fröliknande tingest i mina krukor med persilja, tyckte mig se de rör lite på sig, men ytterst lite, jag är lite tveksam. Under bladen sitter de, och då är de gröna, innan de faller ned som mjäll i krukan.

Vad kan det vara? Samt vad kan jag göra åt det??
 
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Bubblaren skrev:
Jag har funnit små konstiga vita fröliknande tingest i mina krukor med persilja, tyckte mig se de rör lite på sig, men ytterst lite, jag är lite tveksam. Under bladen sitter de, och då är de gröna, innan de faller ned som mjäll i krukan.

Vad kan det vara? Samt vad kan jag göra åt det??
Förstadiet till Triffider. Går inte att göra något åt.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Bubblaren skrev:
Jag har funnit små konstiga vita fröliknande tingest i mina krukor med persilja,
tyckte mig se de rör lite på sig, men ytterst lite, jag är lite tveksam.
Under bladen sitter de, och då är de gröna, innan de faller ned som mjäll i krukan.

Vad kan det vara?

Triffider är mycket större och gör dig blind.
Kan vara ullöss:
http://www.nyttodjur.se/skadevolder/ulloess.aspx


Bubblaren skrev:
Samt vad kan jag göra åt det??

Släng ut alla växter med ohyran på och köp persilja på ICA.
Eller försök med något gift (Pyrethrum)
Men vänta ett tag efter besprutningen med att käka persiljan.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Per Stade skrev:
Triffider är mycket större och gör dig blind.
Kan vara ullöss:
http://www.nyttodjur.se/skadevolder/ulloess.aspx


Släng ut alla växter med ohyran på och köp persilja på ICA.
Eller försök med något gift (Pyrethrum)
Men vänta ett tag efter besprutningen med att käka persiljan.

Äckligt, 600 ägg! Måste nog kasta dem, fasiken vad trist!!

Vad ska jag trösta mig med..............
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Så var det dax igen - förra gången åkte persiljan utpå den allmäna vädringsbalkomgen för att slippa ohyran skulle sprida sig.

Nu har en av mina salviaväxter (kryddsalvian) fått vita fläckarpå en del blad, ser inget som kryper och det går att gnida bort fläckarna från bladen.

Ofarligt? Eller väntar ätterstupan även här?
 
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Bubblaren skrev:
Så var det dax igen - förra gången åkte persiljan utpå den allmäna vädringsbalkomgen för att slippa ohyran skulle sprida sig.

Nu har en av mina salviaväxter (kryddsalvian) fått vita fläckarpå en del blad, ser inget som kryper och det går att gnida bort fläckarna från bladen.

Ofarligt? Eller väntar ätterstupan även här?
Förmodligen förstadie till triffider här också. Vänta inte för länge, då utvecklas dom fullt ut och du och dina grannar kommer få ett helvete.
Dessutom riskerar Triffiderna att föröka sig och det finns risk för att man får isolera hela kungsholmen.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

El burro grande skrev:
Förmodligen förstadie till triffider här också. Vänta inte för länge, då utvecklas dom fullt ut och du och dina grannar kommer få ett helvete.
Dessutom riskerar Triffiderna att föröka sig och det finns risk för att man får isolera hela kungsholmen.

Nej nej - vi har vaccinerat pss så vi pallar triffiderna, detta måste vara ngt annat!!
 

Pomerol

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Enligt Expressen - nyheter för utvecklingsstörda är det inte försent att börja odla. Artikeln finns här.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Pomerol skrev:
Enligt Expressen - nyheter för utvecklingsstörda är det inte försent att börja odla. Artikeln finns här.

Såklart det går att så även i juni - jag sådde dill och gräslök i krukor vid stugan igår, blir gott att ha i augusti.



Gläder mig du funnit en dagstidning att läsa Pomerol ;D

EDIT: Felstavning
 

Pomerol

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Bubblaren skrev:
Såklart det går att så även i juni - jag sådde dill och gräslök i krukor vid stugan igår, blir gott att ha i augusti.



Gläder mig du funnit en dagstidning att läsa Pomerol ;D

EDIT: Felstavning

Läsa? Jag tittar bara på bilderna.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Jag hade gett upp... Insett att det skulle bli ett tomt hål i lilla rabatten och att jag även fortsättningsvis skulle få köpa den i butiken.
Men plötsligt, sådär en månad efter sådden så börjar de nu titta fram, de små bladen. Bladpersilja och krus(vad fan heter den egentligen?)persilja.
Rackarns vad sega de var att ta sig....
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Har idag skördat Kryddsalvia, Annanassalvia, Vinruta, Oregano och Timja - gäller att hålla efter så det kommer mer. Lägger bladen i varsin liten bytta där de torkas för att användas till vinterns matlagning.

Tomatplantan bär på 14 små tomater som dröjer med att ändra färg. Det tycks vara en långsammare mognadsprocess nu än i början av juni.

Bladpersiljan står fortfarande i karantän ute på vädringsbalkongen, en har dött men 3 kämpar vidare. Dessutom har korianden avlidit, den som frodats så härligt la bara av och somnade in.

Snart dax för alla plantorna att åka på semesterhem.

Hur går det för er andra??
 
Toppen