Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lagring av Ser Lapo Chianti Classico Riserva

Bastardo

Medlem
Vad är det för konstigheter även på producentens hemsida om lagring av det här vinet?
https://www.mazzei.it/en/Wines/Castello-di-Fonterutoli/Ser-Lapo-Chianti-Classico-Riserva-DOCG/
Ageing: 12 months in small french oak barrels (225/500 lt – 50% new) Det står likadant under alla årgångar, vad jag kan se.
Obs! Lagen kräver att vinet ska lagras minst 24 månader! Hur kan det komma sig? Kanske någon klok vinmänniska kan belysa mig? :)
Chianti Classico has two additional quality levels, determined by additional aging and levels of quality. One is labeled Chianti Classico Riserva, which requires aging for two years in barrel, plus an additional three months in bottle, before hitting the store shelves.
P.S. Det är ingen större idé att klaga hos producenternas hemsidor. De svarar sällan och bryr sig noll vad en vanlig enkel vinkonsument skriver. Tack och lov finns det undantag, men i regel är de inte så villiga att svara på.
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
Vad är det för konstigheter även på producentens hemsida om lagring av det här vinet?
https://www.mazzei.it/en/Wines/Castello-di-Fonterutoli/Ser-Lapo-Chianti-Classico-Riserva-DOCG/
Ageing: 12 months in small french oak barrels (225/500 lt – 50% new) Det står likadant under alla årgångar, vad jag kan se.
Obs! Lagen kräver att vinet ska lagras minst 24 månader! Hur kan det komma sig? Kanske någon klok vinmänniska kan belysa mig? :)
Chianti Classico has two additional quality levels, determined by additional aging and levels of quality. One is labeled Chianti Classico Riserva, which requires aging for two years in barrel, plus an additional three months in bottle, before hitting the store shelves.
P.S. Det är ingen större idé att klaga hos producenternas hemsidor. De svarar sällan och bryr sig noll vad en vanlig enkel vinkonsument skriver. Tack och lov finns det undantag, men i regel är de inte så villiga att svara på.
Det är nog så att de lagrar resterande tid på annat än små franska ekfat.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Det är nog så att de lagrar resterande tid på annat än små franska ekfat.
Tack, Vingubben!
Jag har mejlat de, vi får se om vi får något svar. :)
Det är en gåta, hur kan de vara så nonchalanta i den här frågan!
De borde inte ha någon rätt att bara kalla ett vin till Riserva, om den INTE är lagrad tillräckligt mycket, eller?
Vad jag vet, så har vinet ofta fått ganska bra recensioner och är hyfsad billig för att vara Riserva, om den nu är det IRL.
P.S. Dessutom att ange 500 liter som liten fat!? Är det brukligt? ;) Det är inga småfat enligt mig, alla fall.
 

Poussard

Medlem
Nja, litet fat är väl barrique och stora fat är foudres och botti? 500 l är däremellan och jag skulle nog inte heller kalla det för små fat men å andra sidan så specar de ju exakt storlek så det är ju rätt tydligt ändå.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Finns det verkligen ingen som har expertkunnande i området Chianti? ;) Det gör mig lite orolig, hur det ligger till med kunskapsnivån över huvud taget …
Min ’gissning’ är, att det är inte över huvud taget finns krav från vinlagen att lagring gällande två år ska ske i ektunnor. Dit kanske räknas även tiden i flaska, eller vilken annan typ av behållare som man råkar använda. Så 12 månader på ektunna och 12 månader på en flaska blir precis två år tillsammans.
Jag har försökt hitta exakta uppgifter på nätet, men det finns absolut INGEN källa som kan berätta det här absolut trovärdigt och informativt.

Munkis skriver följande; (en av få källor som jag litar på):
Chianti Classico Riserva ska lagras minst 24 månader varav minst 3 månader på flaska och måste innehålla minst 12,5 procent alkohol.

Hur många felaktiga uppfattningar gemene man kan ha av viner, när inte ens vi, som borde inneha någorlunda adekvat kunskap om vinlagar etc. behärskar fakta? :(
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Från Jancis R (OCW)
Riserva, nebulous Italian term usually denoting a wine given extended ageingbefore release, and suggesting a higher quality than the normal version of the same wine. However, only few Riservas, notably collio goriziano Riserva and vino nobile di montepulciano Riserva, have stricter production regulations, such as higher minimum alcoholic strength (therefore mirroring the superiore designation), and higher minimum extract. Chianti Classico Riserva, for example, questionably allows chaptalization to add up to 0.5% alcohol by volume. The ageing requirement for Riservas varies from DOC to DOC, but normally is a minimum of one year, up to 62 months for Barolo Riserva. In many cases this must include a period in cask, as well as in bottle (with the notable exception of Chianti Classico Riserva, which does not require any wood ageing, however common it is in practice).

