Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lagras eller drickas ?

henrikh

Medlem
Hej alla.

Har funnit intresset för vin som så många av er andra. Allt som går att läsa här gör att man bara gräver sig djupare och djupare ner i träsket.

Börjat lagra lite vin men fortfarande ganska dålig på att bedöma lagringsmöjligheterna på vinerna. Vad tror ni.???? Hur länge kan jag lagra dessa? Köper lite blandade viner som vi ofta dricker. Men kan jag lagra dessa under en längre tid för att få lite mer mognad och ett trevligt förråd att plocka från? Eller ska jag satsa på de lite ”finare” för lagring??


Eller har ni några tips på liknande viner i samma prisklass. (Blivit en sucker för Piemonte ;) )
 

Attachments

  • 41036DEA-6CBE-437A-8392-A8AD614D3818.png
    41036DEA-6CBE-437A-8392-A8AD614D3818.png
    194,1 KB · Visningar: 585
  • 2B3EAAA3-85C9-44C9-8FDA-60B3BC128A94.png
    2B3EAAA3-85C9-44C9-8FDA-60B3BC128A94.png
    189,6 KB · Visningar: 606
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Hej alla.

Har funnit intresset för vin som så många av er andra. Allt som går att läsa här gör att man bara gräver sig djupare och djupare ner i träsket.

Börjat lagra lite vin men fortfarande ganska dålig på att bedöma lagringsmöjligheterna på vinerna. Vad tror ni.???? Hur länge kan jag lagra dessa? Köper lite blandade viner som vi ofta dricker. Men kan jag lagra dessa under en längre tid för att få lite mer mognad och ett trevligt förråd att plocka från? Eller ska jag satsa på de lite ”finare” för lagring??


Eller har ni några tips på liknande viner i samma prisklass. (Blivit en sucker för Piemonte ;) )
I stort sett alla kvalitetsviner blir "bättre" (eller åtminstone inte direkt sämre) med viss lagring. Ca 10 år klarar nog de flesta utan problem. Just de du har köpt är dock ganska tillgängliga och tillräckligt goda att dricka i sin ungdomsskrud också. Kan lagras, men det krävs inte, är nog en bra summering.

En del viner kan mest ha syra och tannin i sin ungdom och kräver tid för att mjuka upp och få komplexitet, men alla viner utvecklar mognadskomplexitet, så även de enklaste. Ett för enkelt vin med låg intensitet, syra och vek tanninstruktur faller dock oftast ihop som ett korthus med för lång lagring.
 

chambertin

Medlem
Hej alla.

Har funnit intresset för vin som så många av er andra. Allt som går att läsa här gör att man bara gräver sig djupare och djupare ner i träsket.

Börjat lagra lite vin men fortfarande ganska dålig på att bedöma lagringsmöjligheterna på vinerna. Vad tror ni.???? Hur länge kan jag lagra dessa? Köper lite blandade viner som vi ofta dricker. Men kan jag lagra dessa under en längre tid för att få lite mer mognad och ett trevligt förråd att plocka från? Eller ska jag satsa på de lite ”finare” för lagring??


Eller har ni några tips på liknande viner i samma prisklass. (Blivit en sucker för Piemonte ;) )

Jag tycker att du skall prova så mkt du kan (även lite mer mogna viner vilket brukar vara möjligt på diverse vinbarer om man har tur) och utifrån det se om det är unga, ngt lagrade eller fullmogna viner du gillar hos respektive vintyp.
Generellt sett så är annars Piemontes Barolo och Barbaresco viner som brukar utvecklas bra (om man gillar mognad dvs) med lite lagring medans de flesta Nebbiolo d'Alba brukar vara gjorda för mer direkt konsumption (typ inom 1-2 år).
Undantagen är så klart många och den 2013 Borgogno No name du hade med är ju egentligen en Barolo men "nedklassad" till Nebbiolo Langhe av producenten I protest mot det nya regelverket påstår man). förfarandet är i och för sig inte ovanligt och många producenter väljer att ta frukten från unga rankor eller lägen som inte producerar på topp till Nebbiolo Langhe isf att göra en enkel och medioker Barolo. På köpet får dom ut vinet 1-2 år år tidigare dessutom vilket så klart också kan spela in i besluten.

För att gå tillbaka till vineran du nämner så har jag inte provat ngt av dom men Barolo 2013 bör ha alla förutsättningar att klara några års lagring och bli bättre/mognare av det. Vinet brukar få anständiga (men inte topp) betyg runt 88-90P så i kombination med prislappen på 250kr så kanske det kan vara värt att prova och se vad du tycker innan du köper mkt att lagra.
 
Trådskapare
H

henrikh

Medlem
Tack för svaren. Bra tips. Har testat en del mogna viner ute. Men även samlat på mig ett bra lager med champagne under ett par år. Där är det blandat med både NV och vintage som jag sparat vilket jag gillar. Lite därför jag börjat komma in på det med rött med att börja lagra upp lite rött med i blandade prisklasser.

Men gillar blandat med Piemonte viner. Har ni förslag på några som man borde testa unga som även jag borde lägga i källaren ?
 

Petrus.

Medlem
Hej alla.

Har funnit intresset för vin som så många av er andra. Allt som går att läsa här gör att man bara gräver sig djupare och djupare ner i träsket.

Börjat lagra lite vin men fortfarande ganska dålig på att bedöma lagringsmöjligheterna på vinerna. Vad tror ni.???? Hur länge kan jag lagra dessa? Köper lite blandade viner som vi ofta dricker. Men kan jag lagra dessa under en längre tid för att få lite mer mognad och ett trevligt förråd att plocka från? Eller ska jag satsa på de lite ”finare” för lagring??


Eller har ni några tips på liknande viner i samma prisklass. (Blivit en sucker för Piemonte ;) )

Hej!
Traditionellt börjar man dricka Baroloviner först efter 10 ars lagring. Barbaresco möjligtvis vid lite yngre alder. Gemensamt är ju att de är Nebbioloviner. Möjligtvis nerklassificerar producenter vissa av deras Barolo/Barbaresco frukt som inte haller topp kvalitet för att man som kund enkelt ska kunna första att det är en skillnad pa ett 20eur vin och ett 100 eur vin. Drack ganska nyligen Viettis Nebbiolo Perbacco fran 2014, som ocksa skulle kunna säljas som ett Barolovin men inte gör det. Vinet skulle nog ma bra att lagras som en enklare barolo, runt 5-10 ar.
Manga viner vinner pa att lagaras och om du har plats lagra sa mycket som möjligt! Drack Guigals Côtes du Rhônes fran 2007 för nagon vecka sedan och det var mycket gott! Önskade jag hade lagrat mer!
Lycka Till!
Petrus
 
Toppen