Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kylaggregat och Frånluftsmodul?

matage

Medlem
Dagdrömmer fortfarande om att skifta vinkyl till vinrum och logistiskt går nu tankarna mot en vinvägg på typ 3,5 meter och 90cm djup

Dock har jag i likhet med många andra utmaningar kring kylning/ventilation. Teoretiskt skulle jag kunna leda ut luften genom yttervägg men kan inte sätta någon utomhusmodul pga tomtgränsen.
Det jag spånar på just nu är möjligheten att koppla varmluften från kylaggregatet till kanalen till frånluftspumpen.
Snackade med Nibe som hävdar att det borde vara möjligt förutsatt att man använder sig av ett dragavbrott för att inte få för mycket skjuts in i frånluftsmodulen.

Är det nån som byggt något liknande och har erfarenheter att dela med sig av?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag har ett vinrum där jag tar luften genom en ytterväg. Mitt kylaggregat har ingen utomhusdel. Det sitter bara ett litet plastfilter över hålet.
Jag blev avrådd från att använda en luftvärmepump, direkt av Daikin, eftersom de inte håller särskilt stabil temperatur om man kör dem i kallaste läget. Den lösningen hade annars blivit mycket billigare.
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Jag har ett vinrum där jag tar luften genom en ytterväg. Mitt kylaggregat har ingen utomhusdel. Det sitter bara ett litet plastfilter över hålet.
Jag blev avrådd från att använda en luftvärmepump, direkt av Daikin, eftersom de inte håller särskilt stabil temperatur om man kör dem i kallaste läget. Den lösningen hade annars blivit mycket billigare.
Hmm jag får kolla på om det går att leda genom yttervägg ändå (och snacka med grannen).

Jag kanske var otydlig i posten innan däremot.
Tanken är ett "korrekt kylaggregat för vinrum" men att leda in den varma utluften till kanalerna till min frånluftsmodul till värmepannan - dels för att ta tillvara på spillvärmen men framför allt för att inte värma angränsande rum.
 

Johan L

Medlem
Kylaren går väl i cykler (av en stund sen på en stund osv) vilket också kommer ge cykliska höjningar frånluftstemperaturen. Lite osäker på hur frånluftsvärmepumpen skulle hantera det, men potentiellt skulle det kunna påverka dess drift på ett sätt som förkortar livslängden. Men om tillverkaren tycker det är lugnt så är det nog lugnt.

Att du ansluter något till frånluftskanalen kommer också påverka ventilationen i övriga rum, som även där då blir cykliskt varierande.

Spillvärmen tar du ju till vara på ändå, förr eller senare kommer den ju till frånluften även utan direktkoppling, men som du säger får du lite uppvärmning på oönskade platser på vägen också.

Ytterligare att tänka på är att kylaren kommer gå som mest när du har som minst behov av värmen. På sommarhalvåret har du ju inget uppvärmningsbehov alls utan bara tappvarmvattenbehov och då är frågan om kylarens spillvärme tillför något.
 

sunqan

Vinös
Kylaren går väl i cykler (av en stund sen på en stund osv) vilket också kommer ge cykliska höjningar frånluftstemperaturen. Lite osäker på hur frånluftsvärmepumpen skulle hantera det, men potentiellt skulle det kunna påverka dess drift på ett sätt som förkortar livslängden. Men om tillverkaren tycker det är lugnt så är det nog lugnt.

Att du ansluter något till frånluftskanalen kommer också påverka ventilationen i övriga rum, som även där då blir cykliskt varierande.

Spillvärmen tar du ju till vara på ändå, förr eller senare kommer den ju till frånluften även utan direktkoppling, men som du säger får du lite uppvärmning på oönskade platser på vägen också.

Ytterligare att tänka på är att kylaren kommer gå som mest när du har som minst behov av värmen. På sommarhalvåret har du ju inget uppvärmningsbehov alls utan bara tappvarmvattenbehov och då är frågan om kylarens spillvärme tillför något.
Det viktiga är väl att man inte trycker in luft med högre tryck än suget i kanalen, därav dragavbrottet. Det är t.ex så man gör med torkskåp.
Men om då den varma luften från kylanläggningen är för voluminös, så blir det i alla fall varmt (precis som med torkskåp), och är avbrotten i kylningen för korta, få blir det rätt varmt ändå...
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Det viktiga är väl att man inte trycker in luft med högre tryck än suget i kanalen, därav dragavbrottet. Det är t.ex så man gör med torkskåp.
Men om då den varma luften från kylanläggningen är för voluminös, så blir det i alla fall varmt (precis som med torkskåp), och är avbrotten i kylningen för korta, få blir det rätt varmt ändå...
Kylaren går väl i cykler (av en stund sen på en stund osv) vilket också kommer ge cykliska höjningar frånluftstemperaturen. Lite osäker på hur frånluftsvärmepumpen skulle hantera det, men potentiellt skulle det kunna påverka dess drift på ett sätt som förkortar livslängden. Men om tillverkaren tycker det är lugnt så är det nog lugnt.

Att du ansluter något till frånluftskanalen kommer också påverka ventilationen i övriga rum, som även där då blir cykliskt varierande.

Spillvärmen tar du ju till vara på ändå, förr eller senare kommer den ju till frånluften även utan direktkoppling, men som du säger får du lite uppvärmning på oönskade platser på vägen också.

Ytterligare att tänka på är att kylaren kommer gå som mest när du har som minst behov av värmen. På sommarhalvåret har du ju inget uppvärmningsbehov alls utan bara tappvarmvattenbehov och då är frågan om kylarens spillvärme tillför något.
Förvisso går ju spillvärmen tillbaka förr eller senare men logistiken är inte helt enkel.
Planen för vinväggen är i en mindre genomgångshall med soffa och TV som ligger mellan ett väldigt litet pannrum (där frånluftsmodulen sitter) och sovrum.
Det innebär att utblåset blir endera i sovrum, i nacken på de som kollar TV eller in i pannrummet på typ 1,5kvm. Inget av dessa har frånluftskanaler så mao inte ett realistiskt alternativ.

Kanske måste kolla på en ytterväggslösning trots allt då..
 
Toppen