In most cases Riserva does not guarantee higher quality, because producers are not required to declare a Riserva before the harvest. They may decide to designate a wine Riserva on an ad hoc basis. This latitude has allowed some producers simply to reclassify their unsold inventory as Riserva in an effort to obtain a higher price, prompting calls for the abolition of the entire category. In some cases the prolonged oak ageing accelerates the wine’s development, resulting in premature oxidation and stewed fruit flavours, even though the category is meant to denote wines with the inherent capacity for prolonged ageing. In some cases such as Barolo, it is not clear why a higher quality denomination is needed when there are so many single-vineyard, or cru, bottlings.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Som jag tolkar DOCG-reglerna så gäller 24mån lagring varav min 3mån på flaska så fatlagring är inte obligatoriskt.
Vinet kan saluföras Jan 1, drygt 2 år efter skörd.
https://italianwinecentral.com/denomination/chianti-classico-docg/
Jag hittar inga källor på varken engelska eller svenska att det ska vara på detta sättet, men det är klart att jag tror att det kan vara sant.
Men en fråga återstår, och blir nog aldrig besvarad heller. VARFÖR gör man så mot oss konsumenter? OM det här stämmer, så tappar jag nästan tron på vinproducenter! Det borde vara lag att informera vinkunder så noggrant som det över huvud taget är möjligt. Nu får jag en bild av att de försöker mörka så mycket som möjligt och hoppas att folk fattar inte att de blir lurade hela tiden.
 

Poussard

Medlem
OM det här stämmer, så tappar jag nästan tron på vinproducenter! Det borde vara lag att informera vinkunder så noggrant som det över huvud taget är möjligt.
Fast de informerar ju jättebra, tycker jag. 12 mån på fat (225/500 l) 50% nya. Sen en massa mer matnyttig info.
 

Johan L

Medlem
Googlar man runt lite är det ju lätt att bli förvirrad då det nämns allt från 24 till 38 månaders minsta totala lagringstid och med uppgifter om minimum 7 eller 12 månader på ekfat medan andra inte nämner fatlagring. Facit är det som @chambertin nämnt ovan. Det ligger ju närmare till hands att gissa att reglerna över tid ändrats från minst 12 till 7 till 0 månader på fat och att det därför lever kvar en del utdaterade uppgifter på nätet, än att gissa på att producenterna försöker luras.

Vill man ha en direkt källa på reglerna som gäller nu kan man kolla här: http://catalogoviti.politicheagricole.it/scheda_denom.php?t=dsc&q=1023 (PDF)
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
Producentens hemsida är ju mycket informativ. Bland annat kan man utläsa att vinet är från 2016, skörden 22 september, och vinet har buteljerats i september 2018. Under tiden som vinet lagrats på fat, ca 21 månader, så har 12 månader varit på franska ekfat i storleken 225 och 500 liter varav hälften varit nya fat. Dessutom får man viss information om druvsammansättning, information om alkoholhalt, jordmån, antal vinrankor per yta, hur vinrankorna är beskurna, jäsningstemperatur, tid i maceration, ålder på vinrankorna, buteljstorlekar och produktionsvolym. Det har i informationen smugit sig in ett skrivfel där det står att vinet nått marknaden i februari 2018, vilket är en omöjlighet då vinet buteljerades i september samma år. Om man tittar på årgången 2015 så kom denna ut februari 2018, och 2014 kom ut på marknaden februari 2017. Det är med andra ord ganska lätt att konstatera att vinet nådde marknaden 2019, vilket också överensstämmer med informationen i det så kallade "Technical sheet" som man kan klicka vidare på. Producenten har också varit vänlig nog att ange lagringspotential, smaknoter samt förslag på hur man matchar vinet med mat.

Vi kan konstatera att vintillverkarna uppfyller alla krav för att få skriva ut Chianti Classico Riserva på etiketten.

