Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låda till kolonin/sommarstugan eller bara till semestern.

Adamanko

Medlem
Satt ihop en låda att frakta till kolonin när semestern börjar. Tar ju inte gärna dom dyraste och bästa vinerna med sig där väder och vind och insekter riskerar att blanda sig i matchen. Det här är vad jag tar med mig, berätta vad ni tar med er eller tänker som sommarviner!

Ch Ste Michelles Mimi-17 - Sett flera noteringar om den på forumet. Nu blir det min tur att testa den. Antagligen till nån grillad köttbit. Har två kvar att hämta om den faller i smaken.
Substance-17 - Bra allroundvin som funkar både till pizzan som till grillen. Husvin som kämpar för att behålla statusen.
Boutari Grande Reserve Naoussa-11 - En tanninbomb jag provat förut. Spännande att se vad ett drygt år på rygg har gjort med den.

Baron de Ley GR-12 - Ett annat husvin som får en sista chans att imponera. Tänkte kanske försöka fixa en blindprovning mot
Baron de Ley Reservan-15 - vi får se hur det går.
Navaherreros-17 - Ett favoritvin där jag testar första flaskan för året. Finns fler att hämta om den faller i smaken.

Daniel Bouland Morgon-16 - Vad har två och ett halvt år, drygt, gjort med den här? För en lite mer pretentiös vinstund.
Louis Max-18 - En passetoutgrains från Bourgogne som fallit mig i smaken när jag velat ha något väldigt lätt för hundralappen. Kämpar också för att komma in i värmen som ett husvin. Sista chansen? Serveras väl kylt?

Gravonia-09 - Öppnas upp en sen kväll när jag vill bjuda på något annorlunda. Får se om den faller i smaken då. Inte riktigt min likör (eller sherry) men garanterat en snackis.
Moscato dÁsti-19 - Ännu ej inköpt men en söt mousserande känns som ett måste på kolonin. Till dessert eller bara som välkomstdrink. Kommer att finnas fler att hämta om den faller i smaken.
2 st Tahbilk Museum Release-12 - Perfekt vin att sitta och sippa på när man njuter i solnedgången. Finns fler av dom med.

Tänkte också ha med mig en magnum Palmer vintage-08 för det festliga tilllfället.
 

buteljen

Medlem
Satt ihop en låda att frakta till kolonin när semestern börjar. Tar ju inte gärna dom dyraste och bästa vinerna med sig där väder och vind och insekter riskerar att blanda sig i matchen. Det här är vad jag tar med mig, berätta vad ni tar med er eller tänker som sommarviner!

Ch Ste Michelles Mimi-17 - Sett flera noteringar om den på forumet. Nu blir det min tur att testa den. Antagligen till nån grillad köttbit. Har två kvar att hämta om den faller i smaken.
Substance-17 - Bra allroundvin som funkar både till pizzan som till grillen. Husvin som kämpar för att behålla statusen.
Boutari Grande Reserve Naoussa-11 - En tanninbomb jag provat förut. Spännande att se vad ett drygt år på rygg har gjort med den.

Baron de Ley GR-12 - Ett annat husvin som får en sista chans att imponera. Tänkte kanske försöka fixa en blindprovning mot
Baron de Ley Reservan-15 - vi får se hur det går.
Navaherreros-17 - Ett favoritvin där jag testar första flaskan för året. Finns fler att hämta om den faller i smaken.

Daniel Bouland Morgon-16 - Vad har två och ett halvt år, drygt, gjort med den här? För en lite mer pretentiös vinstund.
Louis Max-18 - En passetoutgrains från Bourgogne som fallit mig i smaken när jag velat ha något väldigt lätt för hundralappen. Kämpar också för att komma in i värmen som ett husvin. Sista chansen? Serveras väl kylt?

Gravonia-09 - Öppnas upp en sen kväll när jag vill bjuda på något annorlunda. Får se om den faller i smaken då. Inte riktigt min likör (eller sherry) men garanterat en snackis.
Moscato dÁsti-19 - Ännu ej inköpt men en söt mousserande känns som ett måste på kolonin. Till dessert eller bara som välkomstdrink. Kommer att finnas fler att hämta om den faller i smaken.
2 st Tahbilk Museum Release-12 - Perfekt vin att sitta och sippa på när man njuter i solnedgången. Finns fler av dom med.

Tänkte också ha med mig en magnum Palmer vintage-08 för det festliga tilllfället.
Vi dricker likadant året om, förutom att konsumtionen av Fino och Manzanilla i alla dess former ökar kraftigt under sommaren :D. Eftermiddagarna avslutas ofta med en sherry o lite chark
 

Vingubben

Medlem
Satt ihop en låda att frakta till kolonin när semestern börjar. Tar ju inte gärna dom dyraste och bästa vinerna med sig där väder och vind och insekter riskerar att blanda sig i matchen. Det här är vad jag tar med mig, berätta vad ni tar med er eller tänker som sommarviner!

