Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ejdern

Medlem
Hej alla vinälskare här på forumet!
Jag har börjat få väldigt ont om plats här hemma och har under den senaste tiden gått och funderat på att skaffa lådförvaring hos Grappe eller MFW i Stockholm. Men de jag undrar är ifall någon känner till någon annan aktör eller ställe där man kan lagra vin på långtidsförvaring? Skulle gärna vilja känna att man undersökt marknaden och dess priser innan man gör ett val. Om ni inte vet något annat får ni gärna lämna ”pros and cons” av era erfarenheter om de ovanstående aktörerna

Alt. Någon kanske känner till något ställe där man kan hyra ett eget lager som håller bra temperatur till ett rimligt pris? Pelican på Kungsholmen känner jag till men tycker de är alldeles för dyrt av de tillgängliga utrymmena de har idag.
 

Thirsty

Smygnykterist
Hej alla vinälskare här på forumet!
Jag har börjat få väldigt ont om plats här hemma och har under den senaste tiden gått och funderat på att skaffa lådförvaring hos Grappe eller MFW i Stockholm. Men de jag undrar är ifall någon känner till någon annan aktör eller ställe där man kan lagra vin på långtidsförvaring? Skulle gärna vilja känna att man undersökt marknaden och dess priser innan man gör ett val. Om ni inte vet något annat får ni gärna lämna ”pros and cons” av era erfarenheter om de ovanstående aktörerna

Alt. Någon kanske känner till något ställe där man kan hyra ett eget lager som håller bra temperatur till ett rimligt pris? Pelican på Kungsholmen känner jag till men tycker de är alldeles för dyrt av de tillgängliga utrymmena de har idag.
Vinpröjsarn (dock oförsäkrat)
 
Jag kör Magnusson lådförvaring. Väl i klass med Octavian som jag hade då jag lagrade vin i England men med en personlig touch. Kanske väl dyrt för blandade lådor men för obrutna eller o-mixade (du får ha två sorters vin i ett 12-pack som på internationellt sätt är en låda) ligger de i nivå med priserna utomlands.

Kan tillägga att jag har också en källare för mer i närtid konsumtion samt planerar för en vinkyl hemma. Kkylen har dock varit på planeringsstadiet en längre tid :) och kanske aldrig blir av. Orsaken till lådförvaring var brist på plats.

Jag skulle personligen aldrig gå för oförsäkrade alternativ då i Sverige det inte går att försäkra som privatperson. Det beror naturligtvis också på värdet av vinerna, vad är det som ska lagras.
 

Oscaro

Medlem
Jag kör på Grappe där jag har både fack och lådförvaring och tycker det funkar bra, påslaget för blandad låda är en engångskostnad om 120kr. Även på Grappe kan man slå ihop två 6 lådor till ett kolli. Det jag tycker är lite synd med att ha lådförvaring som är svåråtkomligt är att det kräver mycket mer av en vad gäller planering. Exempelvis om jag vill stoppa undan några lådor dompa 08 så kanske jag vill pröva en flaska om 2-3 år och sen öppna en flaska vartannat år därefter. Skulle därför egentligen också vilja hitta någon annan förvaring där man själv kan hämta och lämna flaskor men som är billigare än facken på Grappe/MFW.
 

Thirsty

Smygnykterist
Någon som provat/känner till Ekelund & Ribe, Vasastan?
Ok enkel lokal med ett bord för provning innan själva källaren. Skåpen är dock inte galler utan spånskivor, kanske inte har så stor betydelse men psykologiskt att det känns tryggare med stål. Prismässigt ligger de helt fel. Dyrare än MFW och Grappe om det räknas på stort skåp hos de aktörerna men billigare mot litet skåp, peräknat per flaska. Vid skåp hos MFW/Grappe så ingår möjligheten till diverse aktiviteter vilket inte Ekelund har några. Klart dyrare än Vinpröjsarn alt lådförvaring hos MFW och Grappe. Oförsäkrat vilket är en nackdel (till skillnad från vissa andra alternativ).
 

matage

Medlem
Jag kör också MFW med både fack och lådor och är mycket nöjd!
Ett tips dock:
Skulle för första gången hämta ut vin från lådförvaringen för nån vecka sen och lärde mig läxan att det är smart att verkligen tänka igenom hur man bygger sina lådor... Hade två lådor varav halva av varje låda hade en betydligt längre lagringshorizont än andra delen. Så det blev att plocka ut mer än jag tänkt och sannolikt skicka tillbaka delar i en ny låda senare. Ingen överraskning eftersom det är del av dealen utan mea culpa som inte tänkte efter före..
 

jrick

Medlem
Någon som har koll på detta företag som erbjuder lådförvaring?
https://www.vinotium.se/
Helpall
Rymmer upp till 600 flaskor
6000:-/år
Halvpall
Rymmer upp till 200 flaskor
3500:-/år
Kvartspall
Rymmer upp till 60 flaskor
1850:-/år
Känner igen att jag sett hemsidan förut. Bra priser och tjänst men jag skulle vilja veta mer om försäkring och andra trygghetsfaktorer innan jag låter dem hämta vin för hundratusentals kronor från mig.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Känner igen att jag sett hemsidan förut. Bra priser och tjänst men jag skulle vilja veta mer om försäkring och andra trygghetsfaktorer innan jag låter dem hämta vin för hundratusentals kronor från mig.
Att det saknas relevanta företagsuppgifter så som organisationsnummer, adress etc. på siten förbättrar inte kvalitetskänslan.
 

