Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Läckage i vinskåpet

Orpale

Medlem
En av mina gamla flaskor har läckt och missfärgat nästan alla mina hyllor av trä :(

Hyllorna har blivit grönsvarta på de ställena som vinet spilt. Jag är lite orolig för mögel i skåpet och har nu tagit ut alla skivor och tvättat dom. Har även slipat bort det mesta av missfärgningarna. Nu till min fråga vad tror ni om att sätta in hyllorna med vaxolja, antar att det är en bas på linolja. Tror ni att detta kan vara skadligt för vinerna? Kan lukten av oljan påverka flaskorna på något sätt?
 
SV: Läckage i vinskåpet

Mögel i vinskåp diskuterades rätt mycket i den här tråden

http://www.finewines.se/vinkallaren/mogel/15/

Linojla luktar ju rätt mycket, jag skulle vara väldigt tveksam till det. Kan du köpa nya hyllor? Vet att det är en sur kostnad men du borde kunna få en del på försäkringen (baserat på vilken du har förstås)

1Cru aka Helen är väl forumets expert på vinskåp :)
 
Trådskapare
Orpale

Orpale

Medlem
SV: Läckage i vinskåpet

Hyllorna ser fina ut så jag tror inte jag behöver köpa nya. Tänkte testa parafinolja istället det luktar ju inget.
 

chambertin

Medlem
SV: Läckage i vinskåpet

Orpale skrev:
Hyllorna ser fina ut så jag tror inte jag behöver köpa nya. Tänkte testa parafinolja istället det luktar ju inget.
Paraffinolja är bra. Använder det på mitt ekbord av just den anledningen (ingen lukt).
Den är dessutom tunnflytande och absorberas bra av träet.
Vill man få in oljan bättre i träet så kan man gnida men en grov kökssvamp typ en sån här:
1101650_h1_6_e_01.jpg
 
Trådskapare
Orpale

Orpale

Medlem
SV: Läckage i vinskåpet

Funderade lite på någon typ av luktfri lack också men det var inte så lett att hitta så det fick bli parafinolja från Apoteket som är helt fri från både färg och doft. Fettfläckar på flaskorna kan ju bli ett problem nu i början så jag tänkte torka hyllorna lite extra vid ett element innan och för säkerhetsskull ha lite plastfolie runt nu i början. Jäkla jobb bara för att en flaska sipprat lite. Har nu hittat boven och det var en Louis Roederer NV från 50 talet :( Kanske inte så konstigt att den började sippra nu :D

Kollade också med Whirlpool vad det skulle kosta med nya hyllplan. Håll nu i er.......nya hyllplan 8st kostar mer en ett nytt vinskåp. nästan 1000:- st Så för att byta alla skulle det kosta över 10000:- (alla hyllorna är inte identiska) Snacka om bra marginaler på lite trä.
 

Elvis

Medlem
SV: Läckage i vinskåpet

Orpale skrev:
Har nu hittat boven och det var en Louis Roederer NV från 50 talet :( Kanske inte så konstigt att den började sippra nu :D

Säg till om du behöver hjälp att dricka upp lite äldre flaskor så att inte samma sak händer igen. ;)
 
SV: Läckage i vinskåpet

Orpale skrev:
Funderade lite på någon typ av luktfri lack också men det var inte så lett att hitta så det fick bli parafinolja från Apoteket som är helt fri från både färg och doft. Fettfläckar på flaskorna kan ju bli ett problem nu i början så jag tänkte torka hyllorna lite extra vid ett element innan och för säkerhetsskull ha lite plastfolie runt nu i början. Jäkla jobb bara för att en flaska sipprat lite. Har nu hittat boven och det var en Louis Roederer NV från 50 talet :( Kanske inte så konstigt att den började sippra nu :D

Kollade också med Whirlpool vad det skulle kosta med nya hyllplan. Håll nu i er.......nya hyllplan 8st kostar mer en ett nytt vinskåp. nästan 1000:- st Så för att byta alla skulle det kosta över 10000:- (alla hyllorna är inte identiska) Snacka om bra marginaler på lite trä.
Tråkigt med Louis Roederern.

Vad gäller hyllorna, låter som man kan låta ett snickeri göra ett antal hyllor för ett pris under 10000:-
 
Toppen