Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lagra champagne i vinkyl?

Klerck

Medlem
Hej,

Går det bra att långtidslagra champagne i vinkyl?

Jag har tillgång till en mat-/jordkällare som jag ska undersöka huruvida den lämpar sig för lagring (vad mer än temperatur, luftfuktighet och lukt behöver jag tänka på förresten?). Om denna källare inte uppfyller kraven för en bra vinkällare, måste jag hitta alternativ, varför jag ställer frågan om vinkyl. Vilka andra alternativ finns? Hyra in mig i en annan källare är det absolut sista alternativet.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Lagra champagne i vinkyl?

Tjena!

Det finns lite olika varianter av vinkyl som man kan använda sig av. En del är indelade i tre "delar" där man har Lagringsdelen längst ner för viner som ska ligga optimalt, en del för viner som ska drickas och en tempereringsdel där man lägger viner som ska konsumeras samma dag. Sen kan man ju köpa "kylar" som är avsedda helt för lagring. Det finns även källarrum att köpa, exempelvis från Norcool, som levererar en byggsats för x antal hundra flaskor för runt 30' spänn.

Jordkällaren är säkert jättebra att lagra vinerna i. Har du möjlighet att fixa till den som ett projekt så kan du ju med ganska enkla medel ordna till den, typ lägga in grus på golvet, ordna gjutjärnshyllor och liknande, men det är ju mest kosmetiska saker. Du kan ju eventuellt ordna med någon forma av ventilation som kan hjälpa till med att ta bort en del av fuktigheten och lukten om det skulle vara så att det är någonting fel. Annars så skulle jag väl bara rekommendera en ordentlig dörr, kanske till och med en gallergrind innanför, för den där extra säkerheten.
 
Trådskapare
K

Klerck

Medlem
SV: Lagra champagne i vinkyl?

Tackar för svar.

I väntan på en utvärdering av källaren undrar jag var jag bäst förvarar mina söta Krug-flaskor under tiden. Är kylskåp att föredra framför rumstemperatur? Är ett förråd (något varmare än kylskåp) att föredra framför kylskåo? Eller spelar det ingen större roll? Det rör sig om några dagar, kanske upp till en vecka.
 
Trådskapare
K

Klerck

Medlem
SV: Lagra champagne i vinkyl?

Hm, okej. Jag fortsätter fråga på, möjligen off-topic, men anyway. Vad jag förstår har herr Juhlin förhållandevis kalla källare (9-10 grader), hur kommer det sig? Många väldigt gamla skumpor?

Krug skrev:
Jag skulle nog säga förrådet framför kylen.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Lagra champagne i vinkyl?

Ja, antagligen är det anledningen. Jag vet faktiskt inte, riktigt, men det finns säkert någon därute som har koll på läget!
 

Krug88

Medlem
SV: Lagra champagne i vinkyl?

Rätt mycket som Julle köper var redan klart att dricka för 20 år sedan, är källaren rätt kall så utvecklas flaskorna saktare.
Ren försvarsmekanism, han vill ha en väldigt sakta vidareutveckling av sina flaskor.
Även de yngre blir bättre av att lagras runt 9-10 grader, ju saktare utveckling desto fler nyanser dyker upp i vinet när det väl är färdigt att konsumeras.
 

foppa

Medlem
SV: Lagra champagne i vinkyl?

Precis som Krug88 så är det ju en fördel att lagra champagnen riktigt svalt eftersom mognadsprocessen går långsammare fram då. Att de lagras vid 9-10 grader ist för mer vanliga 12-13 grader gör skillnad på 10-15 års sikt. Fler nyanser, bättre balans i utvecklingen. Och den temperatur som odlarna/tillverkarna avsett när de skapade vinerna.

Naturligtvis är det också ett "knep" att ta till på äldre flaskor om man vill lagra dom en längre tid istället för att dricka dem direkt. Men då behövs det ju kanske en sänkning till 6-7 grader för att hålla ned processen.
 
