Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lagring av standardviner

Steef

Medlem
Står ju 52:a vintage, så det borde ju vara samma vin. Då är den billig på bolaget. 92p i snittscore enligt WS och 234+tax, låter som årets deal. Var den verkligen så bra, enligt dig?

Det är samma vin, årgångsräkning och svarta etikett - Black Label är officiellt tillagt i namnet från 2010 (även om det kallats så "i folkmun" tidigare).
Har provat både -08 (bra) och -10 (sämre) tidigare. -07orna kom i mitten av december på BS. Beställde ett par och öppnade faktiskt den första flaskan i helgen, riktigt trevligt med ren frukt och begynnande mognad - i all enkelhet. Sen är inte solig cab det som får mig att att smacka allra högst, sådär i allmänhet... men det här smakar gott och riktigt prisvärt är det :cool:
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Tack för bra tips :). Vissa av dem var nog iofs inte från standardsortimentet tror jag, men skall kolla in dem ändå!

Kom på att man kan skriva in "kan lagras" i sökraden på systemet (plus 0-200 kr, helflaska, rött/vitt, standardsortimentet) och då dyker det upp denna lista på 37 viner för rött: https://www.systembolaget.se/sok-dryck/?searchquery=kan lagras.&subcategory=Rött vin&assortmenttext=Ordinarie sortiment&pricefrom=0&priceto=200&bottletypegroup=Helflaska glas&sortfield=Price&fullassortment=1&pageto=2

och denna lista på 11 viner för vitt https://www.systembolaget.se/sok-dryck/?searchquery=kan lagras.&subcategory=Vitt vin&assortmenttext=Ordinarie sortiment&pricefrom=0&priceto=200&bottletypegroup=Helflaska

glas&sortfield=Price&sortdirection=Descending&fullassortment=1

Men det finns säkert fler som sökningen missar. Flera nämns ju ovan dock :).
Men den listan är ju fånigt godtycklig och bedömningen "kan lagras" verkar ju från systembolagets sida vara baserad på gamla fördomar kring vilka regioner som kan/inte kan lagras. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Men den listan är ju fånigt godtycklig och bedömningen "kan lagras" verkar ju från systembolagets sida vara baserad på gamla fördomar kring vilka regioner som kan/inte kan lagras. :)
Jag vet inte ja. De flestas bedömningar om vad som vinner på lagring bygger ju vanligtvis på "fördomar" alternativt erfarenheter från tidigare årgångar/andra viner inom regionen, men jag förstår din poäng. I de fall man uppskattar att vinet har det som krävs för lagring vid provning, så är det ju mer värt än att bara anta att vinet borde klara lagring utan att ens ha provat det.

För egen del så är jag av skolan att det mesta med någorlunda struktur och intensitet vinner på lagring om vi utgår från att det handlar om max 5 år. Jag menar, även bib har ju i vissa blinda empiriska studier visat på bra utveckling under kortare lagring. ;)
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Men den listan är ju fånigt godtycklig och bedömningen "kan lagras" verkar ju från systembolagets sida vara baserad på gamla fördomar kring vilka regioner som kan/inte kan lagras. :)
Japp, det var det jag skrev " finns säkerligen fler som den sökningen missar" :)
 

grappa

Medlem
Har inte koll på vad bolaget har just nu men Semillion från Hunters valley har ju rykte om sig att bli väldigt bra med lagring typ 7 år. Håller på att testar hypotesen själv med några flaskor inköpta för 4 år sedan.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag inser nu i efterhand att jag rekommenderade viner från SP, dock så är det lite roligare att lagra flaskor som är mindre partier än standard enligt mig. Kul att kunna rycka fram något gammalt som försvunnit från Systemet efter 5 år. :D
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
I början av 2000-talet köpte jag en hel vinsamling. I den ingick bl.a. glögg med etiketten alla äldre känner igen. En liten brasa.
Lik som ettantal Vino Tinto med samma snygga 70-talslogga.
Glöggen supergod, inte riktigt samma med Vino Tinto. Men då hade det gått uppemot 30 år...
 

Daniel A

Administratör
Okej, här kommer en lite mer oväntad sak! Vit, dessutom.

d'Arenberg, The Hermit Crab. Rhone-blend från McLaren Vale för ynka 100 kr.
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/the-hermit-crab-634001

Det här är väl så standard som det blir. Finns nog i varenda butik. Jag har inte druckit det på länge, så vågar inte uttala mig om aktuell årgång. Men! En god anledning till min rekommendation finns. För ett antal år sedan (kanske 2011/2012) köpte jag in det här på en restaurang; årgången var 2005, tror jag. Inte helt säker där, men jag reagerade på att det var "äldre än det borde vara", och köpte in det mest för att det var kul. Visade sig vara en riktig fullträff! Fortfarande fruktigt, tydliga mognadstoner, och ett bra djup. Ändrade karaktär i glaset rätt mycket. En fullträff! Kanske var det en freak accident, men för 100 kr kan det vara värt att testa. Jag hade själv kunnat följa upp det om inte flaskorna jag köpte strax därefter konsumerats under slumpmässig fest av misstag...
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Jag inser nu i efterhand att jag rekommenderade viner från SP, dock så är det lite roligare att lagra flaskor som är mindre partier än standard enligt mig. Kul att kunna rycka fram något gammalt som försvunnit från Systemet efter 5 år. :D
Jag är ju ute efter det motsatta :D - att kunna rycka fram en äldre version från standardsortimentet 5 år senare o kunna säga " kolla här vilken skillnad mot den unga årgång som finns nu" :)
 
Last edited:
Toppen