Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lagra en flaska Krug 1996?

Hej alla vinälskare!

Jag har fått en flaska Krug 1996 i present av en god vän. Nu undrar jag om det går bra att lagra flaskan i min vanliga svensson-kyl. Alltså i ca. 6-8 graders temperatur?
Det handlar alltså om ett vanligt kylskåp fullt med matvaror.
 

Krug88

Medlem
SV: Lagra en flaska Krug 1996?

ArmondCrile skrev:
Hej alla vinälskare!

Jag har fått en flaska Krug 1996 i present av en god vän. Nu undrar jag om det går bra att lagra flaskan i min vanliga svensson-kyl. Alltså i ca. 6-8 graders temperatur?
Det handlar alltså om ett vanligt kylskåp fullt med matvaror.
Gör inte det!
Kylskåpet är det torraste stället du kan ha något, etiketten kommer att ramla av till slut och korken kommer att torka ut.
Hellre längst ner i garderoben om du inte har något bättre ställe att lägga den.
 
SV: Lagra en flaska Krug 1996?

Trevlig present du fick

Titta i den här tråden. Det finns många synpunkter på detta. Jag håller med om att man ska hellre lägga den i garderoben men det finns andra åsikter också. Sidan 5 innehåller mest detaljer kring kylskåp kontra garderob.

http://www.finewines.se/forum/index.php?topic=38.60

Ett annat förslag är att dricka upp den :) Med en flaska finns alltid risk att den är korkskadad eller något annat och då blir man bara besviken om 10 år.
 

Pomerol

Medlem
SV: Lagra en flaska Krug 1996?

Krug88 skrev:
Gör inte det!
Kylskåpet är det torraste stället du kan ha något, etiketten kommer att ramla av till slut och korken kommer att torka ut.
Hellre längst ner i garderoben om du inte har något bättre ställe att lägga den.

Torkar verkligen korken ut? Jag vet att man brukar prata om det men borde inte innehållet i flaskan hålla korken tillräckligt fuktig så att den inte krymper och därmed släpper in syre?
 

Krug88

Medlem
SV: Lagra en flaska Krug 1996?

Pomerol skrev:
Torkar verkligen korken ut? Jag vet att man brukar prata om det men borde inte innehållet i flaskan hålla korken tillräckligt fuktig så att den inte krymper och därmed släpper in syre?
Även om den skulle klara av att hålla syre ute så kommer korken förmodligen att smula sönder när den väl öppnas ett antal år senare, vem vill att det ska hända?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Lagra en flaska Krug 1996?

Pomerol skrev:
Torkar verkligen korken ut? Jag vet att man brukar prata om det men borde inte innehållet i flaskan hålla korken tillräckligt fuktig så att den inte krymper och därmed släpper in syre?
Ja, den torkar ut, det är anledningen till att det skall vara fuktigt där du förvarar vinet. Tar ett bra tag innan det händer så tiden är väldigt avgörande! Förvarar du flaskor i källaren med låg fuktighet kommer det nog att gå rätt bra ändå, men kylskåp har "minus fuktighet" ::)torrare än torrt
 

Elvis

Medlem
SV: Lagra en flaska Krug 1996?

Jag hade också en Krug 1996 för några månader sedan. Jag löste lagringsproblemet på ett enklare sätt: jag drack upp den. Den upplevelsen kan dock bli dyr, för nu har jag två lådor (i garderoben).
 
SV: Lagra en flaska Krug 1996?

magnum skrev:
Ja, den torkar ut, det är anledningen till att det skall vara fuktigt där du förvarar vinet. Tar ett bra tag innan det händer så tiden är väldigt avgörande! Förvarar du flaskor i källaren med låg fuktighet kommer det nog att gå rätt bra ändå, men kylskåp har "minus fuktighet" ::)torrare än torrt

Måste fråga kring detta: Isåfall borde även min ganska billiga vinkyl vara "snustorr"? Men enligt fuktmätaren jag lagt in ligger luftfuktigheten runt 60-70%; det måste väl anses OK? Frågan är om vinkylens konstruktion verkligen skiljer sig från ett vanligt kylskåp?

På vintern brukar jag f.ö. sätta in en skål med vatten, för annars sjunker faktiskt luftfukten nedåt 50% i vinkylen. Får köra med denna lösning tills jag har råd med ett seriösare vinskåp eller riktig vinkällare...
 

Krisman

Medlem
SV: Lagra en flaska Krug 1996?

Det som också kan hända med att lagra i kyl är att vinet efter ett tag kan bli påverkat av dofter och smaker av saker som finns i kylen.
 

CH

Medlem
SV: Lagra en flaska Krug 1996?

Och där välkomnar vi Krisman in i forumet.

Jag hoppas du vet vad du get dig in på för det finns inte en ända vettig människa här inne.
 

CH

Medlem
SV: Lagra en flaska Krug 1996?

Ahh, då har man hittat lämplig lagring till sina kära 96or från Krug & Salon.

Jag ville ogärna öppna lådorna och trycka in dem i vinkylen så tills vidare har de stått orörda men eftersom min fasters man har en vinkällare till allt sitt godis tänkte jag att jag lika gärna kunde fråga om det fanns plats över och tacksamt nog var det inga problem alls.
Hans källare pendlar mellan 7-12 mellan sommar och vinter och det ska väll inte vara några större prolem eller?

Han klämde även in i slutet att inbrott har de alldrig haft men törstiga, de är de jämt.
 
Toppen