Trådskapare
K

Klerck

Medlem
SV: Lagra champagne i vinkyl?

Om vi sammanfattar det här; är det okej att långtidslagra skumpa i vinkyl?
 

foppa

Medlem
SV: Lagra champagne i vinkyl?

Slutsatsen är väl att om du enbart lagrar bubbel i vinkylen så kan du ställa ned graderna och då finns det ju inga problem alls.
Kontentan blir alltså separata vinkylar för olika vintyper. :)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Lagra champagne i vinkyl?

Har varit lite slarvig med förvaringen av mina champagneflaskor sedan jag började samla
för ett par år sedan. Har funderat på en vinkyl eftersom vår källare är klart urusel till
vinförvaring. Just nu har jag samlingen i garaget vilket inte känns optimalt även om
temperaturen där inte varierar alltför mycket, från 10-12 grader nu på vintern till
17-18 på sommaren. Men det kan inte vara speciellt bra att ha dyrt vin tillsammans
med däck, cyklar och gräsklipparen.
Har sökt lite på forumet och fått uppfattningen att champagne skall lagras
vid lägre temperatur än annat vin. Så kanske en vinkyl med olika temperaturzoner
är bättre än ett rent vinförvaringsskåp med samma temperatur i hela skåpet?
Har tittat på två alternativ från Miele: ett med tre zoner och ett rent vinförvaringsskåp
med enbart samma temperatur i hela skåpet. Det senare rymmer max. 187 flaskor
(0,75 l Bordeauxflaskor) och det tredelade skåpet max 143 flaskor (0,75 l Bordeauxflaskor),
varav 36 i den översta zonen, 45 i den mittersta zonen och 62 i den längst ned.
Förmodligen lite färre champagneflaskor eftersom de har lite större diameter.
Båda varianterna har glasdörrar med UV-filter men är det tillräckligt för att skydda
vinet från skadligt ljus?
De mest exklusiva flaskorna (Krug, Salon, Cristal, Grand Siècle, Winston Churchill) ligger
i lådor men tål dessa att förvaras i en vinkyl? Dessutom får det rum ännu färre flaskor om
jag lägger in kartongerna också.
Vinförvaringsskåpet (med en enda temperaturzon) finns i en version med rostfri dörr också
men ser inte lika elegant ut. Dock 10.000:- billigare.
Detta är naturligtvis ett typiskt i-landsproblem men jag är tacksam om någon med erfarenhet
av vinkylar har synpunkter.
 

Elvis

Medlem
SV: Lagra champagne i vinkyl?

Jag ska också köpa vinkyl snart och jag kommer definitivt att köpa ett vinlagringsskåp med "bara" en temperaturzon. Syftet med att ha flera temperaturzoner är väl främst att man ska kunna ha en del viner i dricktemperatur och andra i lagringstemperatur. Om man har lite framförhållning så tycker jag inte att det är särskilt krångligt att kyla vita viner och champagner i kylskåpet, samt värma röda i rumstemperatur (inte i micron :D).

Sedan kommer jag inte att låta mina skumpor ligga svalare än 12 grader - jag vill inte hur länge som helst med att dricka dem. ;D
 

Per Stade

Lege artis
SV: Lagra champagne i vinkyl?

Elvis skrev:
Jag ska också köpa vinkyl snart och jag kommer definitivt att köpa ett vinlagringsskåp med "bara" en temperaturzon.
Syftet med att ha flera temperaturzoner är väl främst att man ska kunna ha en del viner i dricktemperatur och andra
i lagringstemperatur. Om man har lite framförhållning så tycker jag inte att det är särskilt krångligt att kyla vita viner
och champagner i kylskåpet, samt värma röda i rumstemperatur (inte i micron :D).

Alla människor har väl några flaskor liggande i kylskåpet ;)
Tycker nog också att det verkar räcka med en temperatur för förvaring.