Ch Ste Michelles Mimi-17 - Sett flera noteringar om den på forumet. Nu blir det min tur att testa den. Antagligen till nån grillad köttbit. Har två kvar att hämta om den faller i smaken.
Substance-17 - Bra allroundvin som funkar både till pizzan som till grillen. Husvin som kämpar för att behålla statusen.
Boutari Grande Reserve Naoussa-11 - En tanninbomb jag provat förut. Spännande att se vad ett drygt år på rygg har gjort med den.

Baron de Ley GR-12 - Ett annat husvin som får en sista chans att imponera. Tänkte kanske försöka fixa en blindprovning mot
Baron de Ley Reservan-15 - vi får se hur det går.
Navaherreros-17 - Ett favoritvin där jag testar första flaskan för året. Finns fler att hämta om den faller i smaken.

Daniel Bouland Morgon-16 - Vad har två och ett halvt år, drygt, gjort med den här? För en lite mer pretentiös vinstund.
Louis Max-18 - En passetoutgrains från Bourgogne som fallit mig i smaken när jag velat ha något väldigt lätt för hundralappen. Kämpar också för att komma in i värmen som ett husvin. Sista chansen? Serveras väl kylt?

Gravonia-09 - Öppnas upp en sen kväll när jag vill bjuda på något annorlunda. Får se om den faller i smaken då. Inte riktigt min likör (eller sherry) men garanterat en snackis.
Moscato dÁsti-19 - Ännu ej inköpt men en söt mousserande känns som ett måste på kolonin. Till dessert eller bara som välkomstdrink. Kommer att finnas fler att hämta om den faller i smaken.
2 st Tahbilk Museum Release-12 - Perfekt vin att sitta och sippa på när man njuter i solnedgången. Finns fler av dom med.

Tänkte också ha med mig en magnum Palmer vintage-08 för det festliga tilllfället.
Förutom att bojo är odrickbart så ser det riktigt bra ut. Liten varning för Navaherreros-17 där jag gick tillbaka med en oxiderad flaska idag som jag öppnade i helgen.
 
Trådskapare
Adamanko

Adamanko

Medlem
Förutom att bojo är odrickbart så ser det riktigt bra ut.
Odrickbart tycker jag är att överdriva. Men Bourgogne har gått från att vara en av dom mest representerade regionerna på hyllorna till att bli allt mer och mer sällsynt. Så helt oense är vi inte heller. ;)
 

MHilv

Medlem
Förutom att bojo är odrickbart så ser det riktigt bra

Inser att jag missat att redovisa min flaska av Daniel Bouland, Morgon Corcelette, 2016 som du dissade. Den var verkligen inte bra så antingen flaskvariation och/eller så har den inte gillat att ligga dryga 2 år då den jag drack innan var god. Har du druckit något från foillard, lapierre,balagny,metras etc? Bojo är gott :)

Angående vad jag tar med mig till stugan så blir det en del bojo från foillard, balagny och descombes. Måste även ha med kabinetter, mousserande och sedan olika viner jag aldrig druckit förut. Överlag lättare viner som inte kräver mat.
 
Trådskapare
Adamanko

Adamanko

Medlem
Inser att jag missat att redovisa min flaska av Daniel Bouland, Morgon Corcelette, 2016 som du dissade. Den var verkligen inte bra så antingen flaskvariation och/eller så har den inte gillat att ligga dryga 2 år då den jag drack innan var god.
Hoppas på flaskvariation och att min är en bra sådan. :)
 

jrick

Medlem
Nu har jag inte en låda till sommarstugan utan snarare har jag alltid lite vin här (där jag är just nu). Sommaressentiellt är väl rosé, för tjejens skull om inte annat. Mina val är hittills Delaporte Sancerre Rosé, Tempier Bandol Rosé, Vina Tondonia Rosé och Francis Boulard Rosé de saignée. Sen kommer det drickas riesling från Falkenstein, Rebholz, Keller. Chardonnay från Labet och Ganevat, Poulsard från desamma, Syrah från Arnot-Roberts, Clape och Gonon, Nebbiolo från Burlotto, Sandri, Rinaldi osv. Jag har helt enkelt alltid mer vin på landet inför sommaren än jag nånsin hinner dricka upp. Utöver de nämnda blir det säkert en del mer ”udda” vita och röda från Etna, Teneriffa, Savoie. Självklart måste det bli lite Gamay från Foillard, Dutraive, Lapierre, Descombes kanske.
 

Vingubben

Medlem
Inser att jag missat att redovisa min flaska av Daniel Bouland, Morgon Corcelette, 2016 som du dissade. Den var verkligen inte bra så antingen flaskvariation och/eller så har den inte gillat att ligga dryga 2 år då den jag drack innan var god. Har du druckit något från foillard, lapierre,balagny,metras etc? Bojo är gott :)

Angående vad jag tar med mig till stugan så blir det en del bojo från foillard, balagny och descombes. Måste även ha med kabinetter, mousserande och sedan olika viner jag aldrig druckit förut. Överlag lättare viner som inte kräver mat.
Har aldrig provat något från varken Balagny eller Metras. Kanske bojo skall få en sista chans?
 

Esko

Medlem
59C28C4E-38E0-4663-B43C-8949E4225693.jpeg

Detta packades för en vecka på Österlen! Bör täcka de behov som kan uppstå.
 
Toppen