Jag tror man kan se på informationen som lämnats på två sätt:

Som vinnörd:
Med den lämnade informationen så kan jag avgöra om vinet har en profil som jag brukar tycka om. (jag kan nog gissa mig till att vinet legat på betong eller möjligen ståltank den tid det inte legat på ekfat) Om det är gott vet jag först när jag har testat vinet, men risken för att köpa grisen i säcken är begränsad. Alternativet detta är en profil jag inte brukar tycka om. Sangiovese i kombination med ekfat blir för sliskigt för mig så jag avstår.

Som rättshaverist:
Dom har inte skrivit ut vilken typ av fat vinet är lagrat på när det inte legat på ekfat. Dessutom påstår dom att vinet är buteljerat sju månader efter att det har lanserats. Detta är katastrof. Vinproducenterna är bovar som försöker lura oss konsumenter. Jag vet dock inte om det hade hjälpt om denna information varit med, respektive korrekt. Då hade man nog hittat något annat som saknas. Hur tappar man faten, gravitation eller pumpar, vad har man för golv i vinkällaren, har druvorna transporterats i plast eller plåtbackar, vad heter katten som bor på gården osv.

Lycka till med fortsatt efterforskning
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Googlar man runt lite är det ju lätt att bli förvirrad då det nämns allt från 24 till 38 månaders minsta totala lagringstid och med uppgifter om minimum 7 eller 12 månader på ekfat medan andra inte nämner fatlagring. Facit är det som @chambertin nämnt ovan. Det ligger ju närmare till hands att gissa att reglerna över tid ändrats från minst 12 till 7 till 0 månader på fat och att det därför lever kvar en del utdaterade uppgifter på nätet, än att gissa på att producenterna försöker luras.

Vill man ha en direkt källa på reglerna som gäller nu kan man kolla här: http://catalogoviti.politicheagricole.it/scheda_denom.php?t=dsc&q=1023 (PDF)

Producentens hemsida är ju mycket informativ. Bland annat kan man utläsa att vinet är från 2016, skörden 22 september, och vinet har buteljerats i september 2018. Under tiden som vinet lagrats på fat, ca 21 månader, så har 12 månader varit på franska ekfat i storleken 225 och 500 liter varav hälften varit nya fat. Dessutom får man viss information om druvsammansättning, information om alkoholhalt, jordmån, antal vinrankor per yta, hur vinrankorna är beskurna, jäsningstemperatur, tid i maceration, ålder på vinrankorna, buteljstorlekar och produktionsvolym. Det har i informationen smugit sig in ett skrivfel där det står att vinet nått marknaden i februari 2018, vilket är en omöjlighet då vinet buteljerades i september samma år. Om man tittar på årgången 2015 så kom denna ut februari 2018, och 2014 kom ut på marknaden februari 2017. Det är med andra ord ganska lätt att konstatera att vinet nådde marknaden 2019, vilket också överensstämmer med informationen i det så kallade "Technical sheet" som man kan klicka vidare på. Producenten har också varit vänlig nog att ange lagringspotential, smaknoter samt förslag på hur man matchar vinet med mat.

Vi kan konstatera att vintillverkarna uppfyller alla krav för att få skriva ut Chianti Classico Riserva på etiketten.

Jag tror man kan se på informationen som lämnats på två sätt:

Som vinnörd:
Med den lämnade informationen så kan jag avgöra om vinet har en profil som jag brukar tycka om. (jag kan nog gissa mig till att vinet legat på betong eller möjligen ståltank den tid det inte legat på ekfat) Om det är gott vet jag först när jag har testat vinet, men risken för att köpa grisen i säcken är begränsad. Alternativet detta är en profil jag inte brukar tycka om. Sangiovese i kombination med ekfat blir för sliskigt för mig så jag avstår.

Som rättshaverist:
Dom har inte skrivit ut vilken typ av fat vinet är lagrat på när det inte legat på ekfat. Dessutom påstår dom att vinet är buteljerat sju månader efter att det har lanserats. Detta är katastrof. Vinproducenterna är bovar som försöker lura oss konsumenter. Jag vet dock inte om det hade hjälpt om denna information varit med, respektive korrekt. Då hade man nog hittat något annat som saknas. Hur tappar man faten, gravitation eller pumpar, vad har man för golv i vinkällaren, har druvorna transporterats i plast eller plåtbackar, vad heter katten som bor på gården osv.