Thirsty

Smygnykterist
Att det saknas relevanta företagsuppgifter så som organisationsnummer, adress etc. på siten förbättrar inte kvalitetskänslan.
Hade varit snyggt om standarduppgifterna fanns på hemsidan, checkade snabbt bolaget:
Vinotium AB (ORG.NO 559216-7141)
Timmermansgatan 18 73154 Köping
F-skatt sedan 2019-09-27
Moms reg sedan 2020-01-01
Ledamot Karlsson, Jakob
2020-12-31 var det ingen verksamhet (omsättning 14 tkr).
Vad som gäller med försäkring är dock tämligen oklart. Då inget står finns det risk att det är oförsäkrat.
 
Hallå!
Vad kul att några av er är nyfikna på att veta mer om oss på Vinotium.
Flaskorna vi hanterar är försäkrade genom hela vår hantering, alltså från det att vi plockar flaskorna hos våra kunder till dess att vi levererar ut dem igen (Vi skulle aldrig våga ha det oförsäkrat haha).
Skulle det vara så att någon är vidare intresserad av våra tjänster är ni varmt välkomna att maila mig direkt på Jakob@vinotium.se eller så kan jag förstås svara här i tråden.

Allt gott,
Jakob Karlsson - Vinotium
 

oskeboske

Medlem
Hej, har egentligen samma fråga som TS, nån som vet ett prisvärt alternativ att lagra sina viner i Stockholm? Har kollat hos både Ekelund & Ribe samt vinpröjsarn då de verkar vara billigare än MFW och grappe? Vet ni hur det funkar med försäkring hos dessa? Om nån har erfarenhet av dessa eller andra får ni gärna komma med input!
 

Thirsty

Smygnykterist
Ekelund samt Vinpröjsarn - oförsäkrat. Inga event etc.
MFW och Grappe - försäkrat. Som "bara lådkund" får du gå på vissa event men inte på andra (krävs skåp för full tillgång till event samt access för att ordna egna provningar etc.). På Grappe finns möjlighet att teckna tillägg för fullvärdesmedlem.

Således att fundera på är dels risken om sakerna skulle försvinna. Hur illa vore det monetärt, möjlighet att köpa igen etc. vs risken. Vidare om du har intresse av lull-lull event som provningar, access till lokalen etc. Vidare om du behöver skåp eller om det räcker med lådförvaring alternativt kombination av skåp och lådförvaring. Påverkar kraftigt prisbilden.

Det sämsta på alla sätt var tidigare i vart fall Ekelund & Ribe som ville ta betalt som MFW/Grappe men var oförsäkrade och saknade provningar etc. Totalt fel prisbild! Kanske inte heller vinentuasterna utan några som såg möjlighet att känna pengar på vinsamlare som är okänsliga för priset (eller inte vet bättre). För skåp, viktigt att jämföra storleken på skåpen...

Edit: Pelican Fridhemsplan finns också. Oförsäkrat men bättre bevakning än andra oförsäkrade alternativ.
 

sunqan

Vinös
Edit: Pelican Fridhemsplan finns också. Oförsäkrat men bättre bevakning än andra oförsäkrade alternativ.
Från pelicans hemsida:

Måste man ha en försäkring?

Ja, det är ett krav att allt i förrådet måste vara försäkrat. Priset för denna försäkring varierar beroende på vad som skall förvaras och tillkommer på förrådspriset ovan.
 

Thirsty

Smygnykterist
Från pelicans hemsida:

Måste man ha en försäkring?

Ja, det är ett krav att allt i förrådet måste vara försäkrat. Priset för denna försäkring varierar beroende på vad som skall förvaras och tillkommer på förrådspriset ovan.
Va bra!
Undrar vad de tar i premie för försäkringen (beroende på värdet)?
 

J Ribe

Medlem
Det sämsta på alla sätt var tidigare i vart fall Ekelund & Ribe som ville ta betalt som MFW/Grappe men var oförsäkrade och saknade provningar etc. Totalt fel prisbild! Kanske inte heller vinentuasterna utan några som såg möjlighet att känna pengar på vinsamlare som är okänsliga för priset (eller inte vet bättre). För skåp, viktigt att jämföra storleken på skåpen...

Edit: Pelican Fridhemsplan finns också. Oförsäkrat men bättre bevakning än andra oförsäkrade alternativ.
Hej Thirsty,

Jim Ribe heter jag och driver Ekelund & Ribe (vinforvaring.se). Jag tänkte att jag skulle svara på den del av ditt inlägg som gäller oss. Det är korrekt att vi inte försäkrar våra medlemmars vin som standard men det går att lösa vid behov. Vi startade vi 2020 som en hobby då vi inte hade plats för våra egna viner och letade efter en lösning som passade våra egna behov. Själv tyckte jag att det var för dyrt på Grappe och MFW även om de gör ett jättebra jobb och har mer eventfokus än vad vi har. Vi ville skapa ett enklare koncept med bättre tillgänglighet och lägre pris. Enligt deras hemsidor så ligger vi nu på knappt halva priset jämfört med Grappe och MFW. Vårt pris är 7500k/år för ett skåp med plats för 192fl Bordeaux.

Som jag ser det fyller vi ett behov mellan Grappe/MFW och Pelican där vi erbjuder tillgänglighet och volym till ett rimligt pris med lite mer användbarhet än Pelican. Vi är också den enda aktören i Vasastan. Jag tycker att både Grappe och MFW gör sin sak föredömligt och ville göra något annorlunda för att slippa konkurrera med dem.

Om du undrar något om vår verksamhet eller vill komma förbi och titta är du välkommen att kontakta mig på jim@vinforvaring.se.
 

Poussard

Medlem
Va bra!
Undrar vad de tar i premie för försäkringen (beroende på värdet)?
Jag har haft Pelican (men inte längre). Det kostade ca 500 kr för ett fack som tog 144 flaskor med ett försäkringsvärde på 50.000kr. Går såklart att ha ett högre varpå månadsavgiften också ökar.
 
Toppen