Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

La Grande Dame

Lambo

Medlem
Jag gillar Veuve, både standard samt deras årgångare. Speciellt -88an.

MEN jag blir inte klok på La Grande Dame. Har druckit ett par olika årgångar vid olika tillfällen men den har aldrig levt upp till förväntningarna.
Senast drack jag en -98 och den var direkt dålig. Dålig flaska tänkte jag och öppnade en -90, men inte ens den ville leverera. Den ända Damen som varit ok är 88:an, dock länge sen jag drack den senast.

Va har Ni andra för erfarenheter om La Grande Dame?

Har ett gäng 96or ligger, tänkte testa en lagom till våren. Nån som testat 96an? Lite rädd för att bli besviken igen...
 

Elvis

Medlem
SV: La Grande Dame

Jag drack 1983:an på magnum för några år sedan och den var helt fantastisk. Det var den som öppnade ögonen för champagne för mig!

Sedan drack jag 1998:an i höstas och var inte alls särskilt imponerad. Fin syra men kändes sluten och behöver nog många år för att komma till sin rätt. Är inte så säker på att den någonsin blir riktigt bra.
 

anders

Medlem
SV: La Grande Dame

79:an levererade. Vi provade 90:an för ett par månader sedan, se här.
Den funkade bra till maten men i ensamt majestät var den inte fullt så spektakulär...
 
SV: La Grande Dame

Jag kan inte säga att La Grande Dame var särskilt bra på att leverera när jag provade 98:an i höstas. Det var helt klart en av de mest mediokra prestiger jag provat. Den 79:a som anders hade med sig på vininfernot, däremot, var en helt annan historia. Den var riktigt imponerande med den mognaden. Inte det absolut allra vassaste jag druckit, och jag tror de vassaste Krug-årgångarna skulle slå den på sin topp, men ändå, en prestige av högre klass. Så, eloge till anders för att han lyckats fixa fram den åt oss.

Mitt uppfattning om hur La Grande Dame efter min begränsade erfarenhet av två tillfällen är därför att den är medioker i sin ungdom men imponerande med mognad för de årgångar som klarar tillräcklig lagring.
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: La Grande Dame

Tror bestämt att sitter på mina -96:eek:r iaf 7-8 år till innan jag börjar tajsa på dom och hoppas att dom leverarar.
Måste dock få tag i en -79!!!!!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: La Grande Dame

Lambo skrev:
Tror bestämt att sitter på mina -96:eek:r iaf 7-8 år till innan jag börjar tajsa på dom och hoppas att dom leverarar.
Måste dock få tag i en -79!!!!!

Tajsa?

Är det en hybrid mellan "tajja" och "tafsa"?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: La Grande Dame

Och här satt jag och trodde att vi äntligen utvecklat en aldeles egen form av champagnefetischism!
 
Toppen