Lycka till med fortsatt efterforskning

Tack så mycket, Johan L och Vingubben!
Jag lär mig oerhört mycket genom att ställa frågor. Både här och på övriga Internätet. :)

Om det tillåts en jämförelse med vinerna från Rioja i Spanien, så är det mycket hårdare reglerat där, hur lagringen av vinet ska ske. Jag hade hoppats att de gjorde en lagändring i Toscana, så att man hade lite bättre koll hur lagringen sker. Men jag tror att det är ganska få vinproducenter som inte lagrar sitt vin i ektunnor alls, fast jag har inget belägg för det påståendet, det är bara min magkänsla som säger det.
Och om man söker viner utan fatsmak på ordinarie sortimentet hos bolis, får man svaret: inga. Men nu är det ju så, att bara en liten del av viner från Chianti Classico kommer från bolis egna kanaler, de flesta ligger på beställningssortimentet som importörerna tillhandahåller, och det är kanonbra, för annars vore det ytterst skralt med goda viner att finna. :)
 
Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Googlar man runt lite är det ju lätt att bli förvirrad då det nämns allt från 24 till 38 månaders minsta totala lagringstid och med uppgifter om minimum 7 eller 12 månader på ekfat medan andra inte nämner fatlagring. Facit är det som @chambertin nämnt ovan. Det ligger ju närmare till hands att gissa att reglerna över tid ändrats från minst 12 till 7 till 0 månader på fat och att det därför lever kvar en del utdaterade uppgifter på nätet, än att gissa på att producenterna försöker luras.

Vill man ha en direkt källa på reglerna som gäller nu kan man kolla här: http://catalogoviti.politicheagricole.it/scheda_denom.php?t=dsc&q=1023 (PDF)
Den här länken funkar inte. Kan du ange någon annan, som ger resultat!

Sorry! Bytte webbläsare och då funkar det. Tack så mycket.
MEN jag vet inte vad ska jag söka, då jag kan inte språket? VAR exakt står det om lagringen av Chianti Classico Riserva? Har försökt leta, men hittar inget.
 
Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
En snabb googling senare så fann jag även en engelsk översättning: https://www.carusvini.it/en/chianti-classico-docg-regulations/
Tusen tack, thunberg!
Snart börjar jag känna mig nästan som en CCR aficionado. :) Man kan aldrig veta för mycket av vin, men det kanske är inte så bra för psyket att veta för mycket, heller … ;) För då kan man tappa respekten för en hel del viner som man trodde skulle vara så fina.
P.S. Det finns tiotals lite suspekta metoder med vintillverkning som är fullständigt legitima, men som man inte berättar så mycket om. Det är för många för att kunna tas upp här, så kanske jag kommer att starta en ny tråd om sånt. :)
 

Vingubben

Medlem
Tack så mycket, Johan L och Vingubben!
Jag lär mig oerhört mycket genom att ställa frågor. Både här och på övriga Internätet. :)

Om det tillåts en jämförelse med vinerna från Rioja i Spanien, så är det mycket hårdare reglerat där, hur lagringen av vinet ska ske. Jag hade hoppats att de gjorde en lagändring i Toscana, så att man hade lite bättre koll hur lagringen sker. Men jag tror att det är ganska få vinproducenter som inte lagrar sitt vin i ektunnor alls, fast jag har inget belägg för det påståendet, det är bara min magkänsla som säger det.
Och om man söker viner utan fatsmak på ordinarie sortimentet hos bolis, får man svaret: inga. Men nu är det ju så, att bara en liten del av viner från Chianti Classico kommer från bolis egna kanaler, de flesta ligger på beställningssortimentet som importörerna tillhandahåller, och det är kanonbra, för annars vore det ytterst skralt med goda viner att finna. :)
De olika klassificeringarna runt om i världen fyller ofta sitt syfte med att bibehålla kvalitet och ursprungstypicitet, men ju hårdare ramarna är ju mindre möjligheter ges till vinmakaren. Det finns med andra ord också en positiv aspekt av att inte sätta allt för strama ramar. Dock är det så att även i Chianti så finns det vintillverkare som väljer att avvika från DOCG, och göra viner under beteckningen Toscana Rosso, men ingen av oss skulle klanka ner på tex Tignanello eller Monteraponi Baron Ugo. Att göra bra vin handlar med andra ord inte om att följa regler, utan om de förutsättningar som odlingarna ger tillsammans med en bra vinmakning.
 
Toppen