Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

R.P

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Jag gjorde ett tappert försök iaf, får nog inse att jag inte har gröna fingrar...dillen överlever knappt, resten är brunt.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

R.P skrev:
Jag gjorde ett tappert försök iaf, får nog inse att jag inte har gröna fingrar...dillen överlever knappt, resten är brunt.

Dillen var svår för mig - antingen kom den aldrig upp eller så dog den uttorkningsdöden i fuktig kruka ::)

Persiljan är det stor skillnad på beroenden om den står här i stan och på den jag sådde ute i kruka vid stugan. Även purjon mkt frodigare vid stugan...
 

Pomerol

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Bubblaren skrev:
Dillen var svår för mig - antingen kom den aldrig upp eller så dog den uttorkningsdöden i fuktig kruka ::)

Persiljan är det stor skillnad på beroenden om den står här i stan och på den jag sådde ute i kruka vid stugan. Även purjon mkt frodigare vid stugan...

Nu vill jag inte vara den som är den men jag visste inte att det gick att misslyckas med dill. ;)
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Pomerol skrev:
Nu vill jag inte vara den som är den men jag visste inte att det gick att misslyckas med dill. ;)

Meehhh, hur vore det med lite stöttning - hjälp mig vetja!!!

Hur går det med dina pelargonier? ;D
 

Pomerol

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Bubblaren skrev:
Meehhh, hur vore det med lite stöttning - hjälp mig vetja!!!

Hur går det med dina pelargonier? ;D

Lagt ner det. Kör enbart med dill. Säkert kort. Går inte att misslyckas.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Pomerol skrev:
Lagt ner det. Kör enbart med dill. Säkert kort. Går inte att misslyckas.

Är dillen flerårig, så som mina pelargonier är??? Isf kan du ju njuta lika många år av din dill som jag gläds åt min blomsterprakt.

Vill påminna om att min nämnda R.I.P dill fanns i kruka inomhus på King Island, har inte hunnit kolla den vid stugan där jag gerillasått den.
 

Arvid

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Min dill är också bråkig. Den torkar och vissnar. Jag gallrar och knoppar av blommor varje dag i stort sett.

Humlen lider kraftigt av mjöldagg på de ställen dit solen inte når. Jag sprejar med bakpulver i vatten, men snart går jag fan över till mer hardcore grejer.

Bladlöss har tagit över persiljan.

Timjanen blev hem åt en blomflugekoloni. Jag klippte ner skiten till grunden.
FML?
 

Lando

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Arvid skrev:
Min dill är också bråkig. Den torkar och vissnar. Jag gallrar och knoppar av blommor varje dag i stort sett.

Humlen lider kraftigt av mjöldagg på de ställen dit solen inte når. Jag sprejar med bakpulver i vatten, men snart går jag fan över till mer hardcore grejer.

Bladlöss har tagit över persiljan.

Timjanen blev hem åt en blomflugekoloni. Jag klippte ner skiten till grunden.
FML?

Ok, det där suger verkligen ;D
 

R.P

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Arvid skrev:
Min dill är också bråkig. Den torkar och vissnar. Jag gallrar och knoppar av blommor varje dag i stort sett.

Humlen lider kraftigt av mjöldagg på de ställen dit solen inte når. Jag sprejar med bakpulver i vatten, men snart går jag fan över till mer hardcore grejer.

Bladlöss har tagit över persiljan.

Timjanen blev hem åt en blomflugekoloni. Jag klippte ner skiten till grunden.
FML?

Dina är iaf inte döende av ren lättja, mina kryddväxter la av när jag började glömma att vattna...
 

vintjej

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Bubblaren skrev:
Jag ser det mer som en utveckling av kryddväxtskördandet :)

Ja, det skulle det ju onekligen vara. Kansle ett nödvändigt måste för att stå ut med alla ens nesliga missöden i balkong-och parkettodlandet.;)
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Känns som om kryddväxtsäsongen närmar sig sitt slut.

Min tomatplanta blev klen när den var på sommahem på en balkong, helt klart så trivdes den inomhus hemma hos mig. Har skördat en hel del på de flesta av plantorna och det tycks som om många av dem mår mkt bra utav det och det kommer fortfarande lite nytt vartefter jag klipper av,det gäller salvia, oregano och mynta ffa.

Funderar nu på vilka av dem som är fleråriga och ska sparas, hur är det t ex med tomatplantor?

Hur ser det ut i era egna kryddträdgårdar?

Pomerol, mina pelargonier är fortfarande fin fina!!!
 

R.P

Medlem
SV: Kryddväxter - erfarenhetsutbyte

Nu har jag, såg jag idag, också lyckats döda mitt citronträd på balkongen...ska köpa ett olivträd istället, dom klarar vanvård vet jag genom tidigare erfarenhet, kryddväxterna är sen länge stendöda, men jag tyckte jag gjorde ett halvärligt försök iaf, kanske ska göra som grannarna och ge mig på hampa istället...
 
Toppen