Elvis skrev:
Sedan kommer jag inte att låta mina skumpor ligga svalare än 12 grader - jag vill inte hur länge som helst med att dricka dem. ;D

Skulle också gärna vilja dricka upp alla mina champagner snart.
Finns det något sätt att snabbmogna dem? Micro? :p

Allvarligt talat, det där med rätt fövaringstemperatur verkar vara en hel vetenskap.
 
SV: Lagra champagne i vinkyl?

Per Stade skrev:
Alla människor har väl några flaskor liggande i kylskåpet ;)
Tycker nog också att det verkar räcka med en temperatur för förvaring.



Allvarligt talat, det där med rätt fövaringstemperatur verkar vara en hel vetenskap.
11-12 grader är perfekt. Jag skulle också satsa på en temperaturzon. Vill man snabbkyla går det ju med kallt vatten i en hink.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Lagra champagne i vinkyl?

Jag har två tempzoner på min Bosch, men kör 12 grader i hela skåpet ändå. Jag är nöjd, den funkar utmärkt.
Men, nackdelen är dock att den sväljer så väldigt lite. 150-200 flaskor nånting som anges, det gäller ju Bdx-pavor staplade med skohorn.
Ska du få in skumpaflaskor sväljer den inte ens hälften... typ. Special Club ställer till det rejält och likaså alla flaskor man vill ha kvar i kartong. (i och för sig kan man ju spara kartongen i klädkammaren men jag har inte kommit så långt ännu...)
 

anders

Medlem
SV: Lagra champagne i vinkyl?

shorepower skrev:
Vill man snabbkyla går det ju med kallt vatten i en hink.

Kan dock vara vissa problem att få till tillräckligt låg temperatur på sommaren. Jag brukar köra en 50/50 mix av is och vatten. Då tar det max 20 minuter innan flaskan har dricktemperatur. Köp ett kylskåp som har inbyggd ismaskin och vattentank för kylskåpskallt vatten. En av de bästa investeringar jag har gjort.

Elvis skrev:
(inte i micron :D).

Fegis.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Lagra champagne i vinkyl?

shorepower skrev:
11-12 grader är perfekt. Jag skulle också satsa på en temperaturzon. Vill man snabbkyla går det ju med kallt vatten i en hink.
Och att få rätt dricktemperatur på rödvin från 11-12 grader tar ju inte speciellt lång tid heller.
Så nu försöker jag hitta bästa pris på vinlagringsskåpet.
Men.....
fortfarande är frågan om glasdörren obesvarad.
Törs man ha glasdörr?
Även om tillverkaren påstår att det ät UV-filter i glaset så är frågan om det räcker
för många års förvaring.
Ett sätt att skydda flaskorna mot ljus vore ju att linda in dem i någon form av papper
ungefär som Selosse har eller som Cristal har det där gula cellofanet.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Lagra champagne i vinkyl?

Per Stade skrev:
Törs man ha glasdörr?
Även om tillverkaren påstår att det ät UV-filter i glaset så är frågan om det räcker
för många års förvaring.
Ett sätt att skydda flaskorna mot ljus vore ju att linda in dem i någon form av papper
ungefär som Selosse har eller som Cristal har det där gula cellofanet.

Slå in din snygga blivande nya vinkyl i köket med ett stort gou-oranget cellofan. Kommer bli riktigt snyggt.

Min nästa vinkyl ska apselut inte ha glasdörr, vill ha den diskret, helst inbyggd så den inte syns.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Lagra champagne i vinkyl?

Bubblaren skrev:
Slå in din snygga blivande nya vinkyl i köket med ett stort gou-oranget cellofan. Kommer bli riktigt snyggt.

Bra idé, köper den!

Bubblaren skrev:
Min nästa vinkyl ska apselut inte ha glasdörr, vill ha den diskret, helst inbyggd så den inte syns.

Och vem vill vara diskret?
 
Toppen