Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lagra champagne i vinkyl?

Bubblaren

Medlem
SV: Lagra champagne i vinkyl?

Per Stade skrev:
Bra idé, köper den!

Och vem vill vara diskret?

Jag kan hjälpa till med cellofanet, van heminredare som jag är.

Diskret, iaf när det gäller vinerna, ingen har med å göra att jag har och vad som finns i eventuell vinförvaring.
 
SV: Lagra champagne i vinkyl?

Möjligen något off-topic - men verkar onödigt med en egen tråd, so here goes.

Flyttar nästa vecka och är i behov av 2-3 (helst 3) likadana vinkylar i fullhöjd. Tips om var detta kan införskaffas till en human penning mottages tacksamt - både nytt och beg är intressant, men det måste vara i gott skick...

Så stora som möjligt, förstås ;) - och lite lagom salongsfähiga då de ju skall pryda sin plats i nya Champagnerummet...

Ljudvolymen är definitivt en faktor - tanken är att man skall kunna sitta och mysa runt provningsbordet utan att behöva överrösta aggregaten.
 
SV: Lagra champagne i vinkyl?

Elvis la ju ner otroligt med tid på att välja vinkyl så han är väl en bra källa.

Du har också att alltid 1cru här på forumet som nog kan sälja på dig en vinkyl eller två.

Tyvärr enda tips jag kan komma med.
 
SV: Lagra champagne i vinkyl?

shorepower skrev:
Elvis la ju ner otroligt med tid på att välja vinkyl så han är väl en bra källa.

Du har också att alltid 1cru här på forumet som nog kan sälja på dig en vinkyl eller två.

Tyvärr enda tips jag kan komma med.

Då väntar vi med spänning på åsikt från Elvis, då..

1cru, ja... Aha, hade missat vem det var - jo, de för ju bl.a. Dometic som verkar vara fina, tysta skåp... Fast varför de måste se ut som om de tillverkades i Östtyskland någon gång på 80-talet övergår mitt förstånd... :)

Tack för tipsen!
 

Elvis

Medlem
SV: Lagra champagne i vinkyl?

Eftersom min skulle installeras i ett befintligt kök var jag lite begränsad. Jag behövde hitta en med 60 cm djup och det var inte lätt. Hittade till slut en Electrolux ERW33900X som är snygg och bra men den rymmer inte särskilt mycket. Antar att vinkylar behöver 70 cm djup för att bli lättstuvade. Jag är ändå nöjd men det låter som om du är ute efter något annat.

Jag tycker att du ska slinka in hos 1cru på Nybrogatan. De säljer bland annat Dometic och jag håller med om att de är fula, men Helen som jobbar där kan mycket om vinkylar i största allmänhet.
 
SV: Lagra champagne i vinkyl?

Elvis skrev:
Eftersom min skulle installeras i ett befintligt kök var jag lite begränsad. Jag behövde hitta en med 60 cm djup och det var inte lätt. Hittade till slut en Electrolux ERW33900X som är snygg och bra men den rymmer inte särskilt mycket. Antar att vinkylar behöver 70 cm djup för att bli lättstuvade. Jag är ändå nöjd men det låter som om du är ute efter något annat.

Jag tycker att du ska slinka in hos 1cru på Nybrogatan. De säljer bland annat Dometic och jag håller med om att de är fula, men Helen som jobbar där kan mycket om vinkylar i största allmänhet.

Jo, har haft samma begränsning i flera år - och nöjde mig då med ett gammalt kylskåp, inte precis optimalt... :)

Får nog bli ett besök hos Helen, ja!
 

Andreas

Medlem
SV: Lagra champagne i vinkyl?

Har den största dometic, 1 zon... 180 bordeaux tror jag den ska svälja.
Får max in 70-80 champagne om de ska ligga bra på hyllorna, dessutom blir den väldigt ojämn i temp om man fyller den.
Det verkar som om cirkulationen störs om man maxar skåpet,
samt att tempsensorerna sitter mitt i skåpet och lägger man flaskor för nära så vill den av nån anledning trycka ut mer kyla.
Har haft 8 grader i botten och 13 i toppen av skåpet när det är fullt.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Lagra champagne i vinkyl?

Dometic kylskåp drar ungefär 3 gånger så mycket el som
ett modernt kompressordrivet skåp.
 
SV: Lagra champagne i vinkyl?

