Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kul/spännande/bra restaurang i Vasastaden

LarsW

Medlem
Halloj vinvänner!

Ska på kurs till veckan och kommer bo på Elite Palace Hotell i (tror jag) Vasastaden.

Behöver tips på bra ställen med vin på glas och god mat för två kvällar (ons/tors), förslag mottas med stor tacksamhet!

Gångavstånd är ett stort plus!
 

JonasBo

Medlem
Skulle försökt få drop in på Lilla Ego. Ypperlig mat och relativt kul vinlista.

Annars inom gångavstånd
Bistro Mirabelle - fransk bistro med rustik mat.
Bar Nîmes också kvarterskrog med massa god mat och kul vinlista.
+1 på Lilla Ego, Bar Nîmes och Grusgrus
 

Thirsty

Smygnykterist
Ambar - inriktade på orangevin på Tomtebogatan.

Nektar mat & vin - halvtrist. Rörstrandsgatan.

Norrbacka 48 - begränsat utbud på glas. Inte besökt. Norrbackagatan 48.
 
Trådskapare
LarsW

LarsW

Medlem
Halloj alla och tack för bra tips.

Blev lite stympat då tåget var grymt försenat på onsdag och jag var på hotellet kl 21 och inte på humör att ge mig ut i minus 15 och leta bord på restaurang.
Tur som var så serverade hotelpuben en mer än anständig fish and chips och de hade min favorit ale, Boltmaker, på fat.

AG och Grus var hopplöst fullbokade. Gick inom Lilla Ego på torsdagen men det var stökfullt och inte ens plats vid baren.

Tyckte rustikt franskt lät trevligt och gick vidare till Bistro Mirabelle. Mycket trevlig upplevelse. Satt vid baren. Lagom uppmärksam personal som kom förbi några gånger och slog av en prat innan han gick vidare.

Boquerones, anchoïade och paprika. En torr fortifierad historia från Roussillon i glaset - funkade perfekt.

thumbnail_20231207_185710.jpg



Sen en ordenlig bit lammnacke med spenat & pilaffris. I glaset en gårdsbårdå från 2015... glömt namnet men gjorde jobbet och mig glad.

thumbnail_20231207_191456.jpg



Brukar inte vara sugen på desert utan bad min nya vän att överraska mig med ett kul glas till efterrätt i stället...
Han lyckades.
Macvin från Jura har jag läst o men aldrig druckit - check på den rutan i min bucket list för vin!

thumbnail_20231207_193915.jpg

thumbnail_20231207_193904.jpg


Här får någon som kan franska bättre hjälpa mig.
Tror att det står att det är 2/3 druvmust från 2018 (40%) och 2020 (60%) blandat med 1/3 Marc (sprit). Eller är det spriten som är från 2018 och 2020?
Och allt har legat på 228 liters fat?
 
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
Halloj alla och tack för bra tips.

Blev lite stympat då tåget var grymt försenat på onsdag och jag var på hotellet kl 21 och inte på humör att ge mig ut i minus 15 och leta bord på restaurang.
Tur som var så serverade hotelpuben en mer än anständig fish and chips och de hade min favorit ale, Boltmaker, på fat.

AG och Grus var hopplöst fullbokade. Gick inom Lilla Ego på torsdagen men det var stökfullt och inte ens plats vid baren.

Tyckte rustikt franskt lät trevligt och gick vidare till Bistro Mirabelle. Mycket trevlig upplevelse. Satt vid baren. Lagom uppmärksam personal som kom förbi några gånger och slog av en prat innan han gick vidare.

Boquerones, anchoïade och paprika. En torr fortifierad historia från Roussillon i glaset - funkade perfekt.

Visa bifogad bild 30821


Sen en ordenlig bit lammnacke med spenat & pilaffris. I glaset en gårdsbårdå från 2015... glömt namnet men gjorde jobbet och mig glad.

Visa bifogad bild 30822


Brukar inte vara sugen på desert utan bad min nya vän att överraska mig med ett kul glas till efterrätt i stället...
Han lyckades.
Macvin från Jura har jag läst o men aldrig druckit - check på den rutan i min bucket list för vin!

Visa bifogad bild 30823
Visa bifogad bild 30824

Här får någon som kan franska bättre hjälpa mig.
Tror att det står att det är 2/3 druvmust från 2018 (40%) och 2020 (60%) blandat med 1/3 Marc (sprit). Eller är det spriten som är från 2018 och 2020?
Och allt har legat på 228 liters fat?
Till nästa gång, AG har bardel där det även går att beställa mat. Ingen bokning krävs. Grus Grus kan nog också skaka fram en tallrik till barplats.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Tror att det står att det är 2/3 druvmust från 2018 (40%) och 2020 (60%) blandat med 1/3 Marc (sprit). Eller är det spriten som är från 2018 och 2020?
Det första är rätt, två årgångar av druvor har använts, blandats med spriten och sedan legat på fat minst 12 månader (enligt appellationsreglerna).
 
Toppen