Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kylaggregat till vinkällaren

J.S.

Medlem
Äntligen har jag fått en bra lösning till min källare. På vintern ligger temperaturen helt perfekt runt 11-12 grader. Mitt problem har varit för hög temperatur på sommaren (18-19 grader) :eek: så under stor panik så åkte mina allra käraste genast ut i vinkylen... Jag kommer nu att få ett takaggregat med termostat installerat och ta kyla direkt ifrån borrhålet till bergvärmepumpen. Det fina med den lösningen är att kostnaden för driften blir ungefär densamma som för ett par glödlampor. ;D
 

Jos

Medlem
SV: Kylaggregat till vinkällaren

Är det verkligen för varmt? Om det spikar 19 någon gång tror inte jag gör något. Har hört flera initierade inklusive en av de kändaste vinkritikerna prata om att de "bästa" flaskorna är de som legat hos producentens Chateaus källare alla år fram tills de ska drickas och att det där inte råder "perfekta" 12-13 hela året runt utan snarare ner till 8-9 ibland på vintern och upp till ibland 17-18 på sommaren.
 
Trådskapare
J.S.

J.S.

Medlem
SV: Kylaggregat till vinkällaren

Jos skrev:
Är det verkligen för varmt? Om det spikar 19 någon gång tror inte jag gör något. Har hört flera initierade inklusive en av de kändaste vinkritikerna prata om att de "bästa" flaskorna är de som legat hos producentens Chateaus källare alla år fram tills de ska drickas och att det där inte råder "perfekta" 12-13 hela året runt utan snarare ner till 8-9 ibland på vintern och upp till ibland 17-18 på sommaren.

Tja... Jag har oxå hört om en del källare i Bordeaux som blir ganska varma på sommaren och jag kanske oroar mig i onödan :-\ men svaret blir väl helt enkelt att jag inte vill chansa med vare sig temperaturen eller fukten ;) Enligt vad jag har hört och läst, så ska den optimala lagringstemperaturen vara ca 12 grader, men det gör inget om den varierar med årstiden, men i mitt fall, så kan temperaturen gå från ca 12-13 grader(okt-maj) till 18-21 när sommaren kommer... Vilket jag tror är i häftigaste laget :eek: Jag eftersträvar att ha en så jämn temperatur över året som det bara är möjligt, vilken temp man sedan har bestämmer mera hur lång lagringstiden blir.
 

CH

Medlem
SV: Kylaggregat till vinkällaren

Om det diffar lite mellan vinter och sommar är väll inte optimalt men gör nog inte så mycket men om det diffar det 2-3 grader mellan natt och dag då är det dags att se över sin förvaring.
 

anders

Medlem
SV: Kylaggregat till vinkällaren

Så, så, killar. Nu ska vi inte förstöra glädjen för J.S. över hans nya leksak. Istället ska vi begapa den och i hemlighet vara gröna av avundsjuka. :D
 
Trådskapare
J.S.

J.S.

Medlem
SV: Kylaggregat till vinkällaren

anders skrev:
Så, så, killar. Nu ska vi inte förstöra glädjen för J.S. över hans nya leksak. Istället ska vi begapa den och i hemlighet vara gröna av avundsjuka. :D
;)
 

Lando

Medlem
SV: Kylaggregat till vinkällaren

Det finaste av allt med lösningen är att du slipper oroa dig och titta på väderleksrapporter från sverige när du är borta "undrar vad temperaturen är i källaren".. Grattis!
 
Trådskapare
J.S.

J.S.

Medlem
SV: Kylaggregat till vinkällaren

Lando skrev:
Det finaste av allt med lösningen är att du slipper oroa dig och titta på väderleksrapporter från sverige när du är borta "undrar vad temperaturen är i källaren".. Grattis!

Är väl typen som använder både hängslen och livrem när det gäller mina kära viner ;)
 
Toppen