Andreas skrev:
Har den största dometic, 1 zon... 180 bordeaux tror jag den ska svälja.
Får max in 70-80 champagne om de ska ligga bra på hyllorna, dessutom blir den väldigt ojämn i temp om man fyller den.
Det verkar som om cirkulationen störs om man maxar skåpet,
samt att tempsensorerna sitter mitt i skåpet och lägger man flaskor för nära så vill den av nån anledning trycka ut mer kyla.
Har haft 8 grader i botten och 13 i toppen av skåpet när det är fullt.

Intressant... Visst kan man ana en affärsmöjlighet här - för den ultimata Champagnekylen menar jag... Blir dessutom hel serie med tanke på flaskstorlekar - Comtes edition, t.ex... :)
 
SV: Lagra champagne i vinkyl?

Per Stade skrev:
Dometic kylskåp drar ungefär 3 gånger så mycket el som
ett modernt kompressordrivet skåp.

Ingen fara för miljön i mitt fall - exteriören har redan diskvalificerat dem... :)
 

CH

Medlem
SV: Lagra champagne i vinkyl?

Jag köpte min vinkyl (VKG571) från Ajo Kylindustri AB i Varberg och betalade knappt 8000:- har jag för mig. Den funkar helt ok och jag tycker inte att den låter speciellt mycket (36db enligt uppgift från tillverkaren) men tyvärr har den samma problematik som Andreas har med sitt Dometic. Fyller man den med flaskor så blir det dessvärre ojämn temperatur i den. Har inte gjort någon specifika mättningar men uppskattar skillnaderna till 2-4 grader beroende på omgivande temperatur.
Ett annat problem är det som tidigare nämnts nämligen att hyllorna är gjorda för bordeauxflaskor och inte champagne.

Om man som i ditt fall ska ha 2-3st så är det nog snarare ett stor vinskåp eller rum i rummet som är att föredra. Kolla över Vintage Keeping och Norcool utbud för lite inspiration.
 
SV: Lagra champagne i vinkyl?

CH skrev:
Jag köpte min vinkyl (VKG571) från Ajo Kylindustri AB i Varberg och betalade knappt 8000:- har jag för mig. Den funkar helt ok och jag tycker inte att den låter speciellt mycket (36db enligt uppgift från tillverkaren) men tyvärr har den samma problematik som Andreas har med sitt Dometic. Fyller man den med flaskor så blir det dessvärre ojämn temperatur i den. Har inte gjort någon specifika mättningar men uppskattar skillnaderna till 2-4 grader beroende på omgivande temperatur.
Ett annat problem är det som tidigare nämnts nämligen att hyllorna är gjorda för bordeauxflaskor och inte champagne.

Om man som i ditt fall ska ha 2-3st så är det nog snarare ett stor vinskåp eller rum i rummet som är att föredra. Kolla över Vintage Keeping och Norcool utbud för lite inspiration.

Tack, CH - tittade lite på vintagekeeping.com och de har onekligen ett imponerande utbud... Speciellt deras egna skåp är ju dessutom nästan misstänkt billiga - 16.000 danska för ett dubbelskåp som tar 500 flaskor t.ex... Skall undersökas närmare - frågan är hur mycket de väsnas och hur länge de håller...
 

Rhino69

Medlem
SV: Lagra champagne i vinkyl?

Hej alla, ny här
Fråga om kompressordrivna skåp kontra tex Dometics kompressorfria teknik, trodde inte vibrationer var bar för vinet(s utseende)?
Gäller detta ej Champagne?

vänligen
 
SV: Lagra champagne i vinkyl?

Rhino69 skrev:
Hej alla, ny här
Fråga om kompressordrivna skåp kontra tex Dometics kompressorfria teknik, trodde inte vibrationer var bar för vinet(s utseende)?
Gäller detta ej Champagne?

vänligen
Helen är väl vår expert på vinkylar. Det finns många teorier kring det där, Normalt håller ju en vinkly runt 11-12 grader och en kompressor behöver inte jobba lika mycket, dvs mindre ivibrationer. För långtidslagring är nog en kompressorfri teknik bättre ändå men som sagt finns mycket åsikter. Har för mig att det finns ett antal trådar på ämnet
 

Allaboda

Medlem
SV: Lagra champagne i vinkyl?

Notera att Dometics absorptionsskåp har signifikant högre energikonsumtion (än de kompressordrivna). Absorptionstekniken är förbjuden för normala kylskåp, då den inte klarar energikraven. Men det finns någon undantag för vinskåp - av någon anledning.

Men de har ju som sagt inga vibrationer.
 
Toppen