Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lagerblad, varför!?

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Seriöst, jag har i alla år varit noga med att använda lagerblad när man lagar olika grytor och en hel del andra maträtter, men på sistone har jag börjat fråga mig varför. Lagerblad ger ju fan ingenting till det man lagar, på sin höd en något unken ton...

Pointless jävla krydda!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Lagerblad, varför!?

weezer skrev:
Pröva färska så smakar det mycke mer...finns att köpa i kruka i blomsterbutiker.. :)

Färska lagerblad? Går inte det stick i stäv med allt man har lärt sig från hemkunskapen och framåt? Jag tror att färska lagerblad är en myt!

Men jag får väl traska bort till någon blombutik och kolla urvalet vid tillfälle!
 

R.P

Medlem
SV: Lagerblad, varför!?

Jag hade ett lagerbladsträd på min terrass tiils jag flyttade för några månader sen, vackert träd men jag använde aldrig bladen i matlagning.
 

weezer

Medlem
SV: Lagerblad, varför!?

Kokade en jäkligt bra röd krusbärsmarmelad i sommars, men bra vaniljstång och färska lagerblad. Kanon som osttillbehör.
 

R.P

Medlem
SV: Lagerblad, varför!?

weezer skrev:
Kokade en jäkligt bra röd krusbärsmarmelad i sommars, men bra vaniljstång och färska lagerblad. Kanon som osttillbehör.

Låter som en höjdare till ost! Vad tillför lagerbladen smakmässigt tycker du? Varför har du lagerblad i helt enkelt...?
 

weezer

Medlem
SV: Lagerblad, varför!?

Det gifter sig helt enkelt väldigt bra med vaniljen och krusbären. Torkade lagerblad är lika kul som torkad basiika om man talar om torkade kryddor, så köp en liten kruka nästa gång ni ser dem, den producerar ju nya blad hela tiden, inte som de engångskrukor man köper i mataffären...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Lagerblad, varför!?

Jag ska likt Julius Caesar kläda mig i färska lagerblad och pröva detta vid tillfälle.r
 
SV: Lagerblad, varför!?

Jag har jobbat på ett ställe som faktiskt körde på färska lagerblad. Typ ett litet träd som stod i fönstret.

Helt spontant såhär så känns ju inte lagerblad som något livsnödvändigt. Speciellt i grytor då det känns som att alla andra smakkomponenter gör användandet av lagerblad meningslöst.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Lagerblad, varför!?

För att inte tala om när man sitter och mumsar på en smarrig gryta och i ett obevakat ögonblick får ett saftigt lagerblad i käften, det är läskigt det.
 

lepatrik

Medlem
SV: Lagerblad, varför!?

Lagerblad tillför inte så mycket, däremot så märks avsaknaden av lagerblad.
Det är det s.k. vinglas fenomenet.
Vinglaset i sig tillför ingenting smakmässigt, men när du halsat en latour 47 så märks avsaknaden av glaset. Kom inte med massa riedel tjafs nu, ni förstår poängen
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Lagerblad, varför!?

lepatrik skrev:
Lagerblad tillför inte så mycket, däremot så märks avsaknaden av lagerblad.
Det är det s.k. vinglas fenomenet.
Vinglaset i sig tillför ingenting smakmässigt, men när du halsat en latour 47 så märks avsaknaden av glaset. Kom inte med massa riedel tjafs nu, ni förstår poängen
Om det är skillnad med glas så bör ju olika glas göra olika skillnader, jag tycker Riedel gör den bästa skillnaden, mao man saknar Ridel mer än andra glas när man halsar ;D
 

anders

Medlem
SV: Lagerblad, varför!?

lepatrik skrev:
Det är det s.k. vinglas fenomenet.
Vinglaset i sig tillför ingenting smakmässigt, men när du halsat en latour 47 så märks avsaknaden av glaset. Kom inte med massa riedel tjafs nu, ni förstår poängen
Låter som hämtat från Lucky Luke där prisjägaren inte får glas utan whiskeyn hälls på bardisken. Var det albumet Angivaren?

Dock, när jag halsar gammal Bordeaux så tycker jag att det jävligaste är att man lätt bränner sig på ljuset som behövs för att undvika bottensatsen.
Någon mer än jag som eldat upp ögonbrynen på det här sättet? ;D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Lagerblad, varför!?

anders skrev:
Låter som hämtat från Lucky Luke där prisjägaren inte får glas utan whiskeyn hälls på bardisken. Var det albumet Angivaren?

Dock, när jag halsar gammal Bordeaux så tycker jag att det jävligaste är att man lätt bränner sig på ljuset som behövs för att undvika bottensatsen.
Någon mer än jag som eldat upp ögonbrynen på det här sättet? ;D

Tack och lov att man använder ficklampa till detta ändamål ;D
 
SV: Lagerblad, varför!?

Det är LED ljus som gäller nuförtiden.
Bättre hållbarhet, lägre energiförbrukning.

Å andra sidan, residualerna gör ju inget åt smaken, det är som apesinjuice med fruktkött. Det blir fylligare i munnen.
